Akai MPC Live II - cyfrowa stacja robocza

Sprzęt studyjny | 06.09.2020  | Jarosław Stubiński
Marka:  Akai

Live II to sprawdzona koncepcja kompleksowej stacji roboczej, bazująca na oryginalnym Live, ale poszerzona o takie funkcje jak własne zasilanie, wbudowane głośniki oraz wyjścia CV/gate.

Cała linia nowych urządzeń z serii MPC została zaprojektowana tak, aby każdy miłośnik pracy w samodzielnych systemach produkcyjnych mógł znaleźć coś dla siebie. Mamy zatem wymagające współpracy z komputerem MPC Touch i MPC Studio, oprogramowanie MPC Software 2, mogący pracować samodzielnie i wymagający jedynie słuchawek (lub monitorów) MPC Live, najbardziej zaawansowany kombajn MPC X, kompaktowy i wszechstronny MPC One i wreszcie MPC Live II, który w zasadzie łączy najciekawsze cechy pozostałych urządzeń plus wbudowane głośniki.

Akai MPC Live II, czyli MPC „na wynos”

Systemy MPC są zapewne doskonale znane wszystkim producentom ceniącym sobie pracę ze sprzętem, a zwłaszcza możliwość wydobywania dźwięków i programowania za pomocą wygodnych padów, gałek i dotykowego wyświetlacza, niedostępnych podczas standardowej pracy z komputerem. Szczegółowe opisywanie funkcjonalności MPC Live II nie ma zatem większego sensu. Dość powiedzieć, że to w zasadzie instrument o potężnych możliwościach w zakresie kompleksowej produkcji w zakresie szeroko rozumianej muzyki zorientowanej rytmicznie. Teraz jednak w wersji „na wynos”. Można go po prostu zabrać z sobą, tak jak kiedyś gitarę akustyczną i tworzyć oraz grać gdziekolwiek, choć może niekoniecznie przy ognisku, bo to już nie te czasy ani nie te klimaty... Niemniej, kreatywni twórcy z pewnością znajdą mnóstwo potencjalnych zastosowań.

Wbudowane głośniki oraz łatwy dostęp do regulatora głośności sprawiają, że urządzenie może bardzo sprawnie funkcjonować jako alternatywny odsłuch.

Szacowany czas pracy na w pełni naładowanym akumulatorze litowo-jonowym to 5 godzin, choć może się wahać w zależności od intensywności użytkowania i przy ciągłej grze na wbudowanych głośnikach oraz silnym obciążeniu procesora, pamięci i nośników będzie krótszy. Czas pełnego ładowania akumulatora to około 2,5 godziny.

Konstrukcja Akai MPC Live II

Urządzenie prezentuje się znakomicie – wygląda bardzo efektownie, jest solidnie zbudowane i waży ponad 3 kg. Co najważniejsze, od razu po wyjęciu z pudełka można na nim grać. Wystarczy wybrać na ekranie początkowym jedną z 12 sesji demonstracyjnych, upewnić się, że głośnik jest włączony (przełącznik na tylnym panelu) i to wszystko. Do każdego padu mamy przypisane sample, więc od razu można tworzyć bity. Pady wyglądają tak apetycznie, że aż szkoda zostawiać na nich swoje odciski palców... Tak już jednak niestety jest – zachowanie charakterystycznej dla Akai faktury padów wymaga zastosowania struktury powierzchni, która ma tendencję zabrudzeń, zwłaszcza gdy jest ona czarna.

Pady są podświetlane w trybie RGB, ale bardzo dyskretnie, poprzez świecenie części znajdującej się pod czarną powierzchnią. Wszystkie pozostałe przyciski mają już nieco inną fakturę – są znacznie gładsze i działają z wyraźnie wyczuwalnym kliknięciem. Zarówno potencjometr głośności Master jak i cztery reagujące na dotyk enkodery Q-Link zamocowane są bardzo solidnie i równie solidnie pracują. Nieco mniej efektownie prezentuje się natomiast główny enkoder z przyciskiem, który lekko się chwieje.

7-calowy ekran dotykowy działa bardzo sprawnie, choć może nie tak płynnie, jak przyzwyczaiły nas do tego smartfony i tablety. Pozostaje dość dobrze czytelny nawet pod nieco większym kątem i przy mocnym oświetleniu zewnętrznym. To ważne, bo możliwości regulacji są niewielkie – możemy jedynie wybrać tryb dzienny lub nocny, bez ustawiania jasności lub kontrastu.

Start systemu trwa ok. 10 sekund a jego zamykanie nie dłużej niż 3 sekundy. Czasy ładowania sesji są różne i zależą od ilości wykorzystanego materiału. Live II bazuje na 16-gigabajtowym dysku SSD i oferuje 2 GB pamięci RAM, więc wszystko odbywa się bardzo sprawnie. Ponadto ilość pamięci stałej możemy zwiększyć instalując opcjonalny dysk SATA. Nie zapomniano też o slocie na kartę SD, dwóch gniazdach USB 3 ogólnego zastosowania i łączności z cyfrową infrastrukturą poprzez USB 3, sieć Ethernet, Wi-Fi oraz Bluetooth. MPC Live II ma wbudowany moduł do współpracy z serwisem Splice, zatem możemy korzystać z jego zasobów bez pośrednictwa komputera.

Pod względem sprzętowym instrument opiera się na 4-rdzeniowym procesorze ARM i własnym systemie operacyjnym Akai (na bazie Linuksa). Z poziomu ekranu głównego mamy szybki wgląd w dostępność zasobów: stanu akumulatora, obciążenia CPU, pamięci operacyjnej i dysku. Przy bardziej rozbudowanych sesjach możemy zwolnić zasoby pamięci, korzystając z funkcji Purge, znanej np. z samplera Kontakt. Jej zadaniem jest usunięcie z banków brzmień tych sampli, które w danej sesji nie są używane, co zwykle pozwala odciążyć system w sposób znaczący.

Akai MPC Live II, czyli MPC-boombox

Mocno eksponowaną przez producenta funkcją MPC Live II są wbudowane głośniki, które wręcz nazywane są „odsłuchem studyjnym”. I choć w kontekście ich jakości nie użyłbym takiego akurat określenia, ale trzeba przyznać, że brzmieniowo prezentują się okazale. Przede wszystkim są bardzo czytelne i dają zwarty, wyrazisty dźwięk. Nie powinno to dziwić wobec postępu, jaki dokonał się w zakresie jakości bardzo popularnych obecnie tzw. soundbarów. Tu mamy do czynienia z podobną konstrukcją, której w kontekście jej gabarytów nie można nic zarzucić.

Wbudowana funkcja, znana kiedyś jako kontur, sprawia, że przy mniejszym poziomie głośności środkowe pasmo zostaje nieco stonowane, dzięki czemu basy i najwyższe tony zachowują czytelność. Co więcej, wbudowany system nagłośnieniowy może być wykorzystany także jako interfejs audio, więc możemy na nim odtworzyć sesję np. z komputera, by sprawdzić, jak zabrzmi na kompaktowym sprzęcie konsumenckim.

Po pewnym czasie złapałem się nawet na tym, że coraz chętniej słucham sesji właśnie na leżącym na biurku przede mną Live II. Łatwiej można było wychwycić zbyt mocno wystające dźwięki instrumentów perkusyjnych i szybciej ustawiało się proporcje niż na dużych monitorach czy słuchawkach. Jedynym problemem jest to, że chcąc wykorzystać MPC Live II jako interfejs audio, trzeba go przełączyć do trybu Controller.

Zobacz także test wideo:
Bettermaker EQ232D - wirtualny Pultec na sterydach
Bettermaker EQ232D - wirtualny Pultec na sterydach
Bettermaker EQ232D to nic innego, jak rozwinięcie sprzętowego EQ230P pod postacią wtyczki dostępnej za pośrednictwem platformy Plugin Alliance.

A skoro o współpracy z komputerem mowa, w zestawie znajdziemy kabel USB 3.0 z rozszerzonym złączem typu B. Przy połączeniu pośrednim (Live II przełączony do trybu kontrolera z wyświetlonym na ekranie komunikatem o poszukiwaniu komputera) zgłaszał się jako 6 portów wyjściowych, z których dwa pierwsze to wbudowane głośniki, i jako wejście audio stereo. W kontekście MIDI mamy do dyspozycji dwa porty do obsługi zewnętrznych kontrolerów (A i B) oraz dwa do komunikacji z komputerem i zewnętrznymi kontrolerami (Public i Private).

W tej wersji MPC Live dodano przyciski dające natychmiastowy dostęp do samplera, miksera, padu XY oraz sekcji Grid.

Trzeba jednak zaznaczyć, że zarówno porty audio jak i MIDI są dostępne dla komputera tylko wtedy, gdy MPC Live II nie funkcjonuje w trybie Standalone, a w trybie Controller. I nie jest to tryb uniwersalny, ale przeznaczony do współpracy z oprogramowaniem MPC Software (jako samodzielna aplikacja lub jako wtyczka VST, AU, AAX) i Ableton Live (przez Ableton Link), choć samych portów można używać bez nich. MPC Live II zgłasza się jako uniwersalny kontroler MIDI, transmitując m.in. komunikaty padów z uwzględnieniem Velocity i Aftertouch.

Centrum systemu Akai MPC Live II

Cennym rozszerzeniem w stosunku do pierwszej wersji MPC Live jest dostępność czterech stereofonicznych gniazd TRS 3,5 mm pozwalających wyprowadzić osiem sygnałów napięciowych CV. Gniazda te można zdefiniować jako wyjścia dla wbudowanego sekwencera MPC i używać ich do wyzwalania dźwięków z instrumentów sterowanych analogowo, co szczególnie ciekawie prezentuje się w kontekście pracy na żywo.

Dzięki funkcji Ableton Link oraz sterownikowi Akai Network MIDI, MPC Live II może współpracować jako kontroler z programem Ableton Live za pośrednictwem Wi-Fi lub, tak jak w tym przypadku, sieci Ethernet.

Nie można też nie zauważyć tak przydatnych rzeczy jak duży i wygodny potencjometr głośności w lewym górnym rogu panelu oraz nowe przyciski dające natychmiastowy dostęp do funkcji Undo, Redo, Copy, Delete, sekwencer krokowy, automatyka oraz aktywowanie okna korekcji czasowej wszystkich elementów pracujących w ramach kompleksowego systemu. Z kolei pod wyświetlaczem znalazły się przyciski Grid, Mix, Sample, Sample Edit oraz Master i XYFX (wyświetlacz staje się panelem dotykowym), co znacznie upraszcza dostęp do tych funkcji.

W trakcie testów dostępna była nowa wersja oprogramowania MPC Software 2.8.1, wraz z towarzyszącą mu aktualizacją systemu operacyjnego instrumentu. Jej najważniejsze elementy to mapy MIDI dla kontrolerów Ableton, Arturia, Korg, M-Audio i Native Instruments oraz poprawki sterowników dla komputerów Mac. Ta pierwsza rzecz jest o tyle istotna, że MPC Live II może efektywnie funkcjonować jako centralny element całego systemu produkcyjnego współpracującego z zewnętrznymi kontrolerami (przez USB, sieć i Bluetooth) oraz instrumentami sterowanymi analogowo.

Akai MPC Live II w praktyce

Zrobiono bardzo dużo, by praca w MPC Live II była intuicyjna i wygodna – stąd właśnie dostępność nowych przycisków, znacząco przyspieszających programowanie i obsługę. Jednocześnie udało się zachować samą filozofię obsługi MPC jako kompleksowego środowiska produkcyjnego, starając się zintegrować ją z koncepcją DAW. Idea współpracy z komputerem wyłącznie za pośrednictwem aplikacji MPC Software, przy bardzo podstawowej funkcjonalności bez tego oprogramowania, zdecydowanie spodoba się „sprzętowym hardcore’owcom”, chcącym do minimum ograniczyć swój kontakt z programami DAW.

Dostępne w czterech bankach po cztery regulatory Q-Link to wysokiej klasy enkodery, po których dotknięciu na ekran instrumentu przywoływana jest przypisana do nich funkcja. Dzięki temu mamy natychmiastowy dostęp do szesnastu wybranych parametrów, które możemy płynnie regulować.

MPC Live II to także ukłon w stronę producentów wykorzystujących Ableton Live w najnowszej wersji (od 10.1.15). Gdy komputer i MPC znajdują się w tej samej sieci Wi-Fi lub LAN, a wcześniej w tym pierwszym zainstalujemy sterownik Akai Network MIDI, to MPC może funkcjonować jako w pełni funkcjonalny kontroler dla Live. Istotna uwaga: w preferencjach Abletona, w zakładce Link MIDI jako kontroler trzeba wskazać Akai Force MPC.

Podsumowanie

Bardzo trudno wydać jednoznaczną opinię na temat tak złożonego, zaawansowanego i wszechstronnego produktu, jakim jest MPC Live II, tym bardziej, że nie ma on swojego bezpośredniego odpowiednika wśród podobnych urządzeń. Ktoś, kto długie lata pracował wyłącznie w programach DAW, nie od razu będzie w stanie przyswoić sobie filozofię MPC. Tym bardziej, że nie można jej ot tak przenieść na grunt swojego programu DAW, jeśli nie jest to Ableton Live. Nie wykluczam jednak, że wielu producentów trochę znudzonych i zmęczonych programowaniem w komputerze, doceni system pracy w MPC Live II, pełną swobodę poruszania się z urządzeniem i zaawansowane możliwości we współpracy ze światem zewnętrznym, w którym to właśnie Akai narzuca reguły gry. To może bardzo odświeżająco zadziałać na kreatywność, choć nie jest ani tanie, ani szybkie w realizacji. Jeśli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z MPC, przyswojenie sobie od podstaw wszystkich zawiłości tego systemu (razem z jego olbrzymim potencjałem), może zająć sporo czasu.

Z drugiej jednak strony, wciąż mamy wakacje, z wiadomych powodów nikt nie narzeka na nadmiar koncertów, więc może to jest właśnie ten moment, by całkowicie zmienić swój system pracy? 

 

Nasze spostrzeżenia

+ pełna mobilność
+ 8 wyjść CV
+ możliwość pracy jako centralny element systemu muzycznego
+ najwyższa jakość padów i enkoderów Q-Link
+ wbudowane głośniki o interesującym brzmieniu
+ współpraca z Live w ramach Ableton Link
+ MIDI, USB, Wi-Fi i Bluetooth
+ pokładowe i opcjonalne brzmienia

- ograniczona funkcjonalność jako interfejs audio/MIDI dla komputera

 

Zakres zastosowań

- urządzenie będące spełnieniem marzeń producentów o całkowitym uniezależnieniu się od komputera, dysponujące legendarnymi padami MPC i mogące pracować jako centralny element sprzętowego systemu do produkcji muzycznej

 

Informacje

Pady 16, z velocity, aftertouch i podświetlaniem RGB, w 8 bankach
Enkodery 4 Q-Link, reagujące na dotyk, enkoder z przyciskiem do nawigacji
Przyciski 27, z podświetlaniem
Wyświetlacz dotykowy, pełny kolor, 150x93 mm
System procesor 4-rdzeniowy ARM, 2 GB RAM, 16 GB pamięci, rozszerzenie SATA, slot na kartę SD. System operacyjny z oprogramowaniem MPC Software (testowana wersja 2.8.1)
Złącza 2 wejścia i 6 wyjść TRS 6,3 mm, wyjście słuchawkowe TRS 6,3 mm, 2 wejścia RCA, 2 wejścia i wyjścia MIDI DIN-5, 8 wyjść CV/Gate (4 gniazda TRS 3,5 mm), 2 porty USB 3.0 A, 1 port USB 3.0 B
Zasilanie zewnętrzny zasilacz 19 V/3,4 A, wbudowany akumulator
Wymiary 411x244x46 mm
Waga 3,38 kg