Nektar Aura - kontroler MIDI
Wygląda jak klasyczna maszyna perkusyjna, ale w gruncie rzeczy to nowoczesny, wszechstronny kontroler i zaawansowany sekwencer.
Instrument Aura jest określany przez producenta określany mianem „beat composer”. Jego główne elementy wykonawcze to 16 padów podświetlanych w trybie RGB oraz 8 enkoderów. Znajdziemy też przyciski do krokowego programowania sekwencji (zamiennie pełniące funkcje Mute i Solo w trybie miksu), przyciski do obsługi efektów (z wykorzystaniem oprogramowania Nektarine) i 8 przycisków do kompleksowej obsługi napędu programu DAW. Kolorowy wyświetlacz TFT daje wgląd w wartości ośmiu regulowanych parametrów i prezentuje okno 4-ścieżkowego sekwencera. Każdy z jego paternów można przypisać do dowolnego padu i tym samym płynnie operować przebiegiem aranżacji rytmu. Sekwencer daje dostęp do regulacji kluczowych parametrów w czasie rzeczywistym, takich jak tempo, głębokość akcentów, bramkowanie (globalne i dla poszczególnych ścieżek), Swing i Velocity. Aura ma wewnętrzny zegar, co pozwala na samodzielną pracę przy sterowaniu zewnętrznych instrumentów MIDI, ale też synchronizuje się do tempa przychodzącego z DAW.
Aura i Nektarine
W ramach systemu Nektarine, opisywanego szerzej w poprzednim numerze naszego magazynu przy okazji testu klawiatury Nektar Impact GPX88, można stworzyć własne instrumenty wirtualne. Nektarine to aplikacja, funkcjonująca także jako wtyczka w programach DAW, pozwalająca tworzyć własne kombinacje 16 wtyczek instrumentalnych, 64 insertowych i 4 wysyłkowych w ramach jednej, wielowarstwowej i wielokanałowej struktury. Aura oferuje pełną integrację z Nektarine, stając się jej „sprzętowym przedłużeniem”. To nam daje pełną elastyczność w kreowaniu własnego środowiska wykonawczego opartego na dowolnych wtyczkach z naszego komputera Mac lub PC. Całą konfigurację można zapisać jako preset Aura bądź pod postacią sesji w DAW.
Zmiany przypisania manipulatorów kontrolera do wybranych funkcji wtyczek można dokonać w programie Nektarine – tutaj widać to na przykładzie korektora FabFilter Pro-Q3.
Regulacji parametrów wtyczek dokonamy w trybie Plugin, mając w nie wgląd za pośrednictwem ekranu Aury. Parametry wtyczek są automatycznie przypisywane do ośmiu enkoderów na zasadzie kolejności ich występowania, ale można to zmienić w ustawieniach Nektarine.
Nektar Aura w praktyce
Współpraca z programami DAW odbywa się w oparciu o skrypty dostępne na stronie firmy Nektar i obejmuje praktycznie wszystkie popularne programy tego typu z wyjątkiem Pro Tools. Komunikacja z nimi dokonuje się na bazie czterech portów MIDI poprzez połączenie USB. Ten sam port służy do zasilania kontrolera, a gdy pracuje on samodzielnie, wysyłając komunikaty przez port MIDI DIN-5, wówczas zasilamy go za pośrednictwem opcjonalnego zasilacza.
W trybie pracy jako samodzielny kontroler, Aura może być zasilana za pośrednictwem opcjonalnego zasilacza, generując komunikaty na wyjściu MIDI DIN-5.
Urządzenie ma całkowicie metalowy panel czołowy i korpus wykonany z tworzywa. Jest dość lekkie, ale stabilnie spoczywa na blacie biurka. Pady działają bardzo sprawnie – są twarde i czułe, świetnie reagując nawet na delikatne stuknięcia. Równie dobrze funkcjonują enkodery, dając wysoki komfort w zakresie regulacji parametrów. Trochę zastrzeżeń można mieć do przycisków, które działają wielopunktowo i niejednoznacznie reagują na nacisk, ale to chyba kwestia przyzwyczajenia. W każdym z trybów (Seq, Repeat, DAW) podświetlane są tylko te przyciski funkcyjne, które są w danym momencie dostępne, a czytelny wyświetlacz prezentuje parametry aktualnie przypisane do enkoderów i czterech przycisków umiejscowionych pod nim.
Kontroler może jednocześnie współpracować z komputerem przez USB jak i zewnętrznymi instrumentami poprzez MIDI, tworząc zintegrowany, wielofunkcyjny system muzyczny do nagrań i pracy na żywo.
Całość, podobnie jak w przypadku innych sprzętowych stacji roboczych takich jak Akai czy Native Instruments, wymaga nieco czasu potrzebnego na naukę obsługi. W końcu mamy do czynienia z wielofunkcyjnym narzędziem o szeregu różnych zastosowań. Na korzyść Aury przemawia solidna konstrukcja, stosunkowo posty w obsłudze i funkcjonalny sekwencer (fantastyczna funkcja Repeat z regulacją liczby powtórek danego kroku!) oraz uniwersalność wynikająca ze współpracy z programem/wtyczką Nektarine. Ten ostatni ma własny host dla wtyczek, więc przy programowaniu bitów nie trzeba nawet uruchamiać programu DAW. Ponadto sam kontroler może współpracować z instrumentami sprzętowymi, oferując jako presety 16 kompletnych ustawień. W czasie testów z powodzeniem użyłem Modal Craft Synth oraz leciwych Casio Casiotone MT-40 i Yamaha QR-10, doprowadzając do nich komunikaty sterujące za pośrednictwem zasilanego z baterii rozdzielacza Amptone Lab MIDI Splitter.
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ wysoka funkcjonalność w zakresie wykorzystania jako instrument i kontroler+ możliwość współpracy z komputerem i sprzętem zewnętrznym MIDI
+ integracja z systemem Nektarine, będącym hostem i wtyczką
+ sekwencer krokowy z całą gamą parametrów regulowanych na żywo
+ wysokiej jakości pady RGB i osiem uniwersalnych enkoderów
+ pełna współpraca z każdą wtyczką VST/AU
- brak zasilacza w zestawie
Zakres zastosowań
- nowoczesny instrument do współpracy z programami DAW, wtyczkami oraz sprzętowymi syntezatorami i samplerami MIDI; kontroler programu DAW
Informacje
Manipulatory | 16 padów RGB (velocity i aftertouch), 8 enkoderów, 16 przycisków RGB, 8 przycisków do obsługi Nektarine, 6 przycisków funkcyjnych, 7 przycisków transportu |
Wyświetlacz | kolorowy TFT, 320x240 pikseli |
Złącza | USB, wyjście MIDI DIN-5, Footswitch, gniazda opcjonalnego zasilacza |
Kompatybilność | USB class compliant, ≥Windows 7, ≥Mac OS X 10.7, Linux (Ubuntu) |
Sekwencer krokowy | 16 zestawów po 16 paternów, 4 ścieżki, maks. 64 kroki w paternie. Wyzwalanie paternów za pośrednictwem padów. Pad Repeat z 8 parametrami dla poszczególnych kroków |
Zasilanie | przez USB lub z zewnętrznego zasilacz (opcja) |
Wymiary | 301x231x45 |
Waga | 1,4 kg |
Inne testy marki