Beyerdynamic TG D70 i TG I51 - mikrofony dynamiczne

Sprzęt studyjny | 19.08.2021  | Jarosław Stubiński
Marka:  Beyerdynamic

Zaprezentowane pod koniec ubiegłego roku TG D70 i TG I51 to mikrofony nowej generacji przeznaczone głównie do pracy na żywo z dużym bębnem zestawu perkusyjnego oraz instrumentami basowymi (D70) i do ogólnych zastosowań instrumentalnych (I51).

Oba modele poszerzają serię TG (Touring Gear), produkowane są z wysokiej jakości materiałów w Niemczech i charakteryzują typową dla beyerdynamic sygnaturą brzmieniową.

Beyerdynamic TG D70

To już druga generacja tego popularnego i chętnie używanego w wielu studiach i systemach koncertowych mikrofonu do stopy. W porównaniu z poprzednikiem ma zmieniony kształt korpusu, bez „szyjki” z wyjściem XLR. Nie ma też przełącznika charakterystyki pracy, ale za to wyposażono go w zintegrowany uchwyt z regulacją kąta pochylenia. Jest przy tym niezwykle mały, jak na mikrofon do stopy, lekki i ze swoim odlewanym, cynkowym korpusem prezentuje się wyjątkowo solidnie, ważąc przy tym tylko 340 g. To pozwala dość swobodnie manipulować jego ustawieniem wewnątrz i na zewnątrz bębna.

Kąt pochylenia zmienimy bez większych problemów, a mikrofon zachowuje ustawioną pozycję. Gdyby jednak zaszła potrzeba zmniejszenia lub zwiększenia siły potrzebnej do zmiany kąta, trzeba się wówczas posłużyć płaskim wkrętakiem, dokręcając lub odkręcając śrubę sworznia. Nie jest to zbyt wygodne, ale przyjmijmy, że materiał cierny w przegubie jest wystarczająco wysokiej jakości, by nie było potrzeby zbyt częstej regulacji. Osoby żądne eksperymentów mogą odkręcić czołową osłonę kapsuły, np. dla uzyskania bardziej wyrazistego dźwięku lub wręcz przeciwnie, umieścić przed kapsułą warstwę materiału tłumiącego, co da dźwiękowi powłóczysty, „gąbczasty” charakter. Często tego typu zabiegi, plus odpowiednie ustawienie mikrofonu względem instrumentu, dają zdecydowanie lepsze efekty niż korekcja. To bardzo ważna cecha D70, w rękach kreatywnych realizatorów dająca mu zdecydowaną przewagę nad wieloma innymi mikrofonami o podobnym przeznaczeniu.

Wyjątkowo małe gabaryty, niewielka waga, zintegrowany uchwyt oraz elastyczne zawieszenie kapsuły w TG D70 sprawiają, że mikrofon może pracować na małych statywach.

Wewnątrz korpusu znajduje się prosty, pasywny układ elektroniczny, którego zadaniem jest dopasowanie charakterystyki mikrofonu do zadań, jakie przyjdzie mu wykonywać. Pamiętajmy, że jest on wystawiony na działanie wyjątkowo dużego ciśnienia dźwięku, mając jednocześnie relatywnie wysoką czułość (2,2 mV/Pa wobec 1,8 mV/Pa w przypadku SM57). Nowością w D70 drugiej generacji jest zastosowanie legendarnej kapsuły dynamicznej M 88, wykorzystywanej m.in. w znanym ze swojego głębokiego brzmienia mikrofonie wokalowym M 88 TG, którego korzenie sięgają początku lat 60. minionego wieku. W pierwszej wersji D70 (oznaczanej często literą d) stosowano kapsułę M 99, o nieco innej charakterystyce brzmieniowej. Z tego też powodu nowy D70 gra inaczej niż jego poprzednik. Ma zdecydowanie więcej niskich tonów i bardziej wyrazistą górę pasma. Generalnie zatem brzmi nowocześniej, jest jaśniejszy i lepiej wypełniony w dole pasma. Dlatego miejscem ustawienia, kątem względem instrumentu i odległością od zasadniczego źródła dźwięku możemy znacznie bardziej wpływać na końcowy efekt dźwiękowy niż miało to miejsce w D70d.

Mikrofon ma charakterystykę hipernerkową, co oznacza duże tłumienie dźwięków docierających z boku i z tyłu – idealną cechę w sytuacji, gdy chcemy uzyskać jak największą separację źródeł. Ponadto elastyczne zawieszenie kapsuły sprawia, że jest ona w niewielkim stopniu podatna na drgania przenoszone ze statywu. Można więc pozwolić sobie na użycie standardowych, małych statywów, bez ciężkiej podstawy lub dodatkowej izolacji od podłoża. Jednym słowem – same zalety na niewielkiej scenie czy podczas nagrań studyjnych, gdy chcemy uniknąć „lasu statywów” albo oszczędniej gospodarować dostępną przestrzenią, mając jednocześnie możliwość łatwego dokonywania korekty pozycji mikrofonów.

Beyerdynamic TG I51

Producent określa ten model jako uniwersalny mikrofon do instrumentów – od werbla i kotłów poprzez wzmacniacze gitarowe, na blaszanych instrumentach dętych skończywszy. Jest on zbudowany podobnie jak nowy D70, wyglądając wręcz jak jego zmniejszona kopia. Można go mocować bezpośrednio na statywie lub do rantu werbla z użyciem opcjonalnego, sprężynowego uchwytu MKV 87. W TG I51 pracuje kapsuła dynamiczna o charakterystyce nerkowej, czułości 2,7 mV/Pa i bardzo wyrazistym efekcie zbliżeniowym. Różnica w poziomie sygnału o częstotliwości 100 Hz i odległości od źródła 2 cm oraz 1 m wynosi aż 16 dB. W każdym przypadku najwyższe częstotliwości reprezentowane są do 19 kHz, zatem mikrofon jest bardzo jasny. Zwłaszcza że kapsuła wyraźnie eksponuje zakresy 5 i 10 kHz, zachowując relatywnie wyrównane przetwarzanie w paśmie od 50 Hz do 3 kHz.

Zobacz także test wideo:
PreSonus MicroStation BT - kontroler monitorów 2.1
PreSonus MicroStation BT - kontroler monitorów 2.1
Jedną z najistotniejszych rzeczy w produkcji muzycznej jest dywersyfikacja monitoringu. Chodzi o to, aby co pewien czas wyrwać nasz słuch ze strefy komfortu, przyzwyczajenia do dźwięku i dać mu popróbować innych sonicznych smaków. Metoda kolejnych przybliżeń jest, póki co, jedną z najbardziej efektywnych, jeśli zależy nam na uzyskaniu optymalnego brzmienia w warunkach dużego zróżnicowania materiałów dźwiękowych.

Bardzo krótki korpus oraz zintegrowany uchwyt dają dużą swobodę przy ustawianiu mikrofonu względem źródła. Jeśli nie liczyć TG D35d, to pierwszy mikrofon beyerdynamic o tej konstrukcji, przeznaczonej do współpracy z kablami zakończonymi kątowym złączem XLR. Kapsuła zamocowana jest w łożu z tworzywa, ma typową dla wielu mikrofonów dynamicznych beyerdynamic podwójną cewkę typu humbucker i odpowiednio profilowaną przestrzeń z tyłu membrany. Sama membrana jest osłonięta strukturą składającą się z dwóch warstw pianki i stalowej osłony siatkowej, zabezpieczającą przed impulsowymi uderzeniami powietrza.

TG I51 charakteryzuje się brzmieniem, które pozwala na szereg różnych zastosowań – od werbla i kotłów zestawu perkusyjnego poprzez ujęcia wzmacniaczy gitarowych, na blaszanych instrumentach dętych kończąc.

TG I51 nie jest już tak bardzo odporny na wstrząsy jak D70, dlatego w razie problemów z przenoszeniem drgań ze statywu warto posłużyć się opcjonalnym uchwytem MKV 87 przeznaczonym do tomów i werbla. Ma on dodatkowo tę zaletę, że drgania pochodzą z korpusu instrumentu, więc pozostają w pełnej zgodności sonicznej z sygnałem z mikrofonu, interesująco go ubarwiając.

Podsumowanie

Oba nowe mikrofony jawią się jako nowoczesne rozwiązania zarówno w przypadku nagłaśniania instrumentów jak i prac studyjnych. D70 drugiej generacji szczególnie mi przypadł do gustu dzięki możliwości „customizacji” brzmienia poprzez umieszczanie różnego typu pianek akustycznych w przestrzeni między osłoną a kapsułą. Wprawdzie producent nic o takich możliwościach nie wspomina – i słusznie, bo mikrofon sam z siebie brzmi doskonale – ale żaden inny znany mi mikrofon do stopy czegoś takiego nie oferuje. Grzechem byłoby nieskorzystanie z opcji kształtowania barwy (ale też charakterystyki kierunkowej) bez udziału korekcji. Poza tym TG D70 jest otwarty w zakresie wyższego środka, efektownie eksponując 5,5 kHz. Jeśli zatem ktoś chciałby przyciemnić jego brzmienie, podkreślając jednocześnie 500 Hz (kosztem nieco szerszej charakterystyki kierunkowej), to cienki krążek niezbyt gęstej pianki akustycznej o grubości ok. 3 mm sprawdza się znakomicie.

TG I51 jest natomiast doskonały do jasnych werbli z mocnym naciągiem, bardzo efektownie podkreślając ich „szczeknięcie”. Przy odpowiednio bliskim omikrofonowaniu nie tracimy podstawy przy 200 Hz, wypełnienia przy 400 i 600 Hz, a nawet pomruku w paśmie 100-150 Hz. Podobnie jest z kotłami – zwłaszcza gdy chcemy uzyskać wyrazisty atak. Nie miałem możliwości sprawdzenia go z uchwytem MKV 87, ale podejrzewam, że w tej konfiguracji uzyskamy jeszcze więcej podstawowego rezonansu.

Gitary elektryczne? Tylko czyste, ewentualnie z niezbyt dużym, szklistym przesterowaniem. Wszędzie tam, gdzie chcemy uzyskać wyrazisty, mocno kopiący dźwięk. Przy diabelskich przesterowaniach barwa jest, przynajmniej na moje ucho, dość jaskrawa. Co może też być zaletą, gdy zaaplikujemy korekcję równoległą połączoną z kompresją pasmową. Wszystko zgodnie z hasłem, że lepiej mieć w nadmiarze niż nie mieć w ogóle. Generalnie w przypadku gitar dźwięk z tego mikrofonu nie jest jedwabisty, „wstęgowy” i ciepły, ale narowisty, szybki i niesamowicie mocny, dobrze oparty na niskim środku. Jeśli ktoś tego szuka, to TG I51 jest idealnym rozwiązaniem. 

Nasze spostrzeżenia

+ nowoczesne, szerokie brzmienie obu mikrofonów
+ możliwość customizacji brzmienia w TG D70
+ niewielka waga i kompaktowe wymiary
+ zintegrowany uchwyt do statywu
+ niezwykle solidna konstrukcja
+ bardzo duża odporność na ekstremalny poziom SPL
+ głęboki efekt zbliżeniowy pozwala w szerokim zakresie kształtować brzmienie

- przegub uchwytu dokręcany wkrętakiem
- TG I51 w wielu sytuacjach będzie wymagał opcjonalnego uchwytu MKV 87

 

Zakres zastosowań

- nowoczesne instrumentalne mikrofony dynamiczne o interesującej sygnaturze brzmieniowej i najwyższej jakości wykonania; dedykowane do pracy profesjonalnej w systemach nagłośnieniowych oraz studiach nagrań

 

Informacje beyerdynamic TG D70

Kapsuła dynamiczna, M 88 nowej generacji, elastycznie zawieszona, charakterystyka hipernerkowa
Pasmo przenoszenia 20 Hz-14,1 kHz (2 cm); 40 Hz-14,1 kHz (1 m)
Czułość 2,2 mV/Pa; -53,1 dBV/Pa
Impedancja 280 Ω
Wymiary 91x57 mm
Waga 340 g

Informacje beyerdynamic TG I51

Kapsuła dynamiczna, charakterystyka nerkowa
Pasmo przenoszenia 33 Hz-19 kHz (2 cm); 80 Hz-19 kHz (1 m)
Czułość 2,7 mV/Pa; -51,4 dBV/Pa
Impedancja 600 Ω
Wymiary 80x44 mm
Waga 205 g
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT