Beyerdynamic TG 556 i TG 558 - wokalowe systemy bezprzewodowe

Sprzęt estradowy | 23.09.2020  | Marian Ortyl
Marka:  Beyerdynamic

Oferta systemów bezprzewodowych jest obecnie na rynku ogromna – jest w czym wybierać i przebierać. Przodują w tym producenci mikrofonów, co poniekąd jest zrozumiałe, bo „bezprzewód” jest niejako kolejnym etapem w ewolucji przetworników mikrofonowych. W tyle za największymi w tej branży – Shure i Sennheiserem – bynajmniej nie pozostają pozostali renomowani producenci mikrofonów. Do tej grupy należy też niemiecki beyerdynamic, którego którego dystrybutorem już jakiś czas temu została firma SoundTrade z Piaseczna.

Oba systemy bezprzewodowe niemieckiego producenta należą do serii   

Beyerdynamic TG 500

Seria systemów bezprzewodowych TG 500 proponuje pięć zestawów, które mogą być wyposażone w odbiorniki jedno- lub dwukanałowe, a różniące się od siebie zastosowanym nadajnikiem lub przeznaczeniem. System TG 510 jest zestawem instrumentalnym z nadajnikiem bodypack TG 500B oraz przewodem zakończonym wtykiem Jack ¼”. TG 550 to wyposażony w nadajnik do ręki TG 500H-D z kapsułą dynamiczną system dla wokalistów, zaś w skład systemu TG 534 wchodzi nadajnik bodypack TG 500B oraz pojemnościowy mikrofon nagłowny TG H34. Do naszej redakcji dotarły zaś dwa pozostałe zestawy serii, a mianowicie TG 558 (zestaw konferansjerski z nadajnikiem TG 500B i w mikrofonem krawatowym TG L58) oraz TG 556 (z nadajnikiem do ręki TG 500H-C, z kapsułą pojemnościową).

ODBIORNIK TG 500SR

Oba dostarczone zestawy dysponują identycznymi odbiornikami jednokanałowymi TG500SR, zamkniętymi w metalowej obudowie o wysokości 1U, co pozwala – stosując dodane w zestawie uchwyty – na zamontowanie ich w skrzyni rack. Przedni panel odbiornika wykonany jest z tworzywa sztucznego, zaś sama obudowa polakierowana na kolor czarny matowy. Na tylnym panelu znajdują się gniazda BNC dwóch odłączanych anten, pracujących w systemie Diversity. Beyerdynamic przygotował rodzinę akcesoriów dla systemów TG 500 i wśród nich znajdziemy miedzy innymi przewody antenowe oraz zewnętrzne anteny. Na tylnej ściance umieszczono również gniazda wyjściowe odbiornika: jedno XLR, zaś drugie jack ¼”. Odbiornik zasilany jest za pośrednictwem wtyczkowego zasilacza impulsowego z wymiennymi adapterami do różnych gniazd zasilania. Ostatnim elementem na tylnym panelu, który zwrócił moja uwagę, jest wycięcie znajdujące się obok gniazda do podłączenia zasilacza. Jest to język, przez który można przełożyć przewód zasilacza, aby uniknąć jego przypadkowego wyciągnięcia z gniazda. Ja bym tego rozwiązania nie stosował, bowiem niczym nie osłonięta blaszka wcześniej czy później przetnie przewód zasilacza i doprowadzi do zwarcia, a co za tym idzie, pewnie do awarii zasilacza.

Opisy na tylnej płycie obudowy są jednoznaczne i wyraźne. Producent dodatkowo umieścił tam informację o zakresie częstotliwości pracy UHF dostarczonego zestawu – w naszym przypadku był to zakres 518-548 MHz. Na przedniej ściance znajduje się przede wszystkim bardzo czytelny wyświetlacz LCD, który wyświetla białe znaki i symbole na czarnym tle. W okienku wyświetlacza znajduje się również nadajnik-odbiornik podczerwieni, służący do synchronizacji nadajnika z odbiornikiem. Oczywiście na przednim panelu znajduje się wyłącznik zasilania, przyciski nawigacyjne góra/dół, przycisk ENTER, EXIT oraz załączenia synchronizacji.

TG 556 to zestaw wokalowy z nadajnikiem do ręki TG 500H-C.

Wyświetlacz prezentuje wskaźnik poziomu sygnału RF, sygnału AF oraz poziomu baterii zasilającej nadajnik – pojawiają się one tylko po połączeniu nadajnika z odbiornikiem. Dodatkowo na wyświetlaczu pojawia się informacja o zaprogramowaniu w nadajniku funkcji MUTE, nazwa połączenia, którą programuje się z poziomu menu, przyporządkowany kanał lub jego częstotliwość. Oprogramowanie odbiornika pozwala na nadanie nazwy kanału o długości sześciu znaków, ręcznego wyboru jednego z czterdziestu gotowych kanałów zapewniających odpowiednią separację międzykanałową oraz ręcznego ustawienia częstotliwości w krokach 25 kHz. Odbiornik wyposażono również w funkcję skanowania pasma (celem znalezienia niezakłóconego kanału), regulację czułości odbiornika, wybór mocy z jaką pracuje nadajnik (10 lub 50 mW), wybór baterii jaką zasilany jest nadajnik, blokowanie przycisku zasilania nadajnika, załączenie dostępu nadajnika do funkcji Mute i regulacja poziomu wyciszania szumów Squelch.

Zaglądając do wnętrza odbiornika stwierdzamy, że składa się z dwóch płyt drukowanych wykonanych w technologii SMD. Pierwsza z płyt nosi na sobie cały układ radiowy oraz sterujący, zaś druga stanowi element nośny wyświetlacza oraz mikrowyłączników przycisków. Wykonanie odbiornika jest bardzo estetyczne, zaś płyty montowane są w procesie automatycznym.

Beyerdynamic TG 556

wyposażony jest w nadajnik do ręki TG 500H-C. Nadajnik jest wykonany z czarnego tworzywa sztucznego, dzięki czemu jest dosyć lekki. Osłona kapsuły wykonana jest w formie metalowej plecionki, pod którą znajduje się wkładka z gąbki. W nadajniku tym zastosowano kapsułę pojemnościową TG V56 o charakterystyce kardioidalnej, elastyczne zamontowaną w obudowie. Na obudowie umieszczono wyświetlacz LCD oraz przycisk spełniający dwie funkcje – w zależności od zaprogramowania nadajnika. Normalnie na wyświetlaczu widnieje nazwa kanału, którą nadaliśmy wcześniej w odbiorniku oraz wskaźnik stanu baterii. Przycisk pozwala na przełączenie cykliczne nazwy kanału, numeru kanału, częstotliwości oraz zaprogramowanej mocy. Po załączeniu w odbiorniku funkcji MUTE oraz zsynchronizowaniu go z nadajnikiem, przycisk nie przełącza informacji na wyświetlaczu, a tylko załącza funkcję MUTE.

Zaglądając do wnętrza odbiornika stwierdzamy, że składa się z dwóch płyt drukowanych wykonanych w technologii SMD.

W dolnej części obudowy klasycznie znajduje się osłona anteny nadawczej oraz podświetlany na kolor zielony przycisk, który spełnia dwie funkcje: załącza oraz wyłącza zasilanie (jest to jego główna funkcja) – przy czym włączenie zasilania następuje po świadomym dwusekundowym przytrzymaniu wyłącznika – zaś gdy przyciskamy go krótko, przełącza wskazania wyświetlacza, podobnie jak przycisk umieszczony na boku obudowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy aktywnej funkcji MUTE, również można sprawdzić np. moc nadajnika. Programowana z odbiornika funkcja TX LOCK uniemożliwia przypadkowe wyłączenie nadajnika przyciskiem zasilania. Po aktywacji tej funkcji wyłącznik zasilania jedynie zmienia wskazania wyświetlacza. Na dolnej ściance obudowy umieszczono również trzy złocone kontakty, za pośrednictwem których można naładować opcjonalnie stosowany akumulator NiMH, jeżeli z takiego korzystamy. Ładowanie można zrealizować za pomocą opcjonalnej ładowarki stacjonarnej.

Zobacz także test wideo:
Akai MPK Mini Mk III - kontroler MIDI
Akai MPK Mini Mk III - kontroler MIDI
Moc, jaka drzemie we współczesnym minikontrolerach MIDI bywa zaskakująca. Najlepszym tego przykładem jest trzecia wersja Akai MPK Mini, w porównaniu do poprzedniej rozbudowana m.in. o wyświetlacz OLED.

Dolna część rękojeści jest odkręcaną osłoną, która kryje pojemnik baterii. TG 500H-C zasilany jest z dwóch baterii paluszkowych AA lub opcjonalnie z dwóch akumulatorów NiMH, również w formacie AA. Pod osłoną znajduje się port podczerwieni służący do synchronizacji oraz przełącznik czułości nadajnika (0 dB/+12 dB). Wykonanie nadajnika TG 500H-C jest estetyczne. Należy jednak zwrócić uwagę na gwinty osłony baterii, a w szczególności osłony kapsuły. Gwint jest wykonany z tworzywa, a osłona z metalu. Krzywe wkręcenie osłony spowoduje bezpowrotne zniszczenie gwintu na obudowie.

Beyerdynamic TG 558

Trzeci z zestawów wyposażono w nadajnik typu bodypack TG 500B. Jest to urządzenie niewielkich rozmiarów w obudowie z czarnego tworzywa sztucznego. Na górnej ściance umieszczono gniazdo wejściowe mini XLR, wyłącznik zasilania – który oprócz swej podstawowej funkcji pełni rolę przełącznika informacji na wyświetlaczu LCD lub załącza funkcję MUTE nadajnika. Obok wyłącznika znajdują się dwie diody LED, wskazujące załączenie zasilanie oraz przesterowanie sygnału audio. Na górnej ściance obudowy umieszczono również antenę nadawczą.

Na przedniej ściance odbiornika znajduje się przede wszystkim bardzo czytelny wyświetlacz LCD, który wyświetla białe znaki i symbole na czarnym tle.

Na przedniej części nadajnika zainstalowano miniaturowy wyświetlacz LCD, który informuje między innymi o nazwie kanału, stanie baterii zasilających oraz mocy nadajnika. Większą część przedniej ścianki zajmuje klapka osłaniająca pojemnik baterii, zamykana za pomocą dwóch magnesów. Nadajnik zasilają dwie baterie paluszkowe AA lub opcjonalnie dwa akumulatory NiMH. Pod klapką znajduje się port podczerwieni, służący do synchronizacji nadajnika, oraz przełącznik czułości (0/12/24 dB). Na dolnej ściance umieszczono złocone kontakty służące do ładowania opcjonalnych akumulatorów. Do zawieszania nadajnika na pasku służy solidny klips, wykonany z drutu sprężynowego.

Zestaw TG 558 wyposażono również w pojemnościowy mikrofon krawatowy TG L58 o charakterystyce dookólnej. Dzięki niewielkim rozmiarom (średnicy kapsuły 7 mm, długość niespełna 16 mm) jest dyskretny wizualnie oraz lekki (13 g). Z racji tego, że jest to przetwornik pojemnościowy wymaga zasilania Phantom – nie jest jednak zbyt wymagający, bowiem do pracy wystarczy mu napięcie w zakresie od 2 do 10 V.   

OBSŁUGA SYSTEMU BEZPRZEWODOWEGO Beyerdynamic TG 500

jest bardzo prosta i intuicyjna. Powodem tego jest jednoznaczność funkcji przypisanych przyciskom odbiornika. Synchronizacja nadajnika z odbiornikiem trwa około 3 sekundy. Wyświetlacz odbiornika jest bardzo czytelny i nie ma znaczenia czy pracujemy z system w dzień czy w nocy – wyświetlane informacje widać bardzo wyraźnie.

Wszystkie nadajniki wyposażone są w miniaturowy wyświetlacz LCD, który informuje między innymi o nazwie kanału, stanie baterii zasilających oraz wybranej mocy nadajnika.

Nadajnik TG 500H-C wyposażony w kapsułę pojemnościową, bardzo dobrze przenosi każdy szczegół wypowiadanego słowa, co już stawia go w szeregu mikrofonów przeznaczonych dla konferansjerów. TG V56 dysponuje sporym zakresem niskich tonów, ale nie brak mu też wyrazistości w górze pasma. Nadajnik TG 500H-D całkiem nieźle tłumi dźwięki pochodzące od statywu, jednak oczywiście nie całkowicie i mają one charakter niskich tonów.

ZASIĘG zestawów serii Beyerdynamic TG 500

Zestawy z serii TG 500 charakteryzują się całkiem niezłym zasięgiem, co przekłada się na pewną, niezakłóconą pracą systemu. Przy mocy nadajnika nastawionej na 10 mW pewny zasięg z przeszkodami typu mury, zamknięte drzwi itp. wynosił podczas prób około 35 m, natomiast w terenie otwartym pewny zasięg osiągał imponujące niemalże 300 m. Tutaj należy podkreślić, że wokalista ciągle się przemieszczał i często zasłaniał sobą antenę nadawczą. System miękko wchodzi w odcięcie sygnału, z krótkotrwałym, delikatnym szumem. Jeżeli zależy nam na stabilnym pewnym połączeniu, a odległość nadajnika od odbiornika musi być większa, można zwiększyć moc nadajnika do 50 mW. W takiej sytuacji zasięg z przeszkodami zwiększył się do 40 m, zaś w otwartym terenie do około 360 m. Połączenie w tym przypadku było wskaźnikowo dużo stabilniejsze. Producent podaje zasięg pracy 120 m, a więc testy potwierdzają to z nawiązką.

Podsumowanie

Znany niemiecki producent Beyerdynamic w swojej ofercie umieścił serię systemów bezprzewodowych TG 500. Systemy przygotowane są z myślą o szeroko pojętych zastosowaniach scenicznych. Dla użytkownika pozostaje jedynie wybór najbardziej odpowiadającego mu zestawu. Dzięki umieszczeniu w ofercie odbiorników dwukanałowych TG 500 może stać się kompletnym systemem np. dla śpiewającego instrumentalisty. Dodatkowym atutem będzie szerokie pasmo pracy UHF nadajników oraz odbiorników, ograniczone ewentualnie przepisami danego kraju, co pozwala zwiększyć zakres dostępnych kanałów. System TG 500 nie jest przeładowany „fajerwerkami”, a jego funkcje dobrane są pod kątem tego co istotnie jest potrzebne dla stabilności i wygody pracy. Zastosowane przetworniki, jak to zwykle w przypadku firmy Beyerdynamic, są wysokiej klasy. Jedynie zastosowanie obudów z tworzywa, głównie w przypadku nadajników do ręki, jest dyskusyjne. Jednak można przypuszczać, że chodziło tu o jeden z elementów walki z ceną, podobnie jak wybór kraju produkcji, czyli Chin.

 

Informacje System beyerdynamic TG 500

Zakres częstotliwości 518-548 MHz, 606-636 MHz, 794-832 MHz, 1.780-1.810 MHz
Pasmo przenoszenia 45 Hz-15 kHz
Zakres dynamiki audio 106 dB

 

Informacje Nadajnik beyerdynamic TG 500H-C

Moc nadajnika 10/50 mW
Wymiary  długość 265 mm
 śr. obudowy 36 mm
 śr. kapsuły 48 mm
Zasilanie 2 x AA 1,5 V
Waga 180 g

 

Informacje Nadajnik beyerdynamic TG 500B

Moc nadajnika 10/50 mW
Wymiary 90 x 59 x 26 mm
Zasilanie 2 x AA 1,5 V
Waga 85 g

 

Informacje Odbiornik beyerdynamic TG 500SR

Liczba kanałów 16 na zakres
Wyjścia XLR, jack ¼”
Wymiary 200 x 175 x 42 mm
Zasilanie 12 VDC, 500 mA
Waga 960 g