Jaki mikrofon wybrać?

Jaki mikrofon wybrać?

Na to tytułowe pytanie wielu z nas ciągle szuka odpowiedzi, ale mamy nadzieję, że nasze zestawienie 20 mikrofonów dostępnych obecnie na rynku będzie pomocne w rozwiązaniu tego dylematu. Przy każdym z prezentowanych modeli znajdziecie jego krótki opis, dane techniczne oraz cenę, która jak wiadomo niejednokrotnie okazuje się decydująca w kontekście naszych sprzętowych wyborów. Staraliśmy się, aby nasza selekcja składa się z mikrofonów w rozsądnych cenach.

Technologia
2019-11-22

20. Austrian Audio OC818

Nowe marki mikrofonów studyjnych nie mają łatwo. Na rynku jest nieprawdopodobny wybór różnego typu opcji w różnych cenach – od śmiesznych do zatrważających. Jednak firm, które w produkcji mikrofonów mają doświadczenie liczone w dekadach i tworzyły tę branżę od podstaw jest raptem kilka.

Austrian Audio to nowa nazwa, ale stoją za nią doświadczeni specjaliści. Historia typowa dla współczesnego, korporacyjnego biznesu, w którym niszowi producenci mają niewielkie szanse na zachowanie neutralności. Jeśli tylko w którymś momencie skorzystali z finansowego wsparcia z zewnątrz, to stają się narażeni na wkręcenie w tryby molochów. Tak stało się między innymi z nobliwą marką AKG. Założona w 1947 roku w Wiedniu przez doktora Rudolfa Goerike i Ernesta Plessa początkowo nosiła nazwę Photophon, a potem Akustische und Kino-Geräte, produkując sprzęt nagłośnieniowy dla kin i teatrów. Później pojawiły się słuchawki, a w 1953 roku słynny mikrofon dynamiczny D12 i nie mniej słynny C12, wyposażony w podwójną kapsułę CK12 zaprojektowaną przez Goerike i Konrada Wolfa. D12 stosowany jest z powodzeniem po dzień dzisiejszy, zaś AKG C12, by wejść na rynek amerykański, produkowany był jako Telefunken M251 i Siemens SM204, z uwagi na uzależnienie od dostaw lamp obu tych producentów.

OC818 jest fantastycznie brzmiącym mikrofonem mającym niesamowity potencjał – zarówno jako „zwykły” mikrofon z wieloma charakterystykami jak i narzędzie do kreatywnych nagrań z uwzględnieniem automatycznych ustawień i obróbki przestrzennej na etapie postprodukcji. Myślenie o nim w kategoriach „następcy” C414 jest nieporozumieniem, choć pod względem charakteru sonicznego nie można nie brać pod uwagę wspólnego rodowodu wykorzystanej w nich kapsuły. Na rynku już niebawem pojawi się kolejny Austrian Audio – jednokapsułowy, z charakterystyką nerkową, jednym wyjściem i bez sterowania mikroprocesorowego, ale za to znacznie tańszy OC18. Pod względem nowych mikrofonów zapowiada się zatem gorące lato.

Informacje

Funkcja dwumembranowy mikrofon pojemnościowy ze zmienną charakterystyką kierunkową, możliwością wyprowadzenia dwóch sygnałów i mikroprocesorowym sterowaniem
Kapsuła podwójna, CKR12, ręcznie montowana, 1”, z ceramicznym korpusem
Pasmo przenoszenia 20 Hz-20 kHz
Impedancja wyjściowa 2x 275 Ω, wyjścia beztransformatorowe
Czułość 13 mV/Pa (1 kHz, 94 dB SPL)
Maks. poziom SPL 148 dB (168 dB z włączonym tłumikiem 20 dB)
Równoważny poziom szumów własnych 9 dB SPL A
Filtr HPF 40, 80, 160 Hz
Tłumik 10, 20 dB
Zasilanie zewnętrzne, fantomowe 48 V
Wymiary 157x63x35 mm
Waga 0,36 kg
cena 4295 zł
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó