Klasyczne kompresory
Klasyczne kompresory

Z artykułu dowiesz się, jak najlepiej wykorzystać pięć najbardziej znanych i ponadczasowych kompresorów świata, aby poprawić jakość i dodać charakteru do swoich miksów.

Technologia
2014-07-25

Większość programów DAW jest już wyposażona w przyzwoity zestaw własnych wtyczek, ale emulacje klasycznych procesorów sygnałowych - w szczególności korektorów i kompresorów - wciąż są bardzo popularne, ponieważ mają na ogół w sobie „to coś”. W naszym artykule przyjrzymy się bliżej pięciu klasycznym procesorom dynamiki: Urei 1176, dbx 160, Fairchild 670, SSL Bus Compressor oraz Teletronix LA-2A. Każdy z nich dostępny jest w formie wtyczkowej, i choć możesz skorzystać z oficjalnie sygnowanych przez właścicieli poszczególnych marek wtyczek firm Waves i Universal Audio, to na rynku znajdziemy też inne ich wersje, zazwyczaj tańsze od produktów obu wspomnianych firm. W naszym przypadku wykorzystamy emulacje, które nie tylko wyglądają jak oryginały (z szeregiem różnych usprawnień i ulepszeń), ale również bardzo podobnie brzmią (np. Slate Virtual Buss Compressors czy Softube FET Compressor).

Urei 1176 jest jednym z najbardziej znanych kompresorów na świecie, wykorzystywanym przy nagrywaniu klasycznie brzmiących zestawów perkusyjnych. Możemy go usłyszeć w akcji na wielu płytach Led Zeppelin oraz Phila Collinsa. Równie dobrze sprawdza się też w przypadku wokali oraz basu, a dzięki bardzo szybkiemu czasowi ataku, saturacji wprowadzanej przez tranzystor FET oraz słynnemu ustawieniu z wciśnięciem wszystkich przycisków jest kompresorem, który każdy powinien mieć.

Kompresor dbx 160 z wychyłowym miernikiem VU był pierwszym ze słynnej serii „160” kompresorów/limiterów firmy dbx, i stał się popularny dzięki szybkiemu czasowi reakcji oraz czystemu przetwarzaniu dynamiki sygnałów basu, gitar akustycznych, stopy oraz werbla.

Teletronix LA-2A bazuje na redukcji poziomu opartej na układzie optycznym, co skutkuje dość łagodnym czasem ataku i zależnym od materiału audio czasem powrotu. W połączeniu z zastosowanymi transformatorami oraz lampowym torem sygnałowym pozwala uzyskać bardzo charakterystyczną, świetnie brzmiącą kompresję.

SSL Bus Compressor to klasyczny „twórca hitów”, który łączy cechy pozwalające uzyskać mocne brzmienie przy jednoczesnym „sklejaniu” elementów miksu. Możliwość precyzyjnego dopasowania czasów ataku i powrotu sprawia, że bez wątpienia należy on do ścisłego grona najlepszych kompresorów wszech czasów.

I wreszcie Fairchild 670, czyli „wzmacniacz z automatycznie sterowanym wzmocnieniem”, oferujący szybką, mocno zabarwioną kompresję, obecnie bardzo ceniony zarówno za swoje brzmienie (w środku znajdziemy 20 lamp i 7 transformatorów), jak i charakterystykę czasową, charakterystykę kompresji i współczynnik kompresji (Ratio) zależny od poziomu sygnału.

Krok po kroku
1. Emulacja Urei 1176

1.

Zaczniemy od 1176, korzystając z emulacji IK Multimedia Black 76. Głębokość kompresji i poziomy ustawiamy za pomocą kontrolek Input i Output, przy czym ta pierwsza działa jako regulator progu kompresji. Attack i Release ustawiane są w zakresie 1-7, czy czym 7 to czas najkrótszy. Mamy cztery poziomy Ratio, a miernik pokazuje poziom wyjściowy oraz, bardziej przydatną, głębokość tłumienia GR (gain reduction).

2.

1176 znakomicie sprawdza się przy dodawaniu prezencji do wokalu, a układ redukcji poziomu bazujący na tranzystorze FET dodaje saturacji podkreślającej jasność. Ustaw Attack i Release na 7, a Ratio na 4:1. Regulując kontrolkę Input ustaw na mierniku wskazania rzędu -5 dB. Aby lekko wycofać brzmienie, zmniejsz ustawienia kontrolek Attack i Release.

3.

W przypadku ścieżek ambientowych perkusji najlepszą opcją jest ustawienie dłuższego ataku i krótkiego powrotu. To pozwoli na przepuszczenie transjentów stopy i werbla, a jednocześnie zwiększy poziom cichszych sygnałów dźwięków otoczenia. Ustaw Attack na 3, Release na 6 lub 7, Ratio na 4:1, a poziom Input tak, by uzyskać tłumienie rzędu 5-10 dB.

4.

Szybka reakcja 1176 sprawia, że jest on znakomity do agresywnej obróbki stopy i werbla, zwłaszcza gdy wykorzystamy go w trybie równoległym poprzez powielenie ścieżki lub z użyciem toru wysyłkowego. W przypadku werbla można ustawić Ratio na 8:1, Attack i Release na 5, a Input tak, by uzyskać tłumienie 5-10 dB. Tak przetworzony sygnał należy następnie zmiksować z dźwiękiem oryginalnym.




Zobacz także test wideo:
Universal Audio Volt 276 - interfejs audio/MIDI
Universal Audio Volt 276 - interfejs audio/MIDI
To, że Universal Audio dołączy do grupy producentów budżetowych interfejsów audio było niemal pewne. Otwartym natomiast pozostawało pytanie z czym i za ile.
Star icon
Produkty miesiąca
Antelope Zen Go Synergy Core - interfejs audio
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
MIPRO MI 58 — cyfrowy system bezprzewodowy IEM
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó