sE Electronics sE8
O mikrofonach produkcji chińskiej - przynajmniej takich, w przypadku których oficjalnie podaje się źródło pochodzenia - już jakiś czas temu przestano myśleć w kategoriach "gorszego sortu". Kilku chińskich producentów, w tym także sE Electronics, zdążyło sobie wyrobić solidną markę w świecie pro-audio i teraz zbiera tego owoce.
Najnowszy sE8 to konstrukcja, jakiej nie powstydziłaby się żadna firma mikrofonowa z ponad półwieczną tradycją. Począwszy od jakości wykonania na finalnym brzmieniu skończywszy mikrofony te zasługują na uwagę tych, którzy w rozsądnej cenie chcą kupić dobrej klasy mikrofony małomembranowe - w tym wypadku pod postacią fabrycznej pary stereo. Wprawdzie po otworzeniu metalowej walizeczki, w której zestaw jest dostarczany, natychmiast uderzy nas charakterystyczny zapach sklepu z tanimi trampkami, ale osoby pod tym względem wyczulone mogą wyrzucić jej wypełnienie i wykonać własne z bezwonnej pianki.
Do pary
W skład pakietu sE8 Matched Pair wchodzą dwa mikrofony sE8 wraz ze sztywnymi uchwytami i reduktorami gwintu, piankowe osłony przeciwwietrzne oraz metalowy płaskownik pozwalający na zamocowanie obu mikrofonów na jednym statywie. Dostarczone mikrofony miały kapsułę o charakterystyce nerkowej, którą można odkręcić, podobnie jak w klasycznych mikrofonach tego typu (wyposażono ją w gwint 1,75"). Ilustracje na pudełku wskazują jednak, że możemy się spodziewać także kapsuł o charakterystykach supernerkowej, dookolnej, a nawet ósemkowej. Gdy takowe staną się dostępne, sE8 może się okazać naprawdę łakomym kąskiem dla wielu użytkowników.
Pod każdym względem kapsuła w sE8 w zasadzie niczym nie różni się od kapsuł z hi-endowych mikrofonów tego typu
Tym bardziej, że jest wyjątkowo solidnie wykonany i nie ma w nim ani śladu "taniości". Porządny korpus, sprawnie działające przełączniki tłumika (10/20 dB) i filtru HPF (80/160 Hz, 6 dB/okt.) i wyjątkowo niski jak na tego typu mikrofon poziom szumów własnych (13 dBA) predestynują go do wielu zastosowań o charakterze profesjonalnym.
W przypadku elektroniki też nie dopatrzymy się obniżającej jakość oszczędności – solidna płytka drukowana ma co najmniej przyzwoitej klasy podzespoły montowane w większości powierzchniowo i rozsądnie poprowadzoną ścieżkę sygnałową. Kluczowe z wielu względów rezystory polaryzacji konwertera impedancji wyglądają na takie, które nie będą sprawiać kłopotów, a wykonanie całości nie budzi zastrzeżeń. Cały układ konwersji i buforowania jest beztransformatorowy i, zgodnie z informacjami producenta, pracuje w klasie A.
Kapsuła
Kapsuła ma pozłacane i sprężynujące wyprowadzenie elektrody stałej, a bardzo drobna i mocna siatka skutecznie chroni 3-mikronową membranę 0,75" przed uszkodzeniem. Pomyślano nawet o teflonowych izolatorach elektrody stałej (w takich konstrukcjach to zazwyczaj elektroda ruchoma, czyli membrana jest połączona do masy) i silikonowym pierścieniu stabilizującym mocowanie całej płytki - wszystko zgodnie z zasadami sztuki tworzenia wysokiej klasy mikrofonów.
Kapsułę wykonano z dużą precyzją i dbałością o szczegóły. Producent eksponuje fakt jej ręcznej produkcji, ale z tego co się orientuję, to zdecydowana większość tego typu kapsuł składana jest ręcznie - przynajmniej tam, gdzie najważniejsza jest jakość. Raczej chodzi tu o fakt, że kapsuła powstaje w całości w sE Electronics, i nie jest tzw. stockowym elementem no-name, jaki można znaleźć w wielu tanich mikrofonach paluszkowych innych producentów.
W praktyce
Pod względem brzmieniowym sE8 prezentuje się dokładnie tak, jak większość wyższej klasy mikrofonów z membraną 0,75" - gra ciepło, szczegółowo, zapewnia optymalną równowagę pasmową i nie ma żadnych problemów z dźwiękiem o wysokim poziomie SPL. Tego typu mikrofony nie zawsze nadają się do bliskiego omikrofonowania i przeznaczone są na ogół do pracy w średnim oraz dalszym planie; sE8 nie jest tu wyjątkiem. Mimo zastosowania bardzo gęstej, ale zapewniającej doskonałą przejrzystość akustyczną siatki osłaniającej kapsułę, wrażliwość mikrofonu na bezpośrednie podmuchy z odległości do 50 cm jest bardzo duża; nawet gdy zastosujemy filtr dolnozaporowy. W każdej innej sytuacji, gdy dźwięk rozchodzi się swobodnie, a nie ciśnieniowo, tam sE8 gra fantastycznie.
Na czym polega zasadnicza różnica pomiędzy sE8 a wieloma innymi budżetowymi mikrofonami małomembranowymi? Głównie na wykonaniu kapsuły. Te najtańsze produkowane są metodami najprostszymi, często maszynowo, z wykorzystaniem tworzywa sztucznego zamiast teflonu i bez precyzyjnie gwintowanych docisków stabilizujących poszczególne elementy konstrukcji. Zamiast tych ostatnich, których koszt wytworzenia jest spory z uwagi na wymaganą dużą dokładność, ściska się poszczególne elementy pierścieniami z tworzywa, nawet ich nie gwintując. W takiej sytuacji powtarzalność brzmieniowa oraz jakość samego dźwięku zawsze będą wielką niewiadomą - może się udać, ale niekoniecznie.
W przypadku takiej kapsuły jak w sE8, gdzie każdy element dociskany jest pierścieniem, elektroda stała izolowana jest teflonem, a jej część służąca do ukształtowania charakterystyki bardzo precyzyjnie wyfrezowana w mosiądzu z wykorzystaniem obrabiarek CNC, takich problemów nie ma. Pod tym względem kapsuła ta w zasadzie niczym nie różni się od kapsuł z hi-endowych mikrofonów tego typu. Do tego dochodzi dobrej klasy elektronika, solidne wykonanie oraz, póki co, relatywnie nieduży koszt robocizny, i w konsekwencji mamy porządny mikrofon za atrakcyjną cenę.
Zakres zastosowań
- uniwersalny mikrofon małomembranowy do średnich i dalszych ujęć instrumentów akustycznych, chórów, całych zespołów oraz do nagrań ambientowych- dostępny pod postacią pary stereo zestaw może stanowić podstawowe narzędzie pracy przy różnego typu nagraniach
Nasze spostrzeżenia
+ wysoka jakość wykonania+ zrównoważone, neutralne brzmienie
+ dostępność pod postacią par stereo
+ niski poziom szumów i duża dynamika
+ para stereo w metalowej walizeczce
- zapach z wnętrza walizeczki...
Podsumowanie
Informacje
Funkcja: | małomembranowy mikrofon pojemnościowy. |
Kapsuła: | membrana 0,75”, charakterystyka nerkowa, wymienna. |
Czułość: | 25 mV/Pa (-32 dBV). |
Maks. poziom SPL: | 139 dB (159 dB z tłumikiem 20 dB), 0,5% THD dla 1 kHz. |
Poziom szumów własnych: | 13 dBA. |
Zakres dynamiki: | 126 dB (146 dB z tłumikiem 20 dB). |
Filtr HPF: | 80/160 Hz, 6 dB/okt. |
Impedancja: | 110 Ω. |
Zasilanie: | zewnętrzne, fantom +48 V; 2,7 mA. |
Wymiary: | 23x120 mm. |
Waga: | 141 g. |