W muzyce elektronicznej w metrum 4/4 rządzi stopa. Każdy producent poszukuje tego jednego jedynego brzmienia, które w magiczny sposób przekształci średnio brzmiące nagranie w wymiatającego na klubowych parkietach potwora. Tymczasem w stylach takich jak hip-hop i drum’n’bass werbel zajmuje równie ważną pozycję, wybijając wraz ze stopą odpowiednie metrum, umożliwiając rytmowi wyjście spod dominacji linii basu. I wreszcie klaśnięcie: czy to w formie nagrania grupy klaszczących razem ludzi, czy w wersji syntetycznej, jest to dźwięk perkusyjny, który usłyszeć można we wszystkich nagraniach klubowych. Biorąc pod uwagę to, że właśnie te trzy instrumenty perkusyjne są nieodłącznym elementem wszystkich produkcji tanecznych, zajmiemy się ich projektowaniem, przetwarzaniem i miksowaniem, by pomóc Ci wyjść poza ograniczenia wynikające ze stosowania zwykłych sampli. Uzbrojony w syntezatory wirtualne i nową wiedzę będziesz w stanie wyczarować niestandardowe brzmienia, które pozwolą dostosować jakość Twoich bitów do profesjonalnych standardów.
Niemal w każdej stylistyce muzycznej to zazwyczaj perkusja tworzy trzon rytmiczny, na którym zbudowana jest reszta utworu. Konstrukcja rytmu perkusyjnego bywa bardzo zróżnicowana, ale reguły jego programowania i doboru brzmień pozostają uniwersalne. Prawdziwą gwiazdą w zestawie perkusyjnym jest bęben centralny, czyli basowy (lub stopa, z angielska nazywana kick drum): duży, stojący na podłodze bęben, w który uderza bijak uruchamiany przez perkusistę za pomocą... stopy. W ten sposób generowany jest nisko brzmiący dźwięk, dostrojony do określonego tonu harmonicznego lub nieharmonicznego. Można w nim wyróżnić początkowy klik, po którym następuje rezonansowy ogon. Stopa służy do wybijania podstawowych nut rytmicznych bitu. Jedna z nich niemal zawsze wypada na pierwszą miarę taktu, zaś w stylach 4/4 stopa gra wszystkie akcenty w takcie. Werbel jest uderzany zazwyczaj drewnianą pałeczką i gra wspólnie z bębnem basowym – najczęściej w akcentach 2 i 4 każdego taktu. W ten sposób powstaje rytm nie tylko utrzymujący tempo, ale też stanowiący podstawę dla pozostałych elementów zestawu perkusyjnego. Perkusista może dokładać cichsze, synkopowane uderzenia w werbel, występujące obok głównego rytmu, uzyskując specyficzny groove i swing.
Klaśnięcie to dźwięk perkusyjny, który wszyscy znamy, powstający w wyniku zderzenia otwartych dłoni. Generalnie rzecz biorąc, jest to instrument pomocniczy, używany wraz z akustycznym zestawem perkusyjnym, ale od czasu, gdy w muzyce tanecznej pojawiły się klaśnięcia generowane syntetycznie, zaczęły one żyć swoim życiem. Pojawienie się maszyn perkusyjnych opartych na syntezie i samplach zmieniło rytmiczny charakter współczesnej twórczości. Elementy zestawu perkusyjnego są emulowane przy użyciu syntezatorów, próbek lub poprzez połączenie obu technik. Na przykład wiele elektronicznych brzmień bębna basowego powstaje z połączenia syntetycznego wybrzmienia z samplowanym atakiem, emulującym klik bijaka uderzającego w membranę. Z kolei werble i klaśnięcia często są syntetyzowane na bazie białego szumu. Oprócz bębna centralnego, werbla i klaśnięcia w typowy zestawie perkusyjnym znajdziemy inne instrumenty: metalowy hi-hat/talerze, tomy i perkusjonalia. Jakkolwiek te brzmienia towarzyszące generalnie służą uzyskaniu mocniejszego rytmu, to jednak od tych trzech podstawowych elementów – stopy, werbla i klaśnięcia – zależy to, czy dany bit będzie atrakcyjny sonicznie. Dlatego właśnie na nich skupimy się na kilku kolejnych stronach, podpowiadając Ci, jak tworzyć profesjonalnie brzmiące dźwięki na potrzeby dowolnej produkcji elektronicznej i nie tylko.