Tworzenie płynnego zapętlenia
Dźwięki nagrane w otaczającym nas świecie wydają się jednolite, ale tylko do chwili, gdy próbujemy je zapętlić. Nawet niewielkie różnice soniczne mogą utrudnić precyzyjne wyznaczenie punktów początku i końca.
![](/i/images/9/1/8/dz03MzUmaD00MDQ=_src_14918-01.jpg)
1.
To 12,2-sekundowe nagranie deszczu w lesie posłuży do stworzenia ambientowej pętli, jednak zawartość wysokich częstotliwości zmienia się w czasie, co sprawia, że początek i koniec brzmią wyraźnie inaczej. W dostępnym na www.media.avt.pl pliku audio słychać ewidentną zmianę w 12 sekundzie.
![](/i/images/9/1/9/dz03MzUmaD00MDQ=_src_14919-02.jpg)
2.
Aby dokonać niezbędnej edycji, należy wyodrębnić krótszy fragment, pozostawiając nieco miejsca na zapętlenie. W tym przypadku zaznaczony został odcinek o długości 10 sekund, dzięki czemu pozostały wolne dwie sekundy, gdzie będzie można wyznaczyć nowy punkt początkowy.
![](/i/images/9/2/0/dz03MzUmaD00MDQ=_src_14920-03.jpg)
3.
Po odcięciu pierwszych dwóch sekund klip trzeba cofnąć, zamykając powstałą lukę na początku. Następnie powiel klip, a kopię wklej tak, aby rozpoczynała się równo z końcem pierwszego 10-sekundowego fragmentu.
![](/i/images/9/2/1/dz03MzUmaD00MDQ=_src_14921-04.jpg)
4.
Początek kopii trzeba następnie nasunąć na końcówkę pierwszej instancji klipu. Zastosuj przenikanie logarytmiczne (equal power crossfade) i dostosuj jego długość do własnych potrzeb.
![](/i/images/9/2/2/dz03MzUmaD00MDQ=_src_14922-05.jpg)
5.
Przytnij drugi klip w miejscu znacznika 10 sekund. Dzięki temu początek i koniec pętli będą się łączyły płynnie, bez żadnych trzasków. Po zgraniu całości do jednego pliku pętla jest gotowa do załadowania do samplera lub na ścieżkę pętli w DAW.