Więcej...

AKG K175 - słuchawki dynamiczne

Sprzęt studyjny | 15.08.2019  | Tomasz Wróblewski
Marka:  AKG

W ubiegłym miesiącu przyglądaliśmy się słuchawkom otwartym K245, wchodzącym w skład nowej serii AKG. Teraz pora na model zamknięty.

Takie słuchawki jak K175 mają grono swoich zagorzałych fanów, dla których najistotniejszą rzeczą, poza efektywnością przetwarzania i optymalnym brzmieniem, jest maksymalna izolacja od otoczenia. A tę mogą zapewnić tylko słuchawki o budowie zamkniętej i nausznej. To najstarszy typ słuchawek i choć pierwszym modelom z lat 20. daleko było do wygody i funkcjonalności współczesnych rozwiązań, to w ogólnym zarysie konstrukcja ta nie uległa zasadniczym zmianom. Nawet dziś, odwiedzając muzeum czy lecąc samolotem otrzymacie właśnie takie, nauszne i zamknięte słuchawki, różniące się od swojego pierwowzoru budową z tworzywa i zastosowaniem pianki, bezpośrednio przylegającej do uszu.

Konstrukcja AKG K175

Podobnie jak pozostałe dwa modele słuchawek z nowej serii AKG, nauszniki w K175 obracają się pionie o 180 stopni, a wysięgniki, na których je zamontowano, składają się do środka. Pod względem mechanicznym strukturę tę wykonano wręcz perfekcyjnie. Tak samo jest w przypadku górnego zawieszenia, które dzięki sprężynowemu naciągowi samo ustawia się w najwygodniejszej dla słuchacza pozycji. Przewody biegną wewnątrz rurek, stanowiących zasadniczy szkielet słuchawek. Wymienne poduszki nauszników pokryte są sztuczną skórą i wypełnione pianką z pamięcią kształtu. Ze zszywanej, sztucznej skóry wykonano też kabłąk przylegający do głowy. Kabel wyprowadzono z lewego nausznika za pośrednictwem blokowanego mechanicznie złącza mini XLR.

Słuchawki przeznaczone są do różnych zastosowań – od pracy w studiu, poprzez zastosowania sceniczne, na współpracy z urządzeniami mobilnymi kończąc. Dostarczane są w kartonowym pudełku, wewnątrz którego znajdziemy materiałowy mieszek oraz spiralny kabel, którego teoretyczna długość po rozciągnięciu to 5 metrów.

AKG K175 w praktyce

Podobnie jak K245, zamknięte K175 nie szczędzą słuchaczowi wrażeń w zakresie niskich tonów. Najniższy dół do ok. 400 Hz jest ekstremalnie mocny i wyrazisty, zachowując przy tym precyzję, pozwalającą np. na kontrolę odstępów w pasmach stopy i basu. Jeśli nawet pozostałe pasma uznamy za nie do końca przekonujące, to w przypadku najniższych częstotliwości wzajemne relacje między instrumentami zostaną oddane wiarygodnie. Znacznie słabiej jest już z proporcjami między basem a całą resztą, które są, delikatnie rzecz ujmując, nierówne. Słuchawki zamknięte są zazwyczaj bardzo trudne do opanowania pod kątem akustyki, a sprawa staje się jeszcze bardziej zawikłana, gdy w grę wchodzi konstrukcja nauszna.

Jeśli chodzi o charakterystykę przetwarzania w paśmie powyżej 2 kHz, trudno określić K175 mianem finezyjnych. Są za to bardzo skuteczne w zakresie niskich tonów i grają wyjątkowo głośno. Wysoki poziom zniekształceń harmonicznych w paśmie do 1 kHz, sięgający wartości 4% THD, to typowa cecha konstrukcji zamkniętych.

Wierność przetwarzania w całym paśmie audio nie jest najmocniejszą stroną K175, zatem co nią jest? O basie już wspomniałem, a jeśli do tego dodamy wysoki poziom izolacji od otoczenia oraz dużą dynamikę i poziom SPL, to kierunek może być tylko jeden – praca na żywo. Spragnieni basu wreszcie usłyszą najniższy dół głośno i wyraźnie, a ci, którzy muszą pilnować rytmu na scenie, nie będą z tym mieli najmniejszych problemów. Wprawdzie konstrukcja nauszna nie jest najbardziej stabilna i zbyt zamaszyste ruchy głową mogą spowodować zsuwanie się słuchawek, ale w większości przypadków K175 trzymają się na miejscu zupełnie dobrze. Jedyny problem, który występuje także w K245, to dość wyraźne przenoszenie drgań z kabla. Przy cichszych pasażach wielokrotnie się zastanawiałem, skąd te odgłosy słyszalne przy poruszaniu głową i okazało się, że to kabel stukający o blat biurka...

Podsumowanie

AKG K175 nie należą do przesadnie komfortowych ani imponujących brzmieniowo (nie licząc basu), ale są głośne, dynamiczne i oferują dużą izolację od otoczenia. Nie każde słuchawki muszą od razu być referencyjne i klasy masteringowej – często potrzeba po prostu dobrze wykonanych i sprawnie działających narzędzi do podstawowej kontroli dźwięku. A jeśli do tego ma być naprawdę dużo basu, to K175 są właśnie tym adresem, pod który trzeba się udać. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ wysoka dynamika i poziom SPL
+ bardzo głęboki, wyrazisty i mocny bas
+ zwarta, solidna konstrukcja z odłączanym kablem i składanymi nausznikami
+ duży poziom izolacji od dźwięków otoczenia
+ wymienne poduszki nauszników

- nieproporcjonalnie dużo basu
- mało finezyjna charakterystyka brzmieniowa

 

Zakres zastosowań

- wszędzie tam, gdzie w słuchawkach chcemy mieć przede wszystkim głośny i bardzo czytelny bas, przy zachowaniu dużej izolacji od otoczenia

 

Informacje

Konstrukcja zamknięte, nauszne
Przetworniki dynamiczne, membrana 40 mm, impedancja 32 Ω
Efektywność 114 dB SPL/V
Pasmo przenoszenia 18 Hz-26 kHz
Waga 250 g (bez kabla)
Dystrybucja E.S.S. Audio
Producent AKG