Produkcyjne sztuczki

Produkcyjne sztuczki

Nie traktuj opisanych tu porad w zakresie produkcji, jako gotowych recept, a raczej jako podpowiedzi. Sprawdź je we własnym zakresie i dostosuj do własnych potrzeb.

Technologia
2012-01-22

Pierwsze kroki, jeśli chodzi o tworzenie własnych utworów muzycznych, mogą być trudne. Trudne może być też podejmowanie decyzji związanych z zakupem nowego sprzętu. Do tego dochodzą frustrujące godziny spędzone na próbach zastosowania go w swoim studiu, zmierzających do wydobycia jakiegokolwiek sensownego dźwięku. To nie wszystko. Dziś trzeba być innym, oryginalnym i wyjątkowym, nie mówiąc już o sprzedawaniu własnych produkcji lub choćby doprowadzeniu do sytuacji, że ktoś je będzie chciał słuchać!

Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Część sekretu polega na tym, by tworzyć muzykę, która brzmi znajomo, a zarazem jest oryginalna. To paradoks, z którym musimy się zmierzyć. Sporo informacji zdobędziemy analizując elementy, które pojawiają się we wszystkich utworach, zarówno pod względem muzycznym, rytmicznym jak i brzmieniowym. Odpowiednio zastosowane mogą przyciągnąć uwagę słuchaczy i zainteresować ich w niemal hipnotyczny sposób, nawet jeśli nie są oni świadomi tego, że zastosowano tu szereg „sztuczek”.

Oczywiście, nikomu z nas nie zależy na powielaniu twórczości innych wykonawców, ale faktem jest, że muzyka podzielona jest na szereg gatunków i podgatunków, z których każdy ma jakieś cechy wspólne i charakter - dzięki temu możemy je zidentyfikować oraz określić, dlaczego jedne z nich lubimy, a inne nie. Można się sprzeczać, czy łatwiejszą rzeczą jest porzucenie wszelkich konwencji i stworzenie czegoś zupełnie nowego, czy też zaoferowanie świeżego spojrzenia z wykorzystaniem już istniejących kanonów. Dlatego właśnie ci, którzy piszą chwytliwe trzyminutowe piosenki pop zarabiają na tym duże pieniądze, w przeciwieństwie do tych, którzy tworzą wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju dzieła w rodzaju Symfonii Na Suszarkę Do Włosów Oraz Krowi i Wietrzny Dzwonek. W naszym artykule przyjrzymy się sprawom z perspektywy muzyki tanecznej, ale większość omawianych tu zagadnień daje się bardzo łatwo zastosować także w innych gatunkach muzycznych. W każdym przypadku chodzi o to, by wypróbować daną rzecz we własnej muzyce, a następnie postarać się ją rozwinąć - taki jest nadrzędny cel.

Na potrzeby tej publikacji przygotowaliśmy utwór, który znajdziecie na naszym krążku DVD - zarówno jako cały miks jak i poszczególne jego elementy (stemy). Możecie zaimportować stemy na oddzielne ścieżki programu DAW - wszystkie zostały przygotowane tak, by zaczęły się od pierwszego taktu sesji, której tempo wynosi 135 BPM. Można je wyciszać i przełączać w tryb solo, aby usłyszeć, co dokładnie chcieliśmy Wam zaprezentować.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó