100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks
100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks

W naszym artykule prezentujemy przydatne rozwiązania i techniki, dzięki którym sprawnie stworzysz, nagrasz i zmiksujesz swój utwór.

Technologia
2020-07-27

Kreowanie brzmień

Oto kilka porad i podpowiedzi z zakresu tworzenia i wykorzystania własnych barw

1.

Bitcrusher, czyli reduktor rozdzielczości/próbkowania sygnału nie jest wyłącznie domeną stylistyki lo-fi. Aliasing wywołany zmniejszeniem częstotliwości próbkowania wprowadza do sygnału artefakty o wysokiej częstotliwości, które mogą się przydać, jeśli chcesz wzbogacić sonicznie materiał o matowym brzmieniu. Z kolei zmniejszenie rozdzielczości pomaga w uzyskaniu bardziej ziarnistego dźwięku, a przy wyższych ustawieniach zmniejsza zakres dynamiki (podobnie jak kompresor).

2.

Jeśli uzyskane brzmienie nie wypełnia spektrum częstotliwości tak, jak tego oczekujesz, spróbuj powielić ścieżkę, aplikując oktawowe odstrojenie w górę lub w dół, w zależności od potrzeby. Sztuczka ta sprawdza się doskonale w przypadku kreowania atmosferycznych efektów wokalnych, pozwalając też dodać masy do akustycznego basu grającego w wyższych rejestrach.

3.

Może się zdarzyć, że dźwięk, którego zadaniem jest zaakcentowanie jakiegoś miejsca w aranżacji, nie spełnia swojej roli. Sprawdza się wówczas wprowadzenie impulsu o charakterze szumowym, który można ukształtować zarówno obwiednią głośności jak i filtracją. Technika ta działa dobrze zwłaszcza w przypadku werbli, które mają wystarczającą głębię, ale mało prezencji w górze. W dodanym dźwięku należy odfiltrować niskie częstotliwości, aby nie interferowały z dźwiękiem zasadniczym.

4.

Procesory bramkujące zostały stworzone jako narzędzia do miksu, ale znajdują zastosowanie także przy kreowaniu dźwięku. Bramkę z dość wysoko ustawionym progiem można zastosować np. do ucięcia zbyt długiego pogłosu o nieciekawym brzmieniu, by następnie zastąpić go własnym efektem pogłosowym lub efektem echa.

5.

Stosowanie pogłosów i efektów echa na torach wysyłkowych jest rozwiązaniem bardzo praktycznym, ale ma też walory kreatywności. Powszechną praktyką jest aplikowanie korekcji po pogłosie dla odfiltrowania najniższych i najwyższych częstotliwości, ale można też spróbować takich efektów jak chorus, phaser lub flanger, poszerzających barwę i nadających jej unikalny charakter, bez wpływu na sygnał czysty.

6.

W przypadku partii bazujących na syntetycznych dźwiękach sprawdza się ich ożywienie poprzez dodanie warstwy organicznej, np. samplowanych smyczków na tle barwy piłokształtnej lub gitary elektrycznej duplikującej partię prowadzącą o podobnym charakterze sonicznym. Tego typu połączenia idealnych dźwięków MIDI z subtelnymi niedoskonałościami standardowego wykonania dają zaskakująco ciekawe efekty.

7.

Bardzo szybkim i łatwym sposobem nadania dźwiękom precyzyjnej animacji jest przestrajanie filtrów pasmowozaporowych. Jeśli wtyczka nie ma trybu Notch, ustaw częstotliwość filtru HP tuż powyżej częstotliwości LP. Po aktywacji trybu połączenia przestrajania filtrów (Link) i poddaniu automatyce kontrolki Cutoff, można zaprogramować częstotliwościowe „śledzenie” wysokości dźwięku.

8.

Mając już dźwięk o właściwym charakterze, ale pozbawiony energii, warto poddać go analizie spektralnej dla znalezienia jego dźwięku podstawowego. W tego typu zadaniach doskonale sprawdza się iZotope RX7 i jego okno analizy widma. Po zidentyfikowaniu nuty podstawowej można dodać warstwę z prostym dźwiękiem sinusoidalnym odstrojonym o oktawę w dół. Dopracowując brzmienie syntezatora należy doprowadzić do sonicznego zespolenia obu źródeł sygnału dla uzyskania mocnej, wyrazistej barwy.

9.

Wokal jako źródło modulacji w procesorach typu wokoder pozwala uzyskać klasyczny efekt „mówiącego” syntezatora, ale ciekawą alternatywą jest zastąpienie go partią perkusyjną np. pod postacią pętli. Przy odpowiedniej konfiguracji możesz uzyskać modulowane rytmicznie brzmienia akordów. Większość wokoderów ma możliwość regulacji czasu Release, co pozwala dopasować efekt do charakteru utworu.

10.

Choć sama próbka może brzmieć znakomicie, to jej umieszczenie wewnątrz projektu często sprawia sporo kłopotów. W takich sytuacjach może nam pomóc modulowany filtr pasmowoprzepustowy.

10a.

Opisaną tu procedurę można zastosować dla każdego pliku audio, który chcemy poddać tej obróbce. Korzystamy z Live, ale sprawdzi się każdy inny DAW/wtyczka korekcji pozwalająca na oddziaływanie LFO na częstotliwość odcięcia filtracji.

10b.

W naszym przypadku partia akordów zawiera nisko brzmiącą warstwę basu jak i wysoko brzmiące smyczki, co utrudnia jej wykorzystanie w kompleksowej aranżacji. Na ścieżce z tym śladem dodaj Auto Filter z Live, aktywując w nim tryb Bandpass.

10c.

Ustaw częstotliwość odcięcia na około 1 kHz, a dobroć Q na 0,5. Filtr usunie basy i najwyższe smyczki, zostawiając jedynie warstwę akordową. Aby częstotliwość filtracji zaczęła się płynnie zmieniać, ustaw Amount na 6.00, a Rate na 2,40 Hz.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2020
Kup teraz