Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI

Sprzęt studyjny | 05.11.2020  | Artur Kraszewski
Marka:  Nektar

Manuał z 88 klawiszami reagującymi na szybkość nacisku i siłę docisku (velocity i aftertouch) z funkcjami powtarzania fraz, kontrolą programów DAW, a nawet zarządzaniem wtyczkami instrumentów i efektów. A wszystko to za 1.279 zł. Czy była kiedyś lepsza okazja ku temu, by wreszcie stać się właścicielem pełnowymiarowej klawiatury MIDI?

Wprawdzie klawiatura nie jest młoteczkowa, a „jedynie” półważona, ale dzięki temu jest bardzo lekka – nieco ponad 8 kg to nie jest ciężar, z którym ktokolwiek miałby problem. Jest też wyjątkowo kompaktowa, mając 135 cm długości i 23 cm głębokości, a mimo to oferuje standardowo położone kółka modulacji i odstrojenia oraz zestaw manipulatorów niezbędnych do sprawnej obsługi naszego systemu. Podczas współpracy z komputerem może być zasilana przez USB, ale jeśli nie używamy komputera, możemy dostarczyć do niej napięcie z opcjonalnego, zewnętrznego zasilacza i użyć standardowego portu MIDI DIN-5. Przewidziano gniazda do podłączenia dwóch kontrolerów nożnych, z opcją użycia trzech, ponieważ gniazdo Footswitch obsługuje dwa niezależne kontrolery.

Wraz z klawiaturą otrzymujemy ciekawy pakiet oprogramowania, które możemy pobrać po rejestracji produktu. Obejmuje on program Steinberg Cubase LE, syntezator wirtualny Steinberg Retrologue 2 (emulacja syntezy analogowej) oraz aplikację i wtyczkę Nektarine, pozwalającą na zarządzanie wszystkimi wtyczkami w naszym systemie oraz ich integrację w ramach złożonych konfiguracji.

Nektar

Amerykańska firma Nektar Technology powstała w 2009 roku, skupiając się na tworzeniu kontrolerów MIDI. Początki były trudne, bowiem na rynku nastąpił wysyp tego typu produktów i trudno było się przebić z czymś nowym. Przełom nastąpił w 2012 roku, kiedy to Nektar zaprezentował kontroler Panorama P4, przeznaczony do obsługi programu Propellerhead Reason. To przyciągnęło uwagę wielu użytkowników tego programu na całym świecie i wzbudziło zainteresowanie posiadaczy innych DAW. Zaraz potem powstały kontrolery Panorama P1 i P6, mogące obsługiwać także program Steinberg Cubase, i wreszcie budżetowy Impact LX49, zapewniający pełną integrację ze wszystkimi DAW znajdującymi się na rynku.

Nie tak dawno firma Nektar pozwoliła sobie zaprezentować bardzo ciekawy instrument wirtualny Bolt, który opisywaliśmy na naszych łamach w numerze 2/2019 (http://bit.ly/EiS-Nektar-Bolt), ale podstawą jej działalności cały czas jest tworzenie wysokiej klasy, atrakcyjnych cenowo i funkcjonalnych kontrolerów MIDI. Choć pozostają trochę w cieniu takich producentów jak Akai, Novation czy M-Audio, to jednak w niczym nie ustępują innym, a ich jakość wykonania, funkcjonalność i atrakcyjna cena zasługują na uwagę, czego doskonałym przykładem jest m.in. Nektar Impact GPX88.

Funkcjonalność Nektar Impact GPX88

Dla klawiatury można wybrać jedną z pięciu charakterystyk dynamicznych lub jeden z trzech trybów ze stałą wartością velocity. Sekcja przycisków do sterowania pracą programu DAW obejmuje takie funkcje jak kontrola transportu, wybór i regulacja poziomu tłumika ścieżki oraz otwierania i zamykania okien. GXP88 ma możliwość obsługi dwunastu najpopularniejszych aplikacji, zatem nie ma konieczności ręcznego mapowania tych funkcji. A jeśli chcielibyśmy zaprogramować szybki dostęp do wybranych komend, to mamy do dyspozycji 14 przycisków podświetlanych w trybie RGB.

Interesująco przedstawia się tryb Repeat, będący w istocie rejestratorem fraz zagranych na klawiaturze. Zarejestrowana, a następnie odtwarzana partia podlega kreatywnej edycji w czasie rzeczywistym, która uwzględnia takie elementy jak tryb powtarzania, akcentowanie, długość dźwięków, humanizacja czy modulacja szybkości za pomocą wskazanych czynników, w tym także aftertouch. Tempo odgrywanej frazy może być synchronizowane do tempa nadrzędnego lub zmieniane płynnie dużym enkoderem. Kolejne powtórki można wyzwalać w pięciu różnych trybach. Nektarynka - ciekawa funkcja Nektar Impact GPX88.

Urządzenie charakteryzuje się zastosowaniem wygodnej, dobrze leżącej pod palcami klawiatury; standardowymi, łatwo dostępnymi kółkami modulacji i odstrojenia; szybkim dostępem do przycisków transpozycji oraz sekcją przycisków do sterowania napędem programu DAW.

Jedną z najciekawszych funkcji Impact GXP88 jest współpraca z dedykowanym oprogramowaniem Nektarine. Może ono funkcjonować jako samodzielny program, będąc czymś w rodzaju modułu brzmieniowego z dowolnymi wtyczkami w charakterze instrumentów i efektów. Jednocześnie działa jako wtyczka VST/AU/AAX, z zachowaniem swoich możliwości w ramach programu nadrzędnego.

W Nektarine możemy uruchomić do 10 instrumentów wirtualnych, do każdego z nich przypisując maksymalnie 4 insertowe wtyczki efektów i z każdego wysyłając sygnał na 4 tory równoległe z kolejnymi wtyczkami. Każdy z instrumentów może być sterowany w dowolnie zaprogramowany sposób z uwzględnieniem podziału klawiatury na strefy i/lub na warstwy brzmieniowe sterowane wartością velocity/aftertouch. Całą konfigurację zapisujemy jako jeden instrument, który następnie możemy szybko załadować wciśnięciem jednego z dziesięciu przycisków na panelu kontrolera. Jak już wspomniano, tego typu konfiguracje działają w Nektarine uruchomionym zarówno jako samodzielne oprogramowanie jak i pod postacią wtyczki w DAW. Ta pierwsza opcja ma szanse doskonale sprawdzić się podczas występów na żywo.

Przyciski nad lewą częścią klawiatury służą do obsługi wtyczek z poziomu aplikacji/wtyczki Nektarine, rejestratora i odtwarzacza fraz, a także przywoływania zapisanych w pamięci multiinstrumentów.

Samo konfigurowanie wielu różnych wtyczek do postaci multiinstrumentu to jedno, ale równie ciekawą funkcją jest szybki dostęp do wchodzących w jego skład indywidualnych pluginów. Dzięki temu może je przełączać w tryb solo, regulować głośność, panoramę i poziomy wysyłki na efekty równoległe. Inne atrakcje, na jakie może liczyć nabywca Nektar Impact GXP88 to dwa produkty firmy Steinberg: najbardziej klasyczny z klasycznych programów DAW Cubase LE oraz wirtualny syntezator analogowy Retrologue 2. W ramach pakietu Cubase LE otrzymamy sampler Halion Sonic SE z zestawem 180 podstawowych brzmień. Kolejnym dodatkiem jest wirtualna maszyna perkusyjna Groove Agent SE, choć nie należy zapominać o sporej kolekcji świetnych procesorów Steinberga. Cubase LE pozwala osadzić w sesji do 24 ścieżek MIDI, 8 instrumentów, 16 ścieżek audio i zewnętrzne wtyczki VST/AU, a 5 GB pojedynczych dźwięków i pętli to dobry początek dla każdego, kto chce rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem muzyki w komputerze.

Potencjalna konkurencja Nektar Impact GPX88

1.

Icon iKeyboard 8x

Potencjalnie najtańszy 88-klawiszowy Icon iKeyboard 8x. Ponieważ jest to w zasadzie sama klawiatura (bez funkcji aftertouch), urządzenie wygląda trochę jak patyk, choć jego korpus jest jednolitym elementem z metalu, a waga nie przekracza 7 kg.

2.

Midiplus Stage 88

W podobnej cenie jest wyposażony w aluminiowy korpus i także pozbawiony funkcji aftertouch Midiplus Stage 88, mający natomiast osiem suwaków i osiem enkoderów, a nawet moduł z 64 brzmieniami E-mu i General MIDI.

3.

Arturia KeyLab 88 Essential

Najgroźniejszy konkurent opisywanego tu kontrolera Nektar, z wyświetlaczem, dużą liczbą manipulatorów (w tym padów), podobną wagą i funkcjonalnością ukierunkowaną na obsługę oprogramowania Arturia. Jest jednak droższy o około 400 zł, a klawisze nie mają funkcji aftertouch (mają ją natomiast pady).











Oprogramowanie Nektar Impact GPX88

Aby móc w pełni skorzystać z dobrodziejstw Nektarine należy za pomocą tej aplikacji przeskanować foldery z wtyczkami w naszym komputerze, co niekiedy może potrwać dłuższą chwilę. Wtyczki segregowane są według nazwy, producenta oraz kategorii, ale brane są pod uwagę także takie elementy jak numer aktualnej wersji. Wtyczki, których nie zamierzamy używać w ramach Nektarine, możemy usunąć z listy.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Oczywiście z deklarowanym przez producenta dostępem do presetów wtyczek nie jest tak idealnie. Wielu deweloperom z trudem udaje się „zmusić” wtyczki do jakiejkolwiek akceptowalnej formy współpracy z najczęściej używanymi programami DAW, a najbardziej rozwiniętym obecnie formatem wtyczek, który zapewnia do nich pełen dostęp jest Native Instruments NKS. Pod warunkiem, że deweloper zaprogramował wtyczkę w zgodzie z tym formatem. Nie można wprawdzie oczekiwać, że Nektarine zawsze dostanie się do wszystkich zasobów pluginów i umożliwi nam ich pełną i bezproblemową integrację z kontrolerem, ale w znaczącej większości przypadków i przy odrobinie cierpliwości można sporo zdziałać.

Gniazdo Footswitch pozwala na podłączenie dwóch przycisków nożnych – w tym celu należy zastosować opcjonalny rozdzielacz typu Y.

Bardzo ciekawie prezentuje się współpraca z programami DAW. Podczas rejestracji produktu zaznaczamy system operacyjny i te programy, z których korzystamy, a następnie dla każdego z nich możemy pobrać instalator z odpowiednimi skryptami, które automatycznie mapują funkcje programu do manipulatorów w kontrolerze. W sekcji transportu są to takie polecenia jak włączanie/wyłączanie metronomu, cofanie Undo, przewijanie o 1 takt lub do najbliższego znacznika, zatrzymanie, włączanie/wyłączanie zapętlenia, wstawienie znaczników zapętlenia, odtwarzanie, pauza, uzbrajanie do nagrywania i nagrywanie. Z kolei przyciskami S1-S3 otwieramy i zamykamy okna miksera, instrumentu i toru kanałowego, przyciskami Track przechodzimy pomiędzy kolejnymi ścieżkami, a Patch pomiędzy presetami instrumentu (które w tym wypadku muszą być zapisane w ramach samego programu DAW). Potencjometrem w kontrolerze ustawiamy głośność dla wybranego kanału (z funkcją Soft Take-Over, w ramach której głośność się nie zmienia do momentu ustawienia potencjometrem aktualnej jej wartości).

Interfejs samodzielnie działającego programu Nektarine z uruchomionym syntezatorem Nektar Bolt, włączonym szeregowo kompresorem Royal Compressor oraz pracującym wysyłkowo pogłosem MorphVerb. Zaznaczając wtyczkę i funkcję możemy zmieniać parametry za pomocą obrotowego enkodera i przypisanych przycisków.

Pobranie programu Cubase LE oraz syntezatora Retroloque to mała ścieżka zdrowia i egzamin z podstawowej znajomości języka angielskiego. Najpierw pobieramy plik PDF z instrukcją, potem na stronie Nektar dokonujemy zakupu pakietu (z kwotą 0), a następnie czekamy do 48 godzin (z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt) na plik PDF z licencją. Gdy już go otrzymamy, należy się zalogować na swoim koncie Steinberg (lub je stworzyć) i dopiero stamtąd pobrać oprogramowanie używając posiadanej licencji.

Nektar Impact GPX88 w praktyce

Mała waga urządzenia wynika w głównej mierze z zastosowania typowo syntezatorowej klawiatury i tylko jednego elementu metalowego pod postacią biegnącej wzdłuż korpusu szyny usztywniającej konstrukcję. GPX88 nie jest zatem tak do końca „solidny jak skała”, ale też niczego pod tym względem nie można mu zarzucić. Klawiatura zachowuje się tak, jak w wysokiej klasy syntezatorach – jest bardzo lekka i wyjątkowo przyjemna w grze. Owszem, trochę hałasuje, ale jej balistyka i reakcja na artykulację doskonale się sprawdzają. Z całą pewnością nie jest to jednak manuał dla osób poszukujących klasycznej, ważonej klawiatury fortepianowej, ze wszystkimi jej cechami charakterystycznymi i reakcją motoryczną. Co nie zmienia faktu, że jest bardzo komfortowa. Potencjometr i enkoder działają sprawnie i sprawiają wrażenie solidnych. Z przyciskami jest już nieco inaczej – są gumowane i trochę „uciekają” spod palca. Funkcjonują jednak stabilnie i dzięki podświetlaniu zachowują doskonałą czytelność.

Podsumowanie

Dwa przymiotniki, które najlepiej opisują model GPX88 to funkcjonalny i niedrogi. Obie te cechy zostały optymalnie zrównoważone, by stworzyć uniwersalny kontroler MIDI dla osób, które chcą mieć pełnowymiarową klawiaturę z pełną dynamiką, lekką zarówno w kontekście wagi jak i reakcji na grę. Docenić należy pełną integrację z wieloma programami DAW (Nektar zawsze był w tym dobry), bardzo wygodny manuał i obecność aplikacji/wtyczki Nektarine, pozwalającej budować własne live sety na bazie wtyczek i bez konieczności uruchamiania DAW. Duże znacznie dla wielu użytkowników może mieć też dostępność programu Steinberg Cubase LE oraz wirtualnego syntezatora Retrologue.

 

Nasze spostrzeżenia

+ lekka i wygodna
+ klawiatura z funkcją aftertouch
+ aplikacja/wtyczka Nektarine
+ w zestawie Cubase LE i syntezator wirtualny Retrologue
+ szybkie przywoływanie konfiguracji multi
+ bezpośrednia obsługa wszystkich popularnych DAW

- zasilacz należy dokupić oddzielnie
- do 48 godzin oczekiwania na pobranie oprogramowania Steinberg

 

Zakres zastosowań

- pełnowymiarowa, całkowicie dynamiczna klawiatura półważona MIDI do pracy scenicznej i zastosowania w każdego typu studiu

 

Informacje

Manuał 88 klawiszy półważonych, 3-punktowych, z czujnikiem nacisku. Kółka modulacji i odstrojenia
Manipulatory 10 przycisków funkcyjnych z podświetleniem RGB, wciskany enkoder Data/Tempo, uniwersalny potencjometr, 6 przycisków do sterowania powtarzaniem fraz i funkcjami Nektarine, 8 przycisków sterowania napędem, 4 przyciski transpozycji/zmiany oktaw
Złącza pedał ekspresji, przycisk nożny, wyjście MIDI DIN-5, USB A, gniazda zasilania
Zasilanie przez USB lub z użyciem opcjonalnego zasilacza 9 V
Wymiary 1.345x230x80 mm
Waga 8,2 kg
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó