AKG C314

Sprzęt studyjny | 01.02.2016  | Tomasz Wróblewski
Marka:  AKG

Istniejąca od 1947 roku austriacka firma AKG jest jednym z najważniejszych producentów mikrofonów na świecie, zatem nic dziwnego, że każdy jej nowy produkt wzbudza olbrzymie zainteresowanie na rynku. Tak się też stało z modelem C314.

Rodzina mikrofonów AKG C414 to jedne z najpopularniejszych profesjonalnych mikrofonów studyjnych na świecie, cenionych za uniwersalność i neutralność brzmieniową. Pierwszy model - C414 Combo - pojawił się na rynku na początku lat 70. minionego wieku. Kolejne jego odsłony, czyli EB (1976), EB-P48 (1980), najsłynniejszy i najbardziej ceniony B-ULS (1986), B-XLS i B-XL II (2004) oraz XL II i XLS (2009) podtrzymywały rodzinną tradycję i można je spotkać w większości studiów nagrań.

C314 w dużym stopniu nawiązuje do swoich klasycznych poprzedników, m.in. kształtem, budowa kapsuły (bez "neumannowskiego", centralnego wyprowadzenia z membrany) i przełączanymi charakterystykami kierunkowymi. Jest jednak od nich połowę tańszy, co wynika między innymi z zastosowania wielkomembranowej kapsuły elektretowej w miejsce polaryzowanej napięciem zewnętrznym. W ofercie firmy wypełnia on miejsce nieprodukowanego C4000 i znajduje się na samym szczycie hierarchii budżetowych mikrofonów z oferty AKG.

Mikrofon można kupić także jako parę stereo, z dodatkowym oprzyrządowaniem do montażu na jednym statywie. Jest on dostarczany w eleganckiej walizeczce, w której znajdziemy także elastyczny uchwyt ze sprytnie zaprojektowanym mocowaniem, tradycyjny uchwyt sztywny oraz gąbkę przeciwwietrzną, którą można założyć na korpus. Jednocześnie warto podkreślić, że C314 może być z równym powodzeniem stosowany w studiu jak i na scenie, gdzie podobnie jak jego poprzednicy ma szansę sprawdzić się np. jako mikrofon overhead czy przeznaczony dla instrumentów perkusyjnych.

Konstrukcja

C314, podobnie jak wszystkie produkty AKG, wykonany jest bardzo starannie, z wysokiej jakości materiałów i pod każdym względem może być wzorcem solidności. Dwuwarstwowa siatka chroniąca kapsułę ma dwa kolory - srebrny od strony "aktywnej" oraz czarny od strony "martwej", co jest istotne w przypadku charakterystyk nerkowej i supernerkowej. Dla charakterystyk ósemkowej i dookolnej nie ma to już większego znaczenia, ponieważ obie strony kapsuły są komputerowo parowane, by w tych trybach zapewnić pełną symetrię.

Sama kapsuła ma dwie membrany o średnicy 1" i jest elektretowa, czyli nie wymaga zewnętrznego polaryzowania napięciem stałym. Odpowiednie pole elektrostatyczne między okładzinami wytwarzane jest przez elektret, który jest jednocześnie okładziną nieruchomą przetwornika pojemnościowego. Jest to rozwiązanie tańsze niż z polaryzacją zewnętrznym napięciem stałym +48 V, ale współczesna technologia pozwala już na uzyskiwanie wysokiej jakości, trwałych elektretów, których zastosowanie nie powoduje znaczącego wzrostu szumów własnych kapsuły w porównaniu do kapsuły polaryzowanej napięciowo.

Przetwornik mikrofonu zawieszony jest na ciekawie rozwiązanym uchwycie elastycznym, który redukuje przenoszenie drgań mechanicznych na kapsułę, a w połączeniu z uchwytem elastycznym mikrofonu sprawia, że mają one znikomy wpływ na dźwięk.

To, co przemawia za AKG C314, to szlachetne pochodzenie, znakomita jakość wykonania, świetny uchwyt elastyczny w zestawie, efektowna walizeczka i dobre brzmienie

Przełączniki charakterystyk kierunkowych, filtr dolnozaporowy 100 Hz/12 dB/okt., oraz tłumik 20 dB znajdują się z tyłu i na bokach całkowicie metalowego korpusu. Poniżej przełącznika tłumika umieszczono diodę LED, sygnalizującą obecność zewnętrznego napięcia, które tutaj służy głównie do zasilania układu konwertera impedancji. Dioda zmienia kolor zielony na czerwony w momencie wystąpienia przesterowania sygnału, co powinno nas skłonić do włączenia tłumika. Jak przystało na klasowy mikrofon pojemnościowy C314 wyposażony jest w wyjście separowane transformatorowo.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Kapsuła mikrofonu zamocowana jest w specjalnie zaprojektowanej, elastycznej strukturze, która skutecznie izoluje ją od wstrząsów mechanicznych przenoszonych przez korpus.

Bardzo ciekawie prezentuje się elastyczny uchwyt mikrofonu. Wystarczy włożyć C314 w gniazdo mocujące i lekko przekręcić znajdujące się na dole pokrętło, które powoduje skuteczne zablokowanie mikrofonu w uchwycie poprzez trzy gumowe dociski. Po takim zamocowaniu mikrofon może stosunkowo bezpiecznie pracować nawet w ustawieniu kapsułą w dół.

W praktyce

C314 z całą pewnością nie jest tańszym odpowiednikiem topowych wersji C414. Mimo podobnego wyglądu ma inną charakterystykę brzmieniową, nieco silniej skupioną na częstotliwościach z zakresu środka. Ma przez to ładne wypełnienie i daje efekt spójnego brzmienia, ale brak mu szlachetności i swoistego połysku, który oferuje np. testowany przeze mnie w tym numerze Aston Microphones Spirit. Nie zmienia to faktu, że jest mikrofonem bardzo uniwersalnym i może być szeroko stosowany w domowych i projektowych studiach nagrań. Każda z jego charakterystyk kierunkowych ma inne brzmienie, przy czym najbardziej zwarte i spójne są nerka i supernerka. Charakterystyka dookolna tradycyjnie już jest dość wyrównana i nieco matowa, natomiast ósemka, która zazwyczaj jest moją ulubioną charakterystyką, tutaj dość silnie eksponuje wąskie pasmo w okolicach 1,2-1,6 kHz, co nie brzmi zbyt przyjemnie.

Osłona kapsuły jest dwukolorowa: srebrna od strony aktywnej w trybie charakterystyki nerkowej oraz supernerkowej, i czarna z tyłu, gdzie umieszczono też przełącznik charakterystyk.

Po zamontowaniu mikrofonu w elastycznym uchwycie dostęp do przełączników jest utrudniony, ale dzięki przemyślnemu systemowi mocowania można go łatwo wyciągnąć, zmienić ustawienie, a następnie zamocować we właściwej pozycji.

Zakres zastosowań

- uniwersalny mikrofon do pracy w domowym i projektowym studiu nagrań
- szeroki zakres zastosowań przy pracy live

 

Nasze spostrzeżenia

+ wysoka jakość wykonania
+ solidna konstrukcja
+ funkcjonalny uchwyt elastyczny i walizeczka transportowa
+ sygnalizacja przesterowania
+ dobre parametry i brzmienie
+ efektywne zawieszenie kapsuły

- nie tak naturalny brzmieniowo jak wyższe modele C414
- przeciętna jakość dźwięku w przypadku charakterystyki ósemkowej

 

Podsumowanie

Niewątpliwie C314 to solidny i wszechstronny mikrofon do różnego typu zastosowań. Może nie jest tak uniwersalny jak wyższe modele z serii C414, i nie reprezentuje tej samej klasy brzmieniowej, ale to wciąż dobrej jakości mikrofon AKG, który z powodzeniem może zagościć na półce z mikrofonami w naszym studiu i zawsze pozostanie wartościowym narzędziem pracy.

Konkurencja w tym przedziale cenowym, a także zbliżonym, jest silna. Choćby opisywany w tym numerze EiS najnowszy Aston Microphones Spirit, Audio-Technica AT4050, nieco droższy Sennheiser MK 8, lampowy Avantone CV-12 czy Røde NT2000. Jest zatem z czego wybierać. To, co przemawia za C314, to szlachetne pochodzenie, znakomita jakość wykonania, świetny uchwyt elastyczny w zestawie, efektowna walizeczka i dobre brzmienie.

 

Informacje

Kapsuła: pojemnościowa, 1-calowa, dwumembranowa, elektretowa; charakterystyka nerkowa, supernerkowa, dookolna lub ósemkowa.
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-20 kHz.
Czułość: 20 mV/Pa (-34 dBV).
Maks. poziom SPL: 135 dB (0,5%).
Równoważny poziom szumów: 8 dB (A).
Odstęp od szumów: 86 dB (A-ważone).
Tłumik: 20 dB.
Filtr HPF: 100 Hz, 12 dB/oktawę.
Zasilanie: zewnętrzne, 48 V (±4 V), pobór prądu maks. 3 mA.
Wymiary: 160x55x43 mm.
Waga: 300 g.

 

Cena
2950,00 zł
Producent
AKG
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
luty 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó