Nowoczesna kompresja
Korzystając z najnowocześniejszych technik kompresji spraw, by Twoje miksy stały się tak mocno i szeroko brzmiące jak jeszcze nigdy dotąd.
Korzystając z najnowocześniejszych technik kompresji spraw, by Twoje miksy stały się tak mocno i szeroko brzmiące jak jeszcze nigdy dotąd.
Kompresja równoległa jest doskonałą metodą zwiększenia gęstości dźwięku przy zachowaniu transjentów, czego w typowej kompresji uzyskać nie można. Technika ta wykorzystuje (zazwyczaj, choć nie zawsze) sygnał z bardzo głęboką kompresją zsumowany z tym samym sygnałem bez kompresji. Można przez to zwiększyć głośność odczuwalną, a jednocześnie utrzymać słyszalność wszystkich wyrazistych szczytów sygnału oryginalnego. Używa się w tym celu kompresora włączonego w torze wysyłkowym miksu lub bezpośrednio na torze sygnałowym, z wykorzystaniem dostępnej w nim regulacji Wet/Dry.
Zazwyczaj w kompresji równoległej ustawiamy najkrótszy atak i dłuższe czasy powrotu, z tłumieniem rzędu 10 dB występującym przy najgłośniejszych fragmentach dźwięku. Regulacja czasów i głębokości kompresji zmienia brzmienie, podobnie jak zastosowanie różnych typów kompresorów. Wtyczki tego typu dostępne w DAW zazwyczaj dają czyste brzmieniowo, przewidywalne rezultaty, z kolei emulacje takich narzędzi jak UREI 1176 pozwalają uzyskać więcej kąśliwości i nasycenia.
W przypadku kompresora stosowanego na wysyłce można użyć dodatkowych narzędzi do kształtowania dźwięku, takich jak stłumienie wyższych częstotliwości filtrem dolnoprzepustowym dla zwiększenia głębi basu, lub włączenie przesterowania/nasycenia, co pozwala uzyskać bardziej agresywne brzmienie. Można też zestawić kilka torów kompresji równoległej, każdy z procesorem o innym charakterze, i dowolnie ustawiać ich proporcje.
1.
Wypróbujmy technikę kompresji równoległej. Zaimportuj do DAW plik BreaksLoop.wav (folder Magazyn na DVD lub online). Możesz stosować kompresję równoległą zarówno na torze sygnałowym, z wykorzystaniem regulacji Wet/Dry, jak też umieszczając kompresor na torze wysyłkowym. W naszym przypadku skorzystamy z tej drugiej, wygodniejszej opcji.
2.
Dodaj w mikserze nowy kanał powrotny, ustaw w nim poziom sygnału na -15 dB i włącz nową instancję SunRuys CM. Wyślij sygnał ze ścieżki BreaksLoop na kanał powrotny, ustalając poziom wysyłki na 0 dB. Korzystamy z programu Logic, i jeśli Twój program DAW funkcjonuje na innej zasadzie, sprawdź jego konfigurację w instrukcji obsługi.
3.
We wtyczce SunRuys CM ustaw najkrótszy czas ataku, Release na ok. 60% a Ratio na 4:1. Teraz zmniejsz poziom Threshold o około 15 dB do momentu, aż kompresor wskaże 10 dB tłumienia. Sygnał wysyłkowy jest teraz silnie skompresowany - transjenty zostały wyeliminowane, a dźwięk po zsumowaniu z oryginałem jest wyraźnie pogrubiony.
4.
W oryginalnym sygnale brakuje trochę gęstości w zakresie wysokich tonów - aby to zmienić, możemy odfiltrować sygnał na torze wysyłkowym. Za kompresorem włącz Satson CM i ustaw w nim filtr High Pass na godzinę drugą. Góra stała się pełniejsza bez wpływu na bas. Dla dodania charakteru do dźwięku spróbuj w Satson włączyć moduł saturacji.
1.
Dodajmy teraz nieco ataku do mocno skompresowanych bębnów, korzystając z „odwróconej kompresji równoległej”, od miejsca, w którym zaczęliśmy kompresować sygnał dla zmieszania z sygnałem czystym. Umieść w DAW pliki o nazwach zaczynających się na „DnB” (znajdziesz je na DVD i online), a ścieżki z nimi poddaj grupowaniu.
2.
Prezentujemy tę technikę na bicie DnB, ale działa ona na wszelkiego typu bębnach, nie wyłączając akustycznych. Na grupie ścieżek włącz HoRNet Fat-FET, ustawiając Ratio na 3:1, Threshold z grubsza na -24 dB, Attack na 0,05 ms i Release na około 70 ms. Bębny stały się potężniejsze i jeśli są cichsze, można to skompensować suwakiem Output.
3.
Atak werbla został sprasowany, zatem dodajmy więcej werbla bez kompresji. Stwórz nowy tor powrotny i wyślij na niego grupę bębnów i ścieżkę DnBSnare. Dobierając poziom wysyłki ścieżki werbla, możemy swobodnie ustalać jego głośność w miksie. Technikę tę można aplikować do dowolnego instrumentu zestawu perkusyjnego, nie tylko do werbla.