Mastering bez tajemnic

Mastering bez tajemnic

Dla wielu muzyków mastering to etap kończący pracę nad różnymi wersjami miksów, podkładów muzycznych i stemów.

Technologia
2019-11-11

Metody generowania stemów

„Stem” to termin opisujący zgranie ścieżki pojedynczego instrumentu lub grupy instrumentów. W przypadku każdej produkcji muzycznej możliwość uzyskania dostępu do pojedynczych instrumentów w miksie, np. zestawu perkusyjnego (i tylko do niego), jest wyjątkowo pomocna. Być może najlepszym przykładem zastosowania stemów jest remiksowanie. W takim przypadku remikser może wykorzystać stem perkusji i fragmenty wycięte ze stemu wokalu, całkowicie pomijając przy tym gitary, syntezatory i bas. Podobnie rzecz się ma w przypadku muzyki filmowej. Często zdarza się bowiem, że film zostaje przemontowany, gdy muzyka została już nagrana i zmiksowana. Do obowiązków osoby zajmującej się udźwiękowieniem filmu należy wówczas dopasowanie muzyki do nowego montażu. Jeśli do dyspozycji ma wyłącznie miks stereo, jej zadanie staje się znacznie trudniejsze niż wtedy, gdy może wykorzystać poszczególne elementy miksu bądź wybrane grupy brzmień. Nie istnieją żadne żelazne reguły przygotowywania stemów oprócz tej jednej, że odbiorca powinien móc je wczytać do projektu i rozpocząć pracę w możliwie jak najkrótszym czasie. Najlepsza porada, jakiej możemy udzielić w tym temacie, jest taka, aby wszystkie stemy zaczynały się w tym samym punkcie utworu, bez względu na to, w którym miejscu rozpoczyna się zawarty w nich materiał dźwiękowy. Zgranie stemu powinno zacząć się co najmniej jeden takt przed pojawieniem jakiegokolwiek dźwięku. Podobnie należy upewnić się, że końcówka każdego stemu jest wystarczająco długa, aby dźwięk czy też ogon pogłosowy wybrzmiał do końca i nie został nagle urwany. I wreszcie, zadbaj o to, by poszczególne partie miksu były wyeksportowane zgodnie z oczekiwaniami odbiorcy stemów. Czy potrzebny będzie mu np. stem wszystkich bębnów, czy też może stopy, werbla i hi-hatu oddzielnie?

Tworzenie stemów z użyciem Track Stacks

Logic Pro oferuje prostą metodę przygotowania stemów. Wystarczy połączyć grupy instrumentów w Track Stacks. Każda opisana w tym artykule wskazówka i sztuczka sprawdza się w dowolnym programie DAW, ale z jednym wyjątkiem... Gdy Apple wprowadził w Logic Pro X funkcję Track Stacks, wydawało się, że jest to tylko ułatwienie pozwalające sterować poziomem głośności komplementarnych dźwięków, przypisanych do danego Stacka, za pomocą pojedynczego tłumika, z dodatkową możliwością nakładania na nie efektów, na przykład pogłosu. Jednakże na tym funkcjonalność Track Stacks się nie kończy i, jak przekonasz się za chwilę – zwracając uwagę na wykorzystanie klawiszy funkcyjnych – są one niezmiernie użyteczne przy przygotowywaniu stemów.

1.

Mamy tu nagranie składające się z dwóch partii keyboardu, dwóch syntezatorowych, linii basowej oraz zestawu czterech ścieżek bębnów/perkusjonaliów. Instrumenty nie zostały pogrupowane w Stacki, ale są oznaczone kolorami. Ścieżki keyboardu są pomarańczowe, syntezatora różowe, basu purpurowa, a perkusji niebieskie.

2.

Wciśnij klawisz Cmd, klikając kolejno ścieżki poszczególnych kategorii. Po zaznaczeniu właściwych ścieżek kliknij z wciśniętym klawiszem Ctrl i wybierz z menu Create Track Stack. Następnie kliknij opcję Summing Stack i zmień nazwę każdego nowo powstałego Stacka zgodnie z jego zawartością. Mamy cztery Stacki.

3.

Wciśnij Cmd i kliknij kolejno wszystkie Track Stacki. Następnie wybierz polecenie File > Export oraz Export x Tracks As Audio Files, gdzie x to liczba zaznaczonych Stacków (w tym przypadku cztery). W oknie dialogowym wskaż lokalizację zapisu i kliknij Export. Każdy stem zostanie zgrany do pliku o nazwie danego Stacka.










Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2019
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó