Kreowanie przestrzeni stereo

Kreowanie przestrzeni stereo

Z naszego artykułu dowiesz się, jak poszerzyć swoje horyzonty brzmieniowe i sprawić, by Twoje miksy zabrzmiały znacznie przestrzenniej niż do tej pory.

Technologia
2012-12-25

Teoria M/S

Zazwyczaj w przypadku sygnału stereofonicznego mamy do czynienia dwoma kanałami - lewym i prawym, ale w tym wypadku chodzi o dwa elementy składowe tego sygnału: M i S (M/S, Mid-Side, składowa środkowa i boczna). W ten sposób zyskujemy możliwość niezależnej manipulacji poziomem i barwą tych dwóch elementów: monofonicznego (M) i stereofonicznego (S). Możesz na przykład zastosować korekcję dla sygnału Mid w celu podbicia stopy i basu. Możesz też zamienić L/R na Mid-Side i na odwrót, używając do tego celu wtyczki kodera/dekodera M/S lub różnego typu procesorów z wbudowaną obsługą trybu M/S. Spróbujemy teraz opisać sposób transformacji sygnału L/R do trybu M/S. Składowa M (środkowa) jest sygnałem monofonicznym powstałym przez zsumowanie (dodanie/zmiksowanie) sygnałów z kanału lewego i prawego. Elementy wspólne staną się wówczas dwukrotnie głośniejsze; elementy skrajnie ustawione w panoramie także będą obecne, ale bez zwiększenia ich głośności. Wszystkie elementy mające przeciwną fazę zniosą się i staną się niesłyszalne.

Składowa Side (S, boczna) jest stereofoniczną partią sygnału wyliczaną przez odjęcie sygnału kanału prawego od sygnału kanału lewego (Side = Left - Right). Każdy dźwięk, który jest panoramowany centralnie stanie się wówczas całkowicie niesłyszalny. Elementy spanoramowane skrajnie pozostaną ze swoją głośnością, a elementy o całkowicie odwróconej biegunowości (przeciwnej fazie) zostaną uwypuklone, a ich poziom wzrośnie dwukrotnie. Sygnał zakodowany w trybie M/S może być znów przywrócony do trybu Lewo/Prawo za pomocą tych samych czynności związanych z dodawaniem i odejmowaniem sygnałów (przy konwersji w jedną i drugą stronę nie ma żadnych strat w jakości sygnału). Należy jednocześnie pamiętać, że w trybie Mid nie można wyizolować materiału ustawionego w pozornym środku obrazu przestrzennego.

Krok po kroku
Wstęp do obróbki Mid-Side

1.

Teraz użyjemy pliku stereo oraz zawartej w nim informacji stereofonicznej (po raz pierwszy w tym artykule), aby zademonstrować Wam, jak można manipulować stereofonią używając techniki Mid-Side. Plik, na bazie którego oprzemy naszą prezentację pochodzi z pakietu RackNRuin (zamieszczonego na płycie EiS DVD 1/2012). Z niego to wybraliśmy pętlę HardcoreJungle.wav, którą znajdziecie na DVD dołączonym do tego numeru EiS.

2.

Teraz włączymy wtyczkę Voxengo MSED, która jest bezpłatnym i łatwym obsłudze koderem/dekoderem Mid-Side. Procesor ten można pobrać ze strony www.voxengo.com. Po jego instalacji kliknij przycisk Side Mute, aby usłyszeć tylko tę informację muzyczną, która jest wspólna dla obu kanałów i znajduje się w centrum przestrzeni stereo. Teraz wciśnij Mid Mute, by usłyszeć sygnały boczne (różne dla obu kanałów). W przypadku tego pliku będzie to pogłos, delay i przestrajany efekt pochodzący zapewne z phasera lub flangera.

3.

Dzięki temu mamy doskonałą orientację w tym, jakie elementy składowe naszego miksu tworzą jego rdzeń mono, a które definiują jego stereofoniczność. Teraz znajdziemy bardziej praktyczne zastosowanie tej wtyczki. Możesz znacząco zwiększyć udział składowej stereofonicznej zarówno przez stłumienie składowej środkowej (Mid), podbicie składowych bocznych (Side), jak i wykonanie obu tych operacji jednocześnie, jak odbyło się to w naszym przypadku. To prosta, ale bardzo efektywna metoda.




Krok po kroku
Korekcja Mid-Side

1.

W tej części naszego artykułu ustawimy właściwe proporcje Mid-Side za pomocą korekcji. Obecnie możemy znaleźć wiele korektorów z już wbudowaną sekcją obróbki Mid-Side - w naszym przypadku zdecydowaliśmy się na FabFilter Pro-Q, ale w tej roli sprawdzi się każdy inny korektor o podobnej funkcjonalności. Z naszej płyty DVD zaimportuj plik HardcoreJungle.wav i na jego kanale włącz wspomnianą wtyczkę.

2.

Jeśli używasz Pro-Q wówczas możesz włączyć dostępny w tej wtyczce analizator widma. Zmień jego tryb z Off na Pre+Post, a w menu Resolution wybierz Maximum, by tą metodą uzyskać maksymalną dokładność wyświetlania. Następnie w menu Speed wybierz Fast, co pozwoli na szybką pracę analizatora.

3.

W menu Pro-Q Channel, w dolnej części, wybierz opcję Mid/Side. Teraz każdy zakres możesz przełączyć w tryb S (obróbka sygnału bocznego) lub M (obróbka sygnału wspólnego). Usuń nieco dudniących dźwięków w dolnym zakresie pasma środkowego, a następnie przełącz zakres w tryb M.

4.

Teraz spróbujemy czegoś innego - zastosowanie filtracji półkowej pozwoli efektownie rozjaśnić dźwięk. Zabieg ten okazuje się szczególnie przydatny, ponieważ większość instrumentów walczy o przestrzeń właśnie w tym zakresie częstotliwości. Zwiększenie ich poziomu w torze Side oznacza jednocześnie zmniejszenie ich głośności w przypadku odsłuchu w trybie mono, co może się okazać korzystne z uwagi na kompatybilność z tym właśnie trybem odsłuchu.




Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
grudzień 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó