Miks w słuchawkach
Miks w słuchawkach

Praktyczne i przenośne - nasze słuchawki zawsze mogą być ważną częścią procesu miksowania pod warunkiem jednak, że umiemy się nimi posługiwać.

Technologia
2013-06-22

W świecie idealnym każdy producent muzyczny ma dostęp do perfekcyjnie przygotowanego pod względem akustycznym studia z monitorami o płaskiej charakterystyce przenoszenia oraz zerowym poziomem szumów i zakłóceń. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna. Często musimy pracować w środowisku dalekim od doskonałego. I w takich właśnie sytuacjach przydaje się para dobrych słuchawek. Dzięki wydajności współczesnych systemów studyjnych i możliwościom pracy w różnych warunkach wielu producentów uznało, że mogą z łatwością tworzyć muzykę w ruchu, korzystając z laptopa oraz słuchawek. Słuchawki przydają się także podczas nocnych sesji, kiedy nie chcemy zakłócać spokoju domownikom i sąsiadom. Odpowiednio zastosowane, słuchawki mogą stać się bardzo istotnym elementem naszego systemu audio, tym bardziej, że parę dobrej klasy słuchawek można już nabyć za stosunkowo niewielką sumę pieniędzy (choć wciąż należy pamiętać, że z wyższą ceną zazwyczaj wiąże się wyższa jakość). Nie sugerujemy tu jednak, by używać słuchawek jako jedynego systemu monitoringu, ale ich zastosowanie może się okazać przydatne w praktyce.

Podczas pracy z miksem słuchawki wykazują szereg wad, w tym brak „poczucia” niskich tonów i przerysowany obraz stereo; mają też zalety polegające na precyzyjnym oddawaniu szczegółów i dokładnym skierowaniu dźwięku prosto do naszych uszu. W tym artykule pokażemy, w jaki sposób można pokonać przeszkody i sprawić, by monitoring z wykorzystaniem słuchawek stał się jednym z ważniejszych etapów naszej pracy nad produkcją muzyczną. Przyjrzymy się też różnego rodzaju wtyczkom i urządzeniom, które mają za zadanie „emulację” za pośrednictwem słuchawek brzmienia odsłuchów bliskiego pola grających w określonym pomieszczeniu. Wszystkie przykłady towarzyszące samouczkom na kolejnych stronach (znajdziecie je na naszej płycie DVD) zostały przygotowane pod kątem ich odsłuchu na słuchawkach, a zatem miejcie je pod ręką. Zanim zaczniemy omawiać sprawy techniczne musimy wskazać na jedną rzecz: Twoja możliwość w zakresie efektywnego miksowania na słuchawkach zależy w największym stopniu od tego, w jakim stopniu znasz muzykę, z którą pracujesz. Jeśli słuchałeś na słuchawkach dobrze zmiksowanych nagrań komercyjnych to mogą się one okazać znakomitym punktem odniesienia dla Twoje pracy. Słuchawki powinieneś też dobrać pod takim kątem, by móc na nich komfortowo słuchać profesjonalnie przygotowanych miksów, ze wszystkimi detalami i elementami składającymi się na ich strukturę. Powinny one też zapewnić odpowiednie pasmo przenoszenia, aby możliwe było porównywanie Twojej pracy z nagraniami komercyjnymi.

Podejmowanie właściwych decyzji

1.

Wybierając odpowiednie słuchawki trzeba zwracać uwagę na wiele elementów, ale z pewnością jednym z nich nie powinien być ich wygląd. Do produkcji muzycznej możemy zarekomendować wyroby takich producentów jak np. Sennheiser, AKG, Beyerdynamic, Ultrasone czy Sony. Staraj się unikać słuchawek kojarzonych jednoznacznie z brzmieniem „hi-fi” - powinno Ci zależeć przede wszystkim na szczegółowości brzmienia, a nie na jego ładnej charakterystyce. Bardzo ważna jest też wygoda i choć kupując w Internecie można sporo zaoszczędzić, to zdecydowanie zalecamy przymierzenie słuchawek przed ich zakupem.

2.

Do użytku studyjnego nadają się zarówno słuchawki zamknięte jak i otwarte. Te drugie są zasadniczo lepsze jeśli chodzi o dłuższą pracę i pozbawione są rezonansów tworzących się w zamkniętym układzie akustycznym. Słuchawki zamknięte mają natomiast więcej basu i lepiej izolują dźwięk w obie strony (dochodzący z zewnątrz i generowany przez słuchawki).

3.

Pasmo przenoszenia jest bardzo ważne - czym bardziej wyrównane, tym lepiej dla produkcji muzycznej. W przeciwieństwie do monitorów słuchawki bardzo często mają silnie podbite niskie pasmo i mocno stłumione wysokie tony, aby zabezpieczyć nasz słuch przed ich nadmiernym poziomem. Na stronie bit.ly/cd9Zct możesz znaleźć charakterystyki różnych najpopularniejszych modeli, uwzględniające pasmo przenoszenia i zniekształcenia harmoniczne.





Star icon
Produkty miesiąca
Antelope Zen Go Synergy Core - interfejs audio
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
MIPRO MI 58 — cyfrowy system bezprzewodowy IEM
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó