Klasyczne kompresory
Klasyczne kompresory

Z artykułu dowiesz się, jak najlepiej wykorzystać pięć najbardziej znanych i ponadczasowych kompresorów świata, aby poprawić jakość i dodać charakteru do swoich miksów.

Technologia
2014-07-25

Sztuczki z klasyczną kompresją

Wszystkie naraz!

Słynne ustawienie „all buttons” w 1176 nie było czymś, co przewidział konstruktor tego urządzenia, a realizatorzy odkryli tę funkcje przez przypadek. Jednoczesne wciśnięcie wszystkich przycisków Ratio sprawia, że parametry kompresji stają się totalnie nieprzewidywalne i trudne do jednoznacznego określenia. Nie zmienia to faktu, że tak użyty kompresor brzmi zarazem dziwnie, jak i wspaniale. W efekcie otrzymujemy bardzo agresywną kompresję z wyraźnie przechodzącymi transjentami, co pozwala uzyskać głęboki efekt pompowania w przypadku ambientu zestawu perkusyjnego i generalnie przy transformacji dźwięków.

IK Multimedia Black 76 to emulacja 1176, która oferuje słynną funkcję „all buttons”.

W przelocie

Niektóre klasyczne kompresory mają smakowicie brzmiące układy lampowe i transformatory, pracujące przed i po sekcji obróbki dynamiki. To oznacza, że niekiedy samo włączenie kompresora w tor sygnałowy, bez aplikowania jakiejkolwiek redukcji, może zaowocować uzyskaniem ciekawych harmonicznych. Zarówno LA-2A jak i Fairchild 670 mają układy lampowe z transformatorami, które bardzo dobrze sprawdzają się, gdy chcemy dodać subtelnego nasycenia w środku pasma i pogrubić dolną średnicę. Warto sprawdzić, czy Twoja wtyczka też oferuje taką możliwość jak w przypadku sprzętu, choć starsze plug-iny zazwyczaj tej funkcji nie mają.

Bas na twarz

Możesz podejrzewać, że mający bardzo szybki atak i powrót oraz wprowadzający zniekształcenia tranzystor FET kompresor 1176 nieszczególnie sprawdzi się w przypadku basu, ale okazuje się, że jest odwrotnie. Saturacja układu tłumienia FET dodaje ciekawie brzmiącego „zęba” do dźwięku, bez ingerencji w dół pasma, a przy mocniejszym wysterowaniu znakomicie eksponuje zarówno bas elektryczny, jak i generowany na drodze syntezy.

Klasyka w szeregu

Z uwagi na fakt, że każdy kompresor ma własny charakter, nie powinno nikogo dziwić, że profesjonaliści często łączą je w trybie szeregowym. Chętnie stosowana konfiguracja to 1176 dla dodania ostrości i kontroli oraz Fairchild 670 lub Teletronix LA-2A pozwalające wygładzić dźwięk i wprowadzić w nim dyscyplinę soniczną. Poza tym, jak już wspomniano wcześniej, bazujące na lampach konstrukcje użyte z minimalną kompresją zazwyczaj wprowadzają do sygnału subtelne i ciekawe brzmieniowo harmoniczne.

SSL na podgrupach

Jak sugeruje nazwa, SSL Bus Compressor jest najczęściej wykorzystywany na głównych torach grupowych w miksie. Nie oznacza to jednak, że nie można go stosować na podgrupach. Szczególnie dobrze sprawdza się na perkusji, gdzie dłuższy czas ataku i szybki czas powrotu w połączeniu z kilkoma decybelami redukcji dają fantastyczny efekt. Można go też używać na innych podgrupach, takich jak chórki, gitary elektryczne, pętle perkusyjne czy smyczki. Pracując w takiej konfiguracji możesz nawet pokusić się o bardziej agresywne ustawienia niż w przypadku pracy na szynach głównych.

Kompresory w stylu SSL nie muszą być stosowane wyłącznie na całych miksach. Równie dobrze można je wykorzystać na podgrupach.

Programowo

Choć sprzętowe kompresory są znakomite, to jednak swoboda zastosowań oraz wydajność współczesnych rozwiązań programowych pozwalają na głębszą modyfikację i edycję sygnału. Najczęściej aplikowaną funkcją kompresorów wtyczkowych jest filtracja sygnału sterującego Side-Chain, ale możemy się też spotkać z obróbką Mid-Side oraz niezależną pracą obu kanałów - standardowymi funkcjami wtyczek np. IK Multimedia. Filtracja sygnału w torze kluczowania bardzo dobrze sprawdza się przy kształtowaniu reakcji kompresora na niskie częstotliwości stopy, basu, czy dolne składowe w całym miksie. Sprawdź możliwości, jakie oferują w tym zakresie różnego typu emulacje SSL Bus Compressor (Cytomic The Glue, Slate Digital FG-Grey), oraz UAD Fairchild 670.

Optyczny bas

Sporo mówiliśmy o wykorzystaniu szybko reagujących kompresorów do kształtowania basu, co szczególnie dobrze sprawdza się w bardziej agresywnych dźwiękach. Jeśli jednak szukasz bardziej neutralnych rozwiązań, albo chcesz uwypuklić wybrzmiewanie w nutach granych legato, wtedy warto przyjrzeć się kompresorom optycznym, w których znacznie szybciej można uzyskać oczekiwany efekt. Szczególnie dobrze sprawdzają się tu LA-2A i Tube Tech CL1B, przy czym LA-2A ma bardziej klasyczny charakter, a CL1B oferuje większe możliwości w zakresie regulacji czasów ataku i powrotu.

Star icon
Produkty miesiąca
Antelope Zen Go Synergy Core - interfejs audio
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
MIPRO MI 58 — cyfrowy system bezprzewodowy IEM
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó