Rob Papen RAW - syntezator wirtualny

Oprogramowanie | 27.04.2015  | Artur Kraszewski
Marka:  Rob Papen

RAW to instrument o wyjątkowo dzikiej naturze brzmieniowej wynikającej z jego nieszablonowej struktury oraz intrygującego przetwarzania próbek. Potrafi też zaskoczyć łagodnym, wręcz anielskim dźwiękiem. Najważniejsze jest jednak to, że jest wyjątkowo oryginalny, co dla wielu twórców jest rzeczą priorytetową.

Ojcami chrzestnymi RAW są Sebastian Hoff (DJ Promo) oraz Freek Vergoossen (DJ Free-k), którzy w 2014 roku zachęcili Roba Papena do stworzenia syntezatora o mocno zniekształconym dźwięku i prostym w obsłudze interfejsie graficznym. W efekcie swoistej burzy mózgów, wielu konsultacji, ciężkiej pracy programistycznej i setek godzin testów odsłuchowych powstał RAW. Jest on wyposażony w dwa oscylatory, każdy z padem typu X/Y, generujące dźwięki w oparciu fazowe zniekształcenie próbek. Użytkownik może też rysować własne przebiegi dla uzyskania bulgoczących brzmień w stylistyce trap/dubstep/2step i w innych gatunkach nowoczesnej elektroniki. Materiał z oscylatorów można poddać filtrowaniu, korekcji, obróbce typu waveshaper, dodatkowemu zniekształceniu i zabiegom w stylu lo-fi. Dla całej, wielowarstwowej struktury sygnału można zastosować chorus, delay i pięknie brzmiący HQ Reverb. Całość uzupełnia arpeggiator, menadżer presetów (pełen fascynujących, wstępnie przygotowanych barw), a także opcja pracy w trybie uproszczonym, z dostępem do najważniejszych parametrów syntezy. Pod względem graficznym syntezator nawiązuje do pozostałych instrumentów i efektów Roba Papena. Jego stylistykę można lubić lub nie, ale nie sposób jej odmówić oryginalności.

Budowa Rob Papen RAW

Struktury obu oscylatorów różnią się w kilku drobnych elementach. W obu jako źródło sygnału możemy użyć podstawowych przebiegów, szumu lub własnych próbek, ustalić wysokość dźwięku, oktawę, głośność, panoramę oraz funkcję multiplikacji i rozszerzenia (Spread). Mamy też przypisany do każdego oscylatora generator tłustych subharmonicznych, obwiednię wzmacniacza i wysokości dźwięku, a także modulację szerokości impulsu PWM. Oscylatory można synchronizować, wyłączać ich podążanie za klawiaturą oraz umożliwić pracę w trybie free run, kiedy to wyzwolenie dźwięku nie zaczyna się od początku próbki, ale w dowolnym, przypadkowym jej momencie. Oscylator 2 ma też opcję FM z modulacją oscylatorem 1, przy czym ten ostatni można wyłączyć z miksera, by służył tylko jako modulator. Po kliknięciu na nazwie oscylatora pojawia się menu, w którym można przenosić ustawienia z oscylatora na oscylator, modyfikować je, resetować i zapisywać jako presety, a także aktywować tryb przypadkowych ustawień. Podobną funkcję znajdziemy też w każdym bloku syntezatora, a po kliknięciu na wybraną kontrolkę prawym klawiszem myszy mamy również dostęp do szeregu ustawień i przyporządkowania modulacji.

Najciekawszą funkcją oscylatorów jest okno Raw, z padem X/Y i kontrolkami z nim związanymi, gdzie definiujemy pracę systemu zniekształceń fazowych próbki. Poruszanie punktu na padzie w poziomie zmienia charakter zniekształceń w dodatniej części przebiegów, a w pionowej - w ujemnej. Można wybierać z szeregu gotowych animacji punktu lub nagrać je samodzielnie, a potem odtwarzać (przyciski REC i PLAY). Animacja może się odbywać w pętli, z synchronizacją do tempa, tylko w czasie trwania nuty lub w trybie free run. Finalną głębokość zniekształceń reguluje się gałką RAW, a parametry X i Y można przyporządkować także do LFO 1 i LFO 2. Samo LFO, oprócz standardowych przebiegów, może też pracować zgodnie z kształtem stworzonym przez użytkownika w oknie Wave. W tym samym oknie tworzymy też próbki do wykorzystania w oscylatorach. Szybkość LFO można modulować dowolnym parametrem, a samo LFO przypisać do startu razem z nutą, do synchronizacji z tempem lub pracy w trybie free run. Filtr udostępnia 20 trybów - od standardowych do złożonych, włącznie z filtrem formantowym. W trybie Spread następuje ustawienie częstotliwości podziału między sygnałem kierowanym do kanału lewego i prawego, z regulacją kontrolką OFFSET. Instrukcja obsługi nieco inaczej opisuje tę funkcję, więc mamy tu pewną rozbieżność. Filtr oferuje własną obwiednię i pełne możliwości modulacji każdej kontrolki. Sekcja wzmacniacza jest dość typowa w swym charakterze, a poza tym można w niej od razu zadeklarować modulację głośności i panoramy za pośrednictwem LFO.

Globalne efekty to 3-pasmowy korektor parametryczny włączany zarówno przed efektami zniekształcającymi, jak i po nich, waveshaper, distortion i lo-fi. Dodatkowe procesory, dostępne w lewym dolnym oknie, to cała gama efektów modulacyjnych do wyboru i programowana bramka typu trance (FX A) oraz delay i pogłos (FX B). W oknie arpeggiatora możemy tworzyć 16-krokowe pochody w klasycznym, analogowym stylu. Sam arpeggiator steruje wyzwalaniem dźwięków, a ustawione dla nut parametry Velocity oraz parametr o wielkości od -100 do 100 (widziany jako modulator o nazwie Arp Free) może być użyty jako jedno ze źródeł modulacji.

Rob Papen RAW w praktyce

W zależności od ustawień RAW może zabrzmieć jak łagodna string-maszyna, generator najdzikszych dźwięków, jakich nawet nie można sobie wyobrazić, a także jak wszystko to, co mieści się między tymi skrajnościami. Typowym zastosowaniem syntezatora będzie tworzenie sampli do budowy basowych partii dubstepowych, ale funkcja zniekształceń fazowych dla oscylatorów i możliwość stosowania własnych przebiegów pozwalają użyć go praktycznie w każdym innym charakterze. Trochę niejasno przedstawia się sytuacja ze statusem LFO 2, trybem Spread dla filtru i przyporządkowaniem poszczególnych elementów w zakresie modulacji. Można jednak nad tym zapanować korzystając z niewielkiego, ale czytelnego okienka matrycy modulacji, gdzie szybko znajdziemy co steruje czym i z jaką głębokością.

Świetnie prezentuje się baza dostępnych presetów oraz sposób zarządzania nimi, z uwzględnieniem przenoszenia, porządkowania, zmiany nazw, obsługi funkcji kategorii itp. W pakiecie otrzymujemy tysiące brzmień, które mogą być dla nas inspiracją lub, jeśli ktoś nie chce bawić się w edycję, gotowym materiałem do pracy. Aby przysłuchać się presetom nawet nie musimy ich ładować - wystarczy wskazać jakiś w przeglądarce i wcisnąć przycisk C3 PREVIEW, by natychmiast go usłyszeć.

Podsumowanie

RAW to syntezator dla tych, którzy szukają barw z charakterem - mocnych, niekiedy wręcz brutalnych brzmieniowo, nastawionych na wykorzystanie w agresywnej stylistyce muzycznej lub do wykreowania szorstko brzmiących partii. Jest pod tym względem jedyny w swoim rodzaju, i choć z początku może nam się wydawać, że jego obsługa nie należy do najprostszych, to gdy zaczniemy od wyłączenia wszystkich elementów oprócz pojedynczego oscylatora z falą sinusoidalną i będziemy przesuwać się krok po kroku po całym torze syntezy, już po godzinie będziemy w stanie tworzyć własne, niepowtarzalne, naprawdę grube i potężne brzmienia.  

 

Nasze spostrzeżenia

+ unikalny charakter brzmieniowy
+ ciekawie rozwiązana funkcja zniekształceń fazowych
+ logiczna struktura
+ opcja pracy w trybie uproszczonym
+ możliwość podsłuchu presetów przed załadowaniem
+ zaawansowane opcje modulacji
+ potężny bas dzięki funkcji suboscylatora

- pewne niekonsekwencje w instrukcji obsługi
- nie od razu wiemy, które przyciski są monostabilne, bistabilne, zależne i niezależne
- przeciętna czytelność głównego okna menu
- brak efektów do obróbki dynamiki

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Zakres zastosowań

- doskonałe źródło sampli dla brzmień w agresywnych stylistykach muzycznych
- wszechstronny syntezator ukierunkowany na współczesną, mocno brzmiącą muzykę EDM/IDM, industrial i noise
- narzędzie do tworzenia barw o charakterze eksperymentalnym

 

Informacje

Kompatybilność PC 32 i 64 bity VST i AAX (od Windows Vista wzwyż)
Kompatybilność Mac 32 i 64 bity AU, VST i AAX (od OS X 10.6 wzwyż)
Zabezpieczenie system numer seryjny/licencja realizowany przez aktywację. Dostępny drugi numer do instalacji na drugim komputerze
cena 149 EUR
Cena
600,00 zł
Producent
Rob Papen
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
kwiecień 2015
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó