Nowoczesna kompresja

Nowoczesna kompresja

Korzystając z najnowocześniejszych technik kompresji spraw, by Twoje miksy stały się tak mocno i szeroko brzmiące jak jeszcze nigdy dotąd.

Technologia
2015-11-24

Kompresja równoległa

Kompresja równoległa jest doskonałą metodą zwiększenia gęstości dźwięku przy zachowaniu transjentów, czego w typowej kompresji uzyskać nie można. Technika ta wykorzystuje (zazwyczaj, choć nie zawsze) sygnał z bardzo głęboką kompresją zsumowany z tym samym sygnałem bez kompresji. Można przez to zwiększyć głośność odczuwalną, a jednocześnie utrzymać słyszalność wszystkich wyrazistych szczytów sygnału oryginalnego. Używa się w tym celu kompresora włączonego w torze wysyłkowym miksu lub bezpośrednio na torze sygnałowym, z wykorzystaniem dostępnej w nim regulacji Wet/Dry.

Zazwyczaj w kompresji równoległej ustawiamy najkrótszy atak i dłuższe czasy powrotu, z tłumieniem rzędu 10 dB występującym przy najgłośniejszych fragmentach dźwięku. Regulacja czasów i głębokości kompresji zmienia brzmienie, podobnie jak zastosowanie różnych typów kompresorów. Wtyczki tego typu dostępne w DAW zazwyczaj dają czyste brzmieniowo, przewidywalne rezultaty, z kolei emulacje takich narzędzi jak UREI 1176 pozwalają uzyskać więcej kąśliwości i nasycenia.

W przypadku kompresora stosowanego na wysyłce można użyć dodatkowych narzędzi do kształtowania dźwięku, takich jak stłumienie wyższych częstotliwości filtrem dolnoprzepustowym dla zwiększenia głębi basu, lub włączenie przesterowania/nasycenia, co pozwala uzyskać bardziej agresywne brzmienie. Można też zestawić kilka torów kompresji równoległej, każdy z procesorem o innym charakterze, i dowolnie ustawiać ich proporcje.

Krok po kroku
Głębsze brzmienie z kompresją równoległą

1.

Wypróbujmy technikę kompresji równoległej. Zaimportuj do DAW plik BreaksLoop.wav (folder Magazyn na DVD lub online). Możesz stosować kompresję równoległą zarówno na torze sygnałowym, z wykorzystaniem regulacji Wet/Dry, jak też umieszczając kompresor na torze wysyłkowym. W naszym przypadku skorzystamy z tej drugiej, wygodniejszej opcji.

2.

Dodaj w mikserze nowy kanał powrotny, ustaw w nim poziom sygnału na -15 dB i włącz nową instancję SunRuys CM. Wyślij sygnał ze ścieżki BreaksLoop na kanał powrotny, ustalając poziom wysyłki na 0 dB. Korzystamy z programu Logic, i jeśli Twój program DAW funkcjonuje na innej zasadzie, sprawdź jego konfigurację w instrukcji obsługi.

3.

We wtyczce SunRuys CM ustaw najkrótszy czas ataku, Release na ok. 60% a Ratio na 4:1. Teraz zmniejsz poziom Threshold o około 15 dB do momentu, aż kompresor wskaże 10 dB tłumienia. Sygnał wysyłkowy jest teraz silnie skompresowany - transjenty zostały wyeliminowane, a dźwięk po zsumowaniu z oryginałem jest wyraźnie pogrubiony.

4.

W oryginalnym sygnale brakuje trochę gęstości w zakresie wysokich tonów - aby to zmienić, możemy odfiltrować sygnał na torze wysyłkowym. Za kompresorem włącz Satson CM i ustaw w nim filtr High Pass na godzinę drugą. Góra stała się pełniejsza bez wpływu na bas. Dla dodania charakteru do dźwięku spróbuj w Satson włączyć moduł saturacji.














Krok po kroku
Eksponowanie bębnów z odwróconą kompresją równoległą

1.

Dodajmy teraz nieco ataku do mocno skompresowanych bębnów, korzystając z „odwróconej kompresji równoległej”, od miejsca, w którym zaczęliśmy kompresować sygnał dla zmieszania z sygnałem czystym. Umieść w DAW pliki o nazwach zaczynających się na „DnB” (znajdziesz je na DVD i online), a ścieżki z nimi poddaj grupowaniu.

2.

Prezentujemy tę technikę na bicie DnB, ale działa ona na wszelkiego typu bębnach, nie wyłączając akustycznych. Na grupie ścieżek włącz HoRNet Fat-FET, ustawiając Ratio na 3:1, Threshold z grubsza na -24 dB, Attack na 0,05 ms i Release na około 70 ms. Bębny stały się potężniejsze i jeśli są cichsze, można to skompensować suwakiem Output.

3.

Atak werbla został sprasowany, zatem dodajmy więcej werbla bez kompresji. Stwórz nowy tor powrotny i wyślij na niego grupę bębnów i ścieżkę DnBSnare. Dobierając poziom wysyłki ścieżki werbla, możemy swobodnie ustalać jego głośność w miksie. Technikę tę można aplikować do dowolnego instrumentu zestawu perkusyjnego, nie tylko do werbla.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2015
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó