Tajemnice stereo
Te dwa monitory, które stoją na Twoim biurku lub konsolecie w studiu nagrań, mogą się okazać znacznie potężniejszym narzędziem do produkcji muzycznej niż do tej pory sądziłeś.
Te dwa monitory, które stoją na Twoim biurku lub konsolecie w studiu nagrań, mogą się okazać znacznie potężniejszym narzędziem do produkcji muzycznej niż do tej pory sądziłeś.
Dwa identyczne głośniki - jeden lewy, drugi prawy - to w zasadzie wszystko, czego potrzebujemy do produkcji muzyki. Ale dlaczego dwa, a nie jeden? Cóż złego jest w jednym głośniku? Skoro dwa są lepsze od jednego, to dlaczego cztery nie mogą być lepsze od dwóch? Ponieważ mamy parę uszu - ucho lewe i ucho prawe - a nasz mózg na swój sposób interpretuje to, co do nich dociera, i robi to z niewiarygodną precyzją. Oczywiście, można tworzyć z wykorzystaniem systemów dookolnych 5.1, 7.1 itd., ale wszystkie pryncypia związane z tego typu produkcją będą takie same jak w przypadku dwóch głośników. Bardzo często za takimi prostymi rozwiązaniami kryje się skomplikowana wiedza, którą chcielibyśmy Wam w przystępny sposób przekazać.
Pracujemy w oparciu o technikę stereo już tak długo, że zdążyliśmy się do niej przyzwyczaić. Już nie miksujemy ścieżek tak jak w latach 60., gdy jedne instrumenty znajdowały się w kanale lewym, a drugie w prawym, i zrozumieliśmy, że nie na tym polega istota stereofonii. Zamiast tego wykorzystujemy całą przestrzeń pomiędzy głośnikami - w mniej lub bardziej wyrafinowany sposób.
Technika stereo ewoluowała latami, a producenci cały czas starali się ją udoskonalać. Dziś zwykliśmy traktować przestrzenność jako coś, co po prostu istnieje, ale zadałeś sobie kiedyś pytanie, czy każdy element Twojego miksu ma własną przestrzeń stereo? Czy zostawiłeś odpowiednio dużo miejsca na kluczowe elementy Twojego utworu? Czy użyłeś ścieżek mono poszerzając je w miarę potrzeb? Czy zastosowany pogłos dodaje realizmu brzmieniowego instrumentom? Czy poddałeś automatyzacji obraz przestrzenny poszczególnych elementów z chwilą pojawienia się nowych? I wreszcie, czy sprawdziłeś kompatybilność monofoniczną całości upewniając się, że w tym trybie miks zachowuje swoje proporcje? Chcąc poprawnie zmiksować współczesny utwór musisz zadawać te pytania nieustannie, korzystając w miarę potrzeb z dostępnych obecnie narzędzi i technik pracy.
I tym się właśnie zajmiemy. Mamy zamiar przekazać Ci odpowiednie podstawy, abyś dokładnie wiedział, jak powinna wyglądać praca ze stereofonią, często tak bardzo zaniedbywaną na etapie produkcji.
Jak zwykle w takich przypadkach, nasz tekst uzupełniamy materiałami audio i wideo, które znajdziesz na DVD oraz online (http://media.avt.pl). Będziesz potrzebować programu DAW oraz pary monitorów, by móc w praktyce sprawdzić opisywane przez nas działania. Choć wiele technik, o których piszemy na kolejnych stronach, zadziała także na słuchawkach, to jednak właściwe ustawienie sceny stereo możliwe jest tylko z wykorzystaniem głośników.