20. Austrian Audio OC818
Nowe marki mikrofonów studyjnych nie mają łatwo. Na rynku jest nieprawdopodobny wybór różnego typu opcji w różnych cenach – od śmiesznych do zatrważających. Jednak firm, które w produkcji mikrofonów mają doświadczenie liczone w dekadach i tworzyły tę branżę od podstaw jest raptem kilka.
Austrian Audio to nowa nazwa, ale stoją za nią doświadczeni specjaliści. Historia typowa dla współczesnego, korporacyjnego biznesu, w którym niszowi producenci mają niewielkie szanse na zachowanie neutralności. Jeśli tylko w którymś momencie skorzystali z finansowego wsparcia z zewnątrz, to stają się narażeni na wkręcenie w tryby molochów. Tak stało się między innymi z nobliwą marką AKG. Założona w 1947 roku w Wiedniu przez doktora Rudolfa Goerike i Ernesta Plessa początkowo nosiła nazwę Photophon, a potem Akustische und Kino-Geräte, produkując sprzęt nagłośnieniowy dla kin i teatrów. Później pojawiły się słuchawki, a w 1953 roku słynny mikrofon dynamiczny D12 i nie mniej słynny C12, wyposażony w podwójną kapsułę CK12 zaprojektowaną przez Goerike i Konrada Wolfa. D12 stosowany jest z powodzeniem po dzień dzisiejszy, zaś AKG C12, by wejść na rynek amerykański, produkowany był jako Telefunken M251 i Siemens SM204, z uwagi na uzależnienie od dostaw lamp obu tych producentów.
OC818 jest fantastycznie brzmiącym mikrofonem mającym niesamowity potencjał – zarówno jako „zwykły” mikrofon z wieloma charakterystykami jak i narzędzie do kreatywnych nagrań z uwzględnieniem automatycznych ustawień i obróbki przestrzennej na etapie postprodukcji. Myślenie o nim w kategoriach „następcy” C414 jest nieporozumieniem, choć pod względem charakteru sonicznego nie można nie brać pod uwagę wspólnego rodowodu wykorzystanej w nich kapsuły. Na rynku już niebawem pojawi się kolejny Austrian Audio – jednokapsułowy, z charakterystyką nerkową, jednym wyjściem i bez sterowania mikroprocesorowego, ale za to znacznie tańszy OC18. Pod względem nowych mikrofonów zapowiada się zatem gorące lato.
Informacje
Funkcja |
dwumembranowy mikrofon pojemnościowy ze zmienną charakterystyką kierunkową, możliwością wyprowadzenia dwóch sygnałów i mikroprocesorowym sterowaniem |
Kapsuła |
podwójna, CKR12, ręcznie montowana, 1”, z ceramicznym korpusem |
Pasmo przenoszenia |
20 Hz-20 kHz |
Impedancja wyjściowa |
2x 275 Ω, wyjścia beztransformatorowe |
Czułość |
13 mV/Pa (1 kHz, 94 dB SPL) |
Maks. poziom SPL |
148 dB (168 dB z włączonym tłumikiem 20 dB) |
Równoważny poziom szumów własnych |
9 dB SPL A |
Filtr HPF |
40, 80, 160 Hz |
Tłumik |
10, 20 dB |
Zasilanie |
zewnętrzne, fantomowe 48 V |
Wymiary |
157x63x35 mm |
Waga |
0,36 kg |
cena |
4295 zł |