Prodipe Saint Louis - mikrofon do harmonijki
W przebogatej ofercie francuskiej firmy Prodipe znajdziemy wiele interesujących produktów. Jednym z nich jest mikrofon dynamiczny przeznaczony specjalnie do harmonijki ustnej.
Swego czasu do nagłaśniania harmonijki ustnej wykorzystywano mikrofony węglowe. Znajdujące się w nich granulki węgla zmieniają swoją rezystancję pod wpływem nacisku membrany, więc dodając źródło napięcia stałego i transformator uzyskujemy klasyczny przetwornik zmian ciśnienia dźwięku na elektryczny prąd przemienny. Pasmo takich mikrofonów jest mocno zawężone, a ich czułość niewielka, dlatego mikrofon węglowy podłączony do wzmacniacza gitarowego, którym najczęściej nagłaśnia się harmonijkę, bywał przyczyną sprzężeń akustycznych. Tym bardziej, że trzyma się go w sposób zwiększający podatność na to zjawisko. Kreatywni muzycy wykorzystują ten fakt do uzyskania specyficznej artykulacji i grając na harmonijce odpowiednio kontrolują sprzężenia – niemal dokładnie tak, jak robią to gitarzyści.
Gniazdo XLR i wtyk TS 6,3 mm zintegrowane z transformatorem dopasowującym. Przejściówkę włączamy pomiędzy kablem mikrofonowym a wzmacniaczem gitarowym.
Od pewnego czasu używa się już wyłącznie mikrofonów dynamicznych. W przypadku mikrofonów wokalowych, takich jak Shure SM58, problemem jest jednak ich długość. Ponadto pozostaje regulacja poziomu sygnału, którą wykonawcy rozwiązują na różne sposoby, np. używając pedału Volume.
Konstrukcja Prodipe Saint Louis
W przypadku mikrofonu Prodipe Saint Louis poradzono sobie z tym modelowo. Mikrofon ma krótki korpus, a przy zastosowaniu wtyku kątowego XLR trzyma go się wyjątkowo wygodnie. Na samym korpusie umieszczono potencjometr, którym można regulować poziom sygnału i wyłączyć mikrofon. W mikrofonie nie ma transformatora (niezbędnego przy podłączania mikrofonu dynamicznego do wejścia wzmacniacza gitarowego), ale w zestawie znajdziemy pasywny, transformatorowy konwerter impedancji pod postacią przejściówki z XLR na TS 6,3 mm. W ten prosty sposób nie tylko przekształcono sygnał symetryczny w niesymetryczny, ale też dopasowano niską impedancję wejściową do wysokiej wyjściowej. Przejściówkę włączamy pomiędzy kablem mikrofonowym a wzmacniaczem gitarowym, zatem sygnał z mikrofonu prowadzony jest zdecydowanie bardziej odporną na zakłócenia linią symetryczną.
Korpus Saint Louis jest solidnym, jednolitym odlewem ze stopu cynku i aluminium. Metalowa jest też osłona kapsuły, wewnątrz wyłożona cienką warstwą pianki przeciwpodmuchowej. Dynamiczna kapsuła wyposażona jest w membranę o średnicy 1”, neodymowy magnes i tylną komorę kształtującą charakterystykę nerkową.
Ambasadorem marki Prodipe i użytkownikiem mikrofonu Saint Louis jest Marko Balland – jeden z najbardziej znanych francuskich harmonijkarzy.
Prodipe Saint Louis w praktyce
Mikrofon ma charakterystykę brzmieniową zbliżoną do typowych mikrofonów wokalowych. Nie ma żadnego jej kształtowania, ponieważ dźwięk i tak będzie w znacznej mierze zależeć od sposobu trzymania mikrofonu wraz z instrumentem. Z kolei sam transformator wprowadza łagodne tłumienie dla częstotliwości poniżej 200 Hz. Dla mocniejszego sygnału tłumienie to staje się większe, przy jednoczesnym wzroście poziomu trzeciej harmonicznej. To sprawia, że transformator w przejściówce jest ciekawym elementem kształtowania dźwięku. Pasmo od 100 Hz do 1 kHz przetwarzane jest w sposób wyrównany, a sam mikrofon nie ma przesadnej tendencji do eksponowania głosek podmuchowych. W okolicach 6 i 10 kHz sygnał prezentowany jest bardziej wyraziście, co nadaje mu czytelności i otwartości. Maksymalna częstotliwość przetwarzana przez mikrofon to 12 kHz.
Podatność mikrofonu na otarcia i puknięcia w korpus jest niewielka, a efekt zbliżeniowy dobrze wyważony. Potencjometr poziomu w mikrofonie działa liniowo, bez żadnych gwałtownych skoków. Dzięki temu można go używać jako regulatora swell – tym bardziej, że obraca się lekko i łatwo go obsługiwać małym palcem ręki. Włączenia i wyłączenia mikrofonu są praktycznie niesłyszalne. W razie potrzeby potencjometr można sprawnie wymienić (jest to typowy 10 kΩ B z wyłącznikiem). Choć na korpusie mikrofonu znajduje się gałka regulatora poziomu, to nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować go w klasycznym uchwycie mikrofonowym typu U. Wprawdzie nie ma go w zestawie, ale wymiary mikrofonu sprawiają, że pasuje tu praktycznie każdy typowy uchwyt.
Charakterystyka częstotliwościowa transformatorowej przejściówki XLR/TS 6,3 mm dołączonej do mikrofonu. Widać spadek efektywności w zakresie niskich częstotliwości, pogłębiający się – wraz ze wzrostem trzeciej harmonicznej – przy wyższym poziomie sygnału wejściowego.
Podsumowanie
Na rynku znajdziemy sporo krótkich mikrofonów dynamicznych, dedykowanych na ogół do nagłośnienia instrumentów perkusyjnych i często wykorzystywanych w przypadku harmonijki. Jednak żaden z nich nie ma regulatora poziomu sygnału wyjściowego z wyłącznikiem ani transformatorowej przejściówki do współpracy ze wzmacniaczem gitarowym.
Z kolei w świecie mikrofonów przeznaczonych wyłącznie do harmonijki, koncepcja regulatora potencjometrycznego i niesymetrycznego wyjścia TS 6,3 mm nie jest nowa i z podobnymi rozwiązaniami możemy się spotkać w przypadku produktów Shure (Green Bullet w wersji DX), Hohner (JT30 Astatic), Audix (Fireball V), Peavey (H-5), Alctron ZD2/Apex 327, Superlux D112C czy JTS CX-520.
W przypadku Prodipe Saint Louis możemy jednak mówić o mikrofonie uniwersalnym, czyli bez zintegrowanego kabla i o charakterystyce pozwalającej na użycie go jako klasycznego mikrofonu wokalowego. Wystarczy zastosować dobrej klasy przełącznik nożny i ten sam mikrofon może współpracować ze wzmacniaczem gitarowym lub systemem nagłośnienia. Dla wielu wykonawców takie rozwiązanie może się okazać wyjątkowo wygodne.
Nasze spostrzeżenia
+ uniwersalność zastosowań+ zintegrowany potencjometr z wyłącznikiem
+ transformatorowa przejściówka w zestawie
+ symetryczny sygnał z mikrofonu
- mało przekonujące wykonanie wtyku TS 6,3 mm
Zakres zastosowań
- mikrofon na estradę i do studia dedykowany do współpracy z harmonijką ustną i wzmacniaczem gitarowym; bez transformatorowej przejściówki może służyć jako standardowy mikrofon wokalowyInformacje
Kapsuła | dynamiczna, nerkowa |
Impedancja | 600 Ω (50 kΩ po transformatorze) |
Czułość | -49,3 dBV (3,5 mV/Pa, 1 kHz) |
Pasmo przenoszenia | 50 Hz-14 kHz |
Wymiary | 25x9,5x6 cm |
Waga | 492 g |
Inne testy marki