Więcej...

ADAM Audio Studio Pro SP-5 - słuchawki dynamiczne

Sprzęt studyjny | 12.12.2018  | Jarosław Stubiński
Marka:  ADAM Audio

Jeśli produkująca wzmacniacze gitarowe firma Marshall może mieć własne słuchawki, to dlaczego nie może ich mieć producent monitorów studyjnych?

O wykreowanie nowej czy jakoś szczególnie oryginalnej technologii w zakresie słuchawek jest dziś bardzo trudno. Na szczęście jednak Niemcy to kraj, w którym słuchawki produkuje się od lat 30. minionego wieku i który ma w tym zakresie znaczące osiągnięcia. Koniec końców, niemiecka firma Adam Audio rozpoczęła współpracę z inną niemiecką firmą Ultrasone, a jej pierwszym efektem są właśnie SP-5, jak sama nazwa wskazuje dedykowane do zastosowań studyjnych.

Konstrukcja Adam Audio Studio Pro SP-5

Studio Pro SP-5 to słuchawki dynamiczne o konstrukcji wokółusznej zamkniętej, wyposażone w przetworniki z pozłacaną membraną o średnicy 40 mm i odłączany kabel z blokadą wtyczki. Konstrukcją zewnętrzną nie różnią się znacząco od innych słuchawek tego typu, mając wyściełany sztuczną skórą stalowy kabłąk, regulowaną w zakresie 38 mm wysokość zawieszenia nauszników i zdejmowane poduszki wypełnione pianką amortyzującą i tłumiącą. Nauszniki obracają się o 180 stopni wokół osi poziomej, nieco ponad 90 stopni względem osi pionowej i składają się do środka.

Słuchawki w razie potrzeby można łatwo złożyć nausznikami do środka, a możliwość ich obracania doskonale sprawdzi się w pracy „na jedno ucho”.

Oryginalnie przedstawia się natomiast konstrukcja wewnętrzna, która w nomenklaturze Ultrasone nowi nazwę S-Logic Plus. Z grubsza rzecz ujmując polega ona na asymetrycznym umieszczeniu przetwornika w nauszniku i częściowym jego zasłonięciu. W ten sposób nie wszystkie wytwarzane przez membranę drgania powietrza w zamkniętej strukturze układu akustycznego są kierowane bezpośrednio do kanału słuchowego. Poprzez odpowiednią konstrukcję i charakterystykę przetwornika uzyskuje się brzmienie, które producent określa jako zrównoważone, niefatygujące naszego słuchu, o doskonałej charakterystyce transjentowej i minimalnym poziomie zniekształceń. Przy czułości 94 dB SPL/1 mW oraz impedancji przetwornika wynoszącej 70 Ω, deklarowane pasmo przenoszenia słuchawek zawiera się w przedziale 8 Hz-38 kHz.

Słuchawki dostarcza są w estetycznym i funkcjonalnym sztywnym opakowaniu, zawierającym krótki kabel (1,2 m) do współpracy ze smartfonem oraz 3-metrowy, spiralny, zakończony wtykiem TRS 6,3 mm. Do zestawu nie dołączono żadnej przejściówki ani zapasowych poduszek. Wtyk kabla mocowany jest w lewym nauszniku i blokowany poprzez jego przekręcenie.

Adam Audio Studio Pro SP-5 w praktyce

Słuchawki są lekkie, dość wygodne, a ich uścisk na naszą głowę jest dość umiarkowany. Niemniej z rezerwą podchodziłbym do sugestii producenta, że możliwa jest na nich wielogodzinna praca. Nie spotkałem jeszcze żadnych słuchawek zamkniętych, które by na taką pozwoliły, tym bardziej, że ich optymalne parametry uzyskuje się tylko wtedy, gdy poduszki są dość mocno dociskane do głowy.

Porównanie charakterystyk częstotliwości (bez uwzględnienia krzywej HRTF) oraz poziomu drugiej i trzeciej harmonicznej słuchawek Adam Audio Studio Pro SP-5 (czerwona) oraz leciwych, ale wciąż produkowanych i chętnie stosowanych Sennheiser HD600 (niebieska). Oczywiste różnice są pochodną konstrukcji – otwartej w HD600 i zamkniętej w SP-5 – ale nie da się nie zauważyć innego rozkładu zniekształceń harmonicznych (zwłaszcza drugiej harmonicznej dla pasma od 4 kHz wzwyż) i innego sposobu przetwarzania najwyższych częstotliwości.

SP-5 brzmią przekonująco, dając wrażenie optymalnej kontroli dźwięku. Basy są dobrze osadzone, środek wyrównany, a góra nieprzesadnie podkolorowana. Przy pojedynczych śladach jesteśmy w stanie usłyszeć wszystkie detale i dość sprawnie ocenić ewentualne problemy z pasmem czy dynamiką. Jednak ich rozwiązywania powinno się już dokonywać z wykorzystaniem monitorów, ponieważ słuchawki nie są w tym najlepsze. Ruch korekcją o 1,5 dB w monitorach jest słyszalny natychmiast, a w przypadku większości słuchawek zmiana pasma nawet o 3 dB bywa trudna do wychwycenia na materiale całościowym. SP-5 nie są w tym zakresie wyjątkiem. Ich brzmienie zostało zoptymalizowane tak, by każdego typu materiał brzmiał na nich dobrze, zwłaszcza jeśli chodzi o środek i górę. Niskie tony mają już bardziej „studyjny” charakter – są zwarte, krótkie i nie tak rozpasane jak w słuchawkach konsumenckich.

Podsumowanie

Najbardziej zaskakującą cechą SP-5 okazała się... ich cena, i to w negatywnym kontekście. Trudno mi znaleźć sensowne wyjaśnienie sytuacji, w której za dobre, ale na pewno nie rewelacyjne słuchawki, trzeba zapłacić więcej niż za parę wiarygodnie brzmiących monitorów T5V tego samego producenta. Pewnym usprawiedliwieniem tego stanu rzeczy jest fakt, że słuchawki są produkowane w Niemczech, ale nawet słuchawki Ultrasone, choćby wysokiej klasy Pro 900, kosztują standardowo 1.699 zł, podczas gdy za Adamy trzeba zapłacić, zgodnie z cennikiem, 2.399 zł! Być może tak wysoka cena wynika z zastosowania pozłacanych membran przetworników, ale fakt ten nie ma aż tak istotnego znaczenia dla walorów brzmieniowych – w tej branży dopracowano się już nie tylko ciekawszych, ale i tańszych rozwiązań.

Jeśli jednak ktoś jest zagorzałym fanem firmy Adam Audio i chciałby mieć do kompletu także słuchawki tego producenta, to pominąwszy cenę SP-5, nie powinien się na nich zawieść. Pod względem precyzji dźwięku dorównują monitorom, pozwalając zachować kontrolę nad pojedynczymi śladami i ich grupami. W kontekście obróbki materiałów całościowych, jak już wcześniej wspomniałem, słuchawki rzadko kiedy bywają w pełni wiarygodne, a SP-5 nie wyróżniają się pod tym względem. Niemniej ich wygoda, solidna konstrukcja oraz wysokie walory użytkowe pozwalają je zakwalifikować do grona produktów przeznaczonych do zastosowań profesjonalnych – nie tylko studyjnych, ale także typowo estradowych. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ solidna konstrukcja
+ wysoka jakość zastosowanych materiałów
+ precyzja przetwarzania, zwłaszcza w zakresie niskich częstotliwości
+ duży poziom izolacji względem otoczenia
+ funkcjonalne opakowanie transportowe

- wysoka cena
- wyższa średnica i góra mają wyraźny charakter konsumencki

 

Zakres zastosowań

- profesjonalne słuchawki do kontroli pojedynczych śladów i grup na etapie nagrań i wstępnych miksów
- dzięki dużej efektywności i dobrej izolacji doskonale nadają się do pracy w warunkach live

 

Informacje

Konstrukcja słuchawki dynamiczne, zamknięte, wokółuszne, składane i z odłączany kablem
Przetworniki pozłacana membrana 40 mm, impedancja 70 Ω
Efektywność 95 dB SPL/1 mW
Pasmo przenoszenia 8 Hz-38 kHz (deklarowane)
W zestawie kabel spiralny 3 m, kabel prosty 1,2 m, zamykane na suwak sztywne opakowanie
Waga 0,29 kg
Dystrybucja Audiostacja
Producent Adam Audio