A-Designs MP-2A - dwukanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy

Sprzęt studyjny | 25.01.2021  | Tomasz Wróblewski
Marka:  A-Designs

Większość osób kojarzy firmę A-Designs z legendarnym wręcz DI-boksem REDDI, ale ma ona na swoim koncie szereg innych znakomitych urządzeń.

Ten mający swoją siedzibę w Kalifornii amerykański producent skupia się na wytwarzaniu wysokiej klasy analogowego sprzętu audio z zachowaniem relatywnie atrakcyjnej ceny, tak jak w przypadku opisywanego tu MP-2A. Za to dwukanałowe urządzenie zapłacimy 12.000 zł, co daje 6.000 zł za jeden tor mikrofonowy oparty na lampach i transformatorach.

Konstrukcja A-Designs MP-2A

Urządzenie produkowane jest bez większych zmian od kilkunastu lat, a to najlepiej świadczy o jego rynkowym powodzeniu. To klasyczny, całkowicie lampowy tor wzmocnienia oparty na pentodzie EF86 oraz dwóch pracujących w układzie przeciwsobnym triodach lampy 6N1P, obciążonych transformatorem wyjściowym Cinemag. Na wejściu zastosowano transformator tego samego producenta, pracujący dla wejścia mikrofonowego, liniowego oraz instrumentalnego. Całość pozwala uzyskać 60 dB wzmocnienia przy jednoczesnej możliwość regulacji poziomu sygnału wejściowego potencjometrem Level. Warto zwrócić uwagę, że nie jest to znana z rozwiązań półprzewodnikowych regulacja czułości toru sygnałowego – ta jest ustawiona na stałe i może być zmniejszona o 20 dB przełącznikiem Pad. W przypadku takich przedwzmacniaczy reguluje się poziom sygnału wchodzącego na poszczególne stopnie wzmocnienia, a nie samo wzmocnienie. Dlatego ustawienie Level na minimum skutkuje brakiem sygnału na wyjściu.

Urządzenie wyposażone jest w wejścia mikrofonowe na tylnym panelu oraz niesymetryczne wejścia liniowo-instrumentalne z przodu, dzięki którym może pracować jako lampowy DI-box.

Dla zachowania odpowiednio wysokiego odstępu od szumów konfiguracja ta wymaga zastosowania wysokiej klasy podzespołów, czyli lamp, kondensatorów i rezystorów. Na tych w MP-2A nie oszczędzano. Lampy to rosyjskie Electro-Harmonix i Svetlana. W przypadku tej pierwszej, pracującej w głównym torze wzmocnienia napięciowego, zastosowano pełne ekranowanie i montaż na zawieszonej elastycznie podstawce. Ma to chronić lampę przed zakłóceniami elektromagnetycznymi i drganiami, które mogą powodować mikrofonowanie. Wszystkie rezystory są metalizowane, a rezystory anodowe 1-watowe i montowane w odpowiedniej odległości względem płytki drukowanej, co poprawia ich warunki termiczne. Kluczowe kondensatory, pracujące w torze sygnałowym, to produkty Sprague i Auricap. Prostowniki w zasilaczu są półprzewodnikowe, a napięcie żarzenia dla lamp jest stabilizowane. Transformatory wyjściowe Cinemag to konstrukcje o dużym przekroju poprzecznym kolumny środkowej, o gabarytach kojarzonych raczej z transformatorami głośnikowymi wzmacniaczy mocy niż przedwzmacniaczami. Dzięki temu jednak można uzyskać wysoki poziom wyjściowy bez powodowania zniekształceń wynikających z nasycenia rdzenia.

Potencjometr Level pracuje jako regulator głośności dla pierwszego i drugiego stopnia wzmocnienia, które jest stałe i ustawione na 60 dB.

Wszystko w tym urządzeniu jest takie, jakie powinno być. Nie ma żadnych oszczędnościowych „nowości” czy dróg na skróty. Przedwzmacniacz wykonany jest dokładnie tak, jak w latach 50. i 60. minionego wieku, a nawet lepiej, bo ma stabilizację napięcia żarzenia, zdecydowanie bardziej wydajne prostowniki i transformator toroidalny w zasilaczu. Na płycie czołowej znajdują się przełączniki służące do odwrócenia polaryzacji sygnału, 20-decybelowy tłumik, włącznik napięcia fantomowego +48 V oraz przełączniki Tone 1/2 i Tone 3/4, zmieniające impedancję wyjściową przedwzmacniacza. Obok potencjometrów Level umieszczono efektowne wskazówkowe mierniki VU prezentujące poziom sygnału wyjściowego. Sygnał niesymetryczny podany na wejście liniowo-instrumentalne Direct In jest sumowany z sygnałem z wejścia mikrofonowego na tylnym panelu. Nie jest to jednak funkcja zamierzona i prędzej postrzegałbym ją w kategorii niedociągnięć – chcąc bowiem w pełni wykorzystać możliwości wejścia DI, warto wcześniej wyjąć wtyczkę z wejścia mikrofonowego.

Przełączniki Tone zmieniają impedancję wyjściową urządzenia, wpływając też na poziom sygnału i wartość wnoszonych przez urządzenie składowych harmonicznych.

Przełączniki Tone nieznacznie zmniejszają efektywność wzmocnienia w zakresie najwyższych częstotliwości, a Tone 3/4 dodatkowo wpływa na zawartość harmonicznych w sygnale w zakresie sięgającym 20 dB. Nie ma tu żadnej ściśle określonej reguły – finalne brzmienie będzie bowiem w dużym stopniu zależeć od samego sygnału, jego poziomu, ustawienia Level oraz impedancji wejściowej kolejnego urządzenia w torze sygnałowym. Niemniej należy uznać tę funkcję jako jedno z interesujących narzędzi kształtowania brzmienia.

A-Designs MP-2A w praktyce

Przedwzmacniacz dostarcza 60 dB czystego lampowego wzmocnienia. To relatywnie liniowo pracujący tor sygnałowy, który dość łatwo nasycić a nawet przesterować, kulturalnie reagujący na taką niesubordynację w typowo lampowy sposób – z pełną powabu gracją i łagodnością. Dla uwypuklenia tych cech zdecydowanie warto podłączyć go do najwyższej klasy kompresora, takiego jak np. Tube-Tech CL-1B i korektora, choćby API 550. W prezentacji, którą znajdziecie wśród materiałów dodatkowych dostępnych online, możecie posłuchać go w takiej właśnie konfiguracji, przy czym kompresja i korekcja zostały zrealizowane za pośrednictwem programowych emulacji rzeczonych procesorów w ramach systemu Universal Audio. Dla porównania nagrałem też fragment z użyciem typowo półprzewodnikowego przedwzmacniacza z interfejsu Apollo Twin.

Charakterystyki przenoszenia i zniekształceń dla przełączników Tone w pozycjach 1 i 3 (czerwona) i w pozycjach 2 i 4 (niebieska). Daje się zaobserwować wyraźne, blisko 20-decybelowe zwiększenie poziomu drugiej harmonicznej.

Podsumowanie

Oczywiście takie prezentacje to zdecydowanie za mało, by w pełni pokazać ewentualne różnice, ale osoby zainteresowane sprzętem marki A-Designs mają możliwość jego przetestowania poprzez kontakt z dystrybutorem, firmą Audiostacja. Na rynku jest dużo przedwzmacniaczy mikrofonowy w najrozmaitszych cenach i konfiguracjach, ale całkowicie lampowych, robionych tak, jak to drzewiej bywało, znajdziemy raptem kilka i to w cenach przyprawiających o zawrót głowy. W tym kontekście MP-2A prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie.

 

Nasze spostrzeżenia

+ prawdziwie lampowe brzmienie
+ klasycznie rozwiązany tor sygnałowy
+ najwyższej klasy podzespoły
+ znikomy poziom szumów i doskonała dynamika
+ ciekawa funkcja Tone (zmian impedancji wyjściowej)
+ efektowne i funkcjonalne mierniki VU

- brak przełączania mikrofon/linia

 

Zobacz także test wideo:
Behringer Flow 8 - interfejs audio i cyfrowy mikser
Behringer Flow 8 - interfejs audio i cyfrowy mikser
Firma Behringer wielokrotnie pokazała, że potrafi zaprezentować rzeczy oryginalne i innowacyjne. Do takich należy Flow 8 – kompaktowy, w pełni cyfrowy mikser ze sprzętowymi tłumikami i sterowaniem Bluetooth, mogący funkcjonować także jako interfejs audio 10x4.

Zakres zastosowań

- najwyższej klasy lampowy, dwukanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy do pracy w profesjonalnych studiach nagrań i studiach lektorskich; oferuje możliwość współpracy z mikrofonami wstęgowymi i dynamicznymi

 

Informacje

Funkcja dwukanałowy lampowy przedwzmacniacz mikrofonowy
Wzmocnienie 60 dB, zmniejszane tłumikiem Pad 20 dB
Wejścia mikrofonowe XLR (symetryzowane transformatorowo), liniowo/instrumentalne TS 6,3 mm
Wyjścia XLR (symetryzowane transformatorowo)
Pasmo przenoszenia 20 Hz-60 kHz
Odstęp od szumów 128 dB
THD 0,08 dla 1 kHz
Impedancja wejściowa 1,4 kΩ (mikrofon); 100 kΩ (linia/instrument)
Impedancja wyjściowa 600 Ω-10 kΩ (zmieniana przełącznikami Tone)
Maksymalny poziom wyjściowy +22 dBu
Zasilanie sieciowe, 100/120/230 V, 42 W
Wymiary 19”/2 U, głębokość 26 cm
Waga 8,16 kg
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó