AKG C314
Istniejąca od 1947 roku austriacka firma AKG jest jednym z najważniejszych producentów mikrofonów na świecie, zatem nic dziwnego, że każdy jej nowy produkt wzbudza olbrzymie zainteresowanie na rynku. Tak się też stało z modelem C314.
Rodzina mikrofonów AKG C414 to jedne z najpopularniejszych profesjonalnych mikrofonów studyjnych na świecie, cenionych za uniwersalność i neutralność brzmieniową. Pierwszy model - C414 Combo - pojawił się na rynku na początku lat 70. minionego wieku. Kolejne jego odsłony, czyli EB (1976), EB-P48 (1980), najsłynniejszy i najbardziej ceniony B-ULS (1986), B-XLS i B-XL II (2004) oraz XL II i XLS (2009) podtrzymywały rodzinną tradycję i można je spotkać w większości studiów nagrań.
C314 w dużym stopniu nawiązuje do swoich klasycznych poprzedników, m.in. kształtem, budowa kapsuły (bez "neumannowskiego", centralnego wyprowadzenia z membrany) i przełączanymi charakterystykami kierunkowymi. Jest jednak od nich połowę tańszy, co wynika między innymi z zastosowania wielkomembranowej kapsuły elektretowej w miejsce polaryzowanej napięciem zewnętrznym. W ofercie firmy wypełnia on miejsce nieprodukowanego C4000 i znajduje się na samym szczycie hierarchii budżetowych mikrofonów z oferty AKG.
Mikrofon można kupić także jako parę stereo, z dodatkowym oprzyrządowaniem do montażu na jednym statywie. Jest on dostarczany w eleganckiej walizeczce, w której znajdziemy także elastyczny uchwyt ze sprytnie zaprojektowanym mocowaniem, tradycyjny uchwyt sztywny oraz gąbkę przeciwwietrzną, którą można założyć na korpus. Jednocześnie warto podkreślić, że C314 może być z równym powodzeniem stosowany w studiu jak i na scenie, gdzie podobnie jak jego poprzednicy ma szansę sprawdzić się np. jako mikrofon overhead czy przeznaczony dla instrumentów perkusyjnych.
Konstrukcja
C314, podobnie jak wszystkie produkty AKG, wykonany jest bardzo starannie, z wysokiej jakości materiałów i pod każdym względem może być wzorcem solidności. Dwuwarstwowa siatka chroniąca kapsułę ma dwa kolory - srebrny od strony "aktywnej" oraz czarny od strony "martwej", co jest istotne w przypadku charakterystyk nerkowej i supernerkowej. Dla charakterystyk ósemkowej i dookolnej nie ma to już większego znaczenia, ponieważ obie strony kapsuły są komputerowo parowane, by w tych trybach zapewnić pełną symetrię.
Sama kapsuła ma dwie membrany o średnicy 1" i jest elektretowa, czyli nie wymaga zewnętrznego polaryzowania napięciem stałym. Odpowiednie pole elektrostatyczne między okładzinami wytwarzane jest przez elektret, który jest jednocześnie okładziną nieruchomą przetwornika pojemnościowego. Jest to rozwiązanie tańsze niż z polaryzacją zewnętrznym napięciem stałym +48 V, ale współczesna technologia pozwala już na uzyskiwanie wysokiej jakości, trwałych elektretów, których zastosowanie nie powoduje znaczącego wzrostu szumów własnych kapsuły w porównaniu do kapsuły polaryzowanej napięciowo.
Przetwornik mikrofonu zawieszony jest na ciekawie rozwiązanym uchwycie elastycznym, który redukuje przenoszenie drgań mechanicznych na kapsułę, a w połączeniu z uchwytem elastycznym mikrofonu sprawia, że mają one znikomy wpływ na dźwięk.
To, co przemawia za AKG C314, to szlachetne pochodzenie, znakomita jakość wykonania, świetny uchwyt elastyczny w zestawie, efektowna walizeczka i dobre brzmienie
Przełączniki charakterystyk kierunkowych, filtr dolnozaporowy 100 Hz/12 dB/okt., oraz tłumik 20 dB znajdują się z tyłu i na bokach całkowicie metalowego korpusu. Poniżej przełącznika tłumika umieszczono diodę LED, sygnalizującą obecność zewnętrznego napięcia, które tutaj służy głównie do zasilania układu konwertera impedancji. Dioda zmienia kolor zielony na czerwony w momencie wystąpienia przesterowania sygnału, co powinno nas skłonić do włączenia tłumika. Jak przystało na klasowy mikrofon pojemnościowy C314 wyposażony jest w wyjście separowane transformatorowo.
Kapsuła mikrofonu zamocowana jest w specjalnie zaprojektowanej, elastycznej strukturze, która skutecznie izoluje ją od wstrząsów mechanicznych przenoszonych przez korpus.
Bardzo ciekawie prezentuje się elastyczny uchwyt mikrofonu. Wystarczy włożyć C314 w gniazdo mocujące i lekko przekręcić znajdujące się na dole pokrętło, które powoduje skuteczne zablokowanie mikrofonu w uchwycie poprzez trzy gumowe dociski. Po takim zamocowaniu mikrofon może stosunkowo bezpiecznie pracować nawet w ustawieniu kapsułą w dół.
W praktyce
C314 z całą pewnością nie jest tańszym odpowiednikiem topowych wersji C414. Mimo podobnego wyglądu ma inną charakterystykę brzmieniową, nieco silniej skupioną na częstotliwościach z zakresu środka. Ma przez to ładne wypełnienie i daje efekt spójnego brzmienia, ale brak mu szlachetności i swoistego połysku, który oferuje np. testowany przeze mnie w tym numerze Aston Microphones Spirit. Nie zmienia to faktu, że jest mikrofonem bardzo uniwersalnym i może być szeroko stosowany w domowych i projektowych studiach nagrań. Każda z jego charakterystyk kierunkowych ma inne brzmienie, przy czym najbardziej zwarte i spójne są nerka i supernerka. Charakterystyka dookolna tradycyjnie już jest dość wyrównana i nieco matowa, natomiast ósemka, która zazwyczaj jest moją ulubioną charakterystyką, tutaj dość silnie eksponuje wąskie pasmo w okolicach 1,2-1,6 kHz, co nie brzmi zbyt przyjemnie.
Osłona kapsuły jest dwukolorowa: srebrna od strony aktywnej w trybie charakterystyki nerkowej oraz supernerkowej, i czarna z tyłu, gdzie umieszczono też przełącznik charakterystyk.
Po zamontowaniu mikrofonu w elastycznym uchwycie dostęp do przełączników jest utrudniony, ale dzięki przemyślnemu systemowi mocowania można go łatwo wyciągnąć, zmienić ustawienie, a następnie zamocować we właściwej pozycji.
Zakres zastosowań
- uniwersalny mikrofon do pracy w domowym i projektowym studiu nagrań- szeroki zakres zastosowań przy pracy live
Nasze spostrzeżenia
+ wysoka jakość wykonania+ solidna konstrukcja
+ funkcjonalny uchwyt elastyczny i walizeczka transportowa
+ sygnalizacja przesterowania
+ dobre parametry i brzmienie
+ efektywne zawieszenie kapsuły
- nie tak naturalny brzmieniowo jak wyższe modele C414
- przeciętna jakość dźwięku w przypadku charakterystyki ósemkowej
Podsumowanie
Konkurencja w tym przedziale cenowym, a także zbliżonym, jest silna. Choćby opisywany w tym numerze EiS najnowszy Aston Microphones Spirit, Audio-Technica AT4050, nieco droższy Sennheiser MK 8, lampowy Avantone CV-12 czy Røde NT2000. Jest zatem z czego wybierać. To, co przemawia za C314, to szlachetne pochodzenie, znakomita jakość wykonania, świetny uchwyt elastyczny w zestawie, efektowna walizeczka i dobre brzmienie.
Informacje
Kapsuła: | pojemnościowa, 1-calowa, dwumembranowa, elektretowa; charakterystyka nerkowa, supernerkowa, dookolna lub ósemkowa. |
Pasmo przenoszenia: | 20 Hz-20 kHz. |
Czułość: | 20 mV/Pa (-34 dBV). |
Maks. poziom SPL: | 135 dB (0,5%). |
Równoważny poziom szumów: | 8 dB (A). |
Odstęp od szumów: | 86 dB (A-ważone). |
Tłumik: | 20 dB. |
Filtr HPF: | 100 Hz, 12 dB/oktawę. |
Zasilanie: | zewnętrzne, 48 V (±4 V), pobór prądu maks. 3 mA. |
Wymiary: | 160x55x43 mm. |
Waga: | 300 g. |