Audiaire Nuxx - procesor efektów

Oprogramowanie | 25.08.2019  | Artur Kraszewski
Marka:  Audiaire

Po sporym sukcesie, jaki odniósł syntezator Zone – pierwsza wtyczka firmy Audiaire – jej założyciel, Sharooz Raoofi, kontynuuje rozwój tej linii produktów, prezentując intrygujący procesor efektów.

Podobieństwo Nuxx do Zone widoczne jest niemal od razu, a wspólną cechą obu tych wtyczek są sekwencery parametryczne. Cały koncept opiera się na dziewięciu niezależnych sekwencerach krokowych (plus sekwencer globalny), z których każdy może pracować z różnym tempem i długością sekwencji. Ich zadaniem jest sterowanie zmianami wybranych parametrów trzydziestu różnych efektów dostępnych w procesorze. Jednocześnie można aktywować do sześciu efektów, w każdym z nich modulując trzy parametry plus parametr Wet/Dry. Dziesięć parametrów jednocześnie można zgrupować do jednego z sześciu makrokontrolerów, tym samym sterując je pojedynczą linią sekwencera.

Audiaire Nuxx w praktyce

Z procesora można korzystać na dwa sposoby. W pierwszym ukrywamy/wyłączamy całą część z sekwencerem, mając dostęp tylko do sześciu gałek makrokontrolerów i globalnego suwaka Wet/Dry. W takim trybie Nuxx świetnie sprawdza się jako multiefekt sterowany w czasie rzeczywistym np. ze sprzętowego kontrolera wyposażonego w enkodery. Drugi sposób to typowe programowanie sekwencji zmian, które mają się dokonywać w procesorach, z zachowaniem synchronizacji do tempa projektu. A jest czym kręcić, bo na pokładzie znajdziemy wspomnianych 30 procesorów, w tym różne rodzaje efektów delay (także działające nieliniowo), pogłos, efekty modulacyjne, filtry, efekty zniekształcenia analogowego i cyfrowego, modulator pierścieniowy, poszerzanie stereo oraz pitchshifter. Za ich stworzenie odpowiedzialne są firmy Sinevibes oraz Moditone, zatem należy oczekiwać brzmienia wysokiej klasy.

Dużym ułatwieniem w programowaniu zmian parametrów jest możliwość skorzystania z gotowych szablonów, wzorców arpeggio oraz skal.

Same sekwencery także nie zawiodą nikogo. Każdą linijkę można otworzyć w większym oknie i programować ręcznie lub z wykorzystaniem gotowych szablonów, trybu przypadkowego, szeregu algorytmów kolejności kroków sekwencji, z uwzględnieniem całej gamy gotowych paternów arpeggio, a nawet kilkunastu skal muzycznych. Ponadto każda z linijek może pracować z podziałem od 1/128 do 8/1 względem ustalonego tempa (od 1/128 do 8/1 względem BPM sesji), a dla wszystkich globalnie można ustawiać parametr Swing (dodatni bądź ujemny) oraz tzw. szansę na wyzwolenie kolejnych kroków, co wprowadza element przypadkowości typowy dla wykonania „z ręki”.

Sekwencery oferują do 32 kroków, ale biorąc pod uwagę dostępne podziały i tempo odtwarzania, w rzeczywistości może być ich maksymalnie ponad 4.000. Co istotne, każda linijka sekwencera ma własne, wyznaczane przez użytkownika punkty startu i zakończenia, całkowicie niezależne od innych linijek sekwencera. Kroki sekwencji mogą być unipolarne bądź bipolarne (w zależności od sterowanego parametru), można je kreślić narzędziem ołówka, za pomocą linii, szybko wymazywać (z klawiszem Alt), globalnie zmieniać ich wartość (z klawiszem Shift), aplikować przypadkowe ustawienia (z klawiszem Cmd/Ctrl) lub wyciszać niezależnie od innych. I wreszcie, do dyspozycji jest 187 profesjonalnie przygotowanych presetów, które sprawdzą się w sytuacji, gdy poszukujemy czegoś interesującego, ale nie bardzo wiemy od czego zacząć lub nie mamy ochoty programować wszystkiego od podstaw.

Podsumowanie

Nie mamy dostępu do interfejsów efektów, a o tym, który z nich ma się znaleźć w jednym z sześciu slotów decydujemy wybierając nazwę efekty z listy po kliknięciu nagłówka w kolumnie kontrolek Options. Nazwy samych parametrów też pozostają niejako w ukryciu i możemy je zidentyfikować dopiero po kliknięciu prawym klawiszem myszy na kontrolce Ctrl 1, 2 lub 3. Trochę czasu musi minąć, zanim w pełni opanujemy zasady programowania tego procesora, ale nasz trud będzie nagrodzony finalnymi efektami sonicznymi. Nuxx to wyjątkowo kreatywne narzędzie pozwalające uzyskać nietuzinkowe, zorientowane rytmicznie pętle. Tu się może zdarzyć dosłownie wszystko, przy czym najciekawsze efekty uzyskamy, gdy sygnał źródłowy jest relatywnie spójny, czyli jest partią podkładową albo dronem. Niesamowite rzeczy dzieją się też, gdy są to zwykłe akordy gitary, a nawet dźwięk wybrzmiewającego talerza. Zdecydowanie polecam wypróbowanie tego procesora i niezrażanie się, gdy pierwsze próby zaprogramowania własnych przebiegów nie wypadną zachęcająco. Czym dłużej z nim pracujemy, tym bardziej doceniamy jego możliwości.

 

Nasze spostrzeżenia

+ wyjątkowa kreatywność, oparta na równolegle działających sekwencerach parametrycznych
+ modulacja bezpośrednia i za pomocą makrokontrolerów
+ płynne zmiany parametrów, bez słyszalnych artefaktów
+ szerokie spektrum dostępnych efektów i ich wysoka jakość
+ zaawansowane możliwości programowania i szereg funkcji przypadkowych
+ zerowa latencja, predestynująca wtyczkę do prac na żywo

- brak interfejsów samych efektów
- brak bezpośredniego wglądu w nazwy parametrów

 

Zakres zastosowań

- procesor efektów nastawiony na uzyskiwanie nieszablonowych brzmień o charakterze rytmicznym, doskonale nadający się do tworzenia unikalnych pętli
- możliwość wykorzystania jako zaawansowanego multiprocesora podczas występów na żywo

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Informacje

Kompatybilność PC (Windows 7 lub wyższy), Mac (OS X 10.9 lub wyższy)
Format VST 2.4, VST3, AU, AAX
Producent Audiaire
Cena
220,00 zł
55 EUR
Producent
Audiaire
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2019
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó