
Konfiguracja toru masteringowego
Zrozumienie struktury toru masteringowego jest nieodzowne dla osiągnięcia jak najlepszych efektów podczas finalnej pracy nad projektem muzycznym.
Zrozumienie struktury toru masteringowego jest nieodzowne dla osiągnięcia jak najlepszych efektów podczas finalnej pracy nad projektem muzycznym.
Kompresja równoległa to doskonałe narzędzie do aplikowania głębokiej kompresji bez dynamicznego stłamszenia materiału audio – mamy zarówno energię, jak i transjenty.
1.
Pokażemy tu, jak zrealizować kompresję równoległą. Zastosowanie tradycyjnego rozwiązania typu wysyłka/powrót jest znacznie szybsze w przypadku kierowania wielu strumieni audio do sumy, dając większą elastyczność na etapie miksu.
2.
Zdefiniuj tor wysyłkowy i powrotny w DAW w taki sam sposób, w jak dokonuje się tego np. dla pogłosu. Po stworzeniu toru powrotnego włącz na nim szeregowo kompresor. Na tym etapie sygnał na sumie będzie nieco głośniejszy.
3.
Na początku pracy dobrze jest słuchać efektu działania samego kompresora, co pozwala tak dobrać parametry kompresji, by uzyskać zamierzony efekt. Możesz pozwolić sobie na bardzo ekstremalne ustawienia, ponieważ sygnał ten będzie zmiksowany z nieprzetworzonym.
4.
Teraz dokonamy właściwej obróbki równoległej, miksując sygnał czysty i po kompresji. Ustaw poziom kanału powrotnego na minimum i stopniowo zwiększaj jego głośność. Może się pojawić ogólny wzrost poziomu sygnału, więc skompensuj to regulacją na sumie.
5.
Spróbuj dokonać zmian czasów ataku i powrotu oraz Ratio, by brzmienie kompresji było jeszcze bardziej ekstremalne. W tym zakresie nie ma się czego obawiać, ponieważ ogólną stabilność brzmieniową zapewnia obecność sygnału czystego.