Więcej...

Warm Audio WA-47 Jr

Sprzęt studyjny | 12.04.2018  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Warm Audio

W ubiegłym miesiącu opisaliśmy lampowy mikrofon Warm Audio WA-47, dla stworzenia którego inspiracją był słynny Neumann U 47. Teraz pora na model WA-47 Jr, będący w jakimś zakresie powiązany z U 47 w wersji FET.

Oryginalny U 47 został w 1972 roku zastąpiony wersją U 47 FET, bazującą na tranzystorach. Owa zmiana nie była decyzją podjętą przez producenta do końca dobrowolnie. Firma Telefunken, która produkowała lampę VF14 wyłącznie dla tego mikrofonu, zdecydowała pod koniec lat 60. o zaprzestaniu jej produkcji. To był przełomowy moment w relacjach obu tych niemieckich firm. Do tamtego czasu obowiązywała je umowa, że w zamian za dostarczanie Neumannowi lamp VF14, Telefunken miał prawo do sprzedaży mikrofonów tego producenta na rynku amerykańskim pod własną marką. Stąd właśnie pokutujące do dziś przeświadczenie Amerykanów, że te wspaniałe mikrofony używane w tamtych czasach to właśnie Telefunken, a nie Neumann. Ostateczne zerwanie współpracy Neumanna z Telefunkenem skłoniło tego pierwszego do przejścia na nową podówczas technologię półprzewodnikową, bazującą na tranzystorach z efektem polowym (FET). W przeciwieństwie do tranzystorów bipolarnych mają one bardzo dużą impedancję wejściową, przez co dobrze nadają się do bezpośredniej współpracy z takim źródłem sygnału, jakim jest kapsuła pojemnościowa. Układ tranzystorowy użyty w U 47 FET był jednak bardziej skomplikowany od lampowego, a nawet innych mikrofonów tranzystorowych z tamtego czasu. Ponadto wymagał zastosowania transformatora na wyjściu z uwagi na swoją budowę i obowiązujące wtedy zasady związane z dopasowaniem impedancji źródła i odbiornika sygnału.

I to właśnie gabaryty transformatora sprawiły, że U 47 FET był równie pękaty jak lampowy U 47, choć sporo od niego krótszy. Już pierwszy rzut oka na WA-47 Jr wystarczy, by zauważyć brak podobieństwa w tym względzie. A to dlatego, że Warm Audio nie ma transformatora. To z kolei oznacza, że nie możemy spodziewać się podobieństwa zastosowanych w nim układów elektronicznych do klasycznych rozwiązań. Jedynym powiązaniem z U 47 FET pozostaje zatem kapsuła, która w WA-47 Jr jest taka sama jak w lampowym i transformatorowym WA-47.

Junior ma natomiast coś, czego nie miał U 47 FET – możliwość wyboru charakterystyki kierunkowej: nerkowej, kołowej lub ósemkowej. Oprócz tego oferuje znany z mikrofonu Neumanna tłumik 10 dB i filtr dolnozaporowy 70 Hz.
Oryginalny U 47 FET, choć nie tak „legendarny” jak U 47, ma jednak istotną zaletę w porównaniu do swojego lampowego przodka – znacznie większy zapas dynamiki. Widać to także, gdy skonfrontujemy ze sobą WA-47 i WA-47 Jr – różnica między nimi w tym względzie wynosi ok. 9 dB. To oznacza, że ten drugi może współpracować nawet z bardzo głośnymi źródłami dźwięku, jak stopa zestawu perkusyjnego, werbel, instrumenty dęte czy wzmacniacze gitarowe oraz basowe.

Konstrukcja

Mikrofon dostarczany jest w kartonowym opakowaniu wraz z uchwytami sztywnym i elastycznym. Do tego drugiego dodano też zapasowe sznurki elastyczne. WA-47 Jr jest przykręcany do dolnej części uchwytu elastycznego, dzięki czemu może bez problemów pracować w pozycji kapsułą w dół.

Pod względem wykonania jest równie solidny co opisywany w ubiegłym miesiącu WA-47. Mamy metalowe, odlewane chassis, starannie wykonaną osłonę kapsuły i metalowy, wytaczany korpus. Co prawda w testowanym egzemplarzu przydałoby się nieco lepsze wykończenie zewnętrznej powłoki, która momentami sprawia wrażenie szorstkiej. Ogólnie jednak całej konstrukcji nie można niczego zarzucić.

Kapsuła, którą znajdziemy w WA-47 Jr jest taka sama jak w mikrofonie lampowym WA-47. Pod wieloma względami jest ona odpowiednikiem klasycznej kapsuły Neumann k47, którą znajdziemy w szeregu mikrofonów tego renomowanego producenta.

Podwójna kapsuła WA-47-B-80V (taka sama jak w lampowym WA-47) z centralnymi wyprowadzeniami pozłacanych membran, umieszczona jest na kauczukowej podstawie i wykonanym z tworzywa wsporniku. Jej osłona składa się z dwóch warstw siatki – zewnętrznej, o większych oczkach i wewnętrznej, cieńszej i dwukrotnie gęstszej.
Zasadnicza płytka drukowana w zdecydowanej większości obsadzona jest elementami montowanymi powierzchniowo, za wyjątkiem wchodzących w skład konwertera impedancji kondensatorów foliowych i poliestrowych oraz rezystorów metalizowanych. W całości pokryto ją warstwą ochronną zapobiegającą kondensacji wilgoci (ale też utrudniającą ewentualne skopiowanie zastosowanych rozwiązań układowych).

W praktyce

Pod względem brzmienia WA-47 Jr jest dokładnie taki jak lubię – wyważony, mocno skupiony na głosie, z bardzo subtelną ekspozycją elementów odpowiedzialnych za czytelność wokalu, nieprzesadnie porywczy w zakresie najniższych i najwyższych częstotliwości i bardzo tolerancyjny wobec sybilantów i wszystkich innych odgłosów towarzyszących bliskiemu omikrofonowaniu. Nie jest może tak jedwabisty jak WA-47 Tube, ale są to różnice na pograniczu odczuć, a nie dających się zdefiniować charakterystycznych cech dźwięku.

Materiał nagrany za pomocą WA-47 Jr ma dobrze kontrolowane chwilowe poziomy maksymalne, bez nieoczekiwanych wyskoków przy skumulowanych częstotliwościowo impulsach. Obróbka po rejestracji sprowadza się jedynie do standardowego wyciszenia dźwięków o charakterze pozamuzycznym. Poza tym ścieżka jest już w zasadzie gotowa do aplikacji współcześnie obowiązującego makijażu pod kątem osadzenia jej w aranżacji.

Neumann U 47 FET po ponad 20-letniej przerwie produkowany jest do dziś w oparciu o oryginalną dokumentację z lat 80. Można go nabyć w cenie ok. 15.000 zł, wraz ze sztywnym uchwytem, pojedynczą charakterystyką nerkową i zapakowanego w ekskluzywną drewnianą walizkę.

Zawsze jestem bardzo daleki od stosowania porównań typu „lepszy” lub „gorszy” od X czy Y, podchodząc do każdego mikrofonu wyłącznie pod kątem jego przydatności jako narzędzia pracy. A w tym wypadku pracowało mi się z nim naprawdę bardzo dobrze. Jest nieco mniej jaskrawy niż mój standardowy Aston Spirit i odrobinę mniej wyrazisty niż WA-47 Tube. Są to jednak takie różnice, które bardzo łatwo można zniwelować. Czasem nawet nie ma takiej potrzeby, bo zazwyczaj lepiej pracuje się z dźwiękiem o bardziej neutralnym charakterze. Zwłaszcza gdy mamy do czynienia z głośno śpiewanymi, dynamicznymi partiami wokalnymi. W takich sytuacjach WA-47 Jr „nie pęka” – przy dobrze ustawionej czułości w wysokiej klasy przedwzmacniaczu nie uroni nawet kropli dynamiki i pasma, które chcemy zachować w nagraniu, dając nam duże możliwości w zakresie manipulacji na etapie edycji i miksu.

Podsumowanie

Przy wszystkich swoich zaletach, jakimi są dobre brzmienie, neutralność, pełna kontrola nad dynamiką dźwięku, niski poziom szumów, mała wrażliwość na wysoki poziom SPL oraz trzy przełączane charakterystyki kierunkowe, WA-47 Jr kosztuje naprawdę niewiele. To sprawia, że może znaleźć się w obszarze zainteresowania nie tylko projektowych i profesjonalnych studiów nagrań, ale też właścicieli domowych pracowni muzycznych.



Nasze spostrzeżenia

+ wyważone, dynamiczne i w pełni kontrolowane brzmienie
+ szeroki zakres dynamiki
+ trzy przełączane charakterystyki kierunkowe
+ uchwyt elastyczny w zestawie
+ zdolność do pracy z dużym poziomem SPL
+ atrakcyjna cena w kontekście jakości i funkcjonalności

- niezbyt staranne wykończenie powierzchni korpusu

 

Zakres zastosowań

- uniwersalny mikrofon pojemnościowy do bliskich i średnich ujęć źródeł dźwięku
- przełączane charakterystyki pozwalają dostosować tryb pracy do wybranej konfiguracji, charakteru źródła dźwięku i akustyki pomieszczenia
- może funkcjonować przy bliskich ujęciach głośnych instrumentów
- praca w charakterze głównego mikrofonu w domowych i projektowych studiach nagrań oraz alternatywnego w studiach profesjonalnych

 

Informacje

Funkcja mikrofon pojemnościowy FET z beztransformatorowym
wyjściemi trzema przełączanymi charakterystykami
kierunkowymi.
Kapsuła podwójna, typu k47, wspólna elektroda stała, pokryte
złotem membrany 1” o grubości 6 mikronów
Konwerter impedancji tranzystorowy FET
Filtr i tłumik 70 Hz, 10 dB
Szumy własne 9 dBA
Zakres dynamiki 138 dBA
Maks. poziom SPL 147 dB (157 dB z włączonym tłumikiem), dla 1 kHz, 0,5% THD
Czułość 10 mV/Pa
Impedancja wyjściowa 100 Ω
Zasilanie zewnętrzne fantomowe, 48 V
Wymiary 52x210 mm
Waga 0,5 kg
Producent Warm Audio
Dystrybucja Audiostacja