Modal Electronics Argon 8 - syntezator
Modal zawsze tworzył interesujące syntezatory i Argon 8 nie stanowi tu wyjątku. Przyjrzyjmy się jego najnowszemu produktowi.
Modal Electronics to firma z siedzibą w Bristolu, zajmująca się projektowaniem syntezatorów i mogąca pochwalić się szeroką gamą uznanych konstrukcji, od mniejszego 4-głosowego analogu wirtualnego Skulpt, poprzez monofoniczny, oparty na wavetable Craft, aż po flagowce: hybrydowy Polysynth 002 i analogowy Polysynth 008. Ponieważ modele te plasują się na niższej i wyższej półce, powstała oczywista luka, która wymagała wypełnienia czymś nieco tańszym, ale wciąż dającym wiele możliwości. Tym właśnie jest cyfrowy, polifoniczny Argon 8.
Syntezator bazuje na strukturze wavetable, którą można opisać następująco: wyobraź sobie przebieg falowy, nie będący pojedynczą piłą lub kwadratem, ale zbiorem kilku przebiegów (tablicą), często próbkowanych z wielu różnych źródeł. Owe spróbkowane przebiegi mogą być modulowane na różne sposoby – przy użyciu LFO, obwiedni lub innych modyfikatorów dostępnych na pokładzie instrumentu. Jakkolwiek da się uzyskać statycznie brzmiące przebiegi, utrzymując statyczną pozycję w tablicy próbek, to jednak modulacja tej pozycji oraz innych aspektów tworzonego brzmienia, a także zastosowanie modyfikatorów w tablicach, może doprowadzić do wygenerowania niesamowitych, ewoluujących tekstur.
Argon 8 ma na pokładzie 120 tablic do wykorzystania jako oscylatory. Dostępne są 24 banki i pięć zestawów morfingowych, a tablice próbek obejmują wirtualne analogi, przebiegi z Modala 002, tablice retro, generowane na bazie formantów i wzorów matematycznych, oraz wiele innych. Na każdy głos przypadają cztery dostępne oscylatory (dwie pary po dwa), a więc przy ośmiogłosowej polifonii daje to w sumie 32 oscylatory. Producent zaimplementował osiem metod modulacji oscylatorów, w tym Phase Mod, Ring Mod, Amp Mod, Sync + Ring Mod, Hard Sync, Window Sync, Phase Inverter i Phase Shaper. Oprócz tego mamy na podorędziu 32 modyfikatory kształtu fali, które pozwalają jeszcze bardziej składać i modyfikować przebiegi/oscylatory (obejmują one m.in. Mirror, Cubic, Half Rectified i trzy tryby resamplingu). Możemy więc zapewnić, że dostępna jest tu ogromna moc obliczeniowa i wiele sposobów jej wykorzystania, a możliwości kształtowania brzmienia są bardzo szerokie.
Konstrukcja Modal Electronics Argon 8
Pogodzenie tak dużych możliwości z intuicyjnym interfejsem zawsze nastręcza trudności, ale spece z Modala wykonali kawał dobrej roboty, starając się rozmieścić tyle elementów sterujących, ile się da na tak małej powierzchni. Zaszła jednak konieczność zastosowania funkcji alternatywnych, które wypisano pod każdym przyciskiem i pokrętłem. I tak, aby wybrać brzmienie za pomocą kursora/pokrętła, trzeba najpierw wcisnąć przycisk uruchamiający tę funkcję. Z kolei przejście od pierwszego do ostatniego wiersza menu może być trochę męczące. Wystarczy jednak krótka chwila, aby się do tego systemu przyzwyczaić. Natomiast dla tych, którzy chcieliby wejść jeszcze głębiej, producent przygotował przyjazną aplikację Modal (w pasującej do instrumentu industrialnej, stalowoszarej szacie graficznej), dzięki której uzyskujemy dostęp do wszystkich aspektów pracy silnika Argon 8, wprost z komputera lub tabletu, poprzez USB.
Wejścia/wyjścia: analogowe synchronizacyjne, MIDI DIN-5, wyjścia audio stereo, wyjście słuchawkowe, gniazda sustain/expression, wejście TRS 3,5 mm (z komutacją do procesora efektów)
Przyglądając się estetyce instrumentu, trzeba powiedzieć, że Argon bez wątpienia wygląda świetnie, mając indywidualny styl. Mamy tu mnóstwo miłych dla oka zaokrągleń, a do wykonania obudowy wykorzystano stal i aluminium, dzięki czemu instrument jest lekki, wytrzymały i nie sprawia problemów w transporcie. Pokrętła i przyciski działają z przyjemnym oporem, jednak ośki potencjometrów są wykonane z plastiku, a nie metalu, co bez wątpienia pozwoliło Modalowi utrzymać koszty w ryzach. 37-klawiszowy (trzy oktawy) manuał Fatar TP9 działa doskonale, oferując aftertouch (czego często brakuje w mniejszych klawiaturach), a szczególnie cieszy możliwość modulowania dźwięku bez użycia rąk (poprzez sterowanie pedałem). Podoba nam się także i to, że Modal zdecydował się zachować kompaktową formę Argona, jakkolwiek miło by było, gdyby dostępna była wersja cztero- bądź nawet pięciooktawowa, z rozszerzonym zestawem kontrolek i mniejszą liczbą funkcji, do których dostęp wymagałby użycia przycisku Shift.
Sekwencer i arpeggiator w Modal Electronics argon 8
Żaden nowoczesny syntezator nie obejdzie się bez sprawnie działającego sekwencera i arpeggiatora. Argon 8 wyposażono w jeden i drugi, z szerokim zakresem sterowania. Polifoniczny sekwencer czasu rzeczywistego pozwala umieścić do 512 nut w 16 krokach, a oprócz tego udostępnia cztery tory animacji (modulacji), na których można zapisywać zmiany wybranych parametrów. Możesz też rejestrować zmiany modulacji/położenia pokręteł, używając następnie sekwencera jako źródła modulacji dla ewoluujących dźwięków. Sekwencje mogą być niezależne lub powiązane z konkretnym brzmieniem (jak np. w Matrix Brute). Istnieje tu ponadto kilka ciekawych funkcji, w tym Sequence Loop (w której zaznaczamy określony obszar sekwencji w celu jego zapętlenia) oraz Sequence Hold, której działanie zasadniczo polega na powtarzaniu bitów. Wskaźniki na panelu wskazują kolejne kroki w sekwencji. Z kolei 32-krokowy arpeggiator jest w pełni programowalny, z możliwością transpozycji, dużą liczbą trybów kierunkowych, podziałów czasowych i rozchwiania rytmiki. Zarówno arpeggiator, jak i sekwencer synchronizują się z MIDI, a ten pierwszy może również przyjmować zewnętrzne dane MIDI. Jeśli zaś wolisz edytować sekwencje przy użyciu oprogramowania, zapoznaj się z aplikacją Modal (Windows/Mac/iOS/Android/VST/AU).Wezwanie do tablicy (próbek) Modal Electronics Argon 8
Programowanie dźwięków jest procesem bardzo intuicyjnym i przyjemnym, a mały, lecz przejrzysty wyświetlacz OLED przez cały czas odwzorowuje wprowadzane zmiany. Trochę brakuje oscyloskopu, jaki można znaleźć w instrumentach z rodziny -logue Korga, który bardzo by się tu przydał, szczególnie w przypadku ewoluujących brzmień wavetable. Aby edytować brzmienie, wystarczy nacisnąć przycisk lub obrócić pokrętło; to, które obrócimy, pozwoli wejść w przypisany doń obszar edycji. Dla przykładu – obrócenie regulatora odcięcia filtru przeniesie nas do sekcji filtracji. Równie łatwo można przeglądać główne strony systemu operacyjnego i uzyskiwać dostęp do głębszych parametrów edycji za pomocą pokręteł po obu stronach wyświetlacza. Niektóre przyciski kursorów i strzałek mogłyby funkcjonować nieco bardziej bezpośrednio, bo czasem trzeba zdrowo nakręcić się pokrętłem, a mimo to parametr zmienia się bardzo powoli. Jest tak, dopóki nie odkryjesz, że po wciśnięciu enkodera przewijanie przyspiesza...
Ekran: przejrzysty wyświetlacz OLED oraz enkodery z funkcją przycisku, pozwalające na przeglądanie/edycję parametrów oraz graficzną prezentację przetwarzanych przebiegów
Jak wspomniano wcześniej, ze względu na kompaktowy charakter syntezatora konstruktorzy musieli pójść na pewne kompromisy w odniesieniu do interfejsu – na przykład wspólny zestaw kontrolek obwiedni dla filtru, wzmacniacza i generatora obwiedni modulacji – choć w praktyce działa to całkiem dobrze. Ponadto czasy faz obwiedni są trochę za krótkie, a w szczególności przydałaby się możliwość większego wydłużenia ataku. Co ważne, wszystkie główne sekcje, którymi chcemy sterować manualnie, są łatwo dostępne, i są to sekcje efektów, obwiedni, filtrów i modulacji. Trzeba też zwrócić uwagę na joystick Argona, czyli bardzo wysokiej jakości metalowy, dwuosiowy manipulator, który można wykorzystać do sterowania modulacją (konfiguracja w matrycy modulacji i za pomocą przycisków pod joystickiem) lub po prostu do płynnego i ekspresyjnego odstrajania. Joystick to świetne rozwiązanie dla syntezatora, który ma się specjalizować w tworzeniu ewoluujących przestrzeni dźwiękowych.
Potencjalna konkurencja dla Modal Electronics Argon 8
1.
Korg Wavestate
Wavestate przenosi koncepcję wave-sequencingu Korga na zupełnie nowy poziom. 37-klawiszowy instrument, równie kompaktowy, jak Argon 8. Klasyczny tryb sekwencera próbek, modelowanie filtrów, świetne efekty i kształtowanie brzmienia! (cena: 3.499 zł)
www.korg.com
2.
Studiologic Sledge 2.0
Karygodnie niedoceniony, 8-głosowy wirtualny analog ze wspaniałym silnikiem syntezy Waldorfa o ogromnej mocy i wszechstronności. Doskonale brzmiące efekty, a także opcje ładowania sampli użytkownika. (cena: 3.990 zł)
www.studiologic-music.com
3.
Behringer Deepmind 12
12-głosowy analog z czterema blokami cyfrowych efektów (30 algorytmów TC Electronic), 32-krokowym sekwencerem sterującym oraz możliwością zdalnej kontroli za pośrednictwem tabletu lub poprzez wi-fi. Wygodna obsługa za pośrednictwem suwaków. (cena: 3.450 zł)
www.behringer.com
Podsumowanie
Ta mała bestia brzmi wprost niewiarygodnie! Może zagrać zaskakująco gładko (i dość łagodnie) lub tworzyć interesujące, agresywne tekstury (szczególnie przy zastosowaniu zniekształceń i wielu typów filtrów). Jest w stanie zagrać dźwiękiem złożonym, surowym, otwartym, dalekim, szerokim lub wąskim i nie tylko. Wydaje się więc, że jest to jeden z tych syntezatorów, które można poznawać przez wiele lat, wciąż odkrywając nowe obszary. To cecha, jaką powinien charakteryzować się świetny syntezator. Istnieje tu całe mnóstwo opcji wykorzystania oscylatorów wavetable, pracujących z wysoką rozdzielczością. Można zatem wręcz z obsesyjną dbałością o szczegóły kształtować i cyzelować brzmienie (jeśli ma się takie skłonności), jednocześnie stosując metodyczne podejście do programowania. Nie ma też przeszkód ku temu, by korzystać z Argona, jak ze standardowego syntezatora, generującego aksamitnie brzmiące pady, basowe dźwięki czy leady.
Jest wyjątkowo wszechstronny, ale ze względu na złożoność i wspólne elementy sterowania dla szeregu funkcji zapoznanie się z nim wymaga nieco czasu. Istnieje jednak duża liczba skrótów, które mogą okazać się naprawdę pomocne (wyszczególniono je w dołączonej dokumentacji). Pokładowe efekty (pogłos, phaser, flanger, rotary, delay, pogłos i inne) mogą czasami nieco pozbawiać brzmienie jego mocy. Po zwiększeniu proporcji efektu wydaje się, że dźwięki tracą na wyrazistości, zatem balans wet/dry regulować trzeba ostrożnie, upewniając się, że wszystko jest na swoim miejscu. Niemniej same efekty brzmią bardzo przyzwoicie, choć pogłos mógłby być nieco gęstszy sonicznie. Ważne jest to, że efekty można modulować, a gdy są używane z umiarem, dobrze uzupełniają bazowe brzmienie syntezatora.
Rozbudowana matryca modulacji pozwala sprawnie przypisywać źródła do miejsc docelowych. Dostępnych jest osiem slotów modulacji, cztery dodatkowe stałe trasy modulacji dla typowych zastosowań, 11 źródeł i 52 miejsca docelowe. Nie można nie wspomnieć o dwóch LFO, rozbudowanym, programowalnym arpeggiatorze i polifonicznym sekwencerze. Mamy nadzieję, że pomimo niepozornych wymiarów, ta maszyna zaskoczy Cię swoimi imponującymi możliwościami. W całym instrumencie jest wiele do odkrycia, a wszystko co w nim znajdziesz, na pewno wywoła uśmiech na Twojej twarzy.
Nasze spostrzeżenia
+ bardzo solidnie zbudowany i kompaktowy w formie, co czyni go świetnym instrumentem koncertowym+ atrakcyjnie wyceniony, biorąc pod uwagę funkcjonalność/możliwości soniczne
+ unikalne brzmienie, które znajdzie zastosowanie w wielu rozmaitych stylistykach muzycznych
- z racji kompaktowości, do każdej kontrolki przypisanych jest szereg funkcji
- brak filtru 24 dB/okt.
Zakres zastosowań
- nowoczesny syntezator z wszechstronnym silnikiem brzmieniowym, który sprawdzi się w wielu obszarach stylistycznych – od ciepłych brzmień analogowych po zimne industrialne
Informacje
Klawiatura | 37-klawiszowy manuał Fatara z velocity i aftertouch, siedem trybów pracy klawiatury |
Inne funkcje | solidna metalowa obudowa/chassis, czterokierunkowy przypisywalny joystick, 8-głosowy silnik wavetable z ośmioma typami modulacji i 32 modyfikatorami, sekwencer i arpeggiator, 3 niezależne procesory efektów stereo, wielotrybowy filtr rezonansowy 12 dB/okt. z morfingiem |
Zasilanie | zasilacz zewnętrzny |
Wymiary | 555x300x100 mm |
Waga | 3,5 kg |