Roland Super UA - interfejs audio USB

Sprzęt studyjny | 16.12.2015  | Artur Kraszewski
Marka:  Roland

Ten interfejs audio nie jest demonem jeśli chodzi o liczbę wejść audio czy zaawansowaną strukturę konfiguracji. Ma natomiast przetworniki, które pozwalają na pracę z najwyższą jakością dźwięku, także w 1-bitowym trybie DSD.

DSD z wielkimi oporami wkracza do branży pro-audio, ponieważ stworzenie narzędzi programowych do obsługi tego trybu nie jest priorytetem dla deweloperów. Format ten natomiast bardzo interesuje audiofilów, a w Japonii panuje prawdziwe szaleństwo na tym punkcie. O gustach się nie dyskutuje, tym bardziej w tak wrażliwym obszarze, jakim jest odsłuch muzyki. Jeśli jednak jest popyt na dany produkt na rynku, to firmy starają się go zaspokoić.
Wprawdzie Roland Super UA nie pozwala na zapis w trybie DSD, to umożliwia odtwarzanie takich nagrań. Dzięki temu jest nie tylko klasycznym interfejsem audio, ale też audiofilskim przetwornikiem cyfrowo-analogowym, pozwalającym rozkoszować się najwyższej obecnie jakości brzmieniem materiału w postaci cyfrowej. Możliwe jest też odtwarzanie w 32-bitowym trybie PCM.

Konstrukcja Roland Super UA

Interfejs składa się z części zasadniczej (z uniwersalnym manipulatorem, przyciskami i wskaźnikami), modułu wejść i wyjść XLR oraz zewnętrznego zasilacza sieciowego. Dwa pierwsze elementy łączymy kablem wieloparowym o długości 1,5 m. Interfejs ma 6 wyjść i 4 wejścia, z których dwa są wejściami mikrofonowymi i obok dwóch wyjść liniowych XLR znajdują się w module zewnętrznym. Główna część interfejsu wyposażona jest natomiast w 2 wejścia i 2 wyjścia liniowe w formacie TRS 6,3 mm, a także tożsame sygnałowo 2 wyjścia słuchawkowe: TRS 6,3 mm i TRS 3,5 mm W danym momencie możemy korzystać jedynie z dwóch analogowych wejść fizycznych. Nie przewidziano dostępności portów cyfrowych ani złączy MIDI.

Solidna, metalowa konstrukcja korpusów i jakość wykonania jest typowa dla wysokiej klasy produktów Rolanda. Efektownie podświetlane przyciski na panelu modułu głównego, świecąca jednolitym światłem para wskaźników poziomu i prezentujące aktualnie ustawioną wartość podświetlenie enkodera dają poczucie pracy z profesjonalnym narzędziem. Nad ustawieniami w zakresie poziomów wejść, wyjść oraz ich miksu na potrzeby odsłuchu czuwa instalowany w komputerze UA-S10 Control Panel. Szeregiem podstawowych funkcji można sterować z poziomu samego interfejsu, ale aplikacja ta daje znacznie więcej możliwości. Na komputerach PC interfejs działa w oparciu o sterowniki ASIO, natomiast w komputerach Mac bazuje na systemie CoreAudio. Urządzenie podłączamy do komputera za pośrednictwem portu USB.

Funkcjonalność Roland Super UA

Jak już wyżej zasugerowano, urządzenie może pracować w dwóch trybach, czyli klasycznego interfejsu 2x6 lub stereofonicznego przetwornika C-A odtwarzającego materiał w formacie DSD. O trybie pracy decydujemy wybierając w torze wyjść panelu sterowania miksera opcję 2 Channel/1 Bit. Mamy też do dyspozycji funkcję pracy dwukanałowej (2x2) z możliwością wyboru jednego ze źródeł (wyjście z miksera interfejsu, jeden z trzech stereofonicznych portów PCM widzianych z poziomu aplikacji, źródło sygnału DSD), z jednoczesnym skierowaniem ich do wybranej pary wyjść (słuchawki, Line A, Line B) lub pracy 6-kanałowej, z dowolną konfiguracją wspomnianych wejść i wyjść (za wyjątkiem źródła sygnału DSD).

Wbudowane przedwzmacniacze mikrofonowe pozwalają na ręczne (zakres 52 dB) i automatyczne ustawienie czułości wejściowej. Choć nie są to jakieś szczególnie wyrafinowane konstrukcje, to brzmią bardzo przyzwoicie. Mamy możliwość włączenia napięcia fantomowego, uruchomienia filtracji górnoprzepustowej 75 Hz oraz zmiany polaryzacji sygnału. Kanały mikrofonowe mogą pracować niezależnie lub w parze stereo. Interfejs nie ma opcji włączenia sygnału instrumentalnego i oprócz wejść mikrofonowych mamy tylko dwa wejścia liniowe z regulacją w zakresie 32 dB, filtrem HPF, zmianą biegunowości sygnału oraz powiązaniem kanałów mono w parę stereo.

Przydatnymi modułami są kompresor i bramka, z klasyczną regulacją progu, głębokości, czasu ataku, powrotu, kształtu kolana, sygnału wyjściowego i wskaźnikiem tłumienia dla kompresji. Ustawienia kompresora można zapisać pod postacią 16 presetów, mając też dostęp do 16 gotowych ustawień fabrycznych. W oknie Direct Mix tworzymy miks sygnałów z wejść fizycznych interfejsu (w danym momencie mogą być aktywne tylko dwa wskazane w oknie Input - np. dwa mikrofonowe, dwa liniowe, lub jedno mikrofonowe i jedno liniowe) oraz sygnału z wirtualnego portu 1-2. W sekcji Output wskazujemy pary sygnałów, które skierujemy do poszczególnych par wyjść (słuchawki, Line A, Line B), i może to być sygnał Direct Mix lub jeden z trzech portów wyjściowych z programów audio. Direct Mix jest niedostępny w trybie odsłuchu DSD.

Podsumowanie

Pod względem brzmieniowym, głównie z uwagi na zastosowanie wysokiej klasy przetworników A/C/A i możliwość pracy z dużymi częstotliwościami próbkowania, Roland Super UA to niewątpliwie urządzenie klasy profesjonalnej, pozwalające uzyskać znakomity dynamicznie, pasmowo i przestrzennie dźwięk. Zastosowanie określonego typu przetworników wprowadziło jednak ograniczenia jeśli chodzi o liczbę obsługiwanych wejść. Mimo obecności czterech gniazd analogowych możemy nagrywać tylko dwa sygnały jednocześnie, a ponadto nie mamy opcji poszerzenia funkcjonalności poprzez zastosowanie wejść/wyjść cyfrowych. Zamiast tego możemy słuchać 1-bitowych plików DSD, co wśród interfejsów audio w tym przedziale cenowym jest cechą spotykaną bardzo rzadko. Przydają się też obsługiwane sprzętowo (choć po stronie cyfrowej) kompresor, filtr i automatyczne ustawianie czułości dobrze brzmiących wejść mikrofonowych. Do miksu na potrzeby odsłuchu wykonawców możemy wykorzystać tylko jeden z trzech portów w programach audio, co trochę ogranicza zakres zastosowań. Natomiast dostęp do trzech par wyjść przydaje się zawsze i wszędzie.

Główną cechą tego urządzenia jest wysoka jakość dźwięku, i pod tym kątem było projektowane, kosztem pewnych ograniczeń w zakresie funkcjonalności. Na sterowniki dla systemu El Capitan musimy jeszcze chwilę poczekać, ponieważ te, które są na stronie producenta, nie dają się uruchomić. W przypadku Windows nie ma żadnych problemów. Super UA to ciekawa oferta dla osób, które ponad wszystko cenią brzmienie. Mogą nim być zainteresowane przede wszystkim mniejsze studia masteringowe, dla których urządzenie to jest jednym z najrozsądniejszych ekonomicznie i funkcjonalnie połączeń przetwornika C-A z narzędziem do komutacji torów odsłuchowych, umożliwiającym też prowadzenie do komputera wysokiej jakości sygnału analogowego.

 

Nasze spostrzeżenia

+ możliwość odtwarzania 1-bitowych plików DSD
+ wysokiej klasy przetworniki A/C/A
+ solidna konstrukcja i doskonałe wykonanie
+ stosunkowo prosta obsługa
+ pokładowe kompresory i bramki
+ opcja automatycznego ustawiania optymalnej czułości wejściowej

- 4 wejścia fizyczne, ale tylko 2 z nich dostępne do nagrywania
- mikser odsłuchowy pracuje tylko z jedną parą partów wirtualnych
- brak portów cyfrowych

 

Zakres zastosowań

- wysokiej klasy interfejs audio, przeznaczony głównie do realizacji zadań związanych z odsłuchem i konwersją cyfrowo-analogową
- dodatkowa funkcjonalność pozwalająca na nagrywanie sygnału z dwóch torów liniowych lub mikrofonowych
- interfejs dla audiofilów, którzy zajmują się też produkcją muzyki w środowisku komputerowym

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Informacje

Przetwarzanie A/C 24-bitowe PCM, 192 kHz, (maks. 352,8 kHz z ograniczeniem liczby torów do dwóch)
Przetwarzanie C/A 1-bitowe DSD, próbkowanie do 2,8224 MHz, 32-bitowe PCM
Wejścia/wyjścia 2 mikrofonowe, 2 liniowe/2 pary liniowych, 1 (podwójne) słuchawkowe
Połączenie z komputerem USB micro B
Zasilanie zewnętrzny zasilacz 1 W
Wymiary 115x161x44 mm (moduł główny); 136x65x42 mm (moduł z gniazdami XLR)
Waga 490 g (moduł główny); 360 g (moduł z gniazdami XLR)
Cena
2750,00 zł
Producent
Roland
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
grudzień 2015
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó