Więcej...

Świeża porcja wtyczek - październik 2018

07.11.2018 
Świeża porcja wtyczek - październik 2018

W tym cyklu prezentujemy najnowsze narzędzia oraz pakiety brzmieniowe dla Ableton Live, omawiając ich przydatność i wskazując zakres potencjalnych zastosowań.

Color My Sound/Instytut Adama Mickiewicza - Polish Radio Experimental Studio Library

bezpłatny pakiet brzmień

fot. Andrzej Zborski

Kolejna historia z serii „cudze chwalicie, swego nie znacie”. Kompozytorzy działający w ramach Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, wciąż pozostają w cieniu. Na świecie jednym tchem wymienia się historyczne ośrodki eksperymentalne w Berlinie i Paryżu, ale Warszawa pojawia się w tym kontekście rzadko, mimo że tacy twórcy jak Rudnik, Patkowski. czy Kotoński już pod koniec lat 50. zgłębiali tajniki brzmień elektroakustycznych. Z tym większą radością i zapałem zabrałem się do pracy, gdy okazało się, że to moja skromna osoba będzie odpowiedzialna za przygotowanie biblioteki sampli, która ma za zadanie promować spuściznę SEPR-u.

Z zawiłych względów biurokratycznych i prawnych, do dyspozycji miałem materiał wyjściowy „tylko” trzech kompozytorów: Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i Ryszarda Szeremety. Okazało się jednak, że materiał jest tak wielobarwny i ciekawy, że koniec końców musiałem dokonywać ostrej selekcji, choć zadanie nie było łatwe. Oto bowiem dostałem utwory zgrane w stereo, bez dostępu do sesji wielościeżkowych. Cała heca polegała na bardzo uważnym słuchaniu każdego utworu i wyłowieniu fragmentu, który mógłby posłużyć jako indywidualna próbka typu „one shot” albo jako pętla. Szczególnie te ostatnie wypadają ciekawie, bo kompozycje źródłowe były z reguły improwizowane, więc nie ma raczej mowy o ustalonym tempie. Efektem jest zbiór 70 pętli o bardzo osobliwej strukturze rytmicznej, co powinno zadowolić wszystkich znudzonych typowymi loopami 4/4. Co do próbek indywidualnych, których jest 130, w naturalny sposób wpisują się one w kategorię efektów specjalnych albo brzmień perkusyjnych. Od samego początku zachwycała mnie jakość materiału źródłowego, który w większości przypadków był zgrywany na taśmę. Co ciekawe do czynienia mamy nie tylko z analogowymi brzmieniami. Ryszard Szeremeta jest np. wielkim fanem technologii cyfrowej.

- To naprawdę była rewolucja i byłem jej naocznym świadkiem. Gdy przebywałem w EMS w Sztokholmie, wszyscy kompozytorzy pracowali na ogromnych, nieporęcznych komputerach. Trzeba było to programować i była to bardzo żmudna robota. Pewnego razu przyszedł tam taki dziwny chłopak, który chodził po wszystkich salach w samych skarpetkach i obserwował pracę zatrudnionych tam specjalistów. Po kilku dniach wrócił z syntezatorem, który podłączył do prądu i gdy zaczął wydobywać z niego dźwięki, wszyscy zamarli. To była legendarna Yamaha DX7, jeden z pierwszych egzemplarzy. Ta cyfrowa maszyna właściwie zmiotła wszystkie podobne studia w Europie, oferując więcej możliwości niż ten cały skomplikowany sprzęt. Ta rewolucja wciąż trwa i uważam, że bardzo dobrze. Jedyne czego się obawiam, to że twórcy mając dostęp do tak łatwych i tanich narzędzi, będą sięgać po gotowce i presety, zamiast poszukiwać nowych ścieżek. Osobiście pozostaję zwolennikiem cyfrowego formatu – jego czystość pozwala na znacznie większą ingerencję w dźwięk i niezliczone możliwości skalowania, niż ma to miejsce w przypadku domeny analogowej – tłumaczy Szeremeta, który był jednym z szefów SEPR-u.

Nie pozostaje mi nic innego jak zachęcić do ściągnięcia tej wyjątkowej biblioteki, bo takich dźwięków nie znajdziecie nigdzie indziej, a do tego są za darmo. A jeszcze bardziej zachęcam do sięgnięcia po twórczość kompozytorów SEPR-u, bo utwory Rudnika, Knittla, Sikory, czy Mazurka to kopalnie inspiracji – nie tylko dla muzyków eksperymentalnych, o czym możecie przekonać się odsłuchując numer pokazowy This Is PRES projektu SICHER, który stworzyłem specjalnie na potrzeby tego wydawnictwa. Do Waszej dyspozycji jest też pełna sesja Abletona, pokazująca cały miks wykonany wyłącznie za pomocą pokładowych wtyczek Live’a.

Noiss Coco/Isotonik - Crumar Multiman-S

bezpłatny pakiet brzmień

A skoro o darmowych rzeczach mowa, to firma Isotonik uruchomiła właśnie bardzo ciekawą inicjatywę o nazwie Isotonik Sounds. Na dobry początek całkiem za darmo można stamtąd pobrać paczkę sampli leciwej, polifonicznej string-maszyny Crumar Multiman-S, którą można określić jako włoską odpowiedź na Arpa Solinę. W wersji Noiss Coco dostajemy sześć instrumentów (Piano, Clavichord, Cello, Violin, Brass, Bass) wyposażonych w bonusowe parametry, który brak w oryginale, jak modulacja FM czy dodatkowe obwiednie. Brzmi to wszystko naprawdę bardzo „elektrycznie” i żywo. Najbardziej podobają mi się instrumenty smyczkowe. Jeśli chcecie poczuć smak soundtracku ze Stranger Things, to odpalcie Cello albo Violin. Instant VHS sound, szczególnie jeśli zaprzyjaźnicie się bardziej z parametrami FM i LFO. Małe a cieszy.

LDM Design/Isotonik - Trisector Delay

(13,52 GBP)

procesor efektów

Nie raz już miałem okazję opisywać na tych łamach wtyczki Daniela z LDM Design. Bez względu na to, czy był to sekwencer czy generator akordów, zawsze do czynienia mieliśmy z inspirującymi narzędziami rozwijającymi dany koncept. Nie inaczej jest w przypadku Trisektora. Wyobraźcie sobie, że dostajecie do rąk delay spektralny, co oznacza, że możecie aplikować całkiem inne algorytmy echa na każdym z trzech pasm: dolnym, środkowym i wysokim (jest oczywiście opcja ustawiania punktu przecięcia tychże). A teraz wyobraźcie sobie, że dodatkowo w ramach tych trzech pasm możecie ustawić indywidualne odbicia dla kanału prawego i lewego... Brzmi skomplikowanie, ale tradycyjnie Daniel zadbał o to, żeby wszystko było proste i intuicyjne.

Panel podzielono horyzontalnie kolorami – parametry na górnym zielonym pasku dotyczą wysokich częstotliwości. Ten piaskowy to środek, a bordowy na dole reprezentuje dół pasma. Analogicznie opcje dla lewego kanału każdego pasma usytuowane są po lewej stronie, a te dla prawego po prawej. Każda linia oferuje wszystko czego można wymagać od delaya: odbicia synchronizowane do tempa globalnego bądź ustawiane w milisekundach, sprzężenie zwrotne, offset, oraz filtr górno i dolnoprzepustowy. Każde pasmo można też odsłuchać solo, co jest wyjątkowo przydatną funkcją i pozwala na aplikację efektu tylko w jednym paśmie. Aktywujcie dowolną pętlę i przetwórzcie np. tylko górne częstotliwości...

AfroDJMac - Marimbas

bezpłatny pakiet brzmień

Miesiąc bez AfroDJMac-a jest miesiącem straconym. Jeśli regularnie czytacie tę kolumnę, to zapewne zorientowaliście się już, że jestem fanem tego amerykańskiego sound designera, którego wyobraźnia nie zna granic. Tym razem skromny pakiecik, niemniej tradycyjnie charakterny. Dostajemy dwa instrumenty – tradycyjną i odwróconą marimbę. Każdy z instrumentów wyposażono w koronkowo wystrojone echo. Jest możliwość ustawienia parametru Vibrato oraz ilości pogłosu. O ile zwykła marimba jest, cóż... zwykłą marimbą, to jej odwrócona siostra może się przydać w bardzo wielu sytuacjach, gdzie trzeba dodać jakiegoś „migoczącego” tła. W takich przypadkach z reguły sięgam po niezawodnego Crystallizera firmy SoundToys. Używając odwróconej marimby, można osiągnąć podobny efekt, tyle że dodatkowo można nim grać harmonicznie.

Samples From Mars - Free 808 From Mars

bezpłatny pakiet brzmień

Kolejny zestaw perkusyjny z Rolanda TR 808? Serio? A jednak. Spece od samplingu z firmy Samples From Mars naprawdę się postarali, więc istnieją spore szanse, że ten darmowy zestawik zabrzmi lepiej niż ten, na którym obecnie kleicie swoje trapy. W procesie samplingu użyto konsolety API, kilku zacnych korektorów lampowych, saturatorów, a efekt zgrano na taśmę. Za pomocą tego zestawu można wykręcić stopę wybrzmiewającą przez cztery sekundy... Dodatkową atrakcją mogą być inne formaty tej biblioteki. Po ściągnięciu użytkownik ma do wyboru m.in. Kontakt, Logic, Reason, Battery, SFZ, WAV. Jest nawet gotowa paczka do użycia z Akai 1000/2500. Godne szacunku.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2018
Kup teraz