Behringer FCA610

Sprzęt studyjny | 19.09.2013  | Jarosław Stubiński
Marka:  Behringer
Nasz Typ

Jeśli w ofercie firmy Behringer czegoś zdecydowanie brakowało, to wyższej klasy interfejsów audio. Dzięki urządzeniom Firepower FCA1616 oraz FCA610 luka ta została zapełniona. Do naszej redakcji trafił mniejszy z tych interfejsów.

FCA610 będzie na rynku konkurował z produktami takich firm jak Roland, Focusrite, Akai, Presonus czy Steinberg, ale już na początku będzie miał u potencjalnych nabywców fory: możliwość podłączenia do komputera zarówno przez USB, jak i FireWire, oraz przedwzmacniacze firmy Midas - a to tylko początek niespodzianek, które czekają nas w tym ciekawym urządzeniu.

Behringer FCA610

Konstrukcja
Obudowa interfejsu jest całkowicie metalowa, z kolorem aluminiowej płyty czołowej nawiązującym do interfejsów Focusrite. To, co zwraca uwagę od pierwszego kontaktu z FCA610, to bardzo solidne wykonanie: gałki i gniazda trzymają się sztywno (może za wyjątkiem regulatora czułości drugiego przedwzmacniacza), przyciski pracują bez zarzutu, a przy każdym z nich znajduje się dioda sygnalizująca jego włączenie. Z tyłu jest bardzo podobnie - widać dbałość o każdy szczegół wykonania.

Behringer FCA610

Interfejs ma 6 wejść i 10 wyjść - co zresztą sugeruje jego symbol liczbowy. Dwa pierwsze wejścia znajdują się na przednim panelu. Są to uniwersalne tory przedwzmacniaczy, które mogą współpracować z mikrofonami lub instrumentami elektrycznymi (gitara/bas). Do podłączenia źródeł sygnału służą gniazda typu combo. W każdym z dwóch torów uniwersalnych możemy wybierać wejście instrumentalne, załączyć filtr dolnozaporowy 75 Hz (12 dB/ok­tawę), aktywować 15-decybelowy tłumik poziomu sygnału oraz włączyć napięcie fantomowe +48 V na wejściu mikrofonowym. Regulatory czułości obu wejść uniwersalnych nie mają żadnej skali, a zakres działania każdego z nich mieści się w przedziale od +8 do +60 dB wzmocnienia (zakres regulacji 52 dB plus tłumik 15 dB to daje 67 dB - bardzo przyzwoicie, jak na tego typu interfejs).
Kolejne wejścia znajdziemy z tyłu interfejsu. Numer 3 i 4 to wejścia liniowe w formacie TRS 6,3 mm, a wejścia 5 i 6 mają format cyfrowy S/PDIF, z możliwością wyboru między złączem optycznym TosLink a współosiowym elektrycznym RCA.
Wyjścia liniowe 1-8 wyprowadzone są na tylnym panelu w postaci gniazd TRS 6,3 mm, przy czym wyjścia 1/2 oraz 3/4 dostępne są także jako wyjścia słuchawkowe A i B (z niezależną regulacją poziomu) na przednim panelu. Wyjście słuchawkowe B może transmitować zmiksowany sygnał z wyjść 1/2 oraz 3/4 lub tylko z wyjścia 3/4. Pozostałe dwa wyjścia wyprowadzone są w formacie cyfrowym S/PDIF, podobnie jak w przypadku wejść za pośrednictwem portów TosLink lub RCA (jednoczesnego przełączenia dla wejść i dla wyjść dokonuje się przyciskiem na przednim panelu interfejsu).
Z tyłu znajdziemy także wejście i wyjście MIDI w postaci typowych gniazd DIN-5. Interfejs można podłączyć do komputera za pomocą złącza USB lub FireWire (oba kable w komplecie). W przypadku pracy z użyciem portu USB wymagane jest użycie zewnętrznego zasilacza 12 V, który również znajdziemy w zestawie. Podłączając interfejs do komputera za pomocą 6-stykowego kabla FireWire (w przypadku laptopów MacBook będziemy potrzebować innego kabla niż ten, który jest dostępny wraz z interfejsem) możemy zrezygnować z zewnętrznego zasilacza, jeśli oczywiście komputer dostarcza przez złącze FW odpowiednio dużo mocy - pobór prądu to ok. 2 A, więc potrzebne będzie naprawdę wydajne źródło zasilania w komputerze.
Interfejs wyposażony jest w przetworniki A/C i C/A pracujące z 24-bitową rozdzielczością i próbkowaniem do 96 kHz. Za przetwarzanie sygnału odpowiada kodek Cirrus Logic CS42435 (dynamika do 108 dB), a sercem całego interfejsu jest specjalizowany chip audio Archwave DM 1500, powszechnie używany w interfejsach Roland, Presonus, Apogee, PrismSound i wielu innych, wraz z oprogramowaniem Bebop.
Generalnie FCA610 wykonany jest bardzo solidnie, bez żadnych dróg na skróty, z oddzielną płytką dla przedwzmacniaczy i sekcji wskaźników oraz oddzielną dla części cyfrowej i torów liniowych. Warto też wspomnieć o obecności otworu na montaż zabezpieczenia przeciwkradzieżowego Kensington, co ma znaczenie, gdy urządzenie pracuje w miejscach dostępnych publicznie.


Sterowniki i wydajność
Przy współpracy z komputerami Windows interfejs wymaga instalacji odpowiednich sterowników - oddzielnych dla USB i dla FireWire. Sterowniki można pobrać ze strony internetowej producenta. Do współpracy z komputerami Mac nie jest potrzeba żadna instalacja - FCA610 jest w pełni kompatybilny z CoreAudio i CoreMIDI.
Z poziomu drivera można nadawać własne nazwy zarówno samemu urządzeniu (do komputera można podłączyć więcej niż jeden interfejs FCA610), jak i poszczególnym portom, które będą widoczne w aplikacjach z obsługą ASIO/CoreAudio. Urządzenie może być synchronizowane do własnego zegara (44,1, 48, 88,2 lub 96 kHz), jak i do zewnętrznego zegara podawanego przez port USB (24-bitowy tryb pakietowy Start-Of-Frame - SOF) albo przez wejście cyfrowe S/PDIF. Bufor ASIO w sterowniku można ustawiać od 1 ms (88 sampli dla 44,1 kHz, 192 sample przy próbkowaniu 96 kHz) do 80 ms.
Częstotliwość próbkowania można zmieniać przy uruchomionej aplikacji audio (jeśli ta na to zezwala), a zmiana nie wymaga restartu interfejsu. Sam interfejs po stronie wejścia dodaje przeciętnie 1 ms własnego opóźnienia, a po stronie wyjścia ok. 7 ms. Przy średnio zaawansowanych projektach, zawierających blisko 30 ścieżek i ok. 30 wtyczek efektowych i instrumentalnych, ustawiając bufor ASIO na 2 ms możemy bez najmniejszych zakłóceń pracować z obciążeniem nieprzekraczającym 7% dla 4-rdzeniowej jednostki Intel Core i-5 3 GHz z 6 GB pamięci RAM. Wydajność interfejsu, jak i jego sterowników, należy zatem ocenić bardzo wysoko.


W praktyce
Dynamika dla torów liniowych zmierzona programem RMAA nie przekracza 100 dB (A), co do amatorskich i półprofesjonalnych prac w zupełności wystarczy. Charakterystyka częstotliwościowa jest dość wyrównana, choć na krańcach pasma, przy 20 Hz i 20 kHz, daje się zaobserwować niewielki spadek. Brzmienie przedwzmacniaczy jest czyste, klarowne i zawiera w sobie wiele szczegółów. Przedwzmacniacze nie mają tendencji do przejaskrawiania sybilantów, zachowując się pod tym względem neutralnie. Ogólnie ich dźwięk należy ocenić jako precyzyjny, wyważony, o bardzo małym poziomie szumów i dużej dynamice. W przypadku współpracy z instrumentami daje się usłyszeć wszystkie niuanse wynikające z gry. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z basem, czy gitarą dźwięk jest bardzo soczysty i bliski.
Czułość przedwzmacniaczy jest więcej niż zadowalająca - przy głośniejszych sygnałach GAIN można ustawić poniżej połowy zakresu regulacji, a przy głosie lektorskim nieznacznie poza połową. Przedwzmacniacze mogą też współpracować z mikrofonami wstęgowymi, pozwalając uzyskać dobrą dynamikę i precyzję dźwięku.
Sygnał wyjściowy na słuchawkach, pięta achillesowa wielu interfejsów audio, jest w tym wypadku bardzo głośny, dynamiczny i czysty. Możliwość regulacji proporcji między sygnałem z wejścia a sygnałem z programu DAW (wraz z wyborem portów wyjściowych 1/2 i 3/4) daje duży komfort przy dokonywaniu nagrań, a dostępność dwóch portów słuchawkowych bardzo ułatwia pracę.
Przełączanie portów cyfrowych S/PDIF z elektrycznych na optyczne odbywa się za pomocą przycisku na przednim panelu. Chcąc przejść na inne źródło sygnału lub wyjście podłączone do tych portów nie musimy zatem nic zmieniać w opcjach oprogramowania - wystarczy wciśnięcie DIGITAL SELECT. Wskaźniki poziomu sygnału wejściowego i wyjściowego (analogowego, cyfrowego i MIDI), choć oparte na pojedynczych wielokolorowych diodach, są także dużym ułatwieniem, pozwalając jednym rzutem oka określić, co „wchodzi” i „wychodzi” z interfejsu. Podobnie jest z dostępnością wszystkich funkcji odnoszących się do wejść 1 i 2: przełączniki czułości, trybu pracy, filtry i włącznik napięcia fantomowego - wszystko jest pod ręką.




Zakres zastosowań

• interfejs audio/MIDI podłączany do komputerów PC i Mac przez port USB 2.0 lub FireWire. W przypadku współpracy przez FireWire istnieje możliwość zasilania z komputera, co pozwala wyeliminować konieczność stosowania zasilacza sieciowego. Do pracy w domowych i projektowych studiach nagrań nastawionych na nagrania wielośladowe i miksowanie w zewnętrznych sumatorach/mikserach.

Nasze spostrzeżenia

+ możliwość współpracy z komputerem przez USB lub FireWire (w tym drugim wypadku z uwzględnieniem zasilania z komputera)
+ zwarta, solidna, dobrze przemyślana konstrukcja
+ możliwość zarządzania wszystkimi funkcjami (za wyjątkiem ustawienia driverów) z poziomu płyty czołowej
+ bardzo czytelny panel sterowania
+ dobrej klasy przedwzmacniacze Midas
+ dwa wyjścia słuchawkowe z możliwością włączenia na różne tory (1/2 i 3/4)
+ bardzo dobrze napisane i stabilne sterowniki dla Windows
+ bezproblemowa współpraca z komputerami Mac
- brak wyłącznika zasilania
- lekko chwiejąca się gałka regulatora czułości drugiego przedwzmacniacza
- duży pobór prądu przy zasilaniu przez FireWire

Podsumowanie

Behringer FCA610 to bardzo udany interfejs. Zaprojektowany został z myślą o użytkownikach, którzy nie lubią złożonych strukturalnie i nie zawsze prostych w obsłudze mikserów zarządzających pracą urządzenia. Wystarczy podłączyć wszystkie wejścia i wyjścia, skonfigurować nasz program DAW, a cała dalsza obsługa odbywa się już z poziomu płyty czołowej interfejsu. Wszystkie przyciski mają swoje kontrolki, a zatem zawsze wiemy, co się dzieje. Gałki są bardzo stabilne, mają wyraźne punkty wskazań, i choć pozbawiono je skal (co może trochę przeszkadzać przy ustawianiu czułości mikrofonów), to jednak da się z tym żyć.
Możliwość współpracy z komputerem zarówno przez port USB, jak i FireWire to ogromna zaleta FCA610 - bez problemu podłączymy go do każdego posiadanego komputera, czy to stacjonarnego, czy też laptopa.
Choć od torów audio można by oczekiwać nieco lepszej dynamiki (podawana przez producenta jest o kilka decybeli zawyżona w stosunku do faktycznie zmierzonej), to jednak ich jakość z dużym zapasem wystarczy do pracy w każdym studiu domowym i projektowym.
I wreszcie kwestia ceny - jak zwykle w przypadku Behringera możemy się spodziewać naprawdę ciekawej oferty. Bo kto inny jest w stanie zaproponować tak funkcjonalny interfejs z 6 wejściami i 10 wyjściami, podłączany przez USB lub FireWire, za cenę poniżej tysiąca złotych, a dokładnie za 950 zł? Stosunkowo blisko jest Focusrite Scarlett 6i6, ale ma 6 wyjść i podłączany jest tylko przez USB. Warto wziąć też pod uwagę zabudowanego w raku Behringera FCA1616 z 16 wejściami i wyjściami, który już niedługo powinien pokazać się w sprzedaży w cenie ok. 200 zł wyższej od FCA610. Ale on już tak łatwo nie wejdzie do torby z laptopem. M-Audio Fast Track C600? 6 wejść (4 przedwzmacniacze), 8 wyjść, przyciski do sterowania napędem DAW i Pro Tools SE w zestawie. Brzmi interesująco, ale dość duży, tylko na USB i 200 zł droższy. W grę wchodzi też Focusrite Scarlett 18i8 - tu już mamy aż 18 wejść i 8 wyjść, 4 przedwzmacniacze i DSP, a wszystko to za około 1.500 zł i tylko z USB.
A zatem, jak widać, FCA610 nie ma bezpośredniego konkurenta, co zaczyna być cechą charakterystyczną wszystkich nowych produktów Behringera. Firma ta bowiem przeszła bardzo wyraźną ewolucję z producenta rzeczy już sprawdzonych przez innych, tylko nieco bardziej funkcjonalnych i tańszych, do producenta tworzącego zupełnie nowe konstrukcje, które inni będą się starali naśladować. Ze względu na powyższe FCA610 otrzymuje znak Nasz Typ.



Producent
Behringer, www.behringer.com

Dystrybucja
SoundTrade, Piaseczno k/Warszawy, tel. 22-632-02-85, www.soundtrade.pl

Ogólna liczba kanałów: 6 wejść/10 wyjść, w tym 2 przedwzmacniacze mikrofonowe, wejście i wyjście stereo S/PDIF (RCA lub TosLink).
Wyjścia słuchawkowe: 2 (TRS 6,3 mm), z niezależną regulacją i przełączaniem torów podsłuchu.
MIDI: wejście i wyjście DIN-5.
Połączenie z komputerem: USB 2.0 lub FireWire (zasilanie przez port FW z gniazd 6-stykowych).
Przedwzmacniacze mikrofonowe: półprzewodnikowe Midas, zakres dynamiki 102 dB (A), zakres regulacji 52 dB, impedancja 3 kΩ (mikrofon), 1 MΩ (wejście instrumentalne), 47 kΩ (wejście liniowe).
Przetwarzanie: 24 bity, 44,1/48/88,2/96 kHz.
Wyjścia liniowe: 8×TRS 6,3 mm, impedancja 200 Ω.
Sterowniki: ASIO, WDM, CoreAudio.
Zasilanie: zewnętrzny zasilacz 20 W lub przez FireWire.
Wymiary: 50×241×161 mm.
Waga: 1,1 kg.
Cena: 950 zł

Cena
950,00 zł
Producent
Behringer
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2013
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó