Przygotowanie stemów w DAW
Na przygotowanie stemów pozwoli nam dowolny DAW, w którym można konfigurować wysyłki i ścieżki pomocnicze, a także wewnętrzną komutację audio.
1.
W opracowywanym tu nagraniu słychać fortepian, grającą krótkie dźwięki sekcję smyczkową, solo wiolonczelowe oraz bęben taiko. Zamierzamy przygotować cztery stemy dla poszczególnych partii – Strings Long (wiolonczela), Strings Shorts (smyczki), Piano oraz Drums. Pliki dostępne na DVD i online zawierają ścieżki w ich obecnej postaci.
2.
Dla każdej nowo utworzonej ścieżki domyślnym wyjściem jest Stereo Out. Zmieniamy to ustawienie ręcznie, kierując wiolonczelę na szynę 1, smyczki na szynę 2, fortepian na 3, zaś taiko na 4. Ponieważ wszystkie te szyny są skomutowane na wyjście stereo, brzmienie miksu pozostaje bez zmian.
3.
Jak dotąd wstrzymywaliśmy się z dodawaniem efektów na ścieżkach, ale zrobimy to teraz, włączając pogłos FabFilter Pro-R dla sekcji smyczkowej. Sygnał do wtyczki możemy skierować wprost z szyny smyczków, zamiast z pojedynczych ścieżek. Kanał pogłosu opisujemy jako Strings Shorts Reverb.
4.
Nawet jeśli pogłos miałby mieć identyczne ustawienia, to dla pozostałych stemów, które zamierzamy zgrać, włączamy pogłos pomocniczy. Gdyby użyć jednego wspólnego pogłosu dla wszystkich stemów, to nie mielibyśmy później możliwości zgrania ich z odrębnie skonfigurowanym efektem.
5.
Po skonfigurowaniu wszystkich pogłosów możemy je ręcznie skierować tak, aby połączyły się z partiami na poszczególnych szynach. I tak, pogłos wiolonczeli trafia na szynę 1, pogłos smyczków na szynę 2, pogłos fortepianu na 3, zaś bębna na szynę 4.
6.
Tworzymy teraz cztery ścieżki audio, ustawiając ich wejścia zgodnie z wyjściami szyn każdego ze stemów. Wejście ścieżki Audio 1 przypisane zostaje do szyny 1, a wejścia pozostałych odpowiednio do kolejnych szyn. Po uzbrojeniu ścieżek możemy rozpocząć zgrywanie stemów w czasie rzeczywistym.