HEDD Bass 08 - aktywny subwoofer
Wiarygodna reprezentacja najniższej oktawy w warunkach studyjnych jest wyjątkowo trudna. Niemiecka firma HEDD ma dla nas dwa subwoofery aktywne, które mogą sobie poradzić z tym zadaniem.
Subwoofery Bass 08 oraz dwukrotnie droższy Bass 12 były projektowane od podstaw i używają specjalnie stworzonych głośników, wydajnych wzmacniaczy oraz układów linearyzacji fazy sygnału. Podobnie jak nowe wersje monitorów szerokopasmowych HEDD, subwoofery Bass również mogą pracować w trybach Closed lub Ported (CoP) – z zamkniętymi lub otwartymi portami bass-reflex. W przypadku Bass 12 jest to jeden, podłużny port. Są też na wskroś cyfrowe, pracując z 32-bitowym przetwarzaniem sygnału i próbkowaniem 96 kHz, cyfrowym wzmacniaczem ICEpower oraz linearyzacją zrealizowaną na DSP z wykorzystaniem filtrów FIR. Oprócz wejść i wyjść analogowych XLR subwoofery wyposażono w wejście i wyjście cyfrowe AES/EBU. To bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ pozwala zaoszczędzić na jednym kablu (pojedynczy kabel AES/EBU transferuje dwa kanały audio) i bezstratnie przesłać sygnał cyfrowy z dynamiką nieosiągalną dla połączeń analogowych. Ponadto porty symetryczne AES/EBU są separowane galwanicznie, więc unikamy potencjalnych problemów z pętlami mas. Jednym słowem, same zalety, choć po stronie wad należy odnotować wyższe koszty takiego rozwiązania.
Konstrukcja HEDD Audio Bass 08
Mimo zastosowania 8-calowego przetwornika i cyfrowego wzmacniacza, Bass 08 nie jest subwooferem małym, lekkim i kompaktowym. Ma kształt prostopadłościanu o głębokości 40 cm i waży ponad 17 kg. Sporą część tej wagi stanowią obudowa i głośnik. Ta pierwsza wykonana jest z grubej płyty MDF, wykończonej na zewnątrz efektownym, półmatowym lakierem.
Konstrukcja jest bardzo klasyczna – głośnik oraz dwa wyloty tuneli bass-reflex znajdują się na płycie czołowej. Część elektroniczną odseparowano grubą grodzią od komory akustycznej, dlatego mimo sporej głębokości obudowy oba tunele bass-reflex mają konstrukcję zakrzywioną ku górze i kielichowate wloty. Rozwiązanie to sprawdza się w monitorach szerokopasmowych HEDD drugiej generacji, a tu przeskalowano je do przetwarzania częstotliwości o oktawę niższych.
Dostępność wejść i wyjść w formatach analogowym i cyfrowym znacząco zwiększa możliwości zastosowania subwoofera w aplikacjach profesjonalnych.
Dla uzyskania trybu pracy z obudową zamkniętą należy zatkać wyloty bass-refleksu dołączonymi „korkami”, które w razie potrzeby usuwamy za pomocą dołączonego „korkociągu”, czyli śruby wkręcanej w gwintowane otwory zatyczek. Jednocześnie należy przełączyć subwoofer w tryb Closed, która to czynność zmienia sposób przetwarzania tak, aby charakterystyka częstotliwościowa nie uległa znaczącej zmianie. W trybie zamkniętym subwoofer ma lepszą odpowiedź impulsową i bardziej sprężyście przetwarza dźwięki, ale ma mniejszą efektywność i zapas dynamiki. Jest to zatem opcja, która może przypaść do gustu osobom nie potrzebującym dużego ciśnienia najniższych częstotliwości, za to chcącym uzyskać ich bardziej punktualne przetwarzanie.
HEDD Audio Bass 08 w praktyce
Dostępne na tylnym panelu manipulatory pozwalają na dokonywanie zaawansowanej konfiguracji subwoofera. Oprócz regulatora czułości i przełącznika trybu wejścia (analogowe, cyfrowe, cyfrowe z zamianą kanałów) mamy przełącznik zmiany trybu pracy CoP, czyli Closed or Ported. Ustawienie zmieniamy na Closed, gdy pracujemy z obudową zamkniętą – aplikowana jest wówczas odpowiednia korekcja, która pozwala uzyskać podobną charakterystykę brzmieniową jak w trybie otwartym, czyli Ported. Z kolei przełącznik Lineariser umożliwia wprowadzenie przesunięcia fazowego (opóźnienia) do sygnału, co w założeniu ma poprawić zespolenie subwoofera z zestawami szerokopasmowymi. Jeszcze innym przełącznikiem fazowości, tym razem już w jednoznacznym kontekście czasowym, jest Satellite Offset. Regulatorem tym kompensujemy różnice w odległości bezwzględnej monitorów i subwoofera w zakresie 2 metrów w jedną i drugą stronę.
Porty bass-reflex mogą być zamykane dołączonymi „korkami” dla przeformatowania subwoofera w tryb pracy z obudową zamkniętą.
Bass 08 ma możliwość precyzyjnego ustawienia częstotliwości podziału pasma między subwooferem a monitorami, w zakresie od 40 Hz do 100 Hz, z opcją włączenia trybu Low Frequency Extension (LFE) do pracy w systemach dookolnych surround. LFE działa z dwiema przełączanymi częstotliwościami odcięcia – 120 lub 200 Hz. Funkcja Extended poszerza pasmo w dół o kilka herców, pozwalając zejść z przetwarzaniem nawet do 22 Hz. Dzieje się to kosztem ograniczenia maksymalnego poziomu SPL, ale tę subtelną różnicę da się usłyszeć jako pogłębienie najniższych basów.
Za wysoką efektywność i możliwość zejścia z częstotliwością przetwarzania do 20 Hz odpowiada specjalnie do tych zadań stworzony głośnik, wyposażony w sztywną, plecionkową membranę i dość twardy resor zewnętrzny.
Niewiele jest subwooferów, które umożliwiają tak daleko posuniętą konfigurację, a do tego są wyposażone w porty cyfrowe AES/EBU. Bass 08 należy do tej ekskluzywnej grupy i jako jedyny umożliwia pracę w trybie bass-reflex lub zamkniętym. Różnica jest dość znacząca – nie tyle w samej charakterystyce brzmieniowej, co w percepcji najniższych tonów. Nie są one tak masywne i głośne jak w pracy bass-reflex, ale dają poczucie lepszego panowania nad dźwiękiem. Istotę rzeczy doskonale oddają przedstawione obok charakterystyki wodospadowe. Wybrzmiewanie w całym przetwarzanym zakresie jest znacząco krótsze, a mówimy tu o rozpiętości dwóch najniższych oktaw, gdzie plasują się podstawowe częstotliwości kluczowych instrumentów, czyli dużego bębna i basu.
Istotne znaczenie dla reprodukcji całego systemu ma możliwość bardzo precyzyjnego ustawienia punktu podziału. Przy współpracy z efektywnie grającymi monitorami szerokopasmowymi jego zmiana np. z 40 na 60 Hz znacząco wpływa na postrzeganie dźwięku. Z kolei opcja pracy jako rozszerzenie subbasowe (LFE) nie tylko umożliwia integrowanie subwoofera z systemem surround, ale pozwala skorzystać z kompaktowych, 5-, a nawet 3,5-calowych monitorów w charakterze satelitów. Zastosowanie funkcji linearyzacji fazy jest bardziej kwestią gustu niż koniecznością techniczną, będąc nieco bardziej zaawansowanym odpowiednikiem odwrócenia biegunowości sygnału kierowanego do subwooferów. Z kolei kompensacja różnicy w odległości monitorów i subwoofera dość wyraźnie wpływa na zespolenie reprodukcji najniższych tonów w ramach całego systemu.
Podsumowanie
Charakterystyki częstotliwościowe subwoofera zmierzone w półprzestrzeni dla trybu bass-reflex (niebieska), zamkniętego (zielona) i otwartego z włączoną funkcją poszerzenia zakresu pracy (fioletowa). W każdym przypadku subwoofer pracował z częstotliwością odcięcia 80 Hz.
Nasze spostrzeżenia
+ wydajny system do profesjonalnej reprodukcji najniższych tonów+ duże możliwości w zakresie konfiguracji oraz integracji z systemami stereo i dookolnymi
+ wejścia i wyjścia cyfrowe AES/EBU
+ możliwość pracy w trybie bass-reflex lub z obudową zamkniętą
+ wysoki poziom ciśnienia dźwięku
- dość duża zawartość THD
- zamknięcie tuneli bass-reflex nie w pełni eliminuje ich oddziaływanie
Charakterystyki częstotliwościowe zmierzone w półprzestrzeni dla różnych częstotliwości odcięcia i trybu LFE, czyli filtracją 120 lub 200 Hz, przy pracy subwoofera w trybie otwartym bass-reflex (górna) i zamkniętym (dolna).
Zakres zastosowań
- profesjonalny, wysokiej klasy subwoofer aktywny do studiów projektowych, produkcyjnych i postprodukcyjnych, ze szczególnym wskazaniem na pracę w systemach wielokanałowychInformacje
Konstrukcja akustyczna | bass-reflex lub zamknięta |
Przetwornik | 8” (2-calowa cewka) |
Pasmo przenoszenia | 24-80 Hz |
Wejścia i wyjścia | analogowe XLR, cyfrowe AES/EBU |
Maks. poziom SPL | 105 dB SPL (1 m, w półprzestrzeni) |
Wzmacniacz | ICEpower 300 W |
Konwersja | 32-bitowa, próbkowanie 96 kHz |
Zasilanie | sieciowe, 85-264 V |
Wymiary | 392x290x400 mm |
Waga | 17/32,1 kg |
Inne testy marki