Klasyczne kompresory

Klasyczne kompresory

Z artykułu dowiesz się, jak najlepiej wykorzystać pięć najbardziej znanych i ponadczasowych kompresorów świata, aby poprawić jakość i dodać charakteru do swoich miksów.

Technologia
2014-07-25

Sztuczki z klasyczną kompresją

Wszystkie naraz!

Słynne ustawienie „all buttons” w 1176 nie było czymś, co przewidział konstruktor tego urządzenia, a realizatorzy odkryli tę funkcje przez przypadek. Jednoczesne wciśnięcie wszystkich przycisków Ratio sprawia, że parametry kompresji stają się totalnie nieprzewidywalne i trudne do jednoznacznego określenia. Nie zmienia to faktu, że tak użyty kompresor brzmi zarazem dziwnie, jak i wspaniale. W efekcie otrzymujemy bardzo agresywną kompresję z wyraźnie przechodzącymi transjentami, co pozwala uzyskać głęboki efekt pompowania w przypadku ambientu zestawu perkusyjnego i generalnie przy transformacji dźwięków.

W przelocie

Niektóre klasyczne kompresory mają smakowicie brzmiące układy lampowe i transformatory, pracujące przed i po sekcji obróbki dynamiki. To oznacza, że niekiedy samo włączenie kompresora w tor sygnałowy, bez aplikowania jakiejkolwiek redukcji, może zaowocować uzyskaniem ciekawych harmonicznych. Zarówno LA-2A jak i Fairchild 670 mają układy lampowe z transformatorami, które bardzo dobrze sprawdzają się, gdy chcemy dodać subtelnego nasycenia w środku pasma i pogrubić dolną średnicę. Warto sprawdzić, czy Twoja wtyczka też oferuje taką możliwość jak w przypadku sprzętu, choć starsze plug-iny zazwyczaj tej funkcji nie mają.

Bas na twarz

Możesz podejrzewać, że mający bardzo szybki atak i powrót oraz wprowadzający zniekształcenia tranzystor FET kompresor 1176 nieszczególnie sprawdzi się w przypadku basu, ale okazuje się, że jest odwrotnie. Saturacja układu tłumienia FET dodaje ciekawie brzmiącego „zęba” do dźwięku, bez ingerencji w dół pasma, a przy mocniejszym wysterowaniu znakomicie eksponuje zarówno bas elektryczny, jak i generowany na drodze syntezy.

Klasyka w szeregu

Z uwagi na fakt, że każdy kompresor ma własny charakter, nie powinno nikogo dziwić, że profesjonaliści często łączą je w trybie szeregowym. Chętnie stosowana konfiguracja to 1176 dla dodania ostrości i kontroli oraz Fairchild 670 lub Teletronix LA-2A pozwalające wygładzić dźwięk i wprowadzić w nim dyscyplinę soniczną. Poza tym, jak już wspomniano wcześniej, bazujące na lampach konstrukcje użyte z minimalną kompresją zazwyczaj wprowadzają do sygnału subtelne i ciekawe brzmieniowo harmoniczne.

SSL na podgrupach

Jak sugeruje nazwa, SSL Bus Compressor jest najczęściej wykorzystywany na głównych torach grupowych w miksie. Nie oznacza to jednak, że nie można go stosować na podgrupach. Szczególnie dobrze sprawdza się na perkusji, gdzie dłuższy czas ataku i szybki czas powrotu w połączeniu z kilkoma decybelami redukcji dają fantastyczny efekt. Można go też używać na innych podgrupach, takich jak chórki, gitary elektryczne, pętle perkusyjne czy smyczki. Pracując w takiej konfiguracji możesz nawet pokusić się o bardziej agresywne ustawienia niż w przypadku pracy na szynach głównych.

Programowo

Choć sprzętowe kompresory są znakomite, to jednak swoboda zastosowań oraz wydajność współczesnych rozwiązań programowych pozwalają na głębszą modyfikację i edycję sygnału. Najczęściej aplikowaną funkcją kompresorów wtyczkowych jest filtracja sygnału sterującego Side-Chain, ale możemy się też spotkać z obróbką Mid-Side oraz niezależną pracą obu kanałów - standardowymi funkcjami wtyczek np. IK Multimedia. Filtracja sygnału w torze kluczowania bardzo dobrze sprawdza się przy kształtowaniu reakcji kompresora na niskie częstotliwości stopy, basu, czy dolne składowe w całym miksie. Sprawdź możliwości, jakie oferują w tym zakresie różnego typu emulacje SSL Bus Compressor (Cytomic The Glue, Slate Digital FG-Grey), oraz UAD Fairchild 670.

Optyczny bas

Sporo mówiliśmy o wykorzystaniu szybko reagujących kompresorów do kształtowania basu, co szczególnie dobrze sprawdza się w bardziej agresywnych dźwiękach. Jeśli jednak szukasz bardziej neutralnych rozwiązań, albo chcesz uwypuklić wybrzmiewanie w nutach granych legato, wtedy warto przyjrzeć się kompresorom optycznym, w których znacznie szybciej można uzyskać oczekiwany efekt. Szczególnie dobrze sprawdzają się tu LA-2A i Tube Tech CL1B, przy czym LA-2A ma bardziej klasyczny charakter, a CL1B oferuje większe możliwości w zakresie regulacji czasów ataku i powrotu.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.
Star icon
Produkty miesiąca
Arturia MiniFuse 1, 2 i 4 w wersji Champagne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó