Steinberg HALion 6 - wirtualny sampler
HALion był jednym z pierwszych samplerów programowych „epoki post-nemesysowej”, podobnie jak NI Kontakt i MOTU MachFive. Obecnie dostępny w wersji 6.2.5 jest wyjątkowo ciekawą alternatywą dla obu konkurentów, zwłaszcza Kontakta.
Firma Nemesys, która swoim GigaSamplerem wywróciła w 1998 roku świat samplingu do góry nogami, jako pierwsza wprowadziła technologię strumieniowego odczytu próbek z dysku, po wcześniejszym wczytaniu nagłówków sampli z pamięci RAM. To zainspirowało inne firmy do stworzenia własnych rozwiązań. Obecnie wiodącym samplerem jest Native Instruments Kontakt, ale to nie znaczy, że inne są w jakiś sposób od niego gorsze. Wręcz przeciwnie – oferują szereg opcji niedostępnych albo trudnych do realizacji w Kontakcie. HALion w wersji 6 ma kilka silników syntezy i szereg nowych bibliotek brzmień. Oprócz pracy w charakterze samodzielnego programu i jako wtyczka VST/AU, może też funkcjonować w Pro Tools jako AAX.
Steinberg HALion 6 - sampler czy syntezator?
Najważniejszą funkcją HALion 6 jest zdecydowanie Wavetable, która oprócz Synth, Sample, Grain i Organ pozwala stosować syntezę wewnątrz samego samplera. Wavetable Zone oferuje dwa oscylatory odtwarzające tablice próbek, z których każdy może wytwarzać osiem głosów unisono i pozwala tworzyć tablice składające się z 256 sampli. Próbki przeciągamy do edytora, gdzie można je poddawać edycji uwzględniającej szereg różnych trybów podziału, jak Equal Distance, Exponential, Spectral lub Spectral Voiced. Dla tablic próbek mamy także obwiednie, ustawianie przenikania pomiędzy próbkami, obróbkę czasową sampli, ich zapętlanie, powielanie, a także regulację amplitudy i automatyczne wyrównanie fazy.
W zakresie tworzenia tablic próbek wavetable HALion 6 w niczym nie ustępuje takim klasykom gatunku jak Massive czy Serum.
Wszystko to pozwala nam stworzyć od podstaw odtwarzane przez oscylatory tablice, a dokonuje się tego na takim samym poziomie funkcjonalności jak w przypadku specjalistycznych syntezatorów, jak np. Massive czy Serum. Wszystko jest przejrzyście prezentowane na ekranie oscyloskopowym lub topograficznym 3D – ten ostatni można swobodnie obracać, by przyjrzeć się charakterystyce pod każdym kątem. Całość konfigurujemy w środowisku Anima, które w przejrzystej formie pozwala wykreować kompletne brzmienie z uwzględnieniem wszystkich funkcji modulacji, arpeggiatora i wielu innych. Dźwięk z Wavetable można domiksować do innych warstw w danym brzmieniu lub skierować na oddzielne wyjście samplera.
Z kolei Sample Recorder pozwala nagrywać dźwięk z dowolnego źródła – wyjścia samplera lub aktualnie załadowanego brzmienia. Tym samym HALion wraca do korzeni samplingu, jakimi jest rejestracja próbek (bądź całych fraz) na żywo. Można dokonywać tego wielowarstwowo, z wyzwalaniem i zatrzymywaniem nagrywania ręcznym, sterowanym poziomem sygnału lub przez MIDI. W żadnym innym narzędziu programowym tego typu nie da się tego zrealizować równie łatwo jak w HALionie. Dźwięk po nagraniu jest od razu mapowany do klawiszy, można go natychmiast podzielić i dosłownie w ciągu kilku minut mamy swój instrument gotowy do gry.
Tworzenie własnych instrumentów dla HALiona to kolejna funkcja, która w tej wersji została znacząco rozbudowana. Kreatorzy brzmień mogą skorzystać z edytora skryptów (LUA i HALion Script), pozwalającego budować kompleksowe instrumenty dla HALion i HALion Sonic 3. W zakładce Macro Page Designer możemy natomiast budować interfejsy graficzne własnych instrumentów, co może sprawić, że takowe w wersji dla HALiona staną się równie popularne jak dla Kontakta. Jeśli ktoś pracuje w kompletnym środowisku Steinberga, to nowy HALion pozwala też na eksport struktur dźwiękowych pod postacią VST Sound Libraries, odczytywanych przez każdy program Steinberga obsługujący funkcję MediaBay.
Dzięki edytorowi interfejsów graficznych możliwe jest kreowanie własnych instrumentów dla HALion/HALion Sonic z opracowanym przez programistę panelem obsługi.
Biblioteka w Steinberg HALion 6
Sampler dostarczany jest wraz z biblioteką o objętości 25 GB, na którą składają się nowe brzmienia pod postacią sześciu instrumentów. Kolekcje Raven oraz Eagle to fortepiany akustyczne o podobnym interfejsie graficznym, ale nieco innym charakterze brzmienia. Na podstawowym poziomie obsługi mamy do dyspozycji regulację wybrzmiewania rezonansu, krzywej velocity, zanikania, pogłosu oraz korektor barwy dźwięku, dostępne w oknie Quick Control. Zestaw Hot Brass to instrumenty dęte blaszane i saksofony pod postacią grup instrumentalnych. W samplerach brzmienia tego typu nie prezentują się najlepiej, ale dzięki zaawansowanym opcjom modulacji oraz modułowi arpeggiatora można je w interesujący sposób wykorzystać. Pakiet Studio Strings z pewnością nie zastąpi najwyższej klasy bibliotek, ale w zakresie podstawowych prac sprawdzi się równie dobrze jak fabryczna biblioteka smyczków z Kontakta. Za brzmienia bazujące na syntezie wavetable odpowiada wspomniana już Anima, a znakomity SkyLab udostępnia potężną bibliotekę pięknie brzmiących barw podkładowych i efektów, stworzonych w oparciu o syntezę granularną.
Podsumowanie
Wydaje się, że HALion nie jest przeznaczony dla osób, którym zależy wyłącznie na najwyższej jakości bibliotekach instrumentów akustycznych, bo w tym zakresie większość hi-endowych produktów powstaje dla Kontakta i trudno to będzie zmienić. Za to wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi kreacja nowych brzmień, zarówno z wykorzystaniem samplingu jak i nowoczesnej syntezy, HALion jest zdecydowanie górą. To bardziej instrument niż sampler, choć w tym drugim zakresie zastosowań w niczym nie ustępuje swoim konkurentom.
Na początku jego obsługa nie jest ani łatwa, ani intuicyjna. Potrzeba trochę czasu, by oswoić się z jego modułową strukturą, w której każdy moduł może pełnić każdą funkcję, jaką mu wskażemy. Trochę czasu zajmie też zrozumienie zasad, na jakich tworzymy w nim instrumenty wielobrzmieniowe. Ale zdecydowanie warto się tego nauczyć, bo chyba żaden program i wtyczka na rynku nie jest w stanie zaoferować takiej funkcjonalności w obszarze kreacji dźwięku w oparciu o syntezę i sampling.
Nasze spostrzeżenia
+ doskonały silnik syntezy wavetable+ funkcja nagrywania dźwięku w czasie rzeczywistym i jego natychmiastowego rozkładania na klawiaturze
+ zaawansowane funkcje w zakresie tworzenia własnych instrumentów dla HALion i HALion Sonic
+ rozbudowana biblioteka znakomitych brzmień
- kłopotliwy interfejs graficzny, z jego stopniem zaawansowania, skalowaniem i podziałem na moduły