Kreowanie przestrzeni stereo

Kreowanie przestrzeni stereo

Z naszego artykułu dowiesz się, jak poszerzyć swoje horyzonty brzmieniowe i sprawić, by Twoje miksy zabrzmiały znacznie przestrzenniej niż do tej pory.

Technologia
2012-12-25

Przejmij kontrolę

W miarę rozwijania swoich umiejętności w zakresie miksowania dźwięku nauczysz się znajdować w aranżacji te miejsca, gdzie potrzebne jest odpowiednie poszerzenie przestrzeni stereo. Może się okazać, że potrzebna będzie redukcja szerokości miksu np. w trakcie trwania części typu build-up (budowanie napięcia) po to, aby w momencie wejścia zasadniczego tematu utwór zabrzmiał odpowiednio szeroko i przestrzennie - tego typu kontrasty pozwalają uzyskać zaskakujące, bardzo pożądane efekty. Z drugiej jednak strony można też przyjąć inną strategię, stopniowo poszerzając brzmienie w części budującej napięcie do momentu uzyskania przesadnej wręcz jego szerokości, by chwilę potem silnie je skondensować dla uzyskania wrażenia mocnego, często wręcz monofonicznie brzmiącego uderzenia.

Te same techniki zmiany przestrzenności obrazu stereo mogą być aplikowane także w mikroskali. Można na przykład sprawić, że początek dźwięku werbla będzie odpowiednio zwarty i ustawiony w centrum panoramy stereo, ale za to jego wybrzmiewanie rozłoży się efektownie w przestrzeni stereo, tak by nie zajmowało zbyt dużo miejsca w centrum miksu. Dzięki temu łączymy dwa ważne elementy - czytelność i precyzję pierwszego uderzenia oraz ciekawy efekt przestrzenny części wybrzmiewania, która jednocześnie nie przeszkadza innym elementom miksu, takim jak wokal czy bas.

Krok po kroku
Sztuczki z automatycznym panoramowaniem

1.

W tej części naszego artykułu zastosujemy dźwięk efektowy bazujący na przestrajanym szumie: Sweep128.wav. Jest to dość typowy dźwięk, który pomaga w podniesieniu energii utworów w różnego typu stylistyce. Istotną cechą tego typu brzmień jest to, by były odpowiednio umieszczone w miksie, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni stereo. Zaczniemy od włączenia wtyczki Diversion FX CM (którą zamieszczamy na naszej płycie w folderze CM Studio).

2.

Nasz dźwięk zostanie domyślnie wysłany na BUS1 we wtyczce Diversion FX CM, która to grupa wyposażona jest w regulator Pan. Klikając na nim prawym klawiszem myszy wybierzmy Add modulation wskazując LFO1. W środku interfejsu wtyczki aktywujemy LFO1, ustawiamy gałkę Amount na maksimum, a przypisany do niej poziom w matrycy modulacji (Mod Matrix) na +50. Od tego momentu LFO pozwoli uzyskać stały ruch w przestrzeni stereo.

3.

Domyślny kształt modulacji LFO1 to trójkąt, który sprawdza się nienajgorzej, ale spróbuj zmienić kształt (Shape) na Sine, by tą metodą uzyskać wyraźnie szerszy efekt. W porównaniu do modulacji sygnałem trójkątnym dźwięk z modulacją sinusem więcej czasu „spędza” na bokach przestrzeni stereo i szybciej przechodzi przez jej środek. Również sama zmiana kierunków przebiega znacznie płynniej. Parametr Speed (szybkość) dobieramy w zależności od preferencji i tempa utworu.

4.

Dla uzyskania mniej przewidywalnego efektu spróbuj zmienić Shape na Rand Slide i ustawić Speed na 50 ms. Dzięki temu pojawi się szybszy ruch w przestrzeni stereo. Zastosowany subtelnie i na kilku brzmieniach jednocześnie efekt ten pozwala dodać szerokości i głębi do całego miksu w trudny do identyfikacji sposób. Zabieg ten szczególnie dobrze działa w przypadku dźwięków o charakterze nie-perkusyjnym, takich jak przestrajane przejścia czy różnego typu brzmienia podkładowe.

Krok po kroku
Filtrowanie grzebieniowe z automatyką filtru

1.

Diversion FX CM pozwoli nam uzyskać kolejny ciekawy efekt stereo bez ponoszenia żadnych dodatkowych nakładów. Jego filtry są skonstruowane jako pary stereo, których przestrzeń można poszerzać na szereg różnych sposobów. Tym razem skupimy się na filtrowaniu grzebieniowym z funkcją odwrócenia, a zaczniemy ponownie od załadowania pliku Sweep128.wav i włączenia na kanale wtyczki Diversion FX CM.

2.

Powyżej gałki Res znajdziemy menu Mode, w którym możemy wybrać szereg różnych typów filtracji. Wypróbuj tryb Comb- i poeksperymentuj z wartością Cutoff. Szybko zauważysz, że dla większości partii efekt jest niesłyszalny. Teraz przekręć kontrolkę Stereo na 100 (maksimum), co spowoduje przesunięcie względem siebie sygnałów kanałów lewego i prawego.

3.

Teraz przyszedł czas na automatyzację gałki Cutoff zmieniającej w sposób słyszalny ustawienia filtru. Przy wyłączonym parametrze Resonance filtr grzebieniowy (Comb) powoduje wycięcie pasma w spektrum częstotliwości. Pojawiające się różnice w rozmieszczeniu tego wycięcia w lewym i prawym kanale pozwalają uzyskać ciekawe brzmienie stereo. Efekt naszych działań znajdziesz pod postacią pliku z prezentacją zamieszczonego na naszej płycie DVD.



Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
grudzień 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó