Więcej...

8 najlepszych wtyczek do brzmień perkusyjnych

30.08.2018  | Michał Sokołowski
8 najlepszych wtyczek do brzmień perkusyjnych

Perkusja to jeden z najważniejszych elementów utworu, który wymaga poświęcenia dużej ilości czasu oraz uwagi. Każdy ma własne, unikalne podejście do tego tematu i z tego powodu jej brzmienie często traktowane jest jako sygnatura producentów.

Dzisiaj zaproponujemy 8 wtyczek, które możemy wykorzystać podczas poszukiwania lub ulepszania naszego własnego brzmienia.

Kick 2 (Sonic Academy)

Syntezator bębnu basowego. Jego zastosowanie nie ogranicza się jednak wyłącznie do stopy - świetnie nadaje się również do tworzenia tomów. To idealna wtyczka do szeroko pojętego EDM, ale sprawdzi się także w sytuacji, w której potrzebujemy dodatkowej warstwy basu dla istniejącej już stopy, nawet jeśli pracujemy z perkusją akustyczną. Kick 2 opiera się na generatorze basu, "Sub", z pełną kontrolą kształtu obwiedni wysokości dźwięku (pitch) i amplitudy oraz trzech warstwach "Click", do których możemy załadować sample – pokładowe lub zewnętrzne. Generowanie dodatkowych harmonicznych dzieje się tutaj na trzech poziomach – możemy wybrać pomiędzy trzema typami przesteru w sekcji "Distortion", dodać saturację w sekcji "Drive", a nawet ręcznie dobrać poziom poszczególnych harmonicznych pod sekcją "Sub Control". Świetnym rozwiązaniem jest również funkcja "Render". Przyciskiem "Generate" renderujemy nasze ustawienia i możemy przeciągnąć gotowy sampel bezpośrednio z wtyczki do naszego projektu jako plik audio.

Bardzo dobrą alternatywą jest także PunchBox od D16. Nie ma tak szczegółowej kontroli nad kształtem dźwięku, ale jest bardziej wszechstronny pod względem brzmień jakie możemy uzyskać. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.sonicacademy.com/products/kick-2) Cena: £49.95

Polyplex (Twisted Tools / Native Instruments)

Sampler perkusyjny, opierający się na tzw. layeringu, czyli technice łączenia paru różnych warstw dźwięku na jeden instrument. Polyplex oferuje osiem slotów na których możemy utworzyć dowolny dźwięk - stopę, werbel, hihat, różnego typu "przeszkadzajki", bas czy nawet efekty dźwiękowe. Na każdy slot przypadają cztery warstwy, na które możemy załadować sample posegregowane w odpowiadające im kategorie i podkategorie lub nawet załadować nasze własne. Do tego mamy możliwość dowolnego dostosowania wysokości dźwięku pojedynczych sampli, ich punkt startowy, panoramę, obwiednię oraz korekcję.

Zdecydowanie najlepszą funkcją tej wtyczki jest przycisk oznaczony małą ikoną kości do gry, który pojawia się w paru różnych miejscach interfejsu. Możemy dzięki niemu losować sample, ustawienia parametrów czy nawet całe zestawy perkusyjne, przez co Polyplex staje się nieograniczonym zasobem nowych inspiracji. Dostępne pod Reaktor 5 i Reaktor 5 Player dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/drums/polyplex/) Cena: €69

Regroover (accusonus)

Algorytm tej wtyczki pozwala na wyizolowanie pojedynczych elementów z pętli perkusyjnych. Otwiera to zupełnie nowe możliwości w dziedzinie aranżacji i remiksowania na podstawie loopów i breakbeatów. Możemy zmienić sekwencje stopy bez zmieniania sekwencji hihatów, możemy całkowicie usunąć werbel i podmienić go na własny sampel, możemy dodać pogłos na wybranych elementach – to tylko parę pomysłów na wykorzystanie tej wtyczki.

Co prawda wersja Pro oferuje wiele dodatkowych funkcji i udogodnień, co znacznie przyspiesza pracę, jednak nic nie stoi na przeszkodzie samplowania z okrojonej wersji Essential i dalszej obróbki w programie DAW. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://accusonus.com/products/regroover) Cena: Pro $219, Essential $99

Beatformer (accusonus)

Prosty w użyciu multiefekt, dedykowany na sumę perkusji. To szybki i łatwy sposób na poprawienie jej brzmienia, jeśli nie przebija się wystarczająco przez miks. Wtyczka składa się z czterech efektów: "Boom", podbijający bas z możliwością nastrojenia rezonansu do tonacji utworu. "Air", rozjaśniający wysokie częstotliwości bez stwarzania problemów jakie moglibyśmy natrafić podbijając je zwykłym korektorem. "Punch", czyli transient shaper, którym w razie potrzeby możemy dodać lub zmniejszyć atak perkusji oraz "Squash", pozwalający na kontrolę dynamiki, będący czymś pomiędzy kompresorem a saturacją. Wtyczkę w akcji można usłyszeć na interaktywnym demie na stronie accusonus.

Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://accusonus.com/products/beatformer) Cena: $99

Disperser (kiloHearts)

Bardzo interesujący efekt, przypominający trochę brzmienie otrzymane za pomocą dodania obwiedni na wysokości dźwięku lub filtrze rezonansowym. Jego działanie można usłyszeć na krótkim demie załączonym poniżej. Jest to nieco wyolbrzymiony przykład, jednak Disperser może w oryginalny sposób dodać ataku pojedynczym elementom perkusji, bez podbijania przy tym głośności.

Dostępne pod VST, AU, AAX i RE dla systemów Windows i Mac OS X. (https://kilohearts.com/products/) Cena: €59

Nerve (Xfer)

Sampler i sekwencer. Co jest szczególnego w tej wtyczce, a co może nie być oczywiste, gdy pierwszy raz mamy z nią styczność, to schowane pod menu "Precalc" wbudowane efekty, ingerujące bezpośrednio w strukturę sampla. Pozwalają między innymi na dodanie obwiedni na wysokości dźwięku i time stretching, co można przeważnie znaleźć na większości samplerów, oraz bitcrusher i przester, co równie dobrze możemy uzyskać korzystając z innych wtyczek. Czego jednak nie możemy spotkać nigdzie indziej i co byłoby bardzo trudne do uzyskania nawet przy użyciu narzędzi takich jak waveshaper, to możliwość zmiany samego kształtu fali, podobnie jak można to robić na syntezatorze. Dzięki Nerve możemy dodać do sampla dodatkowe fale, takie jak piłokształtna, kwadratowa i trójkątna, natomiast zmiana parametru odpowiadającego za falę sinusoidalną w praktyce zachowuje się jak balans pomiędzy fundamentalną częstotliwością a całą resztą częstotliwości. Zyskujemy w ten sposób dodatkowy poziom kontroli nad dostosowaniem sampli do naszych potrzeb. Przykładowe sytuacje w których może się to przydać to przygotowanie sampli pod layering lub tworzenie różnych wariantów tego samego dźwięku.

Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://xferrecords.com/products/nerve) Cena: $199

CLA-76 (Waves)

Nie powinno to być żadną niespodzianką, ale jeśli mielibyśmy wybrać jeden kompresor do perkusji, będzie nim 1176. Jest to bardzo agresywny kompresor, który świetnie sprawdzi się zarówno na pojedynczych elementach jak i na całym miksie perkusji. Ponadto z ustawieniem ratio w trybie "All", który zmienia dodatkowo czas reakcji kompresora, jest idealny do kompresji równoległej, przez co może przydać się nawet gdy korzystamy z obrobionych i skompresowanych już sampli.

Jako emulację wybraliśmy Waves CLA-76, jednak alternatyw jest mnóstwo - UAD, Slate Digital, IK Multimedia, Native Instruments czy darmowy FETISH od Analog Obsession. Dla osób, które nie są zaznajomione z tym kompresorem, jego interfejs może być z początku nieco trudny do zrozumienia. Posiada on stały próg, co oznacza, że parametry threshold i make-up gain zastąpione są poziomem wejściowym (input) oraz wyjściowym (output), przez co zamiast obniżać próg, "wbijamy" sygnał w ten próg, podobnie jak robilibyśmy to z przesterem. Ustawienia czasów reakcji kompresora są również nieintuicyjne, wyższe wartości czasu ataku i zwolnienia odpowiadają za szybszy czas reakcji, natomiast niższe za wolniejszy. Normalna cena CLA-76 jest bardzo wysoka, dlatego z zakupem warto się wstrzymać do czasu wyprzedaży.

Dostępne pod VST, VST3, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://www.waves.com/plugins/cla-76-compressor-limiter) Cena: $249

KClip 2 (Kazrog)

Jeśli chcemy wyciągnąć więcej głośności z perkusji, świetnym sposobem jest użycie clipperów. Jest to forma przesteru, oddziałująca wyłącznie na najgłośniejsze części sygnału, przez co nie zabarwia tak sygnału jak klasyczny przester czy saturacja i w praktyce można ją stosować jako zamiennik limitera.

W jednym z poprzednich artykułów wspominaliśmy już o darmowej wtyczce GClip. Jednak głównym powodem dlaczego warto jest rozważyć zakup KClip 2 jest więcej opcji nadpróbkowania (oversampling), co w dużym skrócie oznacza lepszą jakość i mniej "cyfrowe" brzmienie. Została również wydana uaktualniona, trzecia odsłona tego produktu, zawierająca między innymi tryb wielopasmowy oraz parę nowych modeli clippingu. Nie są to jednak niezbędne funkcje, natomiast ta wersja jest wciąż dostępna do kupienia i co istotne, jest o wiele tańsza. Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. (https://kazrogplugins.com/amember/cart) Cena: $29.99

Poza wyżej wymienionymi, do obróbki perkusji polecamy również zaawansowany procesor dynamiki SoundRadix DrumLeveler, kompresor Plus 10dB od Boz Digital Labs oraz produkty firmy Drumforge. Najlepszym romplerem prawdziwej perkusji na rynku jest aktualnie Toontrack Superior Drummer 3, natomiast klasyczne maszyny perkusyjne Rolanda świetnie emulują wtyczki Drumazon, Nepheton oraz Nithonat od D16.