Dział Dźwięku w szkole filmowej

Dział Dźwięku w szkole filmowej

Za bramami kampusu, w niepozornym budynku, za kolorowymi drzwiami, słychać powtarzające się krzyki i strzały. To nie jest żadna scena z horroru; to tylko jego udźwiękowienie...

Rozmowa
Daniel Aleksander Hawryluk
2019-05-19

Dział Dźwięku legendarnej łódzkiej filmówki, znanej pod oficjalną nazwą Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera, jest odpowiedzialny za oprawę dźwiękową około 300 filmów rocznie, w tym produkcji pełnometrażowych. Kierownikiem Działu Dźwięku jest pani Iwona Kawiorska, która opowiadała o placówce i wykorzystywanym sprzęcie, w tym o trzech nowych zestawach monitorów Genelec w systemie 5.1.

Czym zajmuje się Dział Dźwięku w Szkole Filmowej i jak wygląda współpraca ze studentami?

Iwona Kawiorska: Studenci kręcą filmy w ramach swoich zajęć i zgłaszają się do nas, a my realizujemy dźwięk od momentu rejestracji na planie aż po oddanie pełnej ścieżki dźwiękowej do projektu studenta. W przypadku filmów, które zgłaszane są potem na festiwale, często przekazujemy materiały do finalnego zgrania zaprzyjaźnionemu studiu Toya Studios, które ma certyfikat i spełnia standardy Dolby Premium.

Każda z pracowni Działu Dźwięku wykorzystuje systemy odsłuchowe Genelec, ustawione i skalibrowane w trybie 5.1. Najnowszym nabytkiem Szkoły są systemy 8350A i 8330A z subwooferem 7370A, ale od 15 lat pracują tu też niezawodne Genelec 1032.

Jako że Szkoła Filmowa nie oferuje kierunku ściśle związanego z dźwiękiem, zatrudniamy ekipę profesjonalistów, którzy mają już doświadczenie w pracy z dźwiękiem w studiu i w terenie. Uczymy studentów przez praktykę, bo oni też obsługują sprzęt audio na planach zdjęciowych i mogą się sami przekonać, jak wygląda nagrywanie i postprodukcja dźwięku w przemyśle filmowym. Studenci uczą się na co należy zwrócić uwagę z perspektywy reżysera, a na co z perspektywy operatora, czy choćby poznają nomenklaturę branży, w której będą pracować. Wszystko odbywa się tak jak przy pracy z produkcjami kinowymi. Oczywiście jako część szkoły mamy nieco mniejsze możliwości niż profesjonalne studia filmowe, ale nie mamy na co narzekać. Obecnie możemy jednocześnie zaopatrzyć kilkanaście planów zdjęciowych, a w naszym budynku mieści się 10 świetnie wyposażonych pracowni komputerowych do posptprodukcji dźwięku.

Jakimi i iloma mikrofonami dysponujecie, żeby obsłużyć tyle produkcji jednocześnie?

Nie znam dokładnych liczb, ale w magazynie mamy około 50 mikroportów, a do tego używamy adekwatnej liczby tyczek z mikrofonami Sennheiser MKH416, MKH60 i MKH70. Dysponujemy również 4-, 8- i 12-śladowymi rejestratorami, m.in. firmy Sound Devices. Standard sprzętu jest bardzo wysoki, dzięki czemu studenci pracują na tym, z czego obecnie korzysta się przy produkcjach komercyjnych.

Z jakich systemów odsłuchowych korzystacie?

Każde nasze pomieszczenie studyjne jest wyposażone w system monitorowy Genelec, mamy nawet liczące ponad 15 lat monitory z serii 1000, które, jak się okazuje, są niezawodne i wciąż świetnie brzmią. Przez te wszystkie lata nie mieliśmy żadnej awarii. Do właściwej pracy z dźwiękiem potrzebny jest odpowiedni system odsłuchowy i Genelec był jak najbardziej właściwym wyborem. Z upływem czasu zaopatrywaliśmy się w kolejne modele, a naszym najnowszym nabytkiem są systemy Genelec 8350A i 8330A z subwooferem 7370A. Monitory korzystają z DSP, dzięki czemu zostały wystrojone do naszych pomieszczeń przez inżyniera z firmy Konsbud Audio. Było to dla nas niezwykle pomocne, bo nasze studia różnią się między sobą kubaturą i idącą za tym adaptacją akustyczną jak też samym rozstawieniem monitorów. DSP pozwoliło w wygodny sposób skalibrować odsłuchy pod kątem naszych warunków odsłuchowych. Większe modele posłużyły jako przednie odsłuchy wraz z monitorem centralnym, a mniejsze ustawione są po lewej i prawej stronie za nami.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Studia placówki oparte są na systemach Pro Tools bazujących na interfejsach Avid HD Omni. Do obsługi torów odsłuchowych wykorzystywane są przeznaczone do systemów 5.1 kontrolery SPL Model 2489.

Z jakiego programu DAW korzystacie i jakie interfejsy współpracują z systemami 5.1?

Od lat używamy Pro Tools, bo stał się już standardem i współpracuje bezpośrednio z oprogramowaniem do obróbki obrazu Avid Media Composer. Gościmy studentów z całego świata i oni też przywożą swoje sesje w Pro Tools. Dobraliśmy do tego interfejsy Avid HD Omni, które dobrze współpracują z DAW i mają wystarczającą liczbę wyjść. A obsłużyć wszystkie odsłuchy używamy kontrolerów SPL Model 2489 dedykowanych do systemów 5.1. Interfejsów używamy też do nagrań na miejscu.

Jakie materiały nagrywacie w studiu?

Możliwości jest dużo, bo jesteśmy w stanie nagrać cały skład muzyczny, ale skupiamy się oczywiście na materiałach typowo filmowych. Przykładowo, jeśli chodzi o rejestracje efektów mamy w szczególności przystosowane jedno z pomieszczeń, gdzie pod podłogą ukryliśmy różne podłoża - piach, ziemię, beton. Używamy ich między innymi do rejestracji kroków na różnych nawierzchniach. A do tego mamy jeszcze zaplecze rekwizytów. Może wygląda jak zwykły składzik, ale wszystkie te codzienne przedmioty wykorzystujemy do nagrywania efektów synchronicznych. Dział Dźwięku Szkoły Filmowej w Łodzi zapewnia studentom wysoki standard pracy i odpowiednio przygotowuje ich do dalszej drogi zawodowej w przemyśle filmowym. Świetnie wyposażone studia i ogrom urządzeń do rejestracji nie stawia żadnych ograniczeń, a otwarci i pomocni pracownicy Działu Dźwięku jedynie zachęcają do działania i motywują młode osoby do poszerzania swoich horyzontów.

Iwona Kawiorska - Absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Warszawie, operator dźwięku, kierownik Działu Dźwięku w PWSFTviT w Łodzi. Ma na swoim koncie opracowanie i realizację oraz nagranie dźwięku do wielu filmów fabularnych, dokumentalnych, spektakli telewizyjnych oraz etiud.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
kwiecień 2019
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó