Jednym z najbardziej użytecznych, a jednocześnie jednym z najmniej docenianych aspektów produkcji muzycznej jest umiejętne wykorzystanie wymiaru lewo-prawo. Poza tym, że może on dostarczyć słuchaczom dużo bardziej interesujących wrażeń niż w przypadku odsłuchu monofonicznego - umożliwiając znacząco lepszą czytelność oraz poczucie przestrzeni - miks w domenie stereo daje nam znacznie więcej jeśli chodzi o możliwość uzyskania równowagi pomiędzy poszczególnymi elementami, nie wspominając już o olbrzymim potencjale kreatywnym.
Stereofonia jest standardowym sposobem produkcji muzycznej od wielu dekad, a dziś jest jeszcze bardziej istotna niż kiedykolwiek. Nagrania rejestrowane na płytach winylowych miały szereg ograniczeń związanych z fizycznością samego nośnika, ale dziś, gdy praktycznie wszystkie produkcje powstają w domenie cyfrowej i w takiej też są rozpowszechniane, można w pełni wykorzystać wszystkie możliwości tej techniki. Interesujące jest też to, że większość muzyki jest obecnie odbierana przez słuchaczy za pośrednictwem słuchawek, co daje nam, jako producentom, jeszcze szersze pole manewru niż w przypadku odsłuchu głośnikowego.
Efekt stereo powinien być jednym z najważniejszych jakie bierzemy pod uwagę w przypadku każdej ścieżki/utworu. „Zwykłe” nagrywanie i miksowanie w stereo już dzisiaj nie wystarcza. Aby Twoja produkcja zdecydowanie różniła się od innych, musisz zastosować szereg zabiegów poszerzających przestrzeń stereo - tylko wtedy można uzyskać efekty określane mianem profesjonalnych. Najlepsze nagrania stereofoniczne często bazują na różnego typu zjawiskach psychoakustycznych. Dla przykładu, funkcjonuje wiele technik stereo pozwalających zwiększyć głośność poszczególnych elementów w miksie, a nawet zdefiniować jasność brzmieniową całości. Umiejętność zastosowania technik stereofonicznych oznacza też możliwość zapanowania nad wszelkiego typu problemami wynikającymi z pracy w domenie przestrzennej, a jednocześnie pozwala wykorzystać je do eliminacji różnego typu kłopotów z tego wynikających.
W niniejszym artykule postaramy się usystematyzować całą gamę technik i trików, które korzystnie wpływają na ogólnie pojętą „stereofoniczność” produkcji muzycznych. Znajdziesz tu praktycznie wszystko, czego potrzebujesz do efektywnej pracy z przestrzenią stereo: od podstaw panoramowania, poprzez używanie wtyczek poszerzających przestrzeń stereo, odwracania fazy, obróbki typu dual-mono, aż po techniki Mid-Side i ich pochodne. Zajmiemy się też bardzo istotną problematyką kompatybilności monofonicznej, o której też trzeba pamiętać w przypadku każdej produkcji audio.