Tajemnice stereo

Tajemnice stereo

Te dwa monitory, które stoją na Twoim biurku lub konsolecie w studiu nagrań, mogą się okazać znacznie potężniejszym narzędziem do produkcji muzycznej niż do tej pory sądziłeś.

Technologia
2016-02-27

Panoramowanie LCR

Panoramowanie LCR (lewy-środek-prawy) pojawiło się wraz z początkami trybu stereo w produkcji muzycznej w latach 60. i 70. W przeciwieństwie do klasycznego panoramowania, gdzie elementy mogą być swobodnie rozmieszczane w przestrzeni LR, tryb LCR ograniczony jest do trzech pozycji: skrajnie lewej, środkowej i skrajnie prawej. Rzecz przedstawia się bardzo prosto i ma szereg zalet.

Najważniejsza jest taka, że znacząco ułatwia proces miksowania, ponieważ każda ścieżka może mieć tylko trzy pozycje przestrzenne. Znacznie łatwiej jest też zapanować nad elementami, które powinny znaleźć się w środku, jak stopa i werbel, bas, czy główny wokal, podczas gdy pozostałe źródła sygnału, po ich ustawieniu po bokach sceny stereo, nie kolidują z tymi najważniejszymi. Skrajne panoramowanie zwiększa też separację dzięki redukcji informacji zajmujących duży obszar stereo, pozwalając zachować klarowność w gęstych miksach.

Podczas korzystania z panoramowania LCR warto też rozważyć kwestie korekcji. W konwencjonalnych miksach jest ona ważnym narzędziem pozwalającym dopasować wszystkie elementy sesji, ale w trybie LCR jest jeszcze ważniejsza, ponieważ umożliwia zachowanie odpowiedniej separacji między elementami znajdującymi się w tym samym rejonie przestrzeni.

Kolejna kwestia to kompatybilność mono. Skrajne panoramowanie sprawia, że tak ustawione elementy są cichsze, gdy odsłuchujemy produkcji monofonicznie, zatem warto sprawdzić, czy miks po włączeniu monofonizacji w dalszym ciągu brzmi zgodnie z naszymi zamierzeniami. Ciekawym zabiegiem przy panoramowaniu LCR jest użycie wolnej przestrzeni pojawiającej się między lewą stroną a środkiem i między środkiem a stroną prawą dla umieszczenia w niej różnego typu dodatków, jak pojedyncze efekty czy powtórki echa na wokalu.

Warto wypróbować technikę LCR w praktyce, by przekonać się, czy taki styl pracy nam odpowiada, pamiętając przy tym, że jak we wszystkich sprawach związanych z muzyką reguły są po to, by je łamać. Zazwyczaj okazuje się, że technika LCR dobrze sprawdza się w przypadku głównych elementów miksu, podczas gdy tradycyjne panoramowanie pozwala osadzić wszystkie dodatkowe dźwięki.

Krok po kroku
Technika LCR w miksie

1.

Zastosujemy teraz technikę LCR (lewy-środek-prawy) w konkretnym miksie. Tryb LCR zachęca (a wręcz wymusza) stosowanie trzech pozycji panoramy: skrajnie lewa, środek i skrajnie prawa. Pozwala to na tworzenie szerokich miksów i zachowanie klarowności gęstych, warstwowych produkcji. Z płyty DVD lub materiałów dostępnych online zaimportuj do programu DAW pliki audio o nazwie zaczynającej się na Funk[...].

2.

Stworzymy szeroki i dobrze odseparowany miks, panoramując skrajnie pliki L i R FunkDrums do lewej i prawej strony. Choć nasze bębny nie były miksowane z wykorzystaniem techniki LCR, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać ją do plików stereo - LCR nie odnosi się bowiem wyłącznie do źródeł monofonicznych.

3.

Ustaw plik FunkGuitar skrajnie z lewej, a FunkKeys skrajnie z prawej. Stosujemy LCR w odniesieniu do głównych elementów naszego utworu, ale wciąż możemy korzystać z przestrzeni między kanałem lewym, środkiem i kanałem prawym, umieszczając tam dodatkowe dźwięki, które nie zawierają w sobie zbyt dużo energii, jak FunkPad.

4.

Dla kanału FunkPadL ustaw -32, a dla FunkPadR 31 - powinieneś usłyszeć, że dźwięk jest bardziej wyrazisty. Miks zaczyna brzmieć czyściej i całkiem dobrze prezentuje się w stereo, a my wciąż mamy jeszcze dużo przestrzeni do zagospodarowania.

5.

Panoramowanie jest świetną metodą uzyskania separacji, ale pozwala na znacznie więcej. Do rozjaśnienia miksu użyjemy korekcji. Zaznacz kanał FunkKeys i włącz na nim DDMF IIEQCM. Zastosuj filtr górnoprzepustowy (HPF) 12 dB/oktawę dla częstotliwości 150 Hz oraz 2-decybelowe tłumienie półkowe od 3 kHz w górę, co pozwoli nieco zmniejszyć wyrazistość partii klawiszowej i umożliwi wyeksponowanie stopy i hi-hatów.

6.

Posłuchajmy teraz jak panoramowany w ten sposób materiał sprawdza się w trybie mono. Na głównym wyjściu włącz wtyczkę narzędziową (tu zastosowaliśmy Gain z Logic Pro X) i aktywuj tryb mono. Ustaw kanał FunkBass skrajnie z lewej - jego głośność zmniejsza się w miarę oddalania od środka panoramy, co w przypadku tak istotnych elementów miksu jest niedopuszczalne. Z tego względu bas jest zazwyczaj umieszczany centralnie.












Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
luty 2016
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó