Behringer Xenyx UFX1204

Sprzęt studyjny | 21.08.2013 
Marka:  Behringer
Nasz Typ

Chyba nie tylko ja zauważyłem, że od czasu zakupienia firmy Midas produkty Behringera stały się wyraźnie ładniejsze i pod względem funkcjonalności zdają się nie mieć sobie równych, a już na pewno nie w tym przedziale cenowym. UFX1204 jest tu najlepszym tego przykładem.



Behringer Xenyx UFX1204Przyglądając się specyfikacji opisywanego miksera, aż trudno uwierzyć, że tak wiele funkcji zdołano umieścić w tak niewielkiej obudowie. Wraz z modelem 1604 nowy Xenyx tworzy serię UFX, która jest połączeniem miksera z procesorem efektów i kompresorami na wejściach mikrofonowych, wielokanałowego interfejsu audio USB lub FireWire, samodzielnego wielościeżkowego rejestratora, a nawet kontrolera MIDI dla programów DAW. Poza tym sam mikser wygląda naprawdę dostojnie. Efektowna kolorystyka gałek i przycisków (tutaj kłania się Midas), metalizowane boczki, srebrne i bardzo wygodne nakładki na tłumiki, sztywno zamocowane gniazda i gałki, a do tego jeszcze wbudowany zasilacz sieciowy, pozwalający na pracę w każdym regionie świata, do którego dociera prąd elektryczny. Bardzo trudno będzie znaleźć jakikolwiek odpowiednik tego urządzenia.
No tak, ale wszystkie reguły dziennikarstwa mówią, że nie powinno się zaczynać testów od hymnów pochwalnych i powyższego akapitu proszę tak nie traktować. To tylko opis tego, co widzimy po wyjęciu miksera z pudełka. Zobaczymy, jak będzie dalej...

Budowa
Xenyx UFX1204 ma konstrukcję typowego miksera kompaktowego, do jakiej Behringer, i nie tylko, przyzwyczaił nas od wielu lat. Korpus urządzenia jest całkowicie metalowy, a płyta czołowa charakteryzuje się wyraźnym podziałem na sekcje tłumików wejściowych, sekcję korekcji i wysyłek, sekcję procesora efektów oraz sekcję sumy. Duża liczba portów wejściowych i wyjściowych sprawiła, że większość z nich znalazła się na płycie czołowej, a pozostałe na płycie tylnej. Wszystkie manipulatory, za wyjątkiem przełącznika trybu pracy USB/FireWire/Stand Alone, znalazły się na panelu górnym.
UFX1204 wyposażony jest w 12 torów wejściowych plus 2 stereofoniczne powroty (łącznie 16 wejść). Wśród wyjść znajdziemy dwa wyjścia główne na złączach XLR i TRS 6,3 mm, dwa wyjścia grupowe TRS oraz dwie wysyłki Aux. Są też dwa wyjścia słuchawkowe, do odsłuchu i CD/Tape, ale są one powiązane z torem monitoringu lub wyjściem głównym, w zależności od aktualnej konfiguracji. Po podłączeniu miksera do komputera PC lub Mac zgłasza się on jako urządzenie z szesnastoma wejściami (każdy z 12 kanałów, wysyłki Aux 1 i 2 oraz suma Main L i Main R) oraz czterema wyjściami. Jako interfejs UFX1204 może pracować z próbkowaniem 44,1, 48, 88,2 lub 96 kHz i rozdzielczością 24-bitową.


Behringer Xenyx UFX1204

 

Wejścia
Dwa pierwsze wejścia mikrofonowe mogą służyć do podłączenia instrumentów elektrycznych dzięki funkcji przełączenia wejść liniowych TRS w tryb TS Hi-Z. W każdym z nich znajdziemy załączany filtr dolnozaporowy 80 Hz (18 dB/oktawę), niezależny włącznik napięcia fantomowego +48 V oraz działający w zakresie 50 dB regulator czułości (dla wejścia liniowego czułość jest o 20 dB mniejsza). Poniżej znajduje się przycisk, który pozwala skonfigurować dane wejście w trybie pracy interfejsu audio. Sygnał z niego może być wyprowadzony do komputera przed lub po bloku korekcji i kompresji (ale zawsze przed tłumikiem w kanale).
W każdym torze mikrofonowym znajdziemy oparty na jednym regulatorze kompresor, który pozwala na współbieżną regulację poziomu Threshold i poziomu na wyjściu, dzięki czemu sygnał cały czas zachowuje podobną głośność odczuwalną. W środkowym położeniu kompresor dobrze sprawdza się przy wokalu, pozwalając wyrównać różne fragmenty wykonania. Przy ustawieniach skrajnych efektownie eksponuje początkowe transjenty, dzięki czemu można go użyć do nadania dynamiki partiom gitar, basu i instrumentów perkusyjnych. Kompresor nie narzuca zbytnio swojego charakteru przetwarzanemu sygnałowi, zachowuje się neutralnie, a jednocześnie dość dobrze kontroluje poziom. Jest to ten element miksera, z którego zapewne będziemy dość często korzystać. O zadziałaniu kompresji informuje świecąca obok regulatora dioda LED, a jeśli chcemy pogłębić jego działanie, można celowo zwiększyć czułość na wejściu o kilka decybeli.
Korekcja w kanałach mikrofonowych jest 3-drożna, z półkową regulacją niskich i wysokich tonów (odpowiednio: 80 Hz i 12 kHz) oraz półparametrycznym środkiem, przestrajanym w zakresie 100 Hz-8 kHz. Zakres regulacji wszystkich trzech filtrów to ±15 dB. Całą korekcję można włączyć lub wyłączyć przełącznikiem EQ, ale nie mamy żadnej sygnalizacji aktualnego jej stanu. Przy nienajlepszym oświetleniu trudno zatem stwierdzić, czy przycisk korektora jest wciśnięty, czy też nie.
W każdym torze znajdziemy dwie wysyłki Aux, które globalnie możemy przełączać przed lub po tłumiku. Druga wysyłka jest przypisana do wewnętrznego procesora efektów, ponieważ jednak ma swoje niezależne wyjście z komutacją przed/po tłumiku, można ją też wykorzystać do innych celów (włączenie wtyczek w gniazda AUX RETURNS 2 automatycznie odłącza wewnętrzny procesor).
Poza tym każdy kanał wyposażony jest w regulator panoramy, przycisk komutacji do alternatywnej grupy 3-4 (pełniący też funkcję wyciszania na sumie głównej MUTE) oraz przycisk SOLO, który oprócz podsłuchu na słuchawkach aktywuje także możliwość podglądu poziomu sygnału w danym kanale na 12-diodowym mierniku w torze sumy. W celu ustawienia optymalnej czułości możemy również korzystać z umieszczonego w każdym kanale 4-diodowego wskaźnika -24/-12/0/Clip, który bardzo usprawnia codzienną pracę przy ustawianiu optymalnej czułości. Przyciski SOLO i MUTE mają diody sygnalizujące ich wciśnięcie, choć same nie są podświetlane.
60-milimetrowy tłumik kanałowy daje możliwość zwiększenia poziomu sygnału z danego toru o 10 dB powyżej poziomu nominalnego 0 dB. Suwaki tłumików pracują płynnie, a wygodna nasadka znakomicie ułatwia miksowanie.
Wejściowe tory mikrofonowe 3 i 4 różnią się od pierwszych dwóch brakiem wejść instrumentalnych; poza tym ich konstrukcja jest identyczna.
Tory liniowe 5-12 pogrupowane są w pary stereo (5/6, 7/8 itd.) mające wspólną regulację czułości, przełączania przed/po tłumiku w przypadku pracy w trybie interfejsu audio, korekcję, wysyłki i komutację. Każdy z tych torów stereo może też pracować w trybie monofonicznym, co ma miejsce wtedy, gdy sygnał podłączymy tylko na wejście kanału lewego.
Dwie ostatnie pary stereo, czyli 9/10 oraz 11/12, można podczas pracy w trybie interfejsu audio zdefiniować jako wejścia odbierające sygnał z aplikacji audio, a tym samym wykorzystać je do zmiksowania dwóch par stereo lub do dodatkowego rozprowadzenia sygnału na potrzeby odsłuchu (choć taka funkcja już jest w matrycy Source, gdzie można wybrać źródło dla monitoringu oraz wyjścia Main).
W kanałach stereofonicznych mamy 4-pasmową korekcję z dwoma filtrami półkowymi niskich i wysokich częstotliwości (takimi samymi jak w torach mikrofonowych) oraz dwoma szeroko działającymi filtrami pasmowymi dla pasma środkowego: LO MID (300 Hz) i HIGH MID (3 kHz). Tu także można włączyć lub wyłączyć blok korekcji.

Procesor efektów
Wbudowany 24-bitowy procesor efektów oferuje 16 presetów wybieranych obrotowym przełącznikiem. Preset ładuje się zaraz po jego wyborze, pod warunkiem, że procesor efektów włączony jest przyciskiem FX ON. 4-diodowy wskaźnik wysterowania pokazuje nam poziom sygnału wchodzącego na efekt, który możemy regulować potencjometrem FX SEND. Efekt może być skierowany do wyjścia Main lub do toru Aux 1 (np. w celu wysłania go do odsłuchów na scenie). Efekt może być skonfigurowany po tłumikach w torach wejściowych (wtedy będzie mieszany z sygnałem bez efektu) lub przed tłumikami. W tym drugim przypadku możemy go użyć do uzyskiwania efektów specjalnych, jak np. pitch shiftera w kanale, w którym zamkniemy tłumik (na wyjściu słyszany będzie jedynie odstrojony głos).
Do dyspozycji mamy 8 typów pogłosów, delay z nabiciem tempa, efekty modulacyjne (chorus, flanger i phaser), pitch shifter, efekt rotary oraz kombinacje pogłosu z delayem i pogłosu z chorusem. Gałką EDIT ustawiamy najważniejszy dla danego presetu parametr - w przypadku pogłosu będzie to jego czas, dla efektów modulacyjnych głębokość, w przypadku delaya liczba powtórek, a przy efekcie pitch shifter wysokość odstrojenia głosu efektowego.
Przycisk TAP/SELECT pełni podwójną rolę. Można nim nabijać tempo powtórek delaya w presetach 9 i 15 oraz szybkość modulacji w presetach 10-12. Jego jednokrotne wciśnięcie aktywuje możliwość regulacji drugiego parametru w presetach 1-8, 13-14 oraz 16. Parametry te nie są jednak dokładnie opisane i trzeba trochę poeksperymentować, aby stwierdzić, co tak naprawdę podlega regulacji.
Procesor efektów jest bardzo funkcjonalny i charakteryzuje się dobrym brzmieniem. Szczególnie dobrze sprawdzi się w przypadku pogłosów, które mają ładny ogon wybrzmiewania, oraz efektów delay, pozwalając dopasować tempo powtórek do tempa utworu. Choć w wielu mikserach wbudowany procesor efektów wepchnięty jest trochę na siłę i nie przedstawia większej wartości, to w przypadku Xenyx UFX1204 jest inaczej - to użyteczny i spełniający swoją rolę integralny moduł tego urządzenia.

Tor zleceniowy
Będąc interfejsem audio oferującym 16 wejść, Xenyx UFX1204 jest naturalnym kandydatem na centralne urządzenie w domowym lub projektowym studiu, dokonującym rejestracji wielośladowych. To oznacza, że można go stosować w miejscach, gdzie reżyserka jest oddzielona od pomieszczenia studyjnego, w którym dokonuje się nagrań. W takiej sytuacji bardzo istotną rolę pełni możliwość komunikacji między realizatorem a muzykami. O ile w przypadku komunikacji ze studia do reżyserki rzecz jest prosta w realizacji (stawiamy jeden mikrofon, którego zadaniem jest zbieranie dźwięków ze studia), o tyle komunikacja w drugą stronę wymaga bardziej zaawansowanych zabiegów.
I tutaj Xenyx UFX1204, wzorem zawodowych konsolet studyjnych, wyposażony został w tzw. tor zleceniowy (talkback). W praktyce jest on zrealizowany przez miniaturowy mikrofon elektretowy umieszczony w panelu czołowym konsolety, towarzyszący mu regulator głośności i przycisk monostabilny TALK, po wciśnięciu którego wzmocniony sygnał z tegoż mikrofonu kierowany jest do trzech torów, które możemy swobodnie wybierać: na słuchawki, do wyjścia głównego konsolety i do torów Aux 1/Aux 2 jednocześnie.
Mikrofon charakteryzuje się dużą czułością i optymalny poziom sygnału, np. w słuchawkach wykonawców znajdujących się w studiu, uzyskamy już przy ustawieniu jego głośności na godzinę 10. Całość działa bardzo sprawnie i jest użyteczna w praktyce.

Matryca
Xenyx UFX1204 udostępnia blok matrycy (Source), w którym możemy przyporządkowywać różne tory miksera do wyjścia głównego (Main) i do wyjścia odsłuchowego (na słuchawki i do systemu monitorowego w studiu). Całość zrealizowana jest w postaci dziewięciu przycisków umieszczonych w dwóch kolumnach. Pierwszych pięć pozwala nam wybrać sygnał, który będziemy kierować do toru monitoringu. Jest to suma Main, wejście CD/TAPE, grupa 3-4 oraz dwie pary wyjść stereo z oprogramowania audio, z którym mikser współpracuje w trybie interfejsu. Sygnał wybrany przyciskiem (można wcisnąć więcej niż jeden przycisk) kierowany jest wówczas na słuchawki i do monitorów w studiu, podłączonych do wyjść CONTROL ROOM OUT. W jednym i drugim przypadku mamy możliwość niezależnej regulacji głośności.
Jednocześnie te same źródła sygnału (za wyjątkiem toru Main, aby nie powodować wewnętrznego sprzężenia zwrotnego) przyciskami w drugiej kolumnie kierujemy do wyjścia Main. W ten sposób możemy ustawić inny miks dla odsłuchów, a inny dla wyjścia głównego. Nic nie stoi na przeszkodzie, by to do wyjścia głównego podłączyć nasz odsłuch i wtedy możemy skonfigurować różne miksy dla słuchawek i dla monitorów.
Dzięki zaimplementowaniu tego typu matrycy elastyczność konfiguracji miksera znacząco wzrasta, zwłaszcza gdy Xenyx UFX1204 pracuje jako interfejs audio z programem DAW. Jedyne, czego tu zabrakło, to możliwość włączenia do matrycy wysyłek Aux 1 i Aux 2. Z funkcji podsłuchu przez Auksy można jednak skorzystać włączając na wyjścia Aux dowolny wzmacniacz słuchawkowy z dystrybucją sygnałów na kilka par słuchawek. Wówczas nasze możliwości konfiguracji monitoringu znacząco wzrastają.

Wielościeżkowy rejestrator
Jeśli nie używamy miksera jako interfejsu audio podłączonego do komputera przez port USB lub Fire­Wire, wówczas znajdującym się z tyłu przełącznikiem ustawiamy go w tryb Stand Alone. Działa on wtedy jak standardowy mikser (jego wejścia i wyjścia nie zgłaszają się w programach audio jako oddzielne porty), ale można wówczas skorzystać z wbudowanego rejestratora. Jako nośnik pamięci wykorzystywana jest wtyczka USB, którą podłączamy do odpowiedniego złącza umieszczonego z tyłu (USB DRIVE). Z chwilą włączenia wtyczki dokonywane jest jej skanowanie, zakończone wyświet­leniem na trzycyfrowym wyświet­laczu LED trzech zer. Jeśli wcześniej na wyświet­laczu pojawi się napis SLO, to oznacza, że użyty nośnik jest zbyt wolny, by móc dokonać zapisu. Wciskając na chwilę znajdujący się obok wyświet­lacza przycisk TIME/REMAIN odczytujemy czas zapisu, na jaki pozwala nośnik. Przytrzymując przycisk dłużej i wciskając przyciski przewijania możemy wybrać częstotliwość próbkowania, z jaką będzie dokonywany zapis: 44,1 lub 48 kHz.
Po wciśnięciu przycisku nagrywania na wtyczce USB zapisywany jest sygnał z wszystkich 16 torów miksera, z uwzględnieniem wszystkich jego ustawień. Mamy zatem sygnały ze wszystkich wejść oraz sygnał sumy. Dzięki temu możemy zarejestrować występ lub próbę bez konieczności angażowania do tego celu komputera. Chcąc odsłuchać dokonanego nagrania wciskamy w matrycy przycisk FW 3-4 i zmiksowany sygnał z rejestratora kierowany jest wówczas na wybrany tor - do słuchawek, monitorów lub na sumę.
Każde kolejne wciśnięcie przycisku nagrywania aktywuje nową sesję, między którymi możemy przemieszczać się przyciskami przewijania. Każda sesja tworzy na dysku katalog Rec_01, Rec_02 itd., wewnątrz którego znajduje się 16 monofonicznych, odpowiednio ponumerowanych plików WAV (pliki Chan_15.wav i Chan_16.wav to pliki z sumy miksera).
Mając całą sesję na wtyczce USB możemy ją następnie przenieść do komputera w celu dokonania montażu lub edycji. Zarejestrowane pliki mają rozdzielczość 16-bitową.
Mikser pozwala też na odtwarzanie plików umieszczonych na wtyczce USB, w katalogu MyWav (bez podfolderów, tylko WAV z próbkowaniem 44,1 lub 48 kHz). W tym celu należy przejść do trybu playlisty, wciskając na ok. 2 sekundy przyciski TIME i przewijania do przodu. Możemy więc odtwarzać podkłady, intro do koncertów lub utwory w przerwach.
Funkcja rejestratora (ale i playera) okazuje się bardzo przydatna w praktyce. Możliwość szybkiej rejestracji koncertu lub próby znacząco zwiększa funkcjonalność Xenyx UFX1204 i ustawia go na zupełnie innej półce niż w przypadku zbliżonych cenowo produktów firm konkurencyjnych. Jak się okazuje, do zapisu można też wykorzystywać zewnętrzne dyski twarde USB, ale przed użyciem muszą one zostać sformatowane przez system miksera, dlatego nie powinno się używać dysków, na których mamy już jakieś dane.



Behringer Xenyx UFX1204Interfejs audio
Jedną z najciekawszych funkcji UFX1204 jest możliwość zastosowania go jako 16-wejściowego interfejsu audio 24 bity/96 kHz, który podłączamy do komputera PC/Mac za pośrednictwem portu USB 2.0 lub Fire­Wire 400 (odpowiedniego wyboru dokonujemy przełącznikiem na tylnym panelu). W przypadku komputerów Mac nie ma potrzeby instalowania sterowników, ponieważ UFX1204 jest kompatybilny z systemem Core Audio i Core MIDI. Do współpracy z komputerami PC konieczna jest instalacja odpowiednich sterowników USB lub FireWire, które można pobrać ze strony producenta. Interfejs zgłasza się wówczas w trybie ASIO, ze wszystkimi możliwościami konfiguracji bufora (włącznie ze statystyką ASIO), definiowania nazw wejść, wyjść oraz samego urządzenia. Można podłączyć do komputera więcej niż jeden taki mikser, tym samym zwiększając możliwości w zakresie wielokanałowej rejestracji audio.
Z oprogramowania audio do miksera kierowane są dwa stereofoniczne strumienie, które w samym mikserze opisane są jako FW 1-2 oraz FW 3-4 i mogą być wykorzystywane jako źródło sygnału w kanałach 9/10, 11/12 i w torze monitoringu.
Przy współpracy z komputerem wszystko odbywało się bez najmniejszych problemów. Programy DAW natychmiast rozpoznawały interfejs, a rejestracja 16 śladów przebiegała bez zakłóceń. Mając cztery porty wyjściowe można skonfigurować dość zaawansowany system odsłuchu, choć złożoność konfiguracji wymaga chwili zastanowienia, a nawet rozrysowania wszystkiego na kartce papieru, by móc nad wszystkim zapanować. W każdym razie życzyłbym sobie, aby każdy 16-wejściowy interfejs audio współpracował z komputerem z równą stabilnością jak UFX1204.

Behringer Xenyx UFX1204

Kontroler MIDI
W trybie USB/FireWire przyciski rejestratora mogą funkcjonować jako przyciski sterowania napędem w programie DAW. Wcześniej jednak musimy upewnić się, że nasz komputer "widzi" UFX1204 jako urządzenie MIDI, co łatwo sprawdzimy w konfiguracji audio/MIDI naszego systemu.
Kontroler może pracować w dwóch trybach: Standard MIDI lub Mackie Control. W tym pierwszym trybie musimy zmapować przyciski do obsługi określonych funkcji napędu w programie DAW, a w tym drugim wszystko odbywa się zgodnie ze standardowym protokołem i jeśli tylko nasz program DAW go obsługuje, nie powinno tu być żadnych problemów. Wyboru trybu sterowania dokonujemy w samym mikserze, wciskając podczas jego uruchamiania przycisk przewijania do przodu (na wyświetlaczu pokazuje się Std albo MAC).
Po skonfigurowaniu zewnętrznego sterowania w naszym programie DAW w mikserze powinien podświetlić się przycisk Stop i wszystkie funkcje napędu powinny bez problemu działać. Możliwość sterowania napędem programu audio to duże ułatwienie w pracy, i o ile jeszcze sam kursor będziemy przemieszczać używając do tego myszki, o tyle odtwarzanie, zatrzymywanie i nagrywanie będziemy po jakimś czasie obsługiwać wyłącznie z poziomu miksera.

W praktyce
Przedwzmacniacze mikrofonowe instalowane w nowych mikserach Behringera są znacząco lepsze od tych, które większość z nas zna sprzed pięciu i więcej lat. Ich niski poziom szumów, dynamika i zdolność do prezentowania szczegółów stawia je znacznie wyżej niż ma to miejsce w przypadku większości przedwzmacniaczy w budżetowych mikserach. Wprawdzie nie mają one tego jedwabistego brzmienia i pięknie nasyconego dołu co hi-endowe preampy z transformatorami, ale musimy pamiętać o tym, że jeden taki przedwzmacniacz potrafi kosztować tyle, co trzy miksery UFX1204, a to zamyka wszelką dyskusję na ten temat. W każdym razie w swej klasie przedwzmacniacze Xenyx wyróżniają się na plus i z dużym zapasem sprawdzą się w przypadku większości standardowych nagrań wokalu i instrumentów.
Bardzo ważnymi elementami miksera są świetnie działające kompresory. Odpowiednio dobierając czułość wejściową i poziom kompresji można uzyskać doskonałe efekty brzmieniowe, zwłaszcza w przypadku wokalu i instrumentów włączonych bezpośrednio w mikser. Pamiętając o tym, że nie jest to sprzęt za dziesiątki tysięcy złotych, jakość tandemów przedwzmacniacze i kompresory należy ocenić jako bardzo wysoką.
Korektory pracują w sposób przewidywalny, dają wrażenie panowania nad regulacją i nie wprowadzają do sygnału nieprzyjemnych przesunięć fazowych. Wprawdzie w kanałach mikrofonowych przydałby się jeszcze jeden przestrajany filtr środka, ale to, co jest, pozwala już na optymalną kontrolę brzmienia.
Jako mikser UFX1204 ma wystarczający zapas dynamiki na torach wejściowych i sumie do standardowych prac związanych z nagrywaniem i pracą live. Odpowiednie wysterowanie uzyskujemy zazwyczaj w połowie zakresu regulacji manipulatora GAIN i nie ma potrzeby kompensowania poziomu ustawieniami tłumika powyżej 0 dB. Długi suwak na sumie jest bardzo wygodny w regulacji, a tłumiki w kanałach dorównują mu jakością. Przyciski MUTE i SOLO są nieco zbyt twarde, ale jest to kwestia przyzwyczajenia.
Jako interfejs audio i 16-ścieżkowy rejestrator stand-alone UFX1204 sprawuje się nienagannie - praca z nim przebiega sprawnie i bez problemów. Kłopoty mogą się pojawić w trybie pracy jako kontroler MIDI z programem Reaper (v. 4.402 PC i Mac), który nie widział w ogóle portu MIDI. Nie było natomiast najmniejszych problemów z programami Steinberg Cubase, Ableton Live, MOTU Digital Performer 8, Presonus Studio One 2 i Pro Tools 11 (zarówno na PC jak i Mac), gdzie port MIDI był widzialny i po wskazaniu protokołu Mackie Control oraz wybraniu UFX1204 jako wejścia MIDI sterowanie napędem przebiegało bez kłopotów.
W tym miejscu warto dodać, że użytkownik miksera Behringer Xenyx UFX1204 ma prawo do pobrania pełnej wersji DAW Tracktion 4 dla Windows i OS X (aby otrzymać kod, trzeba wcześniej zarejestrować swój mikser na stronie firmy Behringer).


Zakres zastosowań

• główny element (interfejs audio, centrum obsługi odsłuchu i monitoringu, sterowanie napędem programów DAW) w domowym i projektowym studiu nagrań ukierunkowanym na rejestrację wielośladową
• mikser z 16-ścieżkowym rejestratorem do zastosowań live
• urządzenie do kompleksowej obsługi systemów instalacyjnych

Nasze spostrzeżenia

+ dobrej klasy mikser, 16-wejściowy interfejs audio, 16-ścieżkowy rejestrator i kontroler MIDI w kompaktowej obudowie
+ zaawansowane możliwości konfiguracji dzięki matrycy Source
+ możliwość współpracy z komputerem przez port USB lub FireWire
+ profesjonalny tor zleceniowy
+ cztery dobrej klasy przedwzmacniacze
+ kompresory na wejściach mikrofonowych
+ konfiguracja wejść interfejsu przed lub po korekcji
+ użyteczny procesor efektów
+ wbudowany, uniwersalny zasilacz sieciowy
+ efektowny wygląd
- nagrzewanie się obudowy w okolicach zasilacza
- bardzo skąpa instrukcja obsługi

Podsumowanie

W tej cenie, z taką funkcjonalnością, jakością brzmienia i wykonaniem UFX1204 praktycznie nie ma żadnej konkurencji na rynku. To kompletne wielośladowe studio nagrań, które może działać zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z komputerem Mac i PC za pośrednictwem portu USB lub FireWire. Może też służyć jako mikser nagłośnieniowy na małe imprezy czy mikser do systemów stacjonarnych, z możliwością nagrywania przebiegu spotkań, wykładów itp. A w przerwach można z niego odtwarzać przygotowane wcześniej pliki WAV lub używać ich jako podkładów do prelekcji lub występów.
Jest w nim praktycznie wszystko, co można było wymyślić, plus wiele funkcji ekstra, dla których bez problemu znajdziemy zastosowanie (choćby dwa wyjścia słuchawkowe czy profesjonalny tor zleceniowy).
Jedyne zastrzeżenie, jakie mam, związane jest z dość silnym nagrzewaniem się płyty czołowej i płyty dolnej w okolicach procesora efektów, czyli tam, gdzie znajduje się zasilacz sieciowy. Poza tym nie mam żadnych uwag. Ten produkt Behringera zdecydowanie zasługuje na znak Nasz Typ.



Producent
Behringer, www.behringer.com

Dystrybucja
SoundTrade, Piaseczno k/Warszawy, tel. 22-632-02-85, www.soundtrade.pl

Wejścia mikrofonowe: 4, XLR, ze złączami insertowymi TRS, równoważny poziom szumów EIN - 129 dB (150 Ω), pasmo przenoszenia 10 Hz-140 kHz, zakres czułości od +10 do +60 dB, impedancja 2,06 kΩ.
Wejścia instrumentalne: 2, TS 6,3 mm, impedancja 1 MΩ.
Wejścia liniowe: 12, TRS 6,3 mm, impedancja 20 kΩ (tryb symetryczny), 10 kΩ (tryb niesymetryczny).
Wejścia CD/Tape: 2, RCA, impedancja 10 kΩ.
Wysyłki Aux: 2, niesymetryczne TS 6,3 mm, impedancja 120 Ω.
Powroty wysyłek: 2 stereo, TRS 6,3 mm, impedancja 20 kΩ (tryb symetryczny), 10 kΩ (tryb niesymetryczny).
Wyjście Main: XLR i TRS 6,3 mm, impedancja 240 Ω (tryb symetryczny), 120 Ω (tryb niesymetryczny), maksymalny poziom +28 dBu.
Wyjście Control Room: 2, niesymetryczne TS 6,3 mm, impedancja 120 Ω, poziom maksymalny +22 dBu.
Procesor efektów: 16 presetów, 24-bitowe przetwarzanie, próbkowanie 48 kHz.
Współpraca z komputerem: USB 2.0 lub FireWire 400, przetworniki 24-bitowe, próbkowanie 44,1, 48, 88,2, 96 kHz, 16 wejść i 4 wyjścia.
Wewnętrzny rejestrator: USB 2.0, zapis 16-bitowy, próbkowanie 44,1 lub 48 kHz, 16 śladów mono WAV, system plików FAT 16/FAT 32.
Zasilanie: sieciowe, 100-240 V, 50/60 Hz, 60 W.
Wymiary: 97×311×438 mm.
Waga: 4,5 kg.
Cena: 2.100 zł.

Cena
2100,00 zł
Producent
Behringer
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2013
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó