Działanie kodeków kompresji
Aby zmasterowany materiał mógł być bez problemów udostępniany i transmitowany strumieniowo, poddaje się go przetworzeniu przy użyciu algorytmu kodującego. Niemiecki Fraunhofer Institute może poszczycić się wieloma pionierskimi osiągnięciami w dziedzinie kompresji audio – ostatecznie zaowocowały one powstaniem formatu MP3. Klika lat temu Fraunhofer nawiązał współpracę z firmą Sonnox, produkującą wtyczki. W rezultacie powstały narzędzia pozwalające realizatorom miksu i masteringu na kontrolę brzmienia masterów po ich przetworzeniu w różnych, wiodących w branży formatach stratnych (takich jak iTunes+, AAC i MP3 o różnych wartościach szerokości bitowej, czyli bitrate). Opracowano dwie wtyczki, przy użyciu których można odsłuchiwać efekty działania kodeków oraz eksportować pliki w wybranych formatach. Wtyczka Fraunhofer Pro umożliwia włączenie i monitorowanie pracy kilku kodeków, a tym samym ocenę jakości brzmienia przetworzonych masterów.
1.
Nasz miks został ukończony i zaimportowany do nowego projektu masteringowego. Skonfigurowaliśmy łańcuch efektów – EQ, kompresor, zestaw modułów Ozone oraz dodatkowo Loudness Maximizer. Na końcu łańcucha umieściliśmy wtyczkę Sonnox Fraunhofer Pro.
2.
W każdym z jego slotów możemy zainsertować kodek i sprawdzić, jak zabrzmi master po przetworzeniu z zadanymi parametrami danego algorytmu. Rozpoczynamy od iTunes+, 256 kpbs, wybierając opcję Variable Bit Rate, której działanie polega na zwiększaniu i zmniejszaniu bitrate odpowiednio do złożoności sygnału audio.
3.
Następnie wybieramy inne kodeki, odsłuchując ich działania i zgrywając wynikowe miksy. W tym celu klikamy przyciski Arm dla poszczególnych kodeków, a następnie Filename po prawej stronie, wybierając lokalizację zapisu. Po uruchomieniu zapisu/odtwarzania miks zostanie zapisany indywidualnie w każdym formacie.