15.01.2019 
Mocny bas w wersji XXL

W samodzielnej wersji instrumentu stworzymy nasze pierwsze ustawienie w Voltage Modular – którym będzie tłusty, agresywny i plastyczny bas – a potem użyjemy tej barwy we wtyczce.

Testowany w EiS 12/2018 wirtualny system modularny Cherry Audio Voltage Modular rozwija się błyskawicznie. Już po wysłaniu materiałów do publikacji wprowadzono w instrumencie szereg istotnych poprawek, m.in. udostępniając wejścia interfejsu/interfejsów audio jako źródła sygnału. Okazało się też, że można usuwać z raka więcej niż jeden moduł jednocześnie, a możliwości w zakresie polifonii znacząco wzrosły. Regularnie i wręcz hurtowo pojawiają się nowe moduły o coraz bardziej zaawansowanych możliwościach modulacyjnych i brzmieniowych, a firma PSPaudioware znów poszerzyła swój asortyment dodatków o kolejne elementy. Wszystko to sprawia, że Voltage staje się swoistym standardem w zakresie syntezy modularnej w komputerze, zjednując sobie coraz liczniejsze grono wiernych użytkowników.

Można się zastanawiać, jak system Cherry Audio ma się do bezpłatnego, bądź co bądź, konkurenta, jakim jest VCV Rack. Mieliśmy wystarczająco dużo czasu, by dokonać wnikliwych porównań brzmieniowych i funkcjonalnych między tymi platformami, co doprowadziło nas do szeregu konkluzji. Voltage jest oprogramowaniem płatnym, a moduły do niego dostępne przechodzą wnikliwą kontrolę przed ich publikacją. Standardy w zakresie jakości kodu, grafiki, stabilności i możliwości modułów są w nim zdecydowanie wyższe niż w VCV Rack. To z kolei przekłada się na ogólną jakość i brzmienie.

W kolejnych artykułach na temat obsługi i wykorzystania Voltage będziemy starali się przedstawić nowe moduły oraz sposoby ich praktycznego wykorzystania w konkretnych sytuacjach. Nie będą to „instrukcje obsługi”, ale ilustrowane grafiką i prezentacjami wideo na DVD i online rzeczywiste sytuacje związane z realizacją określonego zadania. Mamy nadzieję, że będą one stanowiły dla Was punkt wyjścia do własnych poszukiwań i eksperymentów. Możliwości Voltage w tym zakresie są nieograniczone i nawet najprostsze konfiguracje pozwalają uzyskać zaskakujące i nieszablonowe efekty.

Moduły, na których skupimy się w tym miesiącu, to trzy najnowsze dodatki do Voltage: Super LFO, Super Oscillator oraz Additive Oscillator. Pierwszy to wyjątkowo interesujący generator wolnych przebiegów, który posłuży nam do wprowadzenia różnego typu modulacji. Super Oscillator jest wielofunkcyjnym oscylatorem z możliwością generowania całej gamy przebiegów, zaś niesamowity Additive Oscillator wyposażonym w niezależne wyjścia to oscylator addytywny, w którym sumaryczny przebieg powstaje poprzez łączenie przebiegów dyskretnych (harmonicznych). Aby, przynajmniej na początku, całość ożyła jako samodzielny instrument, wykorzystamy sekwencer w charakterze źródła nut, sygnały z oscylatorów zsumujemy w mikserze, a obwiednię filtracji ukształtujemy za pomocą modułu ADSR. Całą sesję pod postacią pliku zamieszczamy na DVD i wśród materiałów online.

Jeśli chcecie samodzielnie sprawdzić możliwości Voltage przed zakupem, to sam rak pod postacią wtyczki oraz aplikacji dostępny jest bezpłatnie, a każdy dodatek pod postacią modułu można wykorzystywać we w pełni funkcjonalnej wersji demo przez 7 dni. Modułów jest tak dużo, że w dłuższej perspektywie czasowej będziecie mogli wytypować te, które warto nabyć.

Krok po kroku
Mocny bas w wersji XXL

1.

Moduł 16 Step Sequencer będzie wyzwalał dźwięki w oscylatorze addytywnym. Wyjście Pitch CV sekwencera podajemy na wejście Keyboard CV w oscylatorze. Amplifier posłuży nam do kluczowania dźwięku sygnałem bramkującym z wyjścia Gate w sekwencerze. W tym ostatnim wciskamy Play i programujemy dowolny pochód.

2.

Oscylator addytywny bazuje na dodawaniu lub odejmowaniu harmonicznych z przebiegu. Domyślna fala sinusoidalna nie ma tonów harmonicznych, więc przełączmy typ fali na prostokątną. Regulatorem Gate Time wydłużamy dźwięki sekwencji tak, by nachodziły na siebie, co pozwoli nam uzyskać efekt Glide, który ustawiamy regulatorem o tej samej nazwie.

3.

Suwakami w oscylatorze ustawiamy odpowiadające nam brzmienie. Wpływ na jego charakter ma także ustawienie regulatora wypełnienia w lewym dolnym rogu. Regulatorami w dolnej części oscylatora aplikujemy „skanowanie” harmonicznych, ustawiamy ich początkową wartość oraz szerokość skanowania. Poddamy te parametry modulacji za pomocą LFO.

4.

Aby modulacja zachowała zgodność rytmiczną z sekwencją, włączamy moduł Sync Generator, ustawiamy w nim taką samą wartość BPM jak Rate w sekwencerze, a jego wyjście Sync kierujemy na wejścia Sync w generatorach Super LFO, by mogły pracować z podziałami muzycznymi. Modulacji poddajemy Center i Focus w oscylatorze addytywnym.

5.

Do naszej konfiguracji dodajemy Super Oscillator oraz Six-Input Mixer. Musimy ją przebudować tak, by Amplifier znalazł się za mikserem, na który skierujemy wyjścia z Super Oscillatora i oscylatora addytywnego. Wyjście Pitch CV z sekwencera musi jednocześnie trafiać za wejścia Keyb CV w obu oscylatorach. Warto włączyć limiter na wyjściu Main Out.

6.

Kolejnym elementem w naszej konfiguracji będzie filtr PSP nitroBQF oraz sterujący jego częstotliwością odcięcia moduł generatora obwiedni Envelope Generator. Filtr włączamy przed wyjściem z instrumentu. Moduł generatora obwiedni sterujemy sygnałem Gate z sekwencera, a jego wyjście podajemy na wejście 1V filtru A w BQF.

7.

Przy takim ustawieniu każdy kolejny krok z sekwencera będzie przetwarzany przez generator obwiedni, której parametry będą sterować zmianami częstotliwości odcięcia filtru dla kolejnych dźwięków. Zakres zmian ustawiamy małą kontrolką tuż przy wejściu 1V. W BQF warto skorzystać z funkcji nasycenia SoftSat, z regulacją efektu kontrolką Sat.

8.

Na tym etapie można rozpocząć eksperymenty z ustawieniami oscylatorów oraz filtru i jego obwiedni. Gdy uzyskamy satysfakcjonujące nas brzmienie, zapisujemy konfigurację jako preset do późniejszego przywołania. Dotychczas pracowaliśmy z Voltage pod postacią programu, a teraz użyjemy go jako wtyczki z ustawionym wcześniej brzmieniem.

9.

Na ścieżce instrumentalnej MIDI w DAW otwieramy Voltage w wersji stereo, a w nim stworzony wcześniej preset. Sekwencer zastępujemy sterowaniem z wyjść CV Outs: na wejścia Keyb CV podajemy sygnał z wyjścia Pitch, a na wejścia bramkowane modułów Amplifier i Envelope Generator sygnały Gate. Po szczegóły odsyłamy do prezentacji wideo.

 

 

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2019
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX-12P-G2
Neumann KH 150 AES67 - aktywny monitor studyjny
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó