Przybornik producenta - Wirtualne samplery

Przybornik producenta - Wirtualne samplery

Współcześnie mamy do czynienia z narzędziami do samplingu, o których producenci z lat 80. mogli jedynie pomarzyć...

Technologia
2018-12-08

Cyfrowe samplery, zarówno w postaci prymitywnych z dzisiejszego punktu widzenia pierwszych urządzeń tego typu jak i współczesnych rozwiązań programowych, zrewolucjonizowały sposób produkcji muzyki. Praktycznie każdy dźwięk, od krótkiego kliknięcia do kompletnej kompozycji może być odtwarzany poprzez wyzwalanie go z klawiatury lub za pomocą klipów MIDI w DAW. Na tego typu technologii opierają się całe gatunki muzyczne, a sampling stał się kulturą samą w sobie.

Kiedyś samplowanie wymagało podania sygnału ze źródła dźwięku i odpowiedniej obróbki dokonanego nagrania z wykorzystaniem mało czytelnego wyświetlacza LCD. Dzisiejsze samplery wirtualne obsługuje się za pomocą wygodnego interfejsu użytkownika, mając pełny obraz graficzny przetwarzanego lub odtwarzanego materiału. Każdy program DAW ma przynajmniej jeden własny sampler, który z zapasem wystarcza do realizacji prostych zadań. Są też kompleksowe systemy samplingu, takie jak NI Kontakt, Steinberg HALion czy UVI Falcon, które pracują na gigantycznych bibliotekach z brzmieniami najlepszych orkiestr, fortepianów, zestawów perkusyjnych, syntezatorów analogowych itd.

Manipulacja sygnałami audio oraz dostępność całej gamy narzędzi do realizacji tych zadań to obecnie codzienność. Pomiędzy najprostszymi narzędziami do samplingu a całymi systemami tego typu można jednak znaleźć szereg interesujących rozwiązań, które zdają się wypełniać tę przestrzeń. Jednym z przykładów jest tu Togu Audio Line TAL-Sampler. Wtyczka ta doskonale łączy współczesne możliwości z estetyką brzmieniową lat 90-tych. Koncept nie jest nowy, bowiem firma 112dB od 10 lat ma w swojej ofercie sampler Morgana, będący emulacją chrupko brzmiącego sprzętowego Ensoniq Mirage, wciąż świetnie sprawdzając się w wielu pracach.

Jest też sporo innych, trochę niedocenianych rozwiązań. Firma Serato, znana głównie ze swoich solidnych oraz intuicyjnych rozwiązań dla didżejów, wstrząsnęła swego czasu środowiskiem twórców bitów prezentując Sample – bazujący na padach wirtualny sampler doskonały w przypadku cięcia i zapętlania fragmentów dźwięku. Podobnie jak uwielbiany w świecie hip-hopu sampler AKAI MPC, Sample jest bardzo prosty w obsłudze, a jednocześnie wyjątkowo kreatywny w zakresie plasterkowania dźwięku i manipulacji fragmentami.

Przyjrzyjmy się zatem kilku najlepszym wirtualnym samplerom, których mogliście do tej pory nie zauważyć, a które mogą się okazać doskonałym rozwiązaniem przy produkcji muzyki.

 

1

 Ustaw punkty zapętlenia próbki na ciekawym fragmencie akordu, zmień kierunek odtwarzania i dokonaj odstrojenia sampla w górę i w dół, by znaleźć optymalne ustawienie.

2

 Jeśli Twój sampler oferuje rozciąganie w czasie rzeczywistym (timestretching), postaraj się  dobrać takie ustawienia tej funkcji, by przy wyzwalaniu akordów pojawiły się ciekawe interakcje między harmonicznymi, których nie uzyskałbyś innymi metodami.

3

 Samplery świetnie sprawdzają się w zakresie generowania „trzeszczących” brzmień. Dokonaj odstrojenia próbki o oktawę w dół, zgraj dźwięk (by zachować artefakty stretchingu), załaduj jako nową próbkę i znów dokonaj odstrojenia w dół.

4

 Spróbuj utopić dźwięk w pogłosie z proporcją 100% Wet, a następnie zgraj go do postaci pliku i ponownie załaduj do samplera. Tą metodą można uzyskać wyjątkowo eteryczne brzmienia podkładowe.

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Sześć niedocenionych samplerów wirtualnych, które warto wypróbować

1.

Sugar Bytes Egoist

Dostępny jako wtyczka VST/AU dla komputerów PC/Mac lub jako aplikacja iOS, Egoist to niekonwencjonalny sampler i szatkownica dźwięku z brzmieniami typu 303 i maszyn perkusyjnych, wyposażony w siedem efektów. (99 EUR)

2.

Togu Audio Line TAL-Sampler

Czterowarstwowy sampler wirtualny emulujący tor sygnałowy klasycznych samplerów z lat 90-tych. (270 zł)

3.

Serato Sample

Narzędzie do cięcia, zapętlania i rozciągania sampli przypisanych do 16 padów. Jest prosty, ale jego algorytmy przetwarzania dźwięku należą do najlepszych. (121 USD)

4.

New Sonic Arts Nuance 2

Jeśli jesteś zmęczony rozbudowanymi, przeładowanymi funkcjami samplerami, to wypróbuj tę łagodną dla CPU wtyczkę oferującą unisono, modulację, pad XY i szereg innych funkcji. (99 EUR)

5.

NI/Tim Exile Flesh

To nie jest sampler jako taki, ale pozwala załadować pętlę rytmiczną i odtwarzać ją po plasterkowaniu z wykorzystaniem czterech silników: Mono, Poly, Subbass i Effects. (99 EUR)

6.

Audio Damage Quanta

Syntezator granularny rozbijający dźwięk na fragmenty, a następnie tworzący z nich nową jakość. Ma unikalny interfejs użytkownika, własny oscylator i kreowaną graficznie obwiednię. (99 USD)

 

Krok po kroku
Sampling hip-hopowy w Serato Sample

1.

W przeciwieństwie do tradycyjnych samplerów, Serato Sample ukierunkowany jest na typową pracę didżejską bazującą na cięciu i rytmicznym odtwarzaniu sampli. Do uruchomionego w Ableton Live Serato Sample przeciągnęliśmy pętlę o jazzowym charakterze.

2.

W dolnej części interfejsu znajduje się 16 padów. Po kliknięciu pierwszego (oznaczonego jako Y) ustawiamy pierwszy punkt odtwarzania (cue). Klikając na tym padzie, przypisanym do dźwięku MIDI G1, można odtwarzać próbkę. Przeciągając znacznik cue zmieniamy punkt rozpoczęcia odtwarzania.

3.

Wstawimy drugi punkt odtwarzania: klikamy na drugim padzie (H) i przeciągamy jego znacznik w inne miejsce wewnątrz pętli. Nutami G1 oraz A1 możemy teraz aktywować odtwarzanie materiału od różnych miejsc.

4.

Każdy punkt cue ma przypisany własny poziom, filtr, odstrojenie i obróbkę czasową. Dźwięk odtwarzany od drugiego znacznika jest głośniejszy od pierwszego, zatem ściszymy go, zwiększymy czas ataku i skorygujemy Time Stretch, by wyrównać sekcje.

5.

Możemy teraz aktywować więcej punktów startu, przypisując do nich różne klawisze klawiatury. Odtwarzając nasz materiał od różnych punktów możemy pracować dokładnie tak, jak wielu producentów hi-hopowych wykorzystujących stacje MPC.

6.

Aby dokonać globalnej zmiany wysokości dźwięku należy wybrać Select All, a następnie dopasować parametry zaznaczenia – będą one odnosić się do wszystkich wyzwalanych dźwięków, także tych, których początków jeszcze nie wskazaliśmy. Trzymając Ctrl i klikając nutę można wybrać Set To Perfect Pitch, co spowoduje dostrojenie środka dźwięku do skali muzycznej.






Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2018
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó