Świeża porcja freeware do wzięcia!
Kolejna porcja bezpłatnych pluginów, które zainteresują nawet najbardziej wymagającego producenta...
Cherry Audio MG-1 Plus
Firma Cherry Audio, twórca doskonałego środowiska modularnego Voltage, zafundowała nam bezpłatny syntezator, którego pełna nazwa to Surrealistic MG-1 Plus Synthesizer. Aby z niego skorzystać należy jedynie utworzyć własne konto na stronie Cherry Audio. Instrument jest wirtualną kopią sprzedawanego w latach 80. minionego wieku syntezatora Realistic MG-1, tym razem polifoniczną i poszerzoną o ton modulatora pierścieniowego (Bell), sekwencyjne wyzwalanie nut (Auto Contour), tryb Glide oraz synchronizację oscylatorów. To swoiste skrzyżowanie funkcjonalności Minimooga i Rolanda Juno o ciekawym, analogowym brzmieniu i całkiem sporych możliwościach.
Źródłami dźwięku są tu dwa monofoniczne, odstrajane oscylatory fal piłokształtnych i prostokątnych, „piszczałkowy” dźwięk będący efektem ich modulacji pierścieniowej (Bell), szum i dodatkowy oscylator polifoniczny Poly (piła/prostokąt) z odstrajanym oktawowo tonem. Charakter brzmieniowy definiuje filtr LPF typu Moog z ciekawie skonstruowaną obwiednią AD. LFO można przypisać do filtru, oscylatorów mono oraz oscylatora polifonicznego, uwzględniając indywidualną głębokość modulacji, którą można zsynchronizować z tempem projektu. Wszystkie parametry podlegają automatyzacji z poziomu DAW. Całość uzupełnia 150 presetów mogących być doskonałym punktem wyjścia, choć przy tak prostym instrumencie zdecydowanie warto zabrać się za samodzielne projektowanie brzmień. Wtyczka dostępna jest w formatach AU, VST, VST3 i AAX, a sam instrument może też pracować samodzielnie.
Electronik Soundlab FORT3 Free
Bezpłatna wersja playera FORT3, będącego pakietem sampli fortepianu nagranego podczas ubiegłorocznej sesji zorganizowanej pod kątem pozyskania materiału dla wtyczki Atmos 2 tego samego producenta. Wersja Free ma tylko jeden preset uwzględniający 6 warstw brzmień efektowych. Całość oparto na 224 próbkach, w odniesieniu do których mamy możliwość stosowania czteroelementowej obwiedni ADSR, panoramy, głośności, filtru HP/LP z regulacją częstotliwości odcięcia oraz głębokości efektu pogłosu. Za kwotę 5 euro netto można nabyć pełną wersję tej wtyczki, oferującą 34 presety.
Interesującą funkcją tego ROM-plera jest dostęp do sześciu warstw efektowych, będących przetworzonymi kopiami oryginału. Każdą z nich można dodać do dźwięku podstawowego z dowolnym poziomem, definiując jednocześnie sumaryczną proporcję sygnał czysty/efekty. Wtyczka dostępna jest w dwóch wersjach różniących się wymiarami interfejsu graficznego – obie dla komputerów Mac jako VST i AU oraz komputerów Windows (32 i 64 bity).
Łączna waga sampli tworzących ten instrument to ok. 600 MB (po instalacji). Fortepian ma jasne, wyraziste brzmienie, bardzo dobre pod kątem wzbogacania go o efekty. Już sama obwiednia głośności pozwala na interesujące eksperymenty, a pamiętajmy, że mamy 6 dodatkowych warstw efektowych obejmujących m.in. przetwarzanie granularne, bitcrusher i modulację, co daje duże możliwości w zakresie sound designu.
https://electroniksoundlab.com
Surreal Machines Crack
Bywają sytuacje, że kompresor nie wystarcza do uformowania dynamiki naszego sygnału, zwłaszcza gdy są to powtarzalne dźwięki o charakterze impulsowym, którym czegoś brakuje – na przykład czytelnego ataku lub wyrazistości wybrzmiewania. Procesory transjentów są specjalizowanymi narzędziami do obróbki dynamiki, które pozwalają znacznie szybciej i z większą efektywnością wpłynąć na obwiednię głośności niż robią to kompresory. Natomiast Crack jest tym procesorem transjentów, który wykonuje to wyjątkowo interesująco i w dodatku całkowicie za darmo, jeśli nie liczyć czasu poświęconego na stworzenie swojego konta w serwisie firmy Surreal Machines.
To kolejny przykład oprogramowania freeware, które pod wieloma względami, a już na pewno cenowym, zostawia daleko w tyle uznane rozwiązania komercyjne. Nie dość, że działa wyjątkowo skutecznie w odniesieniu do ataku i wybrzmiewania, to jeszcze w pełni kontroluje wyjściowy poziom sygnału, czego nie robią nawet bardzo popularne płatne transient processory. Co więcej, możemy wybrać tryb, w jakim nastąpi ograniczanie sygnału wyjściowego (Clip, Limiter lub Maximizer), oraz ustawić głębokość oddziaływania ogranicznika i proporcję między sygnałem czystym i efektowym. Każdy z regulowanych parametrów wtyczki ma indywidualny wskaźnik głębokości jego działania, co bywa pomocne w pracy.
Dajemy słowo, że po wypróbowaniu wtyczki Crack niewielu z Was wróci do tych wtyczek przetwarzających transjenty, z których do tej pory korzystaliście...
Nembrini 808 Overdrive Pro
Nembrini? Bierzemy w ciemno! Jeśli twórca najlepszych emulacji wzmacniaczy gitarowych dla Brainworx oraz Universal Audio wypuszcza bezpłatny produkt, to trzeba pobierać, zanim się rozmyśli. Tak, jest to kolejne podejście do słynnej kostki gitarowej Ibaneza i próba emulacji specyficznego charakteru układu operacyjnego JRC4558D, ale z przesterowaniami jest tak, że każde zawsze jakoś inaczej brzmi, więc nigdy nie jest ich za dużo w naszym folderze z wtyczkami. Nigdy nie wiadomo, kiedy która się sprawdzi.
To niby tylko trzy gałki, a w zasadzie dwie, bo jedna definiuje poziom wyjściowy, ale zabawa jest doskonała. Wtyczka świetnie stępia dynamikę i wzbogaca dźwięk o kulturalnie brzmiące harmoniczne, których skład możemy kontrolować regulatorami Drive i Tone. I nie dajcie się oszukać „gitarowym” wyglądem tego procesora. Spróbujcie włączyć wtyczkę na torze wysyłkowym i skierować na niego bębny, bas, syntezator, a nawet wokal! Zdecydowanie polecamy eksperymenty z włączeniem tego procesora przed efektem pogłosu pracującym na wysyłce, a nawet użycie w łańcuchu równoległym na sumie miksu. Efekty potrafią być oszałamiające, zwłaszcza jeśli lubicie brzmienia spod znaku Culture Vulture czy Decapitator.
Wtyczka dostępna jest dla komputerów Mac i PC w formatach AAX, VST, VST3 i AU, a nawet dla iPhona oraz iPada. Będąc już na stronie firmy Nembrini koniecznie rzućcie okiem na inne bezpłatności, które tam znajdziecie.