Produkcyjne sztuczki

Produkcyjne sztuczki

Nie traktuj opisanych tu porad w zakresie produkcji, jako gotowych recept, a raczej jako podpowiedzi. Sprawdź je we własnym zakresie i dostosuj do własnych potrzeb.

Technologia
2012-01-22

Sztuczki typowe dla różnych gatunków

Krzyżowanie się gatunków muzycznych to dziś rzecz normalna, zatem producenci powinni korzystać z różnego typu brzmień. Warto się nauczyć zabiegów właściwych dla danego typu muzyki, ale jako producent będziesz mógł zaoferować więcej, mając opanowane techniki stosowane w innych gatunkach muzycznych.

Jazzowe akordy w utworze d’n’b

Durowy akord septymowy daje brzmienie o bardzo „jazzowym” charakterze. Przykładowo Cdur7 składa się z dźwięków C, E, G i B (Przy dźwięku Bb akord zmieni się w septymę dominantową). Akord dur7 daje też wrażenie urbanistycznego brzmienia. Możesz również spróbować akordu durowego z sekstą - w przypadku Cdur6 będą to dźwięki C, E, G i A, ale z sekstą (w tym wypadku A) grającą w basie.

Break jungle

Dobrym punktem wyjścia do muzyki jungle jest break (przejście perkusyjne) z utworu Amen Brother, które omawialiśmy na poprzednich stronach. Znajdziemy w nim klasyczne brzmienia werbla, hi-hatu oraz stopy, które bardzo dobrze dają się dostroić i poddają się edycji w zakresie zmiany tempa. Nie ma w nich zbyt wiele niskich tonów, więc mamy dużo miejsca na partię basu. Inne tego typu przejścia można znaleźć w takich utworach jak Funky Mule (Ike Turner & The Kings Of Rhythm) i Hot Pants (Bobby Byrd).

Energetyczne staccato

Dla uzyskania tego efektu potrzebujesz syntezatora z arpeggiatorem, oferującego brzmienie bazujące na grających unisono falach piłokształtnych. Ustaw arpeggiator na szesnastki i zaprogramuj natarczywy rytm zawierający kilka dłuższych nut, taki np. jak ba-ba-ba-ba-baaaaba- ba, ba-ba-ba-ba-baaaa-ba-ba. Ustaw długość nut w arpeggiatorze i taki czas zanikania dźwięków w syntezatorze, by uzyskać najciekawszy efekt.

Szum w stylu rave hoover

To bardzo popularny efekt w muzyce hard house. Oczywiście, można tu zastosować sample pochodzące z oryginalnego źródła tego dźwięku, czyli syntezatora Roland Alpha Juno. Ale jeśli nie masz do niego dostępu, możesz ten efekt uzyskać za pomocą innego syntezatora wyposażonego w dwa lub trzy oscylatory, grające w różnych oktawach, z głęboką i szybką modulacją PWM (szerokości impulsu). Dopełnieniem będzie zastosowanie efektu wodnistego chorusa. Pamiętaj też o włączeniu efektu portamento/glide.

Tercjowy bas house

W tym wypadku potrzebujesz syntezatora z wieloma oscylatorami. Podobnie jak wcześniej, dobrze sprawdzają się brzmienia piłokształtne. Odstrój jeden oscylator oktawę w górę, a następne o kolejne cztery półtony, by najwyższy był odstrojony o 16 półtonów. Teraz wystarczy tylko dodać filtr i odpowiednio go ustawić.

Francuski disco house

Weź jakieś nagranie disco z lat 70 i znajdź w nim jednotaktowy fragment zawierający bas, gitarę funky i zmianę akordów. Zrób pętlę z tego fragmentu, a następnie włącz na niej filtr. Dobierz kilka mocno brzmiących sampli maszyny perkusyjnej, dodaj do tego bit i bardzo mocno skompresuj całość. To jest właśnie ta stylistyka, jaką mamy na myśli.

Transowy syntezator supersaw

Wszystko jest kwestią zastosowanych efektów. Wiele syntezatorów oferuje ten typ brzmienia niemal od razu - świetnym przykładem jest tu Rob Papen Predator lub Blue. Aby uzyskać tego typu dźwięk potrzebujesz instrumentu jednogłosowego i jak najwięcej odstrojonych oscylatorów grających unisono. Do tego wszystkiego potrzeba jeszcze dużo efektu delay i pogłosu. Poprzez filtrowanie sygnału po obu tych efektach uzyskasz brzmienie, które lepiej osadza się w miksie.

Bulgoczące basy dubstep

Dwa słowa: masywne warstwy. Native Instruments Massive jest idealnym syntezatorem dla dubstepowców, ponieważ pozwala uzyskać ostre, brzmiące w środkowym paśmie dźwięki, które można poddać intensywnej modulacji na szereg różnych sposobów. Jego kontrolery Macro pozwalają też na regulację dowolnego zestawu parametrów. Zbuduj swój bas z dwóch warstw - jednej prostej, dającej się kontrolować warstwy subbasowej, a drugiej agresywnej brzmieniowo, w której nie ma nic poniżej 100 Hz.

8-bitowy bas w stylu Justice

Zapomnij o ośmiu bitach - spróbuj dwóch! Zacznij od prostego dźwięku basu, który następnie poddaj obróbce w procesorze bitcrusher oraz przepuść przez bramkę narzucającą mu rytm. Stwórz drugą, bardziej energetyczną partię i użyj jej jako sterowanie Side-Chain dla tej pierwszej. Ustaw kilka opcji brzmieniowych i wyeksportuj efekty pod postacią plików. Na sam koniec potnij je na fragmenty i poustawiaj je w różnej kolejności. W przypadku bębnów zobacz punkt „Francuski disco house”.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
styczeń 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Electro-Voice EVERSE 12 - głośnik bezprzewodowy
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó