AKG DMS100 - cyfrowy system bezprzewodowy

Sprzęt estradowy | 18.11.2019  | Artur Kraszewski
Marka:  AKG

Zaprezentowane na styczniowych targach NAMM systemy DSM100 i DMS300 (test za miesiąc) przeznaczone są do wszelkiego typu zastosowań i dostępne w dwóch konfiguracjach: z mikrofonem do ręki i przypinanym nadajnikiem instrumentalnym.

DMS100 należą do grupy najchętniej kupowanych systemów bezprzewodowych – lekkich, funkcjonalnych, działających automatycznie i atrakcyjnych cenowo. Jak w zdecydowanej większości tego typu produktów transmisja odbywa się tu cyfrowo, w wolnym od licencji paśmie 2,4 GHz. Choć mocno zatłoczone wszelkiego typu emisją Bluetooth i Wi-Fi, jest ono wystarczająco szerokie, aby pomieścić szereg kanałów. Ponadto transmisja odbywa się z 256-bitowym szyfrowaniem AES, co nie tylko zabezpiecza przed niechcianym podsłuchem, ale też, kosztem niewielkiej latencji (ok. 3 ms), zwiększa odporność na zakłócenia.

Konstrukcja AKG DMS100

Systemy DMS100 dostępne są w pakietach Instrument i Vocal. Zarówno nadajniki jak i odbiornik mają korpusy wykonane z tworzywa, a siatkowa osłona mikrofonu jest całkowicie metalowa i wyłożona od środka pianką. Nadajniki zasilane są z dwóch baterii R6, które wystarczają na 12 godzin ciągłej pracy. Dźwięk transmitowany jest 24-bitowo z próbkowaniem 48 kHz, co przekłada się na zapas dynamiki wynoszący 116 dB dla 1 kHz. Cały system transmisji opera się na protokole bazującym na Bluetooth, obsługiwanym przez chipy Dialog SmartBeat DA14195 oraz Nordic N52810. Szacowany zasięg w linii prostej to 30 metrów, a w jednym miejscu może pracować do czterech systemów DMS100 jednocześnie. Kanały transmisji przydzielane są przez automatyczne parowanie: włączamy odbiornik i nadajnik, a następnie wciskamy potencjometr głośności w odbiorniku, przytrzymując go przez 2 sekundy, aż dioda sygnalizacyjna zacznie szybciej migać. Każde kolejne wciśnięcie tego potencjometru zmienia kanał transmisji, co jest sygnalizowane zmianą koloru migającej diody. Następnie przez 1 sekundę wciskamy przycisk parowania w nadajniku, w obu przypadkach znajdujący się pod osłoną komory baterii. Diody przestaną migać i zaczną stale świecić w tym samym kolorze, co oznacza, że nadajnik i odbiornik zostały sparowane.

Dla symetrycznego wyjścia XLR można wybrać jeden z dwóch nominalnych poziomów sygnału: mikrofonowy lub liniowy.

Oba nadajniki wyposażone są w przycisk wielofunkcyjny, który służy do włączania i wyłączania, a także aktywowania i dezaktywowania wyciszenia (Mute). W nadajniku przypinanym znajdziemy dodatkowo regulator czułości wejścia modulatora, pozwalający dopasować ją do źródła sygnału. W zestawie jest kabel o długości 1,2m, zakończony podłączanym do nadajnika blokowanym złączem microXLR oraz wtykiem TS 6,3 mm do instrumentu. Pasmo przenoszenia nadajnika przypinanego zawiera się w przedziale 20 Hz-20 kHz, podczas gdy nadajnik z mikrofonem pracuje w dostosowanym do głosu paśmie 70 Hz-20 kHz. Odbiornik systemu DMS100 zasilany jest z zewnętrznego zasilacza 9 V i wyposażony we włącznik na przednim panelu. Wspomniany już regulator z funkcją przycisku służy do ustawienia poziomu sygnału audio na wyjściach: symetrycznym XLR (z przełącznikiem poziomu mikrofonowego lub liniowego) oraz niesymetrycznym TS 6,3 mm. O obecności i jakości transmisji informuje swoim świeceniem znak połączenia na przednim panelu odbiornika. Jeśli świeci on ciągle, to zasięg jest optymalny; jeśli zaczyna coraz szybciej migać, to oznacza spadek zasięgu. Utrata połączenia sygnalizowana jest także w nadajniku – dioda informująca o aktywności parowania zaczyna migać. Aby to zobaczyć, trzeba jednak otworzyć pokrywę komory baterii.

Po odsunięciu lub odkręceniu pokrywy komory baterii w nadajnikach mamy dostęp do przycisku parowania z odbiornikiem oraz czułości modulatora (tylko w nadajniku instrumentalnym).

Podczas ustawiania czułości modulatora w nadajniku przypinanym przydaje się wskaźnik przesterowania w odbiorniku, pod postacią świecącego na czerwono symbolu sinusoidy z obciętymi wierzchołkami. Sygnał w nadajniku z mikrofonem trudno jest przesterować, ponieważ nad jego poziomem czuwa szybko działający kompander.

Potencjalna konkurencja

Audio-Technica ATW-1102



Wśród zestawów 2,4 GHz z mikrofonem do ręki AKG DMS100 jest jednym z najtańszych produktów, ale w niemal takiej samej cenie można kupić zestaw Audio-Technica ATW-1102. Tu także mamy dźwięk 24-bitowy próbkowany z częstotliwością 48 kHz, nadajniki o mocy 10 mW zasilane z dwóch baterii R6 oraz mikrofon z kapsułą dynamiczną. Pod względem parametrów system ATW-1102 jest bardzo zbliżony do tego, co oferuje AKG, choć jest kilka różnic. Audio-Technika deklaruje krótszy, 7-godzinny czas pracy baterii, większą, wynoszącą 3,9 ms latencję i nie wspomina nic o szyfrowaniu sygnału. (cena: 1.250 zł)

Line 6 XD-V55



Cyfrowy system oferujący emulację brzmienia mikrofonów SM58, SM57 i e835, jeden z pierwszych pracujących w paśmie 2,4 GHz. Teoretycznie pozwala na uruchomienie do 12 systemów, oferuje pasmo przenoszenia od 10 Hz do 20 kHz i, jak deklaruje producent, nie stosuje kompandera w torze transmisji (choć wspomina się o dynamicznych filtrach redukujących szumy). Dźwięk jest przetwarzany 24-bitowo, latencja wynosi ok. 3,5 ms, a maksymalny zasięg to aż 90 metrów. Użytkownik ma pełną kontrolę nad jakością transmisji i stanem baterii w nadajniku, których czas pracy szacowany jest na 8 godzin. (1.450 zł)

AKG DMS100 w praktyce

Pomiary wykazały, że system po włączeniu potrzebuje kilku sekund pracy z sygnałem, by DSP nadajnika i odbiornika dopasowały parametry transmisji. Pojawia się wówczas nieznaczne, praktycznie niesłyszalne zachwianie równowagi pasmowej, ale już po chwili wszystko zaczyna działać z parametrami nominalnymi. Deklarowane przez producenta pasmo przenoszenia systemu oraz latencja (2,9 ms) są zgodne z rzeczywistością. Poziom zniekształceń nieliniowych dla 1 kHz to -80 dB, czyli 0,01%, a poziom szumów wynosi -93 dBA. Wyniki te należy zatem uznać za bardzo dobre. Z zasięgiem sytuacja wygląda tak, że urządzenia powinny się „widzieć”, a nieco lepsze parametry uzyskamy w przypadku mikrofonu. Przypinany nadajnik, z uwagi na swoją lokalizację, na ogół blisko ciała wykonawcy, będzie się charakteryzował nieco większym tłumieniem sygnału. W praktyce okazuje się, że 20 metrów w linii prostej to maksymalny dystans gwarantujący optymalną transmisję.

Nadajnik przypinany wyposażony jest w wejście w postaci miniaturowego złącza XLR z blokadą. W zestawie znajdziemy kabel instrumentalny o długości 1,2 m, zakończony wtykiem TS 6,3 mm.

Rzeczywisty, liniowy zakres dynamiki transmisji wynosi ok. 65 dB i definiowany jest przez kompander modulatora. Oznacza to, że wszystkie sygnały o poziomie poniżej -68 dB względem poziomu nominalnego będą tłumione ekspanderem, a powyżej -3 dB będą podlegały kompresji. W ten sposób można uzyskać teoretyczny zakres dynamiki rzędu 116 dB, ale tłumienie ekspandera sprawia, że sygnały najcichsze nie podlegają transmisji. Ma to tę zaletę, że pozwala wyeliminować dźwięki będące na ogół szumem lub przydźwiękiem, a jednocześnie zapewnić optymalny odstęp od przesterowania. Oba systemy bardzo dobrze sprawdzają się w praktyce. Są odporne na zakłócenia, brzmią bez zastrzeżeń i działają wyjątkowo sprawnie. Szerokie pasmo przenoszenia i działająca w zakresie 15 dB regulacja czułości modulatora pozwalają na bezproblemową współpracę nadajnika przypinanego z takimi instrumentami jak gitara basowa czy syntezator. Wynosząca niecałe 3 ms latencja odpowiada odległości ok. 1,5 metra, zatem dla gitarzystów jest ona całkowicie niesłyszalna. Mikrofon jest dość wrażliwy na zakłócenia mechaniczne, takie jak pocieranie czy puknięcia w korpus, ale jeśli znajduje się w statywie, to nie jest to większym problemem. Pod względem brzmieniowym mikrofon to klasyczny AKG, oferujący czytelny dźwięk, z dobrze kontrolowanym efektem zbliżeniowym i zrównoważonym poziomem częstotliwości odpowiedzialnych za sybilanty.

Dynamiczna kapsuła mikrofonu bezprzewodowego charakteryzuje się otwartym i czytelnym brzmieniem, pozwalając uzyskać wyrazistą barwę głosu.

Na dołączonej płycie DVD oraz wśród materiałów online znajdziecie porównanie brzmienia mikrofonu z systemu DMS100 z klasycznym mikrofonem Shure SM58, na przykładzie czytanego fragmentu tekstu. Jak można się przekonać, różnice są bardzo subtelne i trudno jednoznacznie wskazać który jest który. Jest także nagranie dźwięku z syntezatora Modal Craft Synth 2.0 oraz basu elektrycznego Fender Precision – w obu przypadkach bezpośrednio podłączonych kablem i transmitowanych za pośrednictwem DMS100.

Podsumowanie

AKG DMS100 to bardzo udany, sprawnie działający i gwarantujący wysoką jakość dźwięku system o bardzo szerokim spektrum zastosowań – od małych scen po audytoria, na których odbywają się prelekcje. Gitarzyści powinni się zainteresować systemem z nadajnikiem przypinanym, który oferuje pełne pasmo przenoszenia i dynamikę, pozwalającą na wierną transmisję sygnału z instrumentu. W codziennym użytkowaniu należy brać pod uwagę stosunkowo nieduży zasięg, zatem odległość między nadajnikiem a odbiornikiem powinna być możliwie jak najmniejsza. Najsłabiej natomiast prezentuje się instrukcja obsługi, która nie tylko nie uwzględnia wszystkich aspektów pracy systemu, ale też wydrukowano ją małymi literami na jednej płachcie papieru w formacie „multi-language”, gdzie każdy kolejny akapit jest w innym języku. Poza tym niewiele znaczącym drobiazgiem DMS100 to doskonała propozycja dla tych osób, które chcą mieć nowoczesny, markowy i niezawodny system do wszelkiego typu prac, gdzie obecność kabli jest niepożądana.

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Nasze spostrzeżenia

+ bardzo prosta obsługa
+ pełne pasmo przenoszenia systemu z przypinanym nadajnikiem
+ optymalny zakres regulacji czułości nadajnika przypinanego
+ szyfrowana, 24-bitowa transmisja
+ długi czas pracy baterii w nadajniku
+ dobre brzmienie mikrofonu
+ efektywnie działający kompander

- relatywnie nieduży zasięg
- mało przejrzysta instrukcja obsługi

 

Zakres zastosowań

- cyfrowy system bezprzewodowy na małe sceny, do realizacji eventów, szkoleń, prezentacji i wszędzie tam, gdzie odległość między nadajnikiem a odbiornikiem nie przekracza 20 m w linii prostej

 

Informacje

Funkcja cyfrowy system bezprzewodowy 2,4 GHz, dostępny w zestawach z nadajnikiem do ręki lub przypinanym, przeznaczonym do współpracy z instrumentami
Transmisja do 30 m w linii prostej, 256-bitowe szyfrowanie AES, do 4 systemów jednocześnie w jednej lokalizacji
Latencja 2,9 ms
Pasmo przenoszenia 70 Hz-20 kHz (mikrofon), 20 Hz-20 kHz (instrument)
Zasilanie 2 baterie R6 (nadajniki), zasilacz sieciowy 9 V/1,3 A (odbiornik)
Wymiary 200x165x44 mm (odbiornik), 51x250 mm (nadajnik z mikrofonem), 64x29x82 mm (nadajnik przypinany)
Waga 0,358 kg (odbiornik), 0,297 kg (nadajnik z mikrofonem wraz z bateriami), 0,112 kg (nadajnik przypinany z bateriami)
dystrybucja ESS Audio
producent AKG
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó