Przewodnik po Tracktion Waveform Free

Przewodnik po Tracktion Waveform Free

Producenci oprogramowania wyszli naprzeciw wszystkim twórcom i producentom muzycznym uwięzionym w domach, udostępniając pełne funkcjonalnie, ograniczone czasowo wersje swoich programów DAW. Jednak zdecydowanie najdalej poszła firma Tracktion!

Technologia
2020-05-12

Programowanie basu w 4OSC w Tracktion Waveform Free

 

Krok po kroku
6. Programowanie basu w 4OSC

1.

W poprzednim instruktażu użyliśmy generatora paternów do stworzenia progresji akordów na bazie brzmienia padu z 4OSC. Teraz natomiast wykorzystamy możliwości tego instrumentu do stworzenia własnej barwy basowej, używając całej gamy dostępnych w nim parametrów. Zaczniemy od przeciągnięcia na ścieżkę Track 2 nowej instancji syntezatora.

2.

Domyślne brzmienie nie jest szczególnie interesujące i jest to zwykła fala sinusoidalna. Jednocześnie to bardzo dobry punkt wyjścia. Synteza subtraktywna opiera się filtrowaniu częstotliwości ze złożonego sonicznie przebiegu, a sinusoida takim nie jest. Pierwsza rzecz, od której trzeba zacząć, to zmiana jej na piłę w rozwijanym menu Wave.

3.

Fala piłokształtna ma w sobie dużo harmonicznych, a efektownie brzmiący filtr 4OSC będzie miał dobry materiał do rzeźbienia. Dodamy teraz sygnał z drugiego z czterech oscylatorów instrumentu, także wybierając piłę z dolnego slotu Wave. Gałkę Tune ustaw w nim na -12st, co oznacza, że będzie grał dźwięk o oktawę niższy niż pierwszy oscylator.

4.

Kliknij na napisie Osc 3 & 4, by uzyskać dostęp do drugiej pary oscylatorów. Tu także w obu przypadkach aktywuj przebieg piłokształtny. Tym razem użyj regulatora Fine do nieznacznego ich odstrojenia względem siebie: dla Osc 3 ustaw +3.00 zaś w przypadku Osc 4 zmień wartość na -3.00. Ten zabieg pozwoli na pogrubienie brzmienia syntezatora.

5.

Mając tak szeroki dźwięk, możemy go ociosać do postaci soczystej barwy basu. W lewym dolnym rogu instrumentu znajdziesz obwiednię amplitudy. Zmniejsz ustawienia Attack i Sustain do minimum, a wartości Decay oraz Release ustaw na około 800 ms. Określone liczby można wpisywać z klawiatury po wcześniejszym kliknięciu na wartość parametru.

6.

By zabezpieczyć się przed zbyt dużym poziomem sygnału na wyjściu instrumentu, zmniejsz ustawienie regulatora Level w prawym dolnym rogu. Włącz filtr dolnoprzepustowy, klikając LP na środkowej belce. W znajdującym się tuż poniżej okienku Slope wybierz nachylenie filtru 24 dB. Usłyszysz wyraźne zmniejszenie energii wysokich tonów.

7.

Regulatorem Frequency ustawiasz częstotliwość, powyżej której filtr LP będzie tłumił dźwięk. Obwiednia filtru pozwala dokonywać jej zmiany automatycznie z chwilą pojawienia się każdego nowego dźwięku. Zwiększ głębokość oddziaływania obwiedni na filtr ustawiając Env Amt na 75%. Filtr będzie się otwierał z każdym kolejnym dźwiękiem.

8.

Zmienimy teraz ustawienia obwiedni. Zerowy Attack oznacza, że filtr będzie otwierany natychmiast. Przy Decay 56 ms i Sustain 13% filtr otworzy się całkowicie na 56 milisekund, a zaraz potem jego częstotliwość spadnie do 13 procent wartości maksymalnej. Ustaw Release na wartość mniejszą niż Release obwiedni głośności, by filtr zamknął się wcześniej.

9.

Zmniejsz częstotliwość filtru, zwiększając jego rezonans do ok. 70%. Aby dźwięk był lepiej słyszalny, ustaw gałkę Velocity w filtrze na maksimum, by szybkość nacisku na klawisz mocniej wpływała na dynamiczną zmianę częstotliwości odcięcia. Ustaw Key Trk na 100%, a Decay na 500 ms, aby dopasować aktualne ustawienia do zmian dokonanych w filtrze.

 

Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó