Nowoczesna kompresja

Nowoczesna kompresja

Korzystając z najnowocześniejszych technik kompresji spraw, by Twoje miksy stały się tak mocno i szeroko brzmiące jak jeszcze nigdy dotąd.

Technologia
2015-11-24

Kompresja Mid-Side

Kompresja w trybie Mid-Side jest techniką stosowaną przez wielu zawodowców, pozwalającą zwiększyć efektywność obróbki materiału stereo. Kodując sygnał L/R do M/S możliwa jest niezależna obróbka składowej monofonicznej (Mid) i stereofonicznej (Side). Jaki jest cel takiego przetwarzania?

Zazwyczaj każdy miks większość swojej energii zawiera w centrum przestrzeni stereo, co oznacza, że kompresja aplikowana do materiału stereofonicznego odnosi się do całości w ten sposób, że mocniejsze sygnały mają też wpływ na słabsze, zazwyczaj zawierające informacje przestrzenne. Pracując w trybie Mid-Side można niezależnie przetwarzać oba te elementy, a zatem np. kompresować nadmiernie uwypukloną stopę w centrum panoramy bez oddziaływania na oddalone od niej przestrzennie talerze.

Nie masz kompresora z funkcją M/S? Żaden problem - pokażemy Ci jak go wykonać bez wydawania pieniędzy.

Kompresję Mid-Side można też stosować dla dodania gęstości lub lepszej kontroli poziomów efektów stereofonicznych, takich jak pogłos czy delay, bez oddziaływania na cały dźwięk. Sprawdza się to doskonale w przypadku obróbki pojedynczych pętli, całych grup i gotowych miksów.

Widać więc, że kompresja w tym trybie to znakomite narzędzie, z którego warto korzystać, pamiętając jednocześnie o tym, że praca nad stereofonią powinna się odbywać na jak najwcześniejszym etapie produkcji, aby nie bazować jedynie na niesławnej metodzie „poprawimy to w miksie”.

Na rynku znajdziemy wiele kompresorów pozwalających na obróbkę dynamiki Mid-Side - od nowoczesnych narzędzi typu iZotope Ozone 6 do emulacji klasyków, jak Fairchild 670. Możesz jednak samodzielnie stworzyć taki system wykorzystując np. bezpłatny koder/dekoder Voxengo MSED i pracujący w trybie wyłączonego linkowania dwukanałowy kompresor Vladislav Goncharov Molot, także dostępny za darmo.

Krok po kroku
Kontrola elementów miksu z kompresją Mid-Side

1.

Kompresja Mid-Side to doskonałe narzędzie do obróbki dynamiki dla grup lub całych miksów, dające możliwość niezależnej obróbki elementów monofonicznych i stereofonicznych. Zobaczmy jak to wygląda w praktyce. Otwórz program DAW i z naszych materiałów dodatkowych (DVD lub online) zaimportuj pliki z wyrazem „Rock” w nazwie.

2.

Poddamy kompresji składową Mid na ścieżce bębnów ze zbyt głośnym werblem. Kompresja stereo pozwoli uzyskać podobny efekt redukcji, ale skupiając się tylko na elementach monofonicznych efekt będzie bardziej precyzyjny i nie wpłynie na przestrzenność. Na kanale RockDrums włącz Ozone Dynamics (demo na stronie www.izotope.com).

3.

Wykorzystajmy w procesorze kompresję wielopasmową. Wyłącz Bands 3 i 4 klikając na nich prawym klawiszem myszy i wybierając Remove Band. Zaaplikujemy kompresję tylko do dwóch najwyższych pasm, nie wpływając na przetwarzanie stopy. Włącz tryb Mid-Side klikając przycisk M+S, a następnie zaznacz składową monofoniczną (Mid).

4.

Możemy teraz rozwiązać nasz problem z werblem. Zaznacz Band 2 i ustaw w kompresorze Ratio na 3:1, Attack na 10 ms i Release na 10 ms - dzięki temu kompresor będzie działał szybko, reagując na dźwięki bębnów. Obniżaj poziom Threshold do momentu, aż usłyszysz, że werbel staje się cichszy. W naszym przypadku ustawienie progu kompresji wynosi -17 dB.

5.

Werbel jest już dopasowany, ale gitary nie brzmią najlepiej - są przesterowane, ale nie mają odpowiedniej dosadności. Kompresja toru Side wydobędzie zniekształcenie, zostawiając jednocześnie przestrzeń i klarowność w centrum. Włącz kolejną instancję Ozone Dynamics na ścieżce RockGtar i usuń pasma 2, 3 i 4, by pracować z jednym pasmem.

6.

Przełącz Ozone Dynamics w tryb M/S, a następnie wciśnij przycisk Side. Ustaw Ratio na 5:1, Attack na około 2 ms, a następnie obniżaj Threshold do momentu, aż uzyskasz około 9-decybelową redukcję poziomu. Na samym końcu zwiększ poziom wyjściowy z wtyczki o 9 dB, aby w ten sposób skompensować tłumienie wprowadzane przez moduł kompresji.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2015
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó