RME AVB Tool - konwerter formatów
W przypadku wielokanałowych formatów cyfrowych audio już nie mówi się o wojnie, ale o pokojowym współistnieniu. Przynajmniej do momentu, kiedy zachodzi potrzeba współpracy...
I tutaj pojawiają się możliwości wykorzystania konwerterów formatów, np. takiego jak AVB Tool firmy RME. Jego zadaniem jest integracja formatów wielokanałowych AVB oraz MADI, a także włączenie w tę strukturę czterech analogowych wejść i wyjść uniwersalnych oraz wejścia i wyjścia wordclock. A wszystko ze sterowaniem bezpośrednio w urządzeniu lub zewnętrznym, z zastosowaniem uruchamianej z poziomu przeglądarki aplikacji Web Remote.
AVB Tools jest jednym z nowej serii urządzeń RME pracujących i sterowanych sieciowo, bazujących jednocześnie na wszystkich technologiach, z których znana jest ta firma. Należą do nich m.in. najwyższej klasy tory audio oraz system regeneracji sygnału zegarowego Steady Clock w wersji FS (dokładność do femtosekund). Oprócz AVB Tool w skład serii wchodzą też 12Mic (12 kanałów mikrofonowych z cyfrowym sterowaniem), M-1610 Pro (16-kanałowy przetwornik A/C/A) oraz M-32 AD Pro i M-32 DA Pro (32-kanałowe konwertery A/C i C/A).
Wszystkie te produkty są świeże jak szczypiorek i w momencie pisania tego tekstu na stronie RME nie było jeszcze instrukcji obsługi do Web Remote, a niezbędny do wykorzystania optycznych portów MADI moduł SFP nawet się nie pojawia. Mimo to zdecydowanie warto zapoznać się z tą koncepcją, bo sam producent określa ją jako „rozwiązanie na następną dekadę”.
MADI i AVB
Wielokanałowy transfer audio dokonuje się obecnie niemal wyłącznie z wykorzystaniem połączeń sieciowych. W warunkach estradowo-studyjnych odbywa się to zwykle z wykorzystaniem protokołów Dante lub AVB, ale dużą popularnością cieszy się też MADI, głównie z uwagi na swoją wyjątkową łatwość komutacji i podziału oraz gwarantowaną jakość transferu i stabilność latencji. Firma RME, która słusznie uważana jest za wiodącego producenta urządzeń wykorzystujących MADI, teraz została specjalistą w zakresie AVB, zatem połączenie tych dwóch protokołów z uwzględnieniem jeszcze ściślejszej integracji wydaje się rozwiązaniem logicznym. Tak powstała koncepcja pod nazwą Next-Generation Network Audio Devices, a w urządzeniach spod tego szyldu nie znajdziemy żadnych regulatorów, nawet w przedwzmacniaczach mikrofonowych. W zasadzie jest tylko jeden, ale to uniwersalny enkoder, który we współpracy z kilkoma przyciskami i wyświetlaczem pozwala skonfigurować całość, w razie gdybyśmy nie chcieli lub nie mogli skorzystać z opcji sterowania przez sieć.
Łączenie wejść i wyjść konwertera za pośrednictwem aplikacji Web Remote jest wyjątkowo proste.
Tym, co zasługuje na szczególną uwagę, także w AVB Tool, jest najwyższa możliwa obecnie do uzyskania jakość torów sygnałowych audio, z zakresem dynamiki konwersji na granicy możliwości współczesnej technologii i praktycznie pomijalnymi zniekształceniami. I wreszcie system regeneracji sygnału zegarowego SteadyClock, obecnie w wersji FS, który do minimum redukuje nieliniowość konwersji i zapewnia precyzyjną synchronizację kanałów.
Złącza RME AVB Tool
AVB Tool oferuje cztery wejścia analogowe combo wyposażone w przedwzmacniacze zdolne do współpracy z mikrofonami, sygnałami instrumentalnymi oraz sygnałami liniowymi. Sterowanie ich pracą odbywa się cyfrowo, z poziomu samego urządzenia bądź aplikacji sieciowej. Kanał przywołujemy do edycji przyciskiem nad wejściem, a następnie, przyciskami z lewej strony kolorowego wyświetlacza i enkoderem wprowadzamy i zatwierdzamy ustawienia. W ten właśnie sposób obsługujemy cały system, i choć z początku idzie to dość opornie, to jednak duża rozdzielczość wyświetlacza i zgrabnie, choć typowo po niemiecku zaprojektowany system nawigacji, po jakimś czasie pozwalają przejąć nad tym kontrolę. Niemniej bez lektury instrukcji obsługi raczej się to nie uda.
Dużym ułatwieniem w pracy jest dostępność 15 presetów. Użytkownik może też zindywidualizować sposób wyświetlania i zdefiniować próbkowanie.
Główne wyjścia analogowe to port słuchawkowy na przednim panelu, ale z tyłu dostępne są także dwa wyjścia liniowe 3-4. Do każdego z czterech wyjść możemy skierować dowolny sygnał analogowy lub cyfrowy podłączony do urządzenia, mając szybki dostęp do regulacji głośności i wyciszania. Umieszczony na tylnym panelu port USB służy wyłącznie do aktualizacji oprogramowania i komunikacji sieciowej za pośrednictwem komputera lub tabletu; nie obsługuje zatem transferu audio w żadnej formie. Z kolei gniazdo MADI skrywa port, do którego podłączamy opcjonalny moduł SFP, obsługujący MADI w wersji optycznej. MADI w wersji elektrycznej wyprowadzone jest na złączach BNC, podobnie jak synchronizacja wordclock. W założeniu dostępność dwóch formatów MADI pozwala uzyskać redundancję (połączenie zapasowe), ale gdy jest ona niepotrzebna, port optyczny działa niezależnie, zwiększając liczbę obsługiwanych kanałów do 112 lub 128 przy pojedynczej częstotliwości próbkowania (44,1 lub 48 kHz). Przy próbkowaniu podwójnym liczba torów zmniejsza się do 28/32, a przy poczwórnym do 14/16.
Port sieciowy Network pracuje w ramach standardu AVB, obsługując do ośmiu 8-, 12- lub 16-kanałowych strumieni (tu też ich liczba zależy od próbkowania), przy czym użytkownik ma do wyboru standardowy format AM824, rozszerzony AAF (kompatybilny z trybem Milan) a także „zerowy”, w trybie transferu CRF Media Clock. Stan strumieniowania jest monitorowany za pośrednictwem diod LED umiejscowionych nad złączem Network.
RME AVB Tool w praktyce
Połączenia Web Remote z komputerem Mac za pośrednictwem USB nie udało mi się zrealizować, co może być pochodną ograniczeń w systemie Catalina. Z połączeniem sieciowym nie było natomiast żadnych problemów, jeśli nie liczyć tego, że różne przeglądarki sprawdzają się różnie – Firefox dramatycznie obciąża CPU, Chrome zachowuje się przeciętnie, natomiast Safari oraz Edge „śmigają na luzaku”. Podobnie jest z przeglądarkami na smartfonach i tabletach – przy wszystkich swoich zaletach aplikacje webowe wciąż będą miały zróżnicowaną efektywność. Połączenie przez USB z komputerami PC odbywa się bez problemów, a współpraca z przeglądarkami realizowana jest nieco sprawniej.
Samej konfiguracji w Web Remote dokonuje się banalnie prosto – zaznaczając przeciągnięciem lub kliknięciem te kanały, które chcemy skierować w określone miejsce i po prostu łącząc je z portami docelowymi. Możemy tworzyć presety, by je następnie przywołać na miejscu, bez podłączania komputera. Aplikacja pozwala nawet zobaczyć temperaturę procesora konwertera, a ta potrafi być naprawdę wysoka (60 stopni to norma).
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ do 260 wejść i wyjść w kompaktowej obudowie+ możliwość sterowania miejscowego, sieciowego i przywoływania 15 kompletnych ustawień
+ bardzo łatwa w obsłudze aplikacja Web Remote
+ doskonała jakość torów analogowych
+ atrakcyjna cena w kontekście liczby kanałów
- miejscowa obsługa nie należy do najprostszych
- konieczność zakupu rozszerzenia SFP dla uzyskania pełnej funkcjonalności
Zakres zastosowań
- uniwersalny konwerter formatów AVB/MADI, mogący funkcjonować jako matryca sygnałów cyfrowych oraz urządzenie do transmisji/rejestracji czterech wejść i wyjść analogowych; pozwala na sterowanie miejscowe i za pośrednictwem sieci
Informacje
Tory sygnałowe | 260 wejść/260 wyjść (128 AVB, 128 MADI, 4 analogowe; przy próbkowaniu pojedynczym i z opcjonalnym rozszerzeniem SFP) |
Tory mikrofonowe | 4, poziom maks. +18 dBu, zakres regulacji czułości 75 dB |
Wyjścia | słuchawkowe, 2xTRS (+4/+19 dBu, sprzężenie galwaniczne) |
Złącza cyfrowe | wordclock BNC (wejście/wyjście), RJ45, MADI I/O elektryczne (BNC), MADI optyczne (przez rozszerzenie SFP) |
Wyświetlacz | kolorowy, 1,54” |
Sterowanie | miejscowe, zdalne z użyciem protokołów HTTP, JSON, AVDECC, MIDI over MADI, USB 2.0. |
Zasilanie | zewnętrzny zasilacz 12 V, 2 A |
Wymiary | 215x44x130 mm |
Waga | 1 kg |