Więcej...

Aston Microphones Stealth - mikrofon dynamiczny

Sprzęt studyjny | 15.05.2019  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Aston Microphones

Brytyjska firma Aston Microphones postawiła sobie za cel tworzenie mikrofonów nietuzinkowych, a Stealth jest tego bardzo dobrym przykładem.

Wbrew temu, z czym można się spotkać przeglądając oferty internetowych sprzedawców, Stealth nie jest mikrofonem pojemnościowym. Został on wyposażony w kapsułę dynamiczną o charakterystyce nerkowej, w której elementem drgającym jest membrana z przymocowaną do niej cewką. Mikrofon jest wprawdzie zasilany zewnętrznym napięciem fantom, ale dostarcza ono energię do układu elektronicznych filtrów, w które Stealth jest wyposażony. Skonstruowano go jednak tak, by mógł pracować także bez zewnętrznego napięcia.

Aston Microphones, czyli cztery w jednym

W opisie mikrofonu firma Aston Microphones eksponuje jego uniwersalność (cztery w jednym) oraz obecność przedwzmacniacza w samym mikrofonie. To oznacza, że Stealth może działać zarówno w trybie pasywnym, jak i aktywnym, zaraz po podaniu napięcia fantomowego. W obu trybach mamy do dyspozycji korekcję charakterystyki brzmieniowej, którą przełączamy obracając umieszczonym na dole pierścieniem. Ustawienia V1 i V2 odnoszą się do wokalu, G to charakterystyka dobrana pod kątem dźwięku gitary akustycznej i elektrycznej, a D (Dark) to ciemne brzmienie, przypominające swym charakterem barwę mikrofonów wstęgowych.

Zamocowana na elementach amortyzujących kapsuła połączona jest z układem elektronicznym, który może pracować w trybie pasywnym lub aktywnym, uruchamianym automatycznie po podaniu napięcia fantomowego.

Mikrofon reaguje na sygnał dochodzący z góry, tak jak klasyczne Shure SM7B czy Electro-Voise RE20. Można odnieść wrażenie graniczące z pewnością, że założeniem projektantów z Aston Microphones było stworzenie mikrofonu, który ma być ich konkurentem na rynku, choć różnic między nimi jest sporo. Przede wszystkim to, że Stealth jest zarówno aktywny jak i pasywny. Ponadto ma zupełnie inny system mocowania – jest to swego rodzaju „lizak”, który wsuwamy w gniazdo z tyłu mikrofonu. Dzięki temu można go dość łatwo wyjąć, co w SM7B i RE20 już nie jest takie proste. Mikrofon Aston ma ponadto cztery przełączane charakterystyki częstotliwościowe, podczas gdy SM7B wyposażony jest w filtry HPF i Presence.

Konstrukcja Aston Microphones Stealth

Jak mówi James Young, współzałożyciel firmy Aston Microphones, przed rozpoczęciem produkcji Stealth prowadzono szeroko zakrojone badania wśród realizatorów dźwięku, których celem było określenie ich preferencji brzmieniowych odnoszących się do mikrofonu studyjnego z kapsułą dynamiczną. Ich efektem było stworzenie modeli brzmieniowych określających najbardziej oczekiwane cechy soniczne mikrofonu do nagrań wokalu męskiego, żeńskiego oraz gitar. Okazało się, że w tym ostatnim przypadku preferencje odnośnie gitar akustycznych i elektrycznych w znacznym stopniu się pokrywają, co było dużym zaskoczeniem dla wszystkich. Charakterystyki te, realizowane przez zespół filtrów RC i odpowiedni dobór kapsuły, zostały następnie zaimplementowane w Stealth. Spora waga mikrofonu wynika nie tylko z faktu zastosowania całkowicie metalowego korpusu, ale też przymocowania do kapsuły 200-gramowego balastu, który jest elementem mechanicznego systemu tłumienia drgań. Korpus mikrofonu jest całkowicie metalowy i kryje w sobie kapsułę utrzymywaną na trzech elastycznych poduszkach. Ich zadaniem jest zapewnienie jak największej odporności na drgania mechaniczne przenoszone przez korpus, co jest szczególnie istotne z uwagi na wysoką czułość przetwornika w zakresie najniższych częstotliwości.

Górna i dolna część mikrofonu wykonane są z tworzywa sztucznego. Pomiędzy podstawą a korpusem znajduje się pierścień zmiany charakterystyki. Aby zmienić jego pozycję trzeba jedną ręką uchwycić za korpus, a drugą z dużym wyczuciem przekręcać pierścień. Ruch ten przenosi się na przełącznik obrotowy wewnątrz mikrofonu poprzez koło zębate, dlatego zmiana pozycji jest słabo wyczuwalna. Gdy mikrofon pracuje w trybie aktywnym, towarzyszy jej głośny trzask słyszalny w monitorach, zatem warto na tę chwilę wyciszyć odsłuch.

Potencjalna konkurencja

Shure SM7B

Uznany klasyk szeroko stosowany w studiach radiowych i studiach nagrań, wyposażony w tłumiący najniższe tony filtr Bass Rolloff oraz podkreślający pasmo 2-8 kHz filtr Presence. Charakterystyka nerkowa, czułość 1,12 mV/Pa, waga 765 g. Cenowo porównywalny ze Stealth.

 

Electro-Voice RE-20

Kolejny klasyk, który znajduje zastosowanie w branży nadawczej i studyjnej. Opatentowana przez E-V konstrukcja Variable-D pozwala zredukować efekt zbliżeniowy. Separowane transformatorowo wyjście, charakterystyka nerkowa, czułość 1,5 mV/Pa, waga 737 g. Znacząco droższy od Stealth.

 

Røde Podcaster

Jeden z pierwszych mikrofonów z wyjściem USB. Oferuje 18-bitowe próbkowanie do 48 kHz i wyjście słuchawkowe, pozwalające na monitoring w czasie rzeczywistym. Charakterystyka nerkowa, czułość 2,8 mV, waga 610 g. Bez opcjonalnego uchwytu elastycznego jest znacznie tańszy od Stealth.

Aston Microphones Stealth w praktyce

Choć sposób mocowania mikrofonu wygląda na nieco kontrowersyjny, to w praktyce sprawdza się zupełnie przyzwoicie. Trudno jednak powiedzieć, jak zachowa się zatrzask wewnątrz mikrofonu w dłuższej perspektywie czasowej, a i stabilność tego mocowania pozostawia sporo do życzenia. Niemniej możliwość sprawnego wyjęcia mikrofonu, bez konieczności odkręcania czegokolwiek, to bardzo przydatna funkcja. Choć korpus Stealth ma średnicę 58 mm, a sam mikrofon waży 692 g, mogę sobie wyobrazić sytuację, gdy wykonawca będzie chciał śpiewać do mikrofonu, trzymając go w ręku. Przełączanie charakterystyk to najmniej wygodny element całej konstrukcji. Po jakimś czasie można dojść do wprawy, choć o ile ustawienie skrajnych pozycji V1 i D nie nastręcza problemów, o tyle utrafienie w charakterystykę V2 lub G nie zawsze jest proste, bo niełatwo jest wyczuć właściwą pozycję. Rzecz jest tym trudniejsza, że oznaczenia są praktycznie niewidoczne w słabszych warunkach oświetleniowych.

Mikrofon mocowany jest do statywu za pośrednictwem dołączonej do zestawu przejściówki zakończonej „lizakiem”, wkładanym w otwór korpusu. Znajdujący się obok przycisk pozwala włączył lub wyłączyć niebieskie podświetlenie dolnej części korpusu, aktywowane z chwilą podania napięcia fantomowego.

Elastyczne zawieszenie kapsuły w sporej mierze redukuje zakłócenia mechaniczne, ale nie zmienia to faktu, że mikrofon jest na nie dość podatny. W niektórych przypadkach zastosowanie elastycznego uchwytu, na przykład takiego, z którym dostarczany jest mikrofon Aston Spirit, może się okazać niezbędne. Producent sugeruje też możliwość zastosowania Stealth w warunkach scenicznych, ale nie jestem pewien, czy to dobry pomysł, ponieważ zdarzało się, że nawet w studiu potrafił się sprzęgać z blisko znajdującymi się słuchawkami. Ale dość już utyskiwania, bo oprócz wymienionych wyżej cech Stealth ma również inne, o wiele bardziej istotne. Najważniejszą z nich jest możliwość pracy w trybie aktywnym lub pasywnym. To oznacza, że może on współpracować z bardzo głośnymi źródłami sygnału, jak też cichymi, i to nawet wtedy, gdy mamy do dyspozycji przeciętnej jakości przedwzmacniacz. Ten, który znajduje się w mikrofonie, pełni podobną funkcję jak np. kosztowny Cloudlifter CL-1. Ba, jest od niego znacząco lepszy, ponieważ oferuje wzmocnienie aż 50 dB! Dzięki temu Stealth może być podłączany do nawet najbardziej opornych torów mikrofonowych i zawsze uzyskamy optymalne wysterowanie sygnału. Gdyby nie fakt, że wejścia liniowe nie mają napięcia fantomowego, Stealth mógłby być do nich podłączany bez pośrednictwa przedwzmacniacza!

Brzmienie poszczególnych charakterystyk różni się na tyle, że można zgodzić się z sugestią producenta, iż są to w zasadzie cztery mikrofony w jednym. Nie wiedząc o tym, że Stealth to mikrofon dynamiczny, można sądzić, iż jest on pojemnościowy. Wprawdzie czułość mikrofonu powyżej 10 kHz zaczyna znacząco spadać, to jednak wyeksponowanie częstotliwości z przedziału 6-9 kHz zapewnia mu otwartość brzmieniową i czytelność typową dla kapsuł pojemnościowych. Najszersze i najbardziej wyrównane brzmienie uzyskamy w trybie V1, będącym standardowym trybem wokalnym. Przeznaczony dla głosów żeńskich tryb V2 jest jaśniejszy, ma silniej wyeksponowany wyższy środek i wycofane niskie tony. Tym samym pozwala uzyskać wyjątkową czytelność głosu, co sprawdza się szczególnie dobrze wtedy, gdy wokal ma być wyraźnie słyszalny w miksie. Jeszcze bardziej wyrazista jest charakterystyka G (Guitar). Jej zastosowanie w przypadku głosu nie zawsze się sprawdza, ale w przypadku gitary elektrycznej pozwala uzyskać bardzo ciekawe efekty. Brzmienie charakteryzuje się silnym podbarwieniem wyższego środka, zatem trzeba poeksperymentować z ustawieniem mikrofonu względem głośnika, ale tak nagrany materiał ma w sobie niesamowitą energię. Niejako lustrzanym odbiciem tego brzmienia jest dźwięk nagrany z wykorzystaniem charakterystyki D (Dark). W pewnym sensie przypomina ona brzmienie mikrofonu wstęgowego, zwłaszcza w kontekście wrażliwości na podmuchy i przytłumionej góry, ale jednocześnie mamy mroczny, mięsisty dźwięk. Obie charakterystyki, G i D, znakomicie się uzupełniają, a użycie ich do nagrania dubli partii gitarowych jest doskonałym pomysłem.

Podsumowanie

Aston Stealth to bardzo ciekawy mikrofon będący swoistym brakującym ogniwem pomiędzy mikrofonami dynamicznymi a pojemnościowymi, łączącym ich najlepsze cechy. W każdym studiu nagrań zawsze znajdzie się dla niego jakieś zastosowanie, a możliwość współpracy z praktycznie każdym przedwzmacniaczem czyni go niesamowicie uniwersalnym narzędziem. Można mieć zastrzeżenia do jego sposobu montażu czy metody zmiany charakterystyki brzmieniowej, ale należy potraktować te cechy jako swoisty znak firmowy tego mikrofonu, który nie ma żadnych bezpośrednich odpowiedników na rynku. Bez wątpienia jest to narzędzie studyjne, któremu warto się przyjrzeć bliżej, tym bardziej, że wśród mikrofonów nieczęsto spotyka się tak innowacyjne rozwiązania.

 

Nasze spostrzeżenia

+ 50-decybelowy wzmacniacz w mikrofonie
+ cztery przełączane charakterystyki brzmieniowe
+ możliwość pracy w trybie pasywnym i aktywnym
+ wyjątkowa funkcjonalność

- system mocowania mógłby być lepszy
- niewygodne przełączanie trybów pracy

 

Zakres zastosowań

- wszechstronny mikrofon dynamiczny o brzmieniu mikrofonów pojemnościowych i wstęgowych, mogący pracować z sygnałem niemal dowolnym poziomie SPL
- uniwersalny mikrofon studyjny, pozwalający nagrywać partie wokalne, lektorskie oraz instrumenty elektryczne i akustyczne w bliskim i dalekim polu

 

Informacje

Przetwornik kapsuła dynamiczna z ruchomą cewką, charakterystyka nerkowa
Pasmo przenoszenia 20 Hz-20 kHz; 80 Hz-14 kHz (-10 dB)
Równoważny poziom szumów 10 dBSPL A
Czułość średnia 1 mV/Pa (tryb pasywny), 150 mV/Pa (tryb aktywny)
Maks. poziom SPL 140 dB (THD 0,5%)
Zasilanie zewnętrzny fantom +48 V (opcjonalne)
Wymiary 196x58 mm
Waga 692 g
Dystrybucja Aston Microphones Polska
Producent Aston Microphones